Gå til innhold

Dame 46 her - opplever at de fleste kvinnelige kollegaene mine jobber redussert

Kvinne 45-50  

86 stemmer

1. 1. Kvinne 45-50

• Har ikke vært sykmeldt det siste året
      69
    • Har vært delvis sykmeldt
      4
    • Er ufør 100%
      3
    • Er delvis ufør
      4
    • Har vært 100% sykmeldt mer enn 4 uker
      6
    • Ikke i arbeid (uten støtteordninger)
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Så kvinner 45-50:

Hvordan er arbeidssituasjonen din? Burde det investeres mer i kvinnehelse i samfunnet? Vi er tross alt dem som går gjennom tøffe graviditeter og fødsler, og plagene rundt overgangsalder kan være tøffe.

Jeg jobber på en ungdomsskule, og opplevde at alle unntatt en kollega i denne aldersgruppen hadde lengre sykmelding eller er delvis ufør forrige skoleår. Den ene kollegaen jobber 70%, og har begynt å få voksne barn. Jeg er heldig og har hatt få sykedager alltid.

Vi jobber kanskje i et litt tøft omrpde, men synes dette er mye.

Endret av Hengebuksvinet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det desidert flest menn som er sykemeldt faktisk. Unge menn. De tåler ingenting

Anonymkode: fa93c...372

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har åtte kvinnelige ansatte i aldersspennet 42 til 64 (fem av de innenfor 45-50). Alle har barn. Alle jobber pt 100%. Kun én har hatt redusert stilling, og hadde da 80% et par år da barna var små. Sykefraværet i første halvår var 0,5%.

• Liker 5
Skrevet

K47. Jobber sjelden 100%, ikke fordi jeg ikke har helse til det, men fordi jeg er mer glad i fritid enn penger. Jobber prosjektbasert, og velger selv hvor mange prosjekter jeg vil takke ja til. Tenker at i denne alderen er det ekstremt viktig å være bevisst på kosthold og trening, vi er ikke 20 år lengre (dessverre) og kan ikke leve som om vi var det. Ved å ikke jobbe mer en høyst nødvendig holder i alle fall jeg stressnivået nede, og det tror jeg også har utrolig mye å si.

Anonymkode: b4f83...959

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss er det desidert flest menn som er sykemeldt faktisk. Unge menn. De tåler ingenting

Anonymkode: fa93c...372

Det er avvikende fra normalen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 50 og har ikke vært sykemeldt på 15 år. Men jeg ser at det er flere kvinner på min alder, dvs. fra 40 og oppover som har hatt en del lengre sykemeldinger. Egentlig noen yngre kvinner også, men nå er det overvekt av kvinner på arbeidsplassene jeg har vært på de siste 10 årene, så usikker på om det er kjønnsrelatert.

Anonymkode: c85cf...44b

Skrevet
Hengebuksvinet skrev (10 minutter siden):

Så kvinner 45-50:

Hvordan er arbeidssituasjonen din? Burde det investeres mer i kvinnehelse i samfunnet? Vi er tross alt dem som går gjennom tøffe graviditeter og fødsler, og plagene rundt overgangsalder kan være tøffe.

Jeg jobber på en ungdomsskule, og opplevde at alle unntatt en kollega i denne aldersgruppen hadde lengre sykmelding eller er delvis ufør forrige skoleår. Den ene kollegaen jobber 70%, og har begynt å få voksne barn.

Kan vel hende dette endres med nye ordninger for fulle sykemeldinger… kan bli mindre av de «jeg liker ikke jobben min så du må sykemelde meg»-sykemeldingene. Folk må kanskje ta mer ansvar for å skifte beite når de er lei av jobben sin enn bare å bli sykemeldt når sjefen stiller krav, ungene er vanskelige osv. tipper legen vil prioritere det de gir av 100% sykemeldinger til andre fremover, når de taper penger på det. Så i sånne type yrker vil nok det endre seg litt. Men de delvise vil jo kanskje øke. 

Anonymkode: 2d1f1...378

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det flest unge kvinner uten barn som har vært langtidssykmeldte. Mange av de er av typen som stiller høye krav til seg selv, skal gjøre karriere osv..Tror de rett og slett har møtt veggen.

Selv er jeg 48 og har barn som ikke er så store enda. Eldste har muligens en diagnose også så det er tidvis ganske slitsomt. Jeg har redusert til 80% og er glad jeg gjorde det.

Anonymkode: ba2fc...31f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (1 time siden):

Så kvinner 45-50:

Jeg jobber på en ungdomsskule, og opplevde at alle unntatt en kollega i denne aldersgruppen hadde lengre sykmelding eller er delvis ufør forrige skoleår. Den ene kollegaen jobber 70%, og har begynt å få voksne barn.

Da vil jeg tro at det også må ses på hvor villige arbeidsgiver er til å legge til rette for at de ansatte kan utføre jobben. 

Noen arbeidsgivere er lite fleksible og lite løsningsprienterte, og tror alle må behandles prikklikt. 

Anonymkode: 22c3e...f2c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

De ansatte har ofte gode forslag og løsninger selv. 

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Jeg har åtte kvinnelige ansatte i aldersspennet 42 til 64 (fem av de innenfor 45-50). Alle har barn. Alle jobber pt 100%. Kun én har hatt redusert stilling, og hadde da 80% et par år da barna var små. Sykefraværet i første halvår var 0,5%.

Jøss. Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? Og hvordan ledelsen der er?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært sykmeldt siste året, så flaks der. Men kunne godt tenkt meg å jobbe redusert, ha mer fritid. Noe som er litt vanskelig som lavtlønnet, men samtidig får man beholde mer av lønna si om man jobber mindre. 

Anonymkode: 4db42...bde

• Liker 1
Skrevet

Ingen i aldersspennet 45 - 50 år jobber deltid der jeg jobber og de er heller ikke sykemeldt.

Jeg er 55 år og har ikke vært sykemeldt siden 1995.

Anonymkode: e8c97...125

• Liker 1
Skrevet

Hos oss jobber de fleste redusert. Jeg jobber 100%. Jobber på sykehjem. Mange over 50 er slitne i kroppen etter mange år med tungt arbeid. Etter 60 så er det omtrent ingen som går normalt lengere synes jeg. Det er halting og vralting 

Anonymkode: 3b978...7e6

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jøss. Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? Og hvordan ledelsen der er?

Damer med stort sett høy utdannelse. Kontorjobb med hjemmekontor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos oss jobber de fleste redusert. Jeg jobber 100%. Jobber på sykehjem. Mange over 50 er slitne i kroppen etter mange år med tungt arbeid. Etter 60 så er det omtrent ingen som går normalt lengere synes jeg. Det er halting og vralting 

De har sikkert ødelagt bekkenet ved å klemme ut en masse unger og.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er nok mest slitasje i hofter og knær

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts: spør du om å jobbe redusert eller være sykemeldt? Tror du ikke på at de er syke?

Selv er jeg i aldersgruppen du nevner og har vært masse sykemeldt. Jeg vil heller være masse sykemeldt enn ufør, så jeg fortsetter med det så lenge jeg kan. 

Anonymkode: a2ed8...7d1

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg er 60 og jobba 70 da jeg var 50, som nå. Livet er alt for kort til at det skal væra bare jobb. Jeg har så mange andre ting jeg har lyst til og , og så gidder jeg ikke være konstant sliten fem dager i uka. 

Anonymkode: 1d6d1...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke eneste grunnen til dårlige hofter. Slitasje, artrose er vanlig. 

Anonymkode: 1d6d1...3de

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...