AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:58 #1 Skrevet onsdag kl. 09:58 Dette forstår ikke alle leser jeg. De som ikke får lån, eller klarer å spare opp til egenkapital kan ende opp med å leie en bolig som er dyr å leie. Noen må ha 2-3 soverom pga barn også. Da blir det fort 20 000kr eller mer pr mnd, hver mnd går man i null. Altså: det er ikke penger igjen å spare! Jeg leier også selv pga lettere for meg, er alene. Så kan leie rimelig pga trenger liten plass, går også kun på maks 1års kontrakter for min del. Å eie bolig likte jeg ikke, følte meg fanget og låst. Men jeg er snart 50år gammel, så da stiller ting seg annerledes. Elsker også frihet. Anonymkode: 095c1...f4c 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:00 #2 Skrevet onsdag kl. 10:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette forstår ikke alle leser jeg. De som ikke får lån, eller klarer å spare opp til egenkapital kan ende opp med å leie en bolig som er dyr å leie. Noen må ha 2-3 soverom pga barn også. Da blir det fort 20 000kr eller mer pr mnd, hver mnd går man i null. Altså: det er ikke penger igjen å spare! Jeg leier også selv pga lettere for meg, er alene. Så kan leie rimelig pga trenger liten plass, går også kun på maks 1års kontrakter for min del. Å eie bolig likte jeg ikke, følte meg fanget og låst. Men jeg er snart 50år gammel, så da stiller ting seg annerledes. Elsker også frihet. Anonymkode: 095c1...f4c Hvorfor i alle dager setter man barn til verden hvis man har så dårlig råd?? Anonymkode: 655ce...fea 7 1 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:03 #3 Skrevet onsdag kl. 10:03 Hva vil du egentlig frem til? Anonymkode: eee29...d8c 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:03 #4 Skrevet onsdag kl. 10:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor i alle dager setter man barn til verden hvis man har så dårlig råd?? Anonymkode: 655ce...fea Dårlig råd? Man klarer seg jo. Anonymkode: 095c1...f4c 2
Serafin Skrevet onsdag kl. 10:04 #5 Skrevet onsdag kl. 10:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette forstår ikke alle leser jeg. De som ikke får lån, eller klarer å spare opp til egenkapital kan ende opp med å leie en bolig som er dyr å leie. Noen må ha 2-3 soverom pga barn også. Da blir det fort 20 000kr eller mer pr mnd, hver mnd går man i null. Altså: det er ikke penger igjen å spare! Jeg leier også selv pga lettere for meg, er alene. Så kan leie rimelig pga trenger liten plass, går også kun på maks 1års kontrakter for min del. Å eie bolig likte jeg ikke, følte meg fanget og låst. Men jeg er snart 50år gammel, så da stiller ting seg annerledes. Elsker også frihet. Anonymkode: 095c1...f4c Jeg vet godt hva du snakker om. Jeg leide en liten leilighet i Bærum med en normal god norsk inntekt. Etter at alle vanlige utgifter var betalt, var det ikke mulig å spare opp penger når jeg er singel og ingen å dele utgiftene med. 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:06 #6 Skrevet onsdag kl. 10:06 Prioriteringer. Man kan begynne og spare når man allerede er 14-15 år. Det er et valg. Jeg begynte og spare til bolig da jeg var 18 år, og kjøpte bolig da jeg var 28 år. Anonymkode: 8d3bd...1a1 1 1
Portia Catonis Skrevet onsdag kl. 10:16 #7 Skrevet onsdag kl. 10:16 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette forstår ikke alle leser jeg. De som ikke får lån, eller klarer å spare opp til egenkapital kan ende opp med å leie en bolig som er dyr å leie. Noen må ha 2-3 soverom pga barn også. Da blir det fort 20 000kr eller mer pr mnd, hver mnd går man i null. Altså: det er ikke penger igjen å spare! Jeg leier også selv pga lettere for meg, er alene. Så kan leie rimelig pga trenger liten plass, går også kun på maks 1års kontrakter for min del. Å eie bolig likte jeg ikke, følte meg fanget og låst. Men jeg er snart 50år gammel, så da stiller ting seg annerledes. Elsker også frihet. Anonymkode: 095c1...f4c Du glemmer at folk har forskjellig inntekt. Man klarer kanskje ikke å spare store summer som student eller ufør, men har man normal inntekt på 50.-60.000 kr netto i måneden, og bor sammen med partner, så er det null problem å spare ved siden av husleie. 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:20 #8 Skrevet onsdag kl. 10:20 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dårlig råd? Man klarer seg jo. Anonymkode: 095c1...f4c Ikke mye igjen til buffer og ekstra sikkerhet der i gården da. Anonymkode: 0cd4b...5be 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:21 #9 Skrevet onsdag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor i alle dager setter man barn til verden hvis man har så dårlig råd?? Anonymkode: 655ce...fea Du trur alle barn er planlagte? Dessuten trenger man faktisk ikke så mye penger for å oppdra et barn. Fattige har gjort det i årtusener. Anonymkode: 39cd6...eb1 2 1
Carrot Skrevet onsdag kl. 10:23 #10 Skrevet onsdag kl. 10:23 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor i alle dager setter man barn til verden hvis man har så dårlig råd?? Anonymkode: 655ce...fea har man automatisk dårlig råd om man kan leie uten å eie? 5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:30 #11 Skrevet onsdag kl. 10:30 Det er ikke lett nå, spesielt om man er alene og med lav inntekt. Jeg har 2 barn som nå er unge voksne. Og de begge sier at det å komme inn på boligmarkedet blir vanskelig. Med mindre de får seg kjæreste de kan kjøpe med. Eldste er 25 år, og alle hennes venner som ikke bor hjemme leier, også de som har samboer. Nå bor hun hjemme for å spare, men bodde hjemmefra noen år, leide da 1 roms på 30 m2 til 11 000 kr, og vi bor ikke i en av de største byene. Og en liten leilighet her koster rundt 3 mill. Anonymkode: e03b8...4f0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:35 #12 Skrevet onsdag kl. 10:35 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor i alle dager setter man barn til verden hvis man har så dårlig råd?? Anonymkode: 655ce...fea Noen ganger tar livet en uventet endring. Anonymkode: 0120d...d88 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:37 #13 Skrevet onsdag kl. 10:37 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du trur alle barn er planlagte? Dessuten trenger man faktisk ikke så mye penger for å oppdra et barn. Fattige har gjort det i årtusener. Anonymkode: 39cd6...eb1 Jo, man trenger faktisk det hvis barnet skal få et godt liv. Jeg er selv oppvokst med en alenemor der pengene så vidt strakk til, og det var ikke noe morsomt å aldri har råd til noe mer enn det aller mest nødvendige. Anonymkode: 655ce...fea 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:40 #14 Skrevet onsdag kl. 10:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, man trenger faktisk det hvis barnet skal få et godt liv. Jeg er selv oppvokst med en alenemor der pengene så vidt strakk til, og det var ikke noe morsomt å aldri har råd til noe mer enn det aller mest nødvendige. Anonymkode: 655ce...fea Kan legge til - hun burde aldri fått barn, og hadde hun kunnet gått tilbake i tid hadde hun nok ikke gjort det heller. Anonymkode: 655ce...fea 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:40 #15 Skrevet onsdag kl. 10:40 Jeg skjønner at livet skjer. Og samtidig så skal nok folk tenke seg om før de setter barn til verden uten å ha sjanse til å kjøpe. For hele systemet i Norge er lagt opp til at vi eier, du skatter ikke av overskudd ved salg og kan trekke av renter. Vi har ikke et regulert boligmarked for utleie som våre naboland har. Det å leie over mange år blir fort en fattigdomsfelle som fortsetter i neste generasjon. Går alt med til å leie så får du ikke bygd opp en boligformue som kan brukes til å hjelpe neste generasjon inn på markedet. Og JA jeg vet at noen leier til anstendig pris og sparer masse opp ved siden av, jeg snakker ikke om dere. De jeg snakker om er de som gjerne ville eid men som ikke får lå Anonymkode: 44e31...31f 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:42 #16 Skrevet onsdag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du trur alle barn er planlagte? Dessuten trenger man faktisk ikke så mye penger for å oppdra et barn. Fattige har gjort det i årtusener. Anonymkode: 39cd6...eb1 Det er forskjell på å "oppdra" og å oppdra. Ta vekk velferdsstaten, gratis utdanning, gratis helsehjelp, vaksiner, prevensjon, butikker og billige matalternativ så skal du se at 50% av alle barn dør før de fyller 5 år. Svært mange barn ble ikke oppdratt, de bare overlevde barndommen. Og akkurat det ser man i dag også, barn som vokser opp i fattigdom forblir ofte fattige som voksen. De ble ikke oppdratt, de overlevde barndommen. Det er ikke den typen familie vi trenger flere av. At "man faktisk ikke trenger så mye penger for å oppdra et barn." er et idiotisk og kortsiktig argument. Anonymkode: 7682f...f8a 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:42 #17 Skrevet onsdag kl. 10:42 Ikke alle forstår dette og ikke alle får lån eller klarer spare opp egenkapital. Nok en "ikke alle" tråd, altså. Anonymkode: 97cb3...127 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:51 #18 Skrevet onsdag kl. 10:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke alle forstår dette og ikke alle får lån eller klarer spare opp egenkapital. Nok en "ikke alle" tråd, altså. Anonymkode: 97cb3...127 og i noen tilfeller hjelper det ikke å ha nok egenkapital fordi boligene ligger så høyt i pris at det er umulig å komme inn på markedet rett og slett. For eksempel vet jeg om en kollega som tjener godt over 1 mill i året i grunnlønn, har solid EK over 900 000 totalt, pluss en del annen sparing og likevel får ikke vedkommende biliglån som enslig - økonomien er god men når inngangen på bolig samt omsorg for barn, det at man har bil osv (skilt fordi partner fant en ny) gjør at man ikke i følge "sifobudsjett" er å regne som "sikker lånetager" hjelper det lite at man faktisk HAR penger og GOD økonomi - uten medlånetager osv vil ikke banken låne deg penger.. Anonymkode: 20dba...339 1
LeneXCII Skrevet onsdag kl. 10:54 #19 Skrevet onsdag kl. 10:54 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvorfor i alle dager setter man barn til verden hvis man har så dårlig råd?? Anonymkode: 655ce...fea Jeg vil tro at for mange er barn&familie viktigere enn økonomi.. 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:55 #20 Skrevet onsdag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner at livet skjer. Og samtidig så skal nok folk tenke seg om før de setter barn til verden uten å ha sjanse til å kjøpe. For hele systemet i Norge er lagt opp til at vi eier, du skatter ikke av overskudd ved salg og kan trekke av renter. Vi har ikke et regulert boligmarked for utleie som våre naboland har. Det å leie over mange år blir fort en fattigdomsfelle som fortsetter i neste generasjon. Går alt med til å leie så får du ikke bygd opp en boligformue som kan brukes til å hjelpe neste generasjon inn på markedet. Og JA jeg vet at noen leier til anstendig pris og sparer masse opp ved siden av, jeg snakker ikke om dere. De jeg snakker om er de som gjerne ville eid men som ikke får lå Anonymkode: 44e31...31f Jeg synes det er litt drøyt å mene at man ikke skal få barn om man ikke kan kjøpe bolig, men det er ingen tvil om at det blir et større og større gap mellom de som har boligformue og ikke. Pga. boligformue i famlien kan jeg sørge for at mine to barn eier bolig (ikke gjelfrie, men billigere enn å leie) når de kommer seg inn på jobbmarkedet, selv om jeg er alenemor med helt gjennomsnittlig lønn. Likevel; har man en ok lønn. kan man klare seg helt fint, så en utdannelse (grad eller fagbrev) er også viktig. Problemet med å leie kommer jo mest til syne når man blir pensjonist og fortsatt ikke eier. Nå har det jo kommet noen løsninger som gir litt fler en muliget til å eie på sikt (Deleie og Leie til eie-prosjekter f.eks.). Jeg håper også at litt fler kommer seg inn på markedet i disse tider når utleiere selger unna mindre boliger og markedet har kjølnet litt. Bankene har vel også mulighet til å gi lån til 10% av kundene som ikke har EK, men god lønn, så har man fått seg en god jobb er det håp, i tillegg til at Husbanken kan hjelpe noen. Anonymkode: cdcb1...6c4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå