AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Tenker på det norske "finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær", nesten tvang til å være ute i høljeregn, isregn, snøstorm osv. HVORFOR er vi slik her i Norge? I dag regner det "cats and dogs" her hos meg. Bikkja skulle ut og tisse på morgenen. Jeg satt henne i langkjetting i hagen, som alltid. Etter to minutter begynte hun å klynke og ville inn. Katta skulle ut, men snudde i døra. Alle dyr jeg kjenner, søker ly når det er dårlig vær. De "nyter" ikke været og hopper i regnet med smil om munnen (hvis man kan si sånt om dyr). Så hvorfor skal mennesker på død og liv ut i høljeregn? Når alle instinktene forteller oss at vi bør søke ly for været? Uansett hvor godt man kler seg, så blir man våt når det regner så store mengder. Blir man våt, får man fort varmetap. Det er ikke trender eller pysete, det er biologi. Jeg holder meg inne når det er drittvær, men har flere ganger blitt kritisert for å ha avlyst turer osv når det bøtter ned/blåser loddrett. Hvorfor har vi sånn motto som strider mot alt vi har av instinkter? Hva er poenget med det? P.S. Vi er veldig aktive ellers. Hvis det bare drypper litt, blåser litt, er lett regn når det er ganske varmt, overskyet osv, så er vi mye på fjelltur, løper, sykler osv. Anonymkode: 349a2...d25 3
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Ja rart det der..... En sulten ulv jakter jo ikke på ei uke grunnet regn. Skulle ønske at brannvesen ikke gadd å rykke ut om det var for varmt,kaldt eller vind og regn😅 Noen dyr går i hi om vinteren,enkelte folk tar isbad... Anonymkode: 91892...d7c
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Fordi vi har det for godt, vi trenger slike stressor i hverdagen. Det er godt å komme inn igjen. Vi er ikke like enkle som dyr, vi er vesner som må pine seg selv, det ligger i vår natur Anonymkode: 604a3...76d 1 2
Moens Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september Kanskje fordi det er dumt om været skal få styre om vi kan gå ut eller ikke. Dyr søker vel ly fordi de ikke har noe særlig tilgang på regntøy, ullundertøy eller andre ting som gjør at man kan oppholde seg ute og få ting gjort selvom det er dårlig vær. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september For å unngå sesongbasert depresjon er det greit å fortelle hjernen at været ikke nødvendigvis er det som styrer om du har det bra eller ikke. De som verdsetter sommer og sol høyt, kan derfor være mer utsatt for vinterdepresjon. De som verdsetter vinterstid mest, kanskje fordi det er mørkt og «innetid» uten dårlig samvittighet, kan oppleve sommeren som en stressende tid hvor de sosiale kravene er høyere enn på vinterstid. Anonymkode: 5e137...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Det er vårt kapitalistiske industrisamfunn som er årsaken til det. Jared Diamond skriver om et besøk til urfolk der han følger en gruppe som bygger nytt hus. Da regnet kommer tilbyr han dem regnjakken så de kan fortsette arbeidet men de ser rart på han, de skal selvsagt ha pause til regnet slutter. I vårt samfunn må livet gå videre uansett vær eller dagsform. Så vi må bruke medisiner, regntøy og det som er for å holde tempo oppe. Anonymkode: c94e1...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja rart det der..... En sulten ulv jakter jo ikke på ei uke grunnet regn. Skulle ønske at brannvesen ikke gadd å rykke ut om det var for varmt,kaldt eller vind og regn😅 Noen dyr går i hi om vinteren,enkelte folk tar isbad... Anonymkode: 91892...d7c Jeg snakker ikke om noe man MÅ. Men at enkelte mener man skal ut og trene/løpe/bare være ute når man ikke må. Anonymkode: 349a2...d25
AnonymBruker Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi vi har det for godt, vi trenger slike stressor i hverdagen. Det er godt å komme inn igjen. Vi er ikke like enkle som dyr, vi er vesner som må pine seg selv, det ligger i vår natur Anonymkode: 604a3...76d Jeg må ikke pine meg selv for å ha det godt. Har nok stress i hverdagen uten at jeg skal ut, fryse og bli våt uten mål og mening. Anonymkode: 349a2...d25
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å unngå sesongbasert depresjon er det greit å fortelle hjernen at været ikke nødvendigvis er det som styrer om du har det bra eller ikke. De som verdsetter sommer og sol høyt, kan derfor være mer utsatt for vinterdepresjon. De som verdsetter vinterstid mest, kanskje fordi det er mørkt og «innetid» uten dårlig samvittighet, kan oppleve sommeren som en stressende tid hvor de sosiale kravene er høyere enn på vinterstid. Anonymkode: 5e137...ab4 Men jeg har det mye bedre med en bok i lenestolen med en kopp kakao, enn springende ute i isregn. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for "innetid"? Anonymkode: 349a2...d25
skeiv-ostepop Skrevet 2. september #10 Skrevet 2. september Sliter du ellers med å forstå ord og uttrykk, og andres væremåter? Jeg var ute på tur i går mens det bøttet ned. Ikke fordi jeg måtte men fordi jeg ville. Er det utenkelig? 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september Dyr har ikke klær (sånn egentlig), og kan ikke si "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Mennesket har tilpasset seg, og tåler å være ute i mange slags værforhold. Jeg er et hovedsakelig et innemenneske, det samme er mitt ene barn. Min mann og det andre barnet vil være ute uansett vær. Ikke fordi de må, men de gjør ikke noe av drittvær og koser seg uansett. De kommer hjem om de fryser. Jeg ser ikke noe problem med det, så lenge jeg slipper å slepe ræva ut døra. Jeg liker å være ute om det stormer skikkelig. Det kan bli skikkelig røre her jeg bor. En halvtime i uværet, og jeg kan gå hjem og fyre i peisen frem til været letter, om det så tar dagevis. Alle andre ærender utendørs er en pine. Men å stå i uværet... Det er en deilig følelse. I en halvtimes tid. Med lovnader om fyr i peisen etterpå. Anonymkode: 4fa68...878 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september Jeg går ikke ut hvis jeg ikke må i dårlig vær. Er værsyk. Dårlig vær gir dårlig humør, da må jeg dra for gardiner å late som det er kveld, så slipper jeg å være sur. Anonymkode: 29105...179
AnonymBruker Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september skeiv-ostepop skrev (5 minutter siden): Sliter du ellers med å forstå ord og uttrykk, og andres væremåter? Jeg var ute på tur i går mens det bøttet ned. Ikke fordi jeg måtte men fordi jeg ville. Er det utenkelig? Er du alltid like frekk mot alle ellers? Anonymkode: 349a2...d25 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september Man må absolutt ingenting. Men det er gjennom å utsette seg selv for ubehag man lærer bedre å tåle det og man vokser. Noen ganger nyter jeg å være inn med en kopp kaffe når det høljregner ute. Andre ganger benytter jeg akkurat den dagen til å gå en powerwalk. Nettopp for å komme ut av komfortsonen og gjøre noe ubehagelig. Anonymkode: e50f4...371
Uanonym bruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er vårt kapitalistiske industrisamfunn som er årsaken til det. Jared Diamond skriver om et besøk til urfolk der han følger en gruppe som bygger nytt hus. Da regnet kommer tilbyr han dem regnjakken så de kan fortsette arbeidet men de ser rart på han, de skal selvsagt ha pause til regnet slutter. I vårt samfunn må livet gå videre uansett vær eller dagsform. Så vi må bruke medisiner, regntøy og det som er for å holde tempo oppe. Anonymkode: c94e1...c1f Dette. Før i tida var det vanligere å arbeide i "samarbeid" med vær og natur, i dag skal vi gjøre alt, uansett vær. Selv holder jeg meg for øvrig inne så mye som mulig når det er dårlig vær. 2
Daria Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september Fordi foreldre trenger en unnskyldning for å ikke ha barn med overskuddsenergi og aktiviseringsbehov inne hele dagen... Som voksen har jeg innsett at jeg som regel har det bedre om jeg kommer meg ut en tur hver dag nokså uavhengig av været - og å gå tur i regnvær kan være ganske deilig. Men fordelen med å være voksen er også at jeg bestemmer selv og ikke står til ansvar for noen - det er ingen å ha dårlig samvittighet eller stå til rette for om jeg er inne en hel helg...
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september Daria skrev (4 minutter siden): Fordi foreldre trenger en unnskyldning for å ikke ha barn med overskuddsenergi og aktiviseringsbehov inne hele dagen... Som voksen har jeg innsett at jeg som regel har det bedre om jeg kommer meg ut en tur hver dag nokså uavhengig av været - og å gå tur i regnvær kan være ganske deilig. Men fordelen med å være voksen er også at jeg bestemmer selv og ikke står til ansvar for noen - det er ingen å ha dårlig samvittighet eller stå til rette for om jeg er inne en hel helg... Vi har anskaffet oss tredemølle, manualer osv slik at barna kan løpe inne når det er 30 minus eller isregn ute. Man MÅÅÅ heller ikke være fysisk aktiv hele tiden. Det går an å spille brettspill og utfordre hjernen også, når været er dårlig. Anonymkode: 349a2...d25 1
Daria Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har anskaffet oss tredemølle, manualer osv slik at barna kan løpe inne når det er 30 minus eller isregn ute. Man MÅÅÅ heller ikke være fysisk aktiv hele tiden. Det går an å spille brettspill og utfordre hjernen også, når været er dårlig. Anonymkode: 349a2...d25 Men hvem er det du føler at du må forsvare deg sånn for, og hvorfor? Jeg bryr meg vel null om hvordan du aktiviserer ungene dine, jeg prøvde bare å gi et generelt svar på spørsmålet ditt. 1
Vaermina Skrevet 2. september #19 Skrevet 2. september Jeg likte det ikke før, men i går var det helt fantastisk å hive seg på sykkelen med musikk på ørene mens det høljet ned. Hele ruten min for meg selv, tørre klær ventet hjemme, et steg nærmere målet om et par kg ned og bedre kondis. Bare velstand 🙂 men kan ikke si jeg gleder meg til vinteren, hva gjør jeg når snøen kommer og det blir glatt? 🥲
AnonymBruker Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september "man måtte for å nyte "passer vel godt her. Å være ute å tåle vind og vær gjør at vi setter enda mer pris på at vi har hus med varme,varm dusj,varm kaffe osv etterpå. Og så gir det mestring og energi ved å kjenne at man tåler det faktisk. Anonymkode: 7d6df...558
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå