Gå til innhold

Er "type" et nedsettende ord?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Type" er bare dumt og barnslig, syns jeg.

Har sakset dette fra ordboka:

I type m1 (gr typos 'slag, preg (på mynt)', av typein 'slå')

1 bestemt art, slag, kategori, utgave, variant (av flere individer, ting, fenomener e l) forskjellige t-r ost / skibindinger av den gamle t-n / han er t-n på en framgangsrik forretningsmann / hun er ikke min t- ikke etter min smak

2 om enkeltindivider: en skummel t- fyr / han er litt av en t- han har særpreg / det stod noen t-r og hang på gatehjørnet

3 (avtrykk av) bokstavform støpt i metall el. skåret ut i tre skifte t-r i skrivemaskinen / overskriften står med fete t-r

Hvis det var et begrep som kunne vært synonymt med f eks kjæreste, så burde det vel være tatt inn i ordboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor ligger det ikke noe negativt i å bruke ordet typen.

Jeg bruker ordet typen, eller gubben.

Mannfolka bruker ordet damå, eller madamen.

Det finnes andre ord som også blir brukt, men disse som jeg nevnte er veldig vanlige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt å si "typen" om kjærestene mine, har ikke tenkt på at det høres fjortis ut akkurat. Men om han jeg er sammen med nå så sier jeg det ikke lenger, sier kjæresten istedet, så da har jeg vel kanskje blitt voksen jeg og da :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg reagerer på ordet i det hele tatt. Jeg måtte tenke meg om før jeg fant ut at jeg ikke bruker det selv, men synes ikke det er noe "barnslig."

Hva er alternativet? Bare: kjæresten min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativet? Bare: kjæresten min?

Ja, er ikke det nok? Synes kjæreste er et fint ord. Jeg vil i allefall ikke bli kalt for noens "dame". Ellers kan man jo bruke samboeren, forloveden eller hva som måtte passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hannah_*

Jeg synes det er greit å si "type" når man er under 20 år.

Etter det blir det både barnslig og umodent, synes jeg.

Jeg foretrekker "mann"/"kjæreste"/"forlovede", etc.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt barnslig og useriøst.

Det var da veldig til generalisering. Mener du at hvis noen kaller kjæresten for typen så er ikke forholdet seriøst? :overrasket: Kjære vene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg kommer fra er typen like lite skjellsord som kjæresten. En type er en spesifisering av en spesiell sort kjærest: en mannlig kjærest.

Ordet type blir brukt av folk i alle aldersgrupper, men det er sjelden de i den eldre garde sier "typen min". Det har noe med at de som oftest er gifte. Men folk i alle aldersgrupper henviser ofte til f.eks. "typen til ho Anne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å si "type" når man er under 20 år.

Etter det blir det både barnslig og umodent, synes jeg.

Jeg foretrekker "mann"/"kjæreste"/"forlovede", etc.... :)

Er under 20. Får jeg lov da? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 20 og sier "typen min". Har aldri falt meg inn at det høres fjortiss ut, for alle andre i min omgangskrets bruker det samme uttrykket, også de som er eldre enn meg. Så her jeg kommer ifra er det ihvertfall ikke et fjortiss-ord. :)

Føler meg prippen og kunstig/stiv hvis jeg sier "kjæresten min" jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest baby-E
Jeg synes det er greit å si "type" når man er under 20 år.

Etter det blir det både barnslig og umodent, synes jeg.

Jeg foretrekker "mann"/"kjæreste"/"forlovede", etc.... :)

For å si mann eller forloved, så må man vel nettopp være det. Altså gift eller forlovet.

Jeg er over 20 og har ALDRI tenkt på "typen" som et negativt ladet ord. Om noen skal si noe om sambo, sier de f.eks. "typen til baby-E skal...." Eller om noen kompiser av sambo skal forklare hvem jeg er..."Baby-E, dama til XXX". Ser liksom ikke noe galt i det.

Men om jeg snakker om sambo, bruker jeg som regel navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er faktisk et veldig fint begrep. Å si typen syns jeg virker litt "billig" og barnslig.

Enig :)

Følgende er harry og bondete å si:

- Gubbe

- Type

- Madam'en

- Dama mi

- Rype

Det mest fine er naturligvis å si "kjæreste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...