Gå til innhold

Til sykepleiere!

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Hva var den første jobben dere fikk etter at dere ble ferdig på skolen?

Hvor lang tid tok det før dere fikk fast stilling?

Synes det er vanskelig å søke på jobber jeg, er ferdig nå til sommeren, men har ikke funnet noen jobber som er aktuelle. Dette på grunn av at de fleste som lyser ut enten vil ha folk til å starte snarest, eller så ønsker de to års erfaring eller mer.

Nå har det poppet opp en natt-stilling på et sykehjem (vikariat) , men så blir jeg litt usikker på om det er lurt å starte i arbeidslivet i en sånn type stilling- det står ingenting om at det kreves erfaring etc, men jeg har jo jobbet noen nattevakter og skjønner jo at jeg ikke får den samme faglige oppfølgingen som nyansatte vanligvis får når jeg går natt, samtidig som det er utrolig mye ansvar å jobbe natt. Er bare så redd for at jeg ikke skal "komme inn i det" ...

Ihvertfall, tanker og tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ferdig utdannet nå til sommeren, og har fått sommerjobb på barneavdelingen. Etter det, vet jeg ikke mer. Jeg har ikke i utgangspunkt noe i mot å jobbe på sykehjem, men sykehus er mer i min gate. Jeg tror ikke jeg ville hoppet på det første og beste, som i dette tilfellet er nattevakt på sykehjem. Sikkert utfordrende nok, for all del! Men tror likevel jeg ville ha prøvd å fått tatt noen vakter på kirurgisk eller medisinsk avdeling for eksempel. Her får du trene på å arbeide selvstendig, og gjøre selvstendige vurderinger, tett samarbeid med andre faggrupper og andre sykepleiere, i tillegg til at du får holde prosedyrer vedlike. Litt surt å "glemme" det allerede, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart sykepleier

jeg er og ferdig til sommeren, skal jobbe på barneavd da - men utover det vil fremtiden vise :forvirret:

gleder meg sinnsykt til å bli ferdig å slippe å ha oppgaver hengende over meg til alle tider.. øyeblikk eksamen - tjohoooooooo.. gruer meg til eksamenen da, men tjohoooo til det som kommer etter den:):)

tror ikke det er så vanskelig å få fast jobb hvis du ikke er kresen - har jo så mange muligheter:) hvis du har spesiell interesse for eldre og vet du vil jobbe med det er det jo greit å starte rett på sykehjem, men hvis du ønsker å jobbe i sykehus er det nok smart å starte på løst der... kan bli skummelt å komme tilbake dit etter å ha vært på sykehjem kanskje???? tror nok du kommer inn i det du skal uansett hvor du starter å jobbe, og uansett når du skal over i nye jobber trengs det opplæring.. hver avdeling har sitt system og sine rutiner - er stor forskjell fra de forskjellige avdelingene på sykehuset og er min erfaring iallefall..... er du avhengig av inntekt vil det og være tryggere å gå inn i et vikariat enn på løse vakter... er så masse som spiller inn når en ska ta valget.... lykke til med sluttinnspurten av studiet og jobbvalg :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fikk fast stilling ved et sykehjem/eldrehjem i en mindre kommune rett etter endt utdanning. NSF forhandlet frem en startlønn på kr. 295.000,- og med alle tilleggene ligger lønnen ca. på 330.000,-

Regner med at jeg får mere lønn nå etter 2 år og det er jo hovedoppgjør nå til høsten i kommunen også :) Det er en veldig givende jobb der en kan arbeide med omsorg og andre mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet, som så mange andre, med et vikariat.

For mange er visst det veien til en fast stilling.

Jeg er fortsatt i det vikariatet og håper på forlengelse når det går ut.

Det dumme er jo at "alle" ser ut til å tro at nyutdannede sykepleiere bare kan knipse med fingrene og så har de fast jobb. Det er ikke så lett å få jobb som sykepleier som det etter hva jeg har hørt var før. Men det er heldigvis ikke vanskelig å få nok vakter, da. Allikevel gir jo fast stilling en viss trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hvor lett det er å få fast jobb eller ikke vil vel avhenge av hvor en bor, i enkelte distrikter er det sykepleiemangel og lett å få noe... i byene er det betydelig verre da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du nok rett i.

I tillegg så er det jo ganske romslige permisjonsordninger som gjør at færre stillinger frigis. Positivt for de som først har fått fast jobb, mens det for andre blir det jo mer vikariater og færre faste stillinger.

Jeg snakker da selvsagt om permisjoner man får når man vil prøve å jobbe et annet sted etc. Ikke fødselspenger og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...