Gå til innhold

Fri fra jobb for å gå i begravelse

Rannva

Anbefalte innlegg

Jeg har ansvar for timelister i avdelingen, og sjekker at alle har ført rett antall timer og fått med alle tillegg osv.

Tidligere i uken var en kollega borte fra jobb en hel dag for å gå i en begravelse. Det var ikke noen i familien, "bare" en bekjent av henne. Likevel har hun skrevet timer for denne dagen.

Jeg synes det var rart, siden vi kun får fri med lønn dersom det er dødsfall i nærmeste familie. Spurte sjefen, og fikk til svar at "hun skriver sikkert egenmelding da".

Er dette lov??

Vi er ganske fleksible på jobb, og pleier bare å bytte vakt med noen som har fri, dersom vi må være borte fra jobb. Denne varianten har jeg ikke sett før.:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lov og lov. Sjefen din sier i grunnen at det er greit. Synes det er et fint håndslag til de ansatte at de får fri ved sånne anlednigner, så yter de gjerne litt ekstra tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov og lov.  Sjefen din sier i grunnen at det er greit.  Synes det er et fint håndslag til de ansatte at de får fri ved sånne anlednigner, så yter de gjerne litt ekstra tilbake.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne tilfeller går det på avspasering evnt permisjon uten lønn. Egenmelding for begravelse... jeg ville nok ikke gjort det med mindre det var noen som sto meg nær (venner).

Men når sjefen sier det er greit, så er det kjempebra! Det er god personalpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skrive timer for den dagen før hun eventuelt har levert egenmeldingen som jo skal komme ved første anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å søke om fri, med eller uten lønn FØR begravelsen da??

Egenmelding, det er jo når man har vært SYK...

Skjønner ikke helt hva sjefen din mener, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Georgette Nanty

Selv jobber jeg hjemme, og kan ta meg fri til slike begivenheter når det passer meg.

Prat med arbeidsgiver. Er han eldre, har han nok hatt et og annet dødsfall i sin omgangskrets, og vil forstå deg.

Georgette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å søke om fri, med eller uten lønn FØR begravelsen da??

Egenmelding, det er jo når man har vært SYK...

Skjønner ikke helt hva sjefen din mener, men...

Enig. Normalt sett ber man om en dag fri på forhånd for å gå i begravelse til nær venn eller familie, eller annen person som man føler man bør delta i begravelsen til.

Da får man 1 dags permisjon og får betalt som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Normalt sett ber man om en dag fri på forhånd for å gå i begravelse til nær venn eller familie, eller annen person som man føler man bør delta i begravelsen til.

Da får man 1 dags permisjon og får betalt som normalt.

...Eller man får fri (permisjon) UTEN lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Eller man får fri (permisjon) UTEN lønn...

Dersom man jobber i offentlig sektor, er reglene slik at man får fri en dag med lønn (permisjon med lønn) for å gå i en begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man jobber i offentlig sektor, er reglene slik at man får fri en dag med lønn (permisjon med lønn) for å gå i en begravelse.

Man får ikke fri med lønn dersom det ikke er et menneske som sto deg nært. Men er sjefen snill så får du det uansett.

Jeg fikk fri med lønn da moren til en venn døde, selv om jeg ikke hadde rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jobber jeg hjemme, og kan ta meg fri til slike begivenheter når det passer meg.

Prat med arbeidsgiver. Er han eldre, har han nok hatt et og annet dødsfall i sin omgangskrets, og vil forstå deg.

Georgette

Trådstarter har da ikek tatt fri for å gå i begravelse, hun lurer på om det er ok at en kollega ikke blir trukket i lønne for det.

Nå må du lese hovedinnlegget da Fru/Frk Nanty. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Dersom dette ikke var nærmeste familie har man ikke rett på fri med lønn. Man kan søke velferdspermisjon i slike tilfeller, så er det opp til leder å avgjøre om permisjonen blir innvilget med eller uten lønn.

Egenmelding må man vel også kunne bruke. Som oftes er man ikke i noe spesielt god form på jobb den dagen noen man kjenner skal begraves, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Georgette Nanty
Trådstarter har da ikek tatt fri for å gå i begravelse, hun lurer på om det er ok at en kollega ikke blir trukket i lønne for det.

Nå må du lese hovedinnlegget da Fru/Frk Nanty. ;)

Snart Fru. Jeg skal gifte meg med verdens beste mann. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart Fru. Jeg skal gifte meg med verdens beste mann. :hjerte:

Ok snart fru Nanty - kanskje din snart verdens beste mann kan hjelpe deg med å lese.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Til den som lurte: sjefen min er ung, og dette er første sjefsjobben hans, har jobbet her ca 3 mnd.

De 10 årene jeg har jobbet i bransjen, har jeg aldri hørt om noen som ikke bare har byttet bort dager de skal i begravelse eller andre ting. Det hadde ikke vært problem for henne denne gangen heller. Problemet ble mitt, som måtte jobbe for begge to og ikke engang fikk tissepause og ikke rakk barnehagen. :frustrert:

Hun søkte ikke om fri, bare sa at hun ikke kunne jobbe den dagen.

Jobber ikke i offentlig sektor, følger ikke reglene der.

Tror jeg skal høre med direktøren heller, han har litt mer peiling en nærmeste sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har ansvaret for listene går det ikke bare ann å snakke med henne da. Si at du ser hun har skrevet timer for dagen og om hun har tenkt til å levere egenmelding for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmelding må man vel også kunne bruke. Som oftes er man ikke i noe spesielt god form på jobb den dagen noen man kjenner skal begraves, uansett.

Nja, det er vel ganske så individuelt. Har selv vært i flere begravelser for å vise sympati overfor de etterlatte, ikke fordi jeg er så ufattelig knust for at den døde er død. Har i slike tilfeller ikke hatt noen problemer med å jobbe i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så vidt jeg har fått med meg, har du krav på velferdspermisjon ved begravelse. Det heter at det skal være nær familie, men er det noen som går i begravelse for moro skyld da?? Jeg har jobbet med lønn selv, og får vi egenmeldinger eller søknader om velferdspermisjon, så godtar vi det, vi krangler ikke på dette. Har du gamle venner som går bort, så skulle du slippe å krankle med arbeidsplassen om lov til å gå dit.

Selvfølgelig er dette forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass, men jeg synes det skulle være mulig å ta fri for å gå i begravelse med lønn. Men selvfølgelig bør en gi beskjed på forhånd da. Det å ta en hel dag, kan vel diskuteres da, hvor det er, hvor nært forhold vedkommende hadde til avdøde, etc. Dette synes jeg er en oppgave for en overordnet av vedkommende, en personalkonsulent eller lignende, ikke en som sitter med lønnsarbeide. Det er private anliggender, og dette skal en ikke være nødt til å utlevere til hvem som helst. Så hvis sjefen din sier det er greit, så synes jeg ikke du skal tenke mer over det, men registrere det som velferdspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...