Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg leser om Svartedauden/Svartedauen/Pesten. Som traff Norge hardere enn mange andre land. En periode som knakk Norge og gjorde oss til et byttedyr mellom Sverige og Danmark, helt frem til 1905. Snakk om blåmandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger prøvd å lese Ringenes Herre, men har måttet gi opp hver gang pga. kjedsomhet :)

For snart 20 år siden, mens jeg ennå var i tenårene og like før filmene kom, så kom jeg halvveis ut i første bind, men det ble for kjedelig, rett og slett. For to år siden fullførte jeg første bind, men orket ikke begynne på To Tårn. Det gjorde jeg her om dagen, men etter å nærmest ha pint meg gjennom den kjedelige «historien» og nesten kommet halvveis, så innser jeg at jeg rett og slett ikke klarer mer. Bare endimensjonale, kjedelige karakterer og et uinteressant plott. Gollum kanskje den eneste med litt dybde.

Hvorfor i all verden har dette blitt hyllet som noe av det beste innen litteraturens historie? Nå er jeg ingen fantasy-nerd, men En sang om is og ild var jo spennende lesning, selv om de to siste bøkene havnet litt «ute på viddene». Er jeg den eneste som ikke ser «genialiteten» i Ringenes Herre? Noe tilsvarende Keiserens nye klær vi har å gjøre med her? :) 

 

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Har mange ganger prøvd å lese Ringenes Herre, men har måttet gi opp hver gang pga. kjedsomhet :)

For snart 20 år siden, mens jeg ennå var i tenårene og like før filmene kom, så kom jeg halvveis ut i første bind, men det ble for kjedelig, rett og slett. For to år siden fullførte jeg første bind, men orket ikke begynne på To Tårn. Det gjorde jeg her om dagen, men etter å nærmest ha pint meg gjennom den kjedelige «historien» og nesten kommet halvveis, så innser jeg at jeg rett og slett ikke klarer mer. Bare endimensjonale, kjedelige karakterer og et uinteressant plott. Gollum kanskje den eneste med litt dybde.

Hvorfor i all verden har dette blitt hyllet som noe av det beste innen litteraturens historie? Nå er jeg ingen fantasy-nerd, men En sang om is og ild var jo spennende lesning, selv om de to siste bøkene havnet litt «ute på viddene». Er jeg den eneste som ikke ser «genialiteten» i Ringenes Herre? Noe tilsvarende Keiserens nye klær vi har å gjøre med her? :) 

 

Det er slett ikke keiserens nye klær, for folk føler virkelig en dyp og ekte kjærlighet til disse verkene. (Du vet kanskje ikke hva "keiserens nye klær" egentlig betyr ...?) Når det er sagt, synes jeg selv at Ringenes herre virker som noe stort tull, så jeg har aldri giddet å prøve meg på verken bøkene eller filmene.

Anonymkode: d9e95...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er slett ikke keiserens nye klær, for folk føler virkelig en dyp og ekte kjærlighet til disse verkene. (Du vet kanskje ikke hva "keiserens nye klær" egentlig betyr ...?) Når det er sagt, synes jeg selv at Ringenes herre virker som noe stort tull, så jeg har aldri giddet å prøve meg på verken bøkene eller filmene.

Anonymkode: d9e95...38a

Med Keiserens nye klær mener jeg at noen har sagt at dette er fantastisk, og så tror alle/mange som leser det at det er nettopp det, fordi de forventer noe fantastisk og ikke tør ta til motmæle, mens det i virkeligheten altså er noe ræl :)

Men neida, jeg tror ikke seriøst på det, det er nok mange som er innbitte fans av dette, både bøker og filmer, men dette var virkelig ikke noe for meg. Om jeg leser strofen «Gimli, Gloins sønn» en gang til, så spyr jeg, jeg fikk det med meg første gangen :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo. Dette er den einaste av hennar romaner eg ikkje hadde lese så eg gleda meg enormt sidan eg har elska alt det andre av henne. Heilt ok så langt, men ikkje lika fengande som eg håpa. Er nesten halvvegs så det kan jo endå ta seg opp. Det er ikkje dårleg heller altså, eg hadde nok litt høge forventningar. Men... Er tter den føre boka eg las er i grunn alt ein opptur, for det var verkeleg ein klissete, klisjérik og meiningslaus bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lill3My skrev:

Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo. Dette er den einaste av hennar romaner eg ikkje hadde lese så eg gleda meg enormt sidan eg har elska alt det andre av henne. Heilt ok så langt, men ikkje lika fengande som eg håpa. Er nesten halvvegs så det kan jo endå ta seg opp. Det er ikkje dårleg heller altså, eg hadde nok litt høge forventningar. Men... Er tter den føre boka eg las er i grunn alt ein opptur, for det var verkeleg ein klissete, klisjérik og meiningslaus bok

Kva var den føre du las?

Anonymkode: 1151c...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kva var den føre du las?

Anonymkode: 1151c...158

What She Wants , av Robyn Carr. Visste jo at det var typisk «chick lit» men håpa på å engasjere meg i større grad enn kva eg gjorde. Har kosa meg med fleire av lydbok-versjonene av bøkene til Robyn Carr, men å lese denne var ikkje det same. Så enten er det slik at dei rett og slett blir betre som lydbøker (takka den dyktige Therese Plummer som leser) eller så traff denne meg berre ikkje. To damer på nærmere førti år som framleis bærer nag og vonde kjensler på grunn av ein konflikt dei hadde for seksten år sida.... men igjen, eg visste kva eg gjekk til med val av bok og eg var på utkikk etter noko enkelt, koselig og litt «guilty pleasure» -trengte noko slikt etter p ha lese heile Innsirkling-trilogien til Tiller, og også ein god del krevande krim. Så det gjorde jo susen for no var eg lysten på noko djupare igjen. Litt sånn «nullstille» hovudet -bok 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

The Black Prism av Brent Weeks, den første i Lightbringer-sagaen. Den skal visst være bra, men jeg kommer ikke helt inn i boken enda (etter 11 korte kapitler på Audible)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...