AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Jeg må bare få ut litt frustrasjon og høre om det er andre her som har opplevd noe lignende. For noen uker siden skjedde det sure at en person rygget på leiebilen min. Det mest utrolige var nesten at vedkommende var frekk nok til å bare parkere bilen rett bak meg etterpå, som om ingenting hadde skjedd og forlot åstedet. Jeg sjekket rundt meg med en gang, men dessverre var det verken overvåkningskameraer eller noen vitner som kunne bekrefte hendelsen. Heldigvis tok jeg saken i egne hender og gjorde følgende: Tok masse bilder av skadene og bilenes plassering på skadestedet. Brukte målebånd for å dokumentere at skadene på begge bilene var i nøyaktig samme høyde, noe som viser hvordan kollisjonen skjedde. Bildene viser også at ripene på begge bilene har samme form og retning. Nå viser det seg imidlertid at motparten nekter å ta på seg skylden. De har ikke noen form for bevis som støtter sin versjon, men det står i feieren mellom ord mot ord – til tross for at jeg sitter på det jeg vil kalle solide bildebevis av både høyder og skader. Er det noen som har erfaring med forsikringssaker på leiebil i slike situasjoner, særlig når man mangler vitner og kameraer? Hvordan stiller forsikringsselskapene seg når den ene parten har bildedokumentasjon, mens den andre bare nekter? Alle tips og råd tas imot med stor takk! Jeg risikerer å måtte ut med 20.000 i egenandel. Det er surt når bilen har stått parkert og har blitt påkjørt. Anonymkode: 40212...a70
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Har ikke annet råd, enn å sjekke om du har reiseforsikring som dekker dette. Min, som jeg har gjennom fagforeningen, viste seg å være særdeles god og dekker blant annet egenandel ved skade på leiebil ☺️ Anonymkode: ce93c...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Bildene kan jo ikke si noe om hvilken bil som var i bevegelse. Kun dokumentere selve skaden. Anonymkode: 53a68...b7f 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Desverre får en ikke gjort noe Ser selv her. En kjørte på bilen her på parkeringsplassen. Bilen som kjørte på våres må ha store merker men har allikevel bare kjørt. På våres på 2 sensorer byttes, ny skjerm foran og bak, pluss et bremse lys bak, og må lakere. De fant opptak med de kunne ikke se regnr, og vi må bare ut med egenandelen, siden politi ikke kunne gjøre noe når de ikke hadde noen å tiltale pga manglende rehostrings nr Anonymkode: ca7b9...f48 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august «Bevisene» dine sier jo absolutt ingenting om hendelsesforløpet, så dette kommer du nok ikke langt med. Forhåpentligvis dekker enten kredittkortet ditt eller reiseforsikringen egenandelen 😊 Anonymkode: e3ca1...753 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Jeg er enig med den som sa "sjekk forsikringen". Jeg har reiseforsikring gjennom Tryg og er dekket om bilen så blir totalskadet. Anonymkode: 44e00...d8b
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Reiseforsikring gjennom Fremtind dekker også egenandel ved skade. Anonymkode: c7d1d...783
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Kan aldri tenke meg at du når gjennom med slike «bevis». Du må finne ut om du har reiseforsikring som dekker det. Ellers må du nok bare punge ut. Jeg betaler alltid ekstra for å ha null egenandel, nettopp for å slippe å deale med slike situasjoner. Anonymkode: ed6f9...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august Du har jo ingen bevis! Anonymkode: bfe4b...0c6 1 1
newman01 Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Noen kredittkort har CDW forsikring, så du slipper å betale egenandel ved skade. Noen reiseforsikringer har det. Sjekk om du er dekket, for leiebilselskapets egenandel er skummelt høy.
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): «Bevisene» dine sier jo absolutt ingenting om hendelsesforløpet, så dette kommer du nok ikke langt med. Forhåpentligvis dekker enten kredittkortet ditt eller reiseforsikringen egenandelen 😊 Anonymkode: e3ca1...753 Ofte kan de faktisk se det, men det kommer helt an på hvor skadene er, og hvordan de ser ut. F.eks. hvis bakparten på den ene bilen har trykket inn siden på den andre, uten at det er skrapemerker sidelengs på den bilen som har skade på siden, så er det jo overveiende sannsynlig at den bilen som har skade bak, har rygget i den bilen som har skade på siden, fordi det vil være umulig for den bilen med skade på siden å forårsake en slik skade. Forsikringsselskapene har nok god erfaring med å vurdere skyld ut fra hvordan skaden ser ut, også i tilfeller der det er mindre åpenbart enn i eksempelet mitt. Man må vel sende en skademelding med de opplysningene man har, og antatt motpart, og så blir det jo opp til forsikringsselskapene seg imellom å gjøre vurderingen av hvem som har skyld. Så trenger man ikke å blande seg så mye selv i om motparten nekter. Anonymkode: 11b53...a60
LeneXCII Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg må bare få ut litt frustrasjon og høre om det er andre her som har opplevd noe lignende. For noen uker siden skjedde det sure at en person rygget på leiebilen min. Det mest utrolige var nesten at vedkommende var frekk nok til å bare parkere bilen rett bak meg etterpå, som om ingenting hadde skjedd og forlot åstedet. Jeg sjekket rundt meg med en gang, men dessverre var det verken overvåkningskameraer eller noen vitner som kunne bekrefte hendelsen. Heldigvis tok jeg saken i egne hender og gjorde følgende: Tok masse bilder av skadene og bilenes plassering på skadestedet. Brukte målebånd for å dokumentere at skadene på begge bilene var i nøyaktig samme høyde, noe som viser hvordan kollisjonen skjedde. Bildene viser også at ripene på begge bilene har samme form og retning. Nå viser det seg imidlertid at motparten nekter å ta på seg skylden. De har ikke noen form for bevis som støtter sin versjon, men det står i feieren mellom ord mot ord – til tross for at jeg sitter på det jeg vil kalle solide bildebevis av både høyder og skader. Er det noen som har erfaring med forsikringssaker på leiebil i slike situasjoner, særlig når man mangler vitner og kameraer? Hvordan stiller forsikringsselskapene seg når den ene parten har bildedokumentasjon, mens den andre bare nekter? Alle tips og råd tas imot med stor takk! Jeg risikerer å måtte ut med 20.000 i egenandel. Det er surt når bilen har stått parkert og har blitt påkjørt. Anonymkode: 40212...a70 Men du har vel ingen ting som beviser at de kjørte på deg, skadene kunne vel like godt ha kommet av at du kjørte på de..?! 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan aldri tenke meg at du når gjennom med slike «bevis». Du må finne ut om du har reiseforsikring som dekker det. Ellers må du nok bare punge ut. Jeg betaler alltid ekstra for å ha null egenandel, nettopp for å slippe å deale med slike situasjoner. Anonymkode: ed6f9...1ec Samme her. Betaler alltid ekstra forsikring til leiebilfirma som reduserer en evt egenandel. Anonymkode: 36994...28b
newman01 Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her. Betaler alltid ekstra forsikring til leiebilfirma som reduserer en evt egenandel. Anonymkode: 36994...28b Blir jo fort ganske dyrt det da... Og det slike firmaer tjener aller mest på. Må da være bedre å ha det gjennom forsikringsselskapet til en brøkdel av prisen, alternativt som et tilvalgt forsikring på kredittkortet... BankNorwegian tar 349kr pr år for en slik forsikring.
NoaideBiehtar Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Betaler alltid ekstra forsikring til leiebilfirma som reduserer en evt egenandel. Anonymkode: 36994...28b Da lønner det seg fort med reiseforsikring i stedet.
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg må bare få ut litt frustrasjon og høre om det er andre her som har opplevd noe lignende. For noen uker siden skjedde det sure at en person rygget på leiebilen min. Det mest utrolige var nesten at vedkommende var frekk nok til å bare parkere bilen rett bak meg etterpå, som om ingenting hadde skjedd og forlot åstedet. Jeg sjekket rundt meg med en gang, men dessverre var det verken overvåkningskameraer eller noen vitner som kunne bekrefte hendelsen. Heldigvis tok jeg saken i egne hender og gjorde følgende: Tok masse bilder av skadene og bilenes plassering på skadestedet. Brukte målebånd for å dokumentere at skadene på begge bilene var i nøyaktig samme høyde, noe som viser hvordan kollisjonen skjedde. Bildene viser også at ripene på begge bilene har samme form og retning. Nå viser det seg imidlertid at motparten nekter å ta på seg skylden. De har ikke noen form for bevis som støtter sin versjon, men det står i feieren mellom ord mot ord – til tross for at jeg sitter på det jeg vil kalle solide bildebevis av både høyder og skader. Er det noen som har erfaring med forsikringssaker på leiebil i slike situasjoner, særlig når man mangler vitner og kameraer? Hvordan stiller forsikringsselskapene seg når den ene parten har bildedokumentasjon, mens den andre bare nekter? Alle tips og råd tas imot med stor takk! Jeg risikerer å måtte ut med 20.000 i egenandel. Det er surt når bilen har stått parkert og har blitt påkjørt. Anonymkode: 40212...a70 Jeg anser heller ikke deg for å ha bevis som støtter din versjon. Du har indisier, men ikke bevis. Og det er du som har bevisbyrden, som skal få andre til å ta ansvar for skader på din (lånte) bil uten vitner, video eller tilståelse. Det er ganske mange biler som kjører rundt med riper, uhell skjer hver dag. Og mye skader oppstår i samme høyde/type fordi biler er likt konstruert. Så samme type skader på to biler er absolutt ikke noe bevis på at de to er involvert i samme sak. Jeg har to parkeringsskader på min bil, som er fra andre som ikke har sagt fra. Jeg hadde blitt ganske forbanna hvis noen kom og sa, «vi har skade på samme sted, så du må ha kjørt på bilen min». Jeg har aldri vært borti en annen bil. Anonymkode: 8106e...0f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå