Gå til innhold

Føler jeg sører for en jeg ikke kjente personlig. Er det normalt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sørger over kong Harald, selvom jeg ikke kjente han personlig. Synes så synd på familien, og er innom slottet hver dag. Jeg har behov for å tilbringe litt tid der. I løpet av dagen gråter jeg kanskje 2 ganger, spesielt når jeg ser videoer av han og når jeg ser resten av kongefamilien. 

Det føles så rart å sørge over en jeg aldri har møtt. Er det normalt? Føler andre her på det samme?

Anonymkode: 6c9d5...62c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er massesuggesjon. Ganske normalt. 

Anonymkode: 23d74...2a5

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt med sympati og sorg 🙂

Men viktig å prøve ta seg noen pauser også.

Anonymkode: 3e515...bca

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sørger over kong Harald, selvom jeg ikke kjente han personlig. Synes så synd på familien, og er innom slottet hver dag. Jeg har behov for å tilbringe litt tid der. I løpet av dagen gråter jeg kanskje 2 ganger, spesielt når jeg ser videoer av han og når jeg ser resten av kongefamilien. 

Det føles så rart å sørge over en jeg aldri har møtt. Er det normalt? Føler andre her på det samme?

Du nyter sorgen? 

Siden du oppsøker slottet hver dag? Ser på videoer av kongen osv? 

Anonymkode: 142d9...9e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt.

Jeg sykmeldte meg i to uker for å sørge på fulltid, og har tatt barna ut av skolen slik at de også kan sørge. Akkurat nå vurderer jeg en mer langvarig sykmelding, og mer varige tiltak for å la barna sørge på lang sikt. 

Anonymkode: 38496...694

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt normalt.

Jeg sykmeldte meg i to uker for å sørge på fulltid, og har tatt barna ut av skolen slik at de også kan sørge. Akkurat nå vurderer jeg en mer langvarig sykmelding, og mer varige tiltak for å la barna sørge på lang sikt. 

😅

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes også det er kjempetrist at Kong Harald er borte, og har grått flere ganger. Men jeg er ikke i sorg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt normalt.

Dette høres ikke normalt ut! Du er jo ikke syk! Vi kan jo ikke stoppe opp Norge for dette her. Han var en gammel mann. Ja, trist. Men livet og verden går videre. Jeg tror ikke han hadde satt pris på at folk gikk å sykmeldte seg og tok ungene ut av skolen… Og langvarig?!? Nei, det er i hvertfall ikke normalt!

Anonymkode: 05296...4e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke i sorg pga kongen. Men det at noen dør kan klart bringe opp tanker og følelser selv om man ikke kjente dem (så godt). Det vil sikkert forsterkes av at det er en omtalt person/ dødsfall. Så for en tid siden at en av foreldrene som barnet gikk i klasse med på barneskolen var død (ikke særlig gammel, yngre enn meg) og satte i gang tanker om å gå bort, om barna skulle miste en forelder osv. Det kan sette i gang tanker og følelser om ens eget liv. Det tenker jeg er normalt om man har empati og refleksjonsevne.

Om det er lurt å oppsøke Slottsplassen er jeg usikker på, men gjør det som er rett for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Normalt, ja. Vi har alle hatt et forhold til Kong Harald. Jeg tror det er mange i din situasjon. Norge er i sorg, noen mer enn andre. Så ikke bekymre deg☺️

Heller ikke rart å besøke slottet i dagene etterpå. Det er ikke å "nyte" sorgen, som noen her påpeker! Det er å møte følelser på en sunn måte for å kunne bearbeide dem. Besøk slottet, se på bilder eller gamle taler, osv., det er slik mange bearbeider sorg og det er ikke feil.

Når det er sagt kan noen følelser eller sorger bli litt uproporsjonalt sterke, dersom vi allerede står i andre vanskelige situasjoner. Det er heller ikke unormalt, men verdt å ta i betraktning hvis det er tilfellet. Når man er sliten, utmattet eller under mye stress, er begeret konstant litt fullere, og det skal mindre til før følelsene tar overhånd. Helt normalt☺️

Anonymkode: dee4a...285

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke i sorg som i at jeg sitter å gråter. Men jeg føler veldig med hele familien. Jeg ser hvor utrolig sterk kronprinsessen er, ved siden av sin far som nettop har mistet sin egen far. Jeg liker at vi har konge og dronning, jeg syns de har vært en god trøst når vi opplever tragedier. Kong Harald var folkelig, han gjorde seg ikke større enn det norske folk. Fortell meg gjerne hvilken annen konge man kunne kastet seg rundt halsen på etter en idrettsprestasjon (Johaug). 

Jeg har trua på den nye kongen og dronningen (selv om hun før har gjort noen dårlige valg). Men akkurat nå føler jeg bare med dem som må fortsette i Harald sine fotspor uten å få pause. 

min søster derimot gråt omtrent hele dagen når han døde, men så er hun myyye mer følsom enn jeg er 😅

Anonymkode: 19922...170

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det på samme måte og tenker det er naturlig. Døden er endelig, jeg føler med familien, jeg syns oppriktig Kong Harald hadde gode verdier og var samlende, er takknemlig for det han har gjort for landet vårt og bare lei meg, egentlig. 

Anonymkode: aba18...634

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette høres ikke normalt ut! Du er jo ikke syk! Vi kan jo ikke stoppe opp Norge for dette her. Han var en gammel mann. Ja, trist. Men livet og verden går videre. Jeg tror ikke han hadde satt pris på at folk gikk å sykmeldte seg og tok ungene ut av skolen… Og langvarig?!? Nei, det er i hvertfall ikke normalt!

Jeg tror ikke personen du siterer, mente det hun skrev. Det var nok en spøk :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Apropos ikke normalt: Det høres ikke normalt ut å være så lite på nett at man ikke skjønner såpass åpenbar ironi. 

Anonymkode: 218ea...31b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ellers tenker jeg at det du beskriver er et godt stykke forbi det de fleste av oss føler på nå, men at det samtidig ikke trenger å være noe galt i det. Det høres ganske voldsomt ut, men ikke sykelig heller.

Folk er forskjellige. De fleste sørger ikke så voldsomt over det hele som deg, selv om vi synes det er trist, men noen gjør det. Det er helt greit det også.  

Anonymkode: 218ea...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du nyter sorgen? 

Siden du oppsøker slottet hver dag? Ser på videoer av kongen osv? 

Jeg bor like ved slottet, og tipper du også får mye opp i feeden for tiden. 

Det som gjør dette enda mer spesielt er at han døde samme dato som min tante. Men min tante døde for noen få år siden, og på den tiden var jeg veldig syk og fikk ikke en ordentlig sorgprosess. Så mulig jeg får utløp før noen fastlåste følelser også 

ta 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor like ved slottet, og tipper du også får mye opp i feeden for tiden. 

Det som gjør dette enda mer spesielt er at han døde samme dato som min tante. Men min tante døde for noen få år siden, og på den tiden var jeg veldig syk og fikk ikke en ordentlig sorgprosess. Så mulig jeg får utløp før noen fastlåste følelser også 

ta 

Igjen, ikke unormalt det du føler. Spesielt ikke når du nevner det med din tante. Gamle følelser vekkes på grunn av en fersk hendelse. Dette er et kjent fenomen, enten det gjelder sorgfølelser som vekkes av nye sorger, angst knyttet til traumer som vekkes ved minner om traumet, eller glede som vekkes knyttet til noe som minner en om noe fint. Du er normal, men ta deg tiden til å bearbeide dette, da du trolig har rett i at det ligger noe fastlåst der☺️

Anonymkode: dee4a...285

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke unormalt å føle en sorg for et menneske som har betydd noe for en, selv om man ikke kjente hen personlig - det være seg artister eller kongelige.

Med alt fokuset som er nå på både den døde Kongen og sorg forsterkes det nok ytterligere. 

Det å gråte flere ganger om dagen og besøke slottsplassen hver dag syns jeg tipper over til noe mer usunt og unormalt. 

Anonymkode: c31aa...535

AnonymBruker
Skrevet

Enig, sorgen er bunnløs. Jeg tror ærlig talt ikke jeg kommer til å klare meg særlig bra uten Harald i livet. Jeg har laget meg en spilleliste med sanger som inneholder ordene king, kung og konge, og den trøster nok til at jeg får i meg litt mat innimellom gråteriene.

Katten må egentlig til dyrlegen, men det må vente noen uker nå. I går fikk jeg skarlagensrød elveblest av alt det psykiske stresset. Jeg gråter og gråter og gråter, og vurderer å ta fly til Oslo for å legge en blomst på Slottsplassen. Kanskje en fin bamse også?

I natt skal jeg se på dokumentarer med Harald. Det er det eneste jeg orker. Søvn er vanskelig når tankene bare går til Harald. Jobb er uaktuelt og føles helt uanstendig i denne spesielle tiden.

Stor klem til alle dere andre som også sørger dypt og inderlig over denne vidunderlige mannen vi har sett flere ganger på TV. Han er den det beste mennesket som har levd.

Anonymkode: 95727...8a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

er innom slottet hver dag. Jeg har behov for å tilbringe litt tid der. 

Ikke normalt.

Anonymkode: f7740...e63

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...