Gå til innhold

Hvem er du i det offentlige rom? Ser du på andre? Smiler du til andre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du i det offentlige rom?

Ser du på folk på butikken, i gågata, på kjøpesenteret, når du leverer på skolen, i barnehage, når du er ute og trener, på treningsstudio osv.?
Smiler du til noen?
Ignorerer du alle rundt deg? 

Hvorfor gjør du det du gjør?

Som oftest ser jeg på veldig mange, uansett hvor jeg er. Smiler sjelden. På skole og barnehage smiler jeg oftere, og da hilser jeg gjerne også, selv om jeg ikke kjenner personen. P

Anonymkode: 35516...521

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på. Møter jeg noens blikk smiler jeg å hilser. Har jeg mye angst så ser jeg ned når jeg går, da hilser jeg ikke på noen.

Det skjer naturlig, ser ikke på alle mennekser, men innimellom nøter man ett blikk.

Anonymkode: 73fe2...a27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ignorerer stort sett de rundt meg.

Årsaken er at jeg enten går i egne tanker og/eller vil være i fred.

Anonymkode: 21614...843

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor jeg er. Er jeg her jeg bor så prøver jeg å løfte blikket og smiler. Er jeg i stor byen så ignorerer jeg de rundt meg. Da gidder jeg ikke å bry meg om de rundt meg. Er oppmerksom hvis det skjer noe ja. Men gidder ikke å gå rundt og smile. 

Anonymkode: 4bd6c...f7f

• Liker 1
Skrevet

Blir fort et lite smil dersom jeg får øyekontakt ja.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bare ett humør. Noen dager smiler og hilser jeg, andre dager ignorerer jeg alle.

Innimellom kan jeg komplimentere fremmede for å ha kule sko, fin kjole eller søt hund, andre dager smeller jeg fra meg en kommentar til bråkmakere om at sko ikke skal være i seter eller ber noen skru av lyden på spillet eller hva det enn er de har på fullt volum på kollektivtransporten. 

Anonymkode: fb68f...8d3

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på: hvem er du som aldri hilser eller smiler i garderoben i barnehage/skole? Og hvorfor gjør du det ikke? 

Anonymkode: cc82c...e4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor og ferdes i Oslo sentrum - hvis du smiler til pg hilser på fremmede i hytt og pine vil de fleste (meg inkludert) tenke at du er litt rar...

Jeg hilser på de jeg treffer i oppgangen og på fysikalske, smiler og takker hvis noen reiser seg på trikken, holder døra åpen o.l. - jeg har ingen problemer med normal høflig interaksjon ved behov, men jeg forholder meg i liten grad til tilfeldig forbipasserende og medpassasjerer. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hilser alltid og smiler i bhg/skolen. Og i skogen/på tur. Sier mye hei på jobben, så avogtil glemmer jeg meg og sier hei til fremmede på butikken. Da blir jeg flau etterpå, for jeg er ikke SÅ hilsete av meg. Men det er vel bare hyggelig så lenge de ikke tror jeg mente noe mer enn hei 😅

Endret av Vaermina
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig sjenert og ønsker å bli respektert for det. Derfor respekterer jeg også de rundt meg og tenker at de ønsker å være i fred.
Liker at Norge er et «Stille og rolig land» der folk er oppegående, respektfulle og vet å oppføre seg.
De er ikke brautende og «utagerende». 

Men klart, går jeg tur f. eks og møter noen, da smiler og sier jeg «Hei».

Anonymkode: dc7ac...0c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser du på folk på butikken, i gågata, på kjøpesenteret, når du leverer på skolen, i barnehage, når du er ute og trener, på treningsstudio osv.?
Smiler du til noen?

Som oftest ser jeg på veldig mange, uansett hvor jeg er. Smiler sjelden. På skole og barnehage smiler jeg oftere, og da hilser jeg gjerne også, selv om jeg ikke kjenner personen. P

Dette er jeg veldig bevisst på. 

Jeg smiler til alle, og spesielt barn. Får jeg muligheten så tøyser jeg med dem.

Det er slike hverdagsglimt som jeg setter pris på, og jeg får ofte god respons😅

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er idiot og går blandt folk etter jobb så er jeg tilbaketrukket. For da er jeg sliten og på gråten nesten hver dag. 

Er jeg mett, nydusjet og uthvilt så snakker jeg med alle jeg ser rundt meg. 

Anonymkode: 7ddb7...201

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøver å gjøre meg usynlig , alt jeg vil er å være i fred. 
Butikkpersonalet snakker jeg med, smiler og er høflig. 
Andre kunder prøver jeg å unngå, og på treningssenteret vil jeg ikke snakke med noen, det er mitt fristed. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg smiler stort sett til de jeg møter blikket til, synes det er en hyggelig ting å gjøre - og opplever stort sett å få et hyggelig smil tilbake 😊

De som evt. ikke smiler tilbake tenker jeg bare okay, kanskje var ikke dagen allverden, kanskje synes de ikke det er så viktig eller kanskje de rett og slett ikke liker å smile til fremmede. Ikke vet jeg, men de har nok sine grunner.

Skal innrømme at jeg også tidvis får lyst til å se om jeg får frem er smil hos noen som ser ut som ser eller høres litt mindre gla ut. Senest i går på butikken, hun som satt i kassa så halv-lunka på kunden foran meg som heller ikke sa noe spesielt. Jeg smilte å sa et hyggelig hei og ble møtt med et like hyggelig hei og smil tilbake. Så da når jeg begynte å pakke varene at hun som stod bak meg i køen også smilte og nikket når vi fikk øyekontakt.

Så jeg gjør det fordi jeg selv setter stor pris på et vennlig smil, det gjør enhver dag litt bedre 😊😊

Anonymkode: 9b94b...c4f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngår offentlig rom så langt det går.

Jeg liker ikke det offentlig rom er blitt her jeg bor. 

Anonymkode: 13e56...013

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke uten videre og ser på folk og hilser, men møter jeg noens blikk blir det et lite smil.

Synes nesten litt synd på de som alltid fremstår helt nøytrale og uttrykksløse når de møter noens blikk. Tenker det må være slitsomt å være så grinete som de fremstår, selv om de sikkert ikke føler det sånn selv. Så er det noe helt annet å bare være i egen verden. 

Anonymkode: 53579...96f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på både humør og hva jeg gjør. 

Generelt har jeg "resting bitch face" og ser sur ut - konstant. Jeg liker det. Det er *ingen* som kommer bort til meg bare for å slå av en prat. Jeg HATER smalltalk. Jeg kan LETT bare forsvinne bak en hylle om jeg ser noen jeg kjenner på butikken for slippe å prate med dem. 

Om noen oppfører seg dårlig, mot for eksempel en butikkansatt, prøver jeg alltid å støtte og smile. Jeg sier alltid hei til for eksempel vaskedama, moren med det overtrøtte barnet på butikken, tiggeren og barn. Jeg gir alltid fra meg setet til noen på bussen som trenger det mer enn meg. Utover det prøver jeg å passe mine egne saker, og forventer at andre passer sine. 

Anonymkode: 06f7c...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig forskjellig 😂 Jeg er den som i utgangspunktet hilser på alle, men reagerer også fort hvis jeg opplever urett. 
Det er noen kassadamer nå som irriterer meg. De jobber i kassa og hilser ikke, da blir jeg veldig sur. Samme på barneskolen. Jeg hilste på alle og hvertfall ansatte, men fikk lite tilbake. Da blir jeg sur. Hvertfall de som er på jobb og for betale må hilse og smile til oss! Alle bør også hilse tilbake på barn. Når barna var små var det noen som ikke hilste når barna sa hei, det er sært. 

Anonymkode: 13264...c7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smiler du til noen?

Har resting smilyface

Anonymkode: 04f9c...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk innom slottet i går. Å igjennom folkehavet. Ble overrasket over mange som sendte et lite smil og et varmt blikk. I områder jeg er mye sier vi hei til de vi møter. Men heldigvis lite snakk😊

Anonymkode: af596...7ed

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...