Gå til innhold

Er "type" et nedsettende ord?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg synes diskusjoner rundt bruken av ordet type er useriøst, post-fjortis (dere vet, jenter som nylig har blitt 16 og bare er såååå voksne) og litt harry.

Dere er barnslige azz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg syns det er fjortis å sitte og bestemme hva som er rett og galt å kalle beistet sitt. Hadde jeg hatt noen, hadde jeg kalt han kjæreste, men folk må da få lov å kalle han hva de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fjortis å sitte og bestemme hva som er rett og galt å kalle beistet sitt. Hadde jeg hatt noen, hadde jeg kalt han kjæreste, men folk må da få lov å kalle han hva de vil?

Så enig så enig. Slike ting varierer desuten veldig etter hvor i Norge man kommer fra; ord som er vanlig i ett fylke kan være mindre vanlig i et annet osv...

Sier både gubben og typen jeg, uten at jeg er "bondete" (når ble det å være bonde negativt forresten? :ler: ) eller "fjortiss" av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fjortis å sitte og bestemme hva som er rett og galt å kalle beistet sitt. Hadde jeg hatt noen, hadde jeg kalt han kjæreste, men folk må da få lov å kalle han hva de vil?

:ler::klappe:

Utrolig bra. Er litt enig i det. For det her tror jeg handler om store lokale forskjeller. Der jeg kommer fra hadde folk ha fått svært kraftige tilbakemeldinger om noen hadde sagt gubbe eller kjerring. Men andre steder jeg har bodd har det vært helt vanlige betegnelser på en partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg syns det er fjortis å sitte og bestemme hva som er rett og galt å kalle beistet sitt. Hadde jeg hatt noen, hadde jeg kalt han kjæreste, men folk må da få lov å kalle han hva de vil?

Enig!

Selv ville jeg ikke brukt "typen min" om en kjæreste. Men jeg kan nok finne på å si "er det typen hennes?" hvis det er snakk om mennesker jeg ikke har noe personlig forhold til. Utenom det bruker jeg ikke ord som "gubben", "kjærring", "typen". Men syns ikke disse ordene er skjellsord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, er ikke det nok? Synes kjæreste er et fint ord. Jeg vil i allefall ikke bli kalt for noens "dame". Ellers kan man jo bruke samboeren, forloveden eller hva som måtte passe.

Jeg synes det er fint med variasjon i språket. Greit å kune bruke flere ord om samme ting. (Er jo ikke alltid kjæresten er samboer eller forloveden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå er jeg gift og sier " mannen min/min mann."

Da vi var samboerer var det "samboerern min/min samboer"

Da vi var kjærester var det " typen min/han som jeg er sammen med (langt og tungvindt)

Aldri "kjærsten min." Det blir for fjortiss og sukkersøtt for meg. Dessuten at ordet "type" det de fleste bruker her omkring.

Min mann sier nå "min kone" (litt rart fremdeles.)

Da vi var kjærster så sa han "damen min" Liker det bedre enn min kone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På trøndersk er ordet 'kjæreste' ikke en naturlig del av dialekta, det har vel kommet inn fra bokspråket. Vi bruker ord som "vi er sammen", "typen min / dama mi" etc istedenfor. Og det er absolutt ikke nedsettende.

"Kjærester" brukes kanskje mest på spøk av mødre som ser på småbarn og spør: E dokker kjæresta, dokker? Når to småbarn nusser, eller holder hånd, eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor gammel man er syns jeg. Kunne ikke falt meg inn å kalle sambo for typen min, men så er vi snart 40 også. Kaller han sambo og mannen min om hverandre. Selvom vi ikke er gift. Han er en mann og han er min! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller mannen min for "typen" hvis jeg skal være morsom... Ellers kaller jeg ham stort sett for kjæresten eller mannen. Han kan også bruke 14-is betegnelser på meg når vi tuller, og det er bare gøy.

Vi er ikke så ur-seriøse hele tiden, selv om vi er godt gift :)

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...