Summer Breeze Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Norge har altså innført en offisiell landesorg, altså en sørgeperiode bestemt av regjeringen (link til retningslinjene) helt til begravelsen den 9. September. Historisk er dette uvanlig for Norge og "land som det er naturlig å sammenligne oss med" som det heter. Når Kong Olav døde i 1991, så sørget jo folk helt spontant, det var sorg, det husker jeg, og det ble erklært en intern hoffsorg i fire måneder, som Drammens Tidende nevner her, men ingen landesorg. Heller ikke når den forrige kongen døde ble det erklært landesorg. Dette har faktisk ikke skjedd siden Dansketiden og 17- og 1800-tallet. I dag er det stort sett diktaturer og katolske land som innfører dette. Land som Spania, Italia, Polen, Brasil og Argentina har en kulturell tradisjon for at regjeringen erklærer 1 til 3 dagers offisiell landesorg ved katastrofer og når viktige personer dør. I diktaturer er landesorgen lang og streng, for å vise makt selvsagt. F.ex. i Nord-Korea er det jo helt ekstremt, der kan man bli drept om man ikke "viser sorg" slik man skal. Her er en artikkel om landesorg rundtom i verden: https://bigthink.com/the-past/national-mourning/#:~:text=There are official places,or famous locations. Og her er en link til en Wikipedia-artikkel med en lang liste over forskjellige land og hvor lenge og hvor ofte de har erklært landesorg gjennom årene. Det man ser er at denne landesorgen som regjeringen har innført nå, er helt unormal i forhold til hvordan utviklingen har vært: https://en.wikipedia.org/wiki/National_day_of_mourning#:~:text=A national day of mourning,country's populace. Og Sverige har helt sluttet med det: https://www.svt.se/kultur/sverige-kan-inte-utlysa-ha-landssorg Så er dette et "blast from the past"? En mildere form for "pandemi-nedstengning"? Jeg liker det ikke i det hele tatt. Folk sørger uansett, slik som de gjorde da Kong Olav døde, så hvorfor gjør de dette? 5 9
Hxndyman Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Summer Breeze skrev (6 minutter siden): hvorfor gjør de dette? For å vise Harald den siste ære, er det så problematisk da? 9 9
Gjest Abra Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august På hvordan måte påvirkes du av denne landesorgen?
Mezzosoprena Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Summer Breeze skrev (14 minutter siden): Norge har altså innført en offisiell landesorg, altså en sørgeperiode bestemt av regjeringen (link til retningslinjene) helt til begravelsen den 9. September. Historisk er dette uvanlig for Norge og "land som det er naturlig å sammenligne oss med" som det heter. Når Kong Olav døde i 1991, så sørget jo folk helt spontant, det var sorg, det husker jeg, og det ble erklært en intern hoffsorg i fire måneder, som Drammens Tidende nevner her, men ingen landesorg. Heller ikke når den forrige kongen døde ble det erklært landesorg. Dette har faktisk ikke skjedd siden Dansketiden og 17- og 1800-tallet. I dag er det stort sett diktaturer og katolske land som innfører dette. Land som Spania, Italia, Polen, Brasil og Argentina har en kulturell tradisjon for at regjeringen erklærer 1 til 3 dagers offisiell landesorg ved katastrofer og når viktige personer dør. I diktaturer er landesorgen lang og streng, for å vise makt selvsagt. F.ex. i Nord-Korea er det jo helt ekstremt, der kan man bli drept om man ikke "viser sorg" slik man skal. Her er en artikkel om landesorg rundtom i verden: https://bigthink.com/the-past/national-mourning/#:~:text=There are official places,or famous locations. Og her er en link til en Wikipedia-artikkel med en lang liste over forskjellige land og hvor lenge og hvor ofte de har erklært landesorg gjennom årene. Det man ser er at denne landesorgen som regjeringen har innført nå, er helt unormal i forhold til hvordan utviklingen har vært: https://en.wikipedia.org/wiki/National_day_of_mourning#:~:text=A national day of mourning,country's populace. Og Sverige har helt sluttet med det: https://www.svt.se/kultur/sverige-kan-inte-utlysa-ha-landssorg Så er dette et "blast from the past"? En mildere form for "pandemi-nedstengning"? Jeg liker det ikke i det hele tatt. Folk sørger uansett, slik som de gjorde da Kong Olav døde, så hvorfor gjør de dette? Nei ærlig talt - siden det tross alt ikke finnes ett eneste forbud mot noe som helst i denne perioden, kan jeg ikke forstå hvorfor dette er noe å reagere på. Faktisk står det at alle arrangementer kan gå som normalt, med mindre arrangørene ønsker å avlyse. Jeg tenker at det er fint, for hvis det er noen som sørger mer enn andre, og finner det veldig feil å arrangere festiviterer i denne tiden, har de en unnskyldning for å avlyse. 14 6
parmanoia Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Jeg synes TS har et poeng. I tillegg er den massive minutt for minutt-dekningen i media i forbindelse med kongens død blitt helt absurd. Anki Gerhardsen skriver om dette på sin Facebook-side. 15 7
Mooza Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august (endret) parmanoia skrev (14 minutter siden): Jeg synes TS har et poeng. I tillegg er den massive minutt for minutt-dekningen i media i forbindelse med kongens død blitt helt absurd. Anki Gerhardsen skriver om dette på sin Facebook-side. Enig. Det får nå være grenser! Det skjer ting i verden og Norge, og vi kan ikke sitte og ikke gjøre noe, knapt få nyheter. Og jeg er kritisk til at politikerne våre ikke skal gjøre noe. Det er jo ikke sånn at de i utgangspunktet er så handlekraftig, bortsett fra Støre, når det gjelder å være linselus. Og de har vel hatt noen måneder ferie nå. Endret 31. august av Mooza Feilskriving 4 4
alfathealfa Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Folk i dag tar slike ting innover seg på en helt annen måte enn i 1991. F.eks. at så mange vil til Slottsplassen og legge ned blomster. Det var det vel ingen som tenkte på i 1991, som jeg kan huske. Vet mange som har reist langt for å dra til Oslo de siste dagene, også ungdommer som knapt har fått lappen kjørte inn med bilen full for å legge ned blomster. For min egen del er jeg litt «tja» til landesorg. Men jeg ser jo at veldig mange hvermannsen er veldig opptatt av det og tar det inn over seg mye mer enn folk gjorde for 35 år siden. Så på den måten kan jeg også se at det rammer inn følelsene som mange har. 1 1
alfathealfa Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august Mooza skrev (6 minutter siden): Enig. Det får nå være grenser! Det skjer ting i verden og Norge, og vi ikke sitte og ikke gjøre noe, knapt få nyheter. Og jeg er kritisk til at politikerne våre ikke skal gjøre noe. Det er jo ikke sånn at de i utgangspunktet er så handlekraftig, bortsett fra Støre, når det gjelder å være linselus. Og de har vel hatt noen måneder ferie nå. Hvis du ser på kalenderen til Stortinget så har de uansett ikke møter for tiden. De har andre oppgaver, de gjør ikke «ingenting». Stortinget åpner 2. oktober, slik det gjør hvert år. 2
Tabris Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Jeg klarer ikke forstå at noen synes dette er negativt. 10 5
parmanoia Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august Kong Olav døde i januar. Det ble satt ut lyslykter spontant da. Det var nytt av tiden. Tidene endrer seg, men det var også vinter og kuldegrader. 5 1
Summer Breeze Skrevet 31. august Forfatter #11 Skrevet 31. august parmanoia skrev (1 time siden): Jeg synes TS har et poeng. I tillegg er den massive minutt for minutt-dekningen i media i forbindelse med kongens død blitt helt absurd. Anki Gerhardsen skriver om dette på sin Facebook-side. Takk for det tipset, det er akkurat det hun skriver her som jeg også tenker: "Nyhetsmorgen hos NRK i dag, med råd fra ekspertene om hvordan man skal sørge sammen med barna sine, fikk meg til å tenke på land det er helt absurd å sammenligne seg med." Altså, sorg er helt greit, folk får sørge akkurat så mye de vil, på TV, radio, sosiale media og alt. Det påvirker ikke meg. Det er bestemmelsen fra regjeringen jeg reagerer på, den hører ikke hjemme i Norge. 9 2
Hebbe-lille Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august Summer Breeze skrev (6 timer siden): Norge har altså innført en offisiell landesorg, altså en sørgeperiode bestemt av regjeringen (link til retningslinjene) helt til begravelsen den 9. September. Historisk er dette uvanlig for Norge og "land som det er naturlig å sammenligne oss med" som det heter. Når Kong Olav døde i 1991, så sørget jo folk helt spontant, det var sorg, det husker jeg, og det ble erklært en intern hoffsorg i fire måneder, som Drammens Tidende nevner her, men ingen landesorg. Heller ikke når den forrige kongen døde ble det erklært landesorg. Dette har faktisk ikke skjedd siden Dansketiden og 17- og 1800-tallet. I dag er det stort sett diktaturer og katolske land som innfører dette. Land som Spania, Italia, Polen, Brasil og Argentina har en kulturell tradisjon for at regjeringen erklærer 1 til 3 dagers offisiell landesorg ved katastrofer og når viktige personer dør. I diktaturer er landesorgen lang og streng, for å vise makt selvsagt. F.ex. i Nord-Korea er det jo helt ekstremt, der kan man bli drept om man ikke "viser sorg" slik man skal. Her er en artikkel om landesorg rundtom i verden: https://bigthink.com/the-past/national-mourning/#:~:text=There are official places,or famous locations. Og her er en link til en Wikipedia-artikkel med en lang liste over forskjellige land og hvor lenge og hvor ofte de har erklært landesorg gjennom årene. Det man ser er at denne landesorgen som regjeringen har innført nå, er helt unormal i forhold til hvordan utviklingen har vært: https://en.wikipedia.org/wiki/National_day_of_mourning#:~:text=A national day of mourning,country's populace. Og Sverige har helt sluttet med det: https://www.svt.se/kultur/sverige-kan-inte-utlysa-ha-landssorg Så er dette et "blast from the past"? En mildere form for "pandemi-nedstengning"? Jeg liker det ikke i det hele tatt. Folk sørger uansett, slik som de gjorde da Kong Olav døde, så hvorfor gjør de dette? Det reageres på, ikke alle bor i Oslo og omegn og hjulene må fortsatt gå rundt i enkelte kommuner. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/endelost-sorgarbeid-fra-nrk-sporsmalet-ingen-tor-a-stille/o/5-95-3214807 «Alt forsterkes av de endeløse sendingene fra NRK, noe som i sum skaper en følelse av unntakstilstand, ja kanskje til og med en slags personkult, slik redaktøren Anki Gerhardsen er inne på i et innlegg på Facebook. Nå har også lokalpolitikere begynt å vegre seg for å diskutere aktuelle spørsmål. I små kommuner føler de seg forpliktet til å innstille all form for politisk aktivitet og kommunikasjon.» 4 4
Donpedro Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Mooza skrev (1 time siden): Enig. Det får nå være grenser! Det skjer ting i verden og Norge, og vi kan ikke sitte og ikke gjøre noe, knapt få nyheter. Og jeg er kritisk til at politikerne våre ikke skal gjøre noe. Det er jo ikke sånn at de i utgangspunktet er så handlekraftig, bortsett fra Støre, når det gjelder å være linselus. Og de har vel hatt noen måneder ferie nå. For ordens skyld; De kommer til å være på jobb hver dag og jobbe. Men ikke representere, klippe snorer og krangle offentlig. Får sikkert gjort masse adm arbeid som ellers står i kø. 3
alfathealfa Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august Det var egentlig et gigantisk skifte da Diana døde i 1997. Slottet der var helt uforberedt på hvordan folk flest reagerte, og folkevandringen, blomsterhavet og alt som fulgte med. De kongelige ble drevet fra skanse til skanse da de først holdt på tradisjonene, og så omsider måtte ut. Det var vel nesten et folkekrav. Vi ser jo at hoffet og kongefamilien også har en helt annen regi. Offentlig bæring av kista, og at de kom ut på Slottsplassen og selv la ned blomster. Tiden er helt annerledes. Ser jo også alle som står der med mobilen i lufta og filmer en sørgende familie. 5
Summer Breeze Skrevet 31. august Forfatter #15 Skrevet 31. august alfathealfa skrev (53 minutter siden): Folk i dag tar slike ting innover seg på en helt annen måte enn i 1991. F.eks. at så mange vil til Slottsplassen og legge ned blomster. Det var det vel ingen som tenkte på i 1991, som jeg kan huske. Vet mange som har reist langt for å dra til Oslo de siste dagene, også ungdommer som knapt har fått lappen kjørte inn med bilen full for å legge ned blomster. For min egen del er jeg litt «tja» til landesorg. Men jeg ser jo at veldig mange hvermannsen er veldig opptatt av det og tar det inn over seg mye mer enn folk gjorde for 35 år siden. Så på den måten kan jeg også se at det rammer inn følelsene som mange har. Mange la ned blomster og tente lys på Slottsplassen, men reising til Oslo var nok ikke så vanlig da som nå, så det var vel ikke så naturlig at man gjorde akkurat det. Men sorg var det virkelig, det ble markert over hele Norge på forskjellige måter. "Situasjonen ble av mange beskrevet som landesorg, men samtidig ble det sagt at «i Norge er landesorg noe folk føler, ikke noe myndighetene erklærer». Den nye kongen, Harald 5., erklærte fire måneders hoffsorg." https://snl.no/landesorg#:~:text=Etter at kong Olav,eller legge ned blomster. Men nå er det altså (også) noe myndighetene erklærer. 1
alfathealfa Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august Summer Breeze skrev (Akkurat nå): Mange la ned blomster og tente lys på Slottsplassen, men reising til Oslo var nok ikke så vanlig da som nå, så det var vel ikke så naturlig at man gjorde akkurat det. Men sorg var det virkelig, det ble markert over hele Norge på forskjellige måter. "Situasjonen ble av mange beskrevet som landesorg, men samtidig ble det sagt at «i Norge er landesorg noe folk føler, ikke noe myndighetene erklærer». Den nye kongen, Harald 5., erklærte fire måneders hoffsorg." https://snl.no/landesorg#:~:text=Etter at kong Olav,eller legge ned blomster. Men nå er det altså (også) noe myndighetene erklærer. Tassa rundt i Oslo i 1991 de dagene, synes ikke det var den offentlige sorgen som folk driver med nå. Hoffsorg er bare at hoffet ikke har oppdrag. Folk flest merker ikke stort til det either way. 1 2
parmanoia Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august Donpedro skrev (6 minutter siden): For ordens skyld; De kommer til å være på jobb hver dag og jobbe. Men ikke representere, klippe snorer og krangle offentlig. Får sikkert gjort masse adm arbeid som ellers står i kø. Men at vi ikke skal kunne ha noen politiske debatter i disse dagene er faktisk ikke helt greit, mener jeg. Selv om det er greit å få unna adm arbeid. 9 2
Donpedro Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august parmanoia skrev (3 minutter siden): Men at vi ikke skal kunne ha noen politiske debatter i disse dagene er faktisk ikke helt greit, mener jeg. Selv om det er greit å få unna adm arbeid. Enig med deg altså. Men det er altså ikke slik at politikere har fri, hvis noen trodde det. 2
Peggy-Lovise Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august alfathealfa skrev (1 time siden): Folk i dag tar slike ting innover seg på en helt annen måte enn i 1991. F.eks. at så mange vil til Slottsplassen og legge ned blomster. Det var det vel ingen som tenkte på i 1991, som jeg kan huske. Vet mange som har reist langt for å dra til Oslo de siste dagene, også ungdommer som knapt har fått lappen kjørte inn med bilen full for å legge ned blomster. For min egen del er jeg litt «tja» til landesorg. Men jeg ser jo at veldig mange hvermannsen er veldig opptatt av det og tar det inn over seg mye mer enn folk gjorde for 35 år siden. Så på den måten kan jeg også se at det rammer inn følelsene som mange har. Det var mange som tente lys på slottplasswn etter Kong Olav døde i 1991. Det var januar, og kaldt. Det var ikke like vanlog at folk fra andre steder reiste til Oslo for å gjøre. Og vi hadde bare en landsdekkende tv-kanal den gangen. Mediedekningen begrenset seg seiv. 6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå