AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:19 #1 Skrevet tirsdag kl. 08:19 Det er åpenbart at de får altfor lite ressurser, og legene der er enten ikke kompetente nok, eller så har de så mye å gjøre at de ikke har tid til å gjøre det ordentlig. Det er snakk om liv og helse. Det er virkelig ille at dette ikke blir prioritert. Senest i dag leser jeg om en situasjon fra Drammen, der en pasient med pustevansker og crp på 200 blir sendt hjem. Noen timer senere må akutten putte han i kunstig koma. Hadde ikke kjæresten stått på sitt, og nektet å høre på legevakten, så hadde han muligens dødd. Liknende historier er stadig i media. Måtte selv til legevakten for noen uker siden med en skade. Det var overfylt med både turister og lokale. Jeg ventet i fire timer med en tilstand der jeg overhodet ikke burde det. Ved besøk hos fastlegen over helgen, fikk jeg også informasjon om at legevakten burde opplyst om en del ting de ikke hadde sagt et ord om. Jeg har folk innen helse i familien, så hadde likevel fulgt disse rådene pga dem. MEN man kan ikke ha et helsevesen som baserer seg på at folk skal måtte ha et nettverk! Hvorfor hyles det ikke i media om situasjonen på legevakta rundt om i landet? Nå er det sikkert fem år siden sist jeg oppsøkte dem med et av barna mine. Det var ikke akutt, men noe som ikke kunne vente gjennom flere helligdager. Vi satt fem (!) timer og ventet, med en unge som var full av feber. Man blir jo mer syk av å oppsøke helsevesenet. Rundt oss satt mange mennesker i samme situasjon, time etter time. Anonymkode: d37fd...b59 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:38 #2 Skrevet tirsdag kl. 08:38 Det er vel ikke like akutt like steder som der? Men ja helsevesenet er underfinansiert generelt. Dette er noe ap og regjeringen gjør bevisst for å se hvor mye penger det er mulig å spare/ "spare" og holde nede i offentlig pengebruk. Blir ikke bedre med frp eller høyre, var de som startet kutt i div tilbakeføringer til kommunene Å ta hensyn til at det er ørt å førti tusen turister har jo ikke kommunene råd til, burde reiselivsnæringa betale egentlig. Anonymkode: de65b...a81 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:57 #3 Skrevet tirsdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er vel ikke like akutt like steder som der? Men ja helsevesenet er underfinansiert generelt. Dette er noe ap og regjeringen gjør bevisst for å se hvor mye penger det er mulig å spare/ "spare" og holde nede i offentlig pengebruk. Blir ikke bedre med frp eller høyre, var de som startet kutt i div tilbakeføringer til kommunene Å ta hensyn til at det er ørt å førti tusen turister har jo ikke kommunene råd til, burde reiselivsnæringa betale egentlig. Anonymkode: de65b...a81 Turister som ikke er fra EU området må dekke helseutgifter i Norge gjennom sin reiseforsikring eller av egen lomme i etterkant. Det sagt, disse midlene brukes jo ikke til å ansette flere leger i turistsesongen. Anonymkode: 18421...89a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:37 #4 Skrevet tirsdag kl. 09:37 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er vel ikke like akutt like steder som der? Men ja helsevesenet er underfinansiert generelt. Dette er noe ap og regjeringen gjør bevisst for å se hvor mye penger det er mulig å spare/ "spare" og holde nede i offentlig pengebruk. Blir ikke bedre med frp eller høyre, var de som startet kutt i div tilbakeføringer til kommunene Å ta hensyn til at det er ørt å førti tusen turister har jo ikke kommunene råd til, burde reiselivsnæringa betale egentlig. Anonymkode: de65b...a81 Jeg burde presisert i innlegget at det er norske hytteturister. Ikke utenlandske. Anonymkode: d37fd...b59 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:05 #5 Skrevet tirsdag kl. 10:05 Fordi det er typisk norsk å ikke klage før det rammer en selv. All velferd i Norge er i ferd med å bli pulverisert, men klagingen kommer først når den er pulverisert. Det er litt som boligkrisen. Den kom for 2 år siden: først nå skriver media om den. Anonymkode: 41298...de2 3
Bålkaffe Skrevet tirsdag kl. 10:45 #6 Skrevet tirsdag kl. 10:45 Fastlegene som inngår i legevaktsordningen forsøker å få en debatt i gang og har forsøkt det ganske lenge. Men de blir oversett, får beskjed om at de er så godt betalte at de ikke har lov til å "sutre" etc. Mange av kronikkene og innleggene de skriver på sosiale medier hvor de tagger politikerne blir stående ubesvart fra politikerne som blir tagget. 1 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:56 #7 Skrevet tirsdag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel ikke like akutt like steder som der? Men ja helsevesenet er underfinansiert generelt. Dette er noe ap og regjeringen gjør bevisst for å se hvor mye penger det er mulig å spare/ "spare" og holde nede i offentlig pengebruk. Blir ikke bedre med frp eller høyre, var de som startet kutt i div tilbakeføringer til kommunene Å ta hensyn til at det er ørt å førti tusen turister har jo ikke kommunene råd til, burde reiselivsnæringa betale egentlig. Anonymkode: de65b...a81 Dette er en usannhet og tydelig mange som tror at det er regjeringen som styrer pengene til sykehusene. Det er feil. Det hadde ikke vært noe bedre med et annent parti som regjerte landet. Tvert imot. Ganske sykt syntes jeg, at det klages over sykehusordning og lite penger - så vet man ikke hvordan systemet blir styrt en gang. Helseforetakene styrer pengene sine selv. Det er helseforetaket og sykehuset som bestemmer hvor og hva de skal prioritere og bruke penger på. Regjering og Stortinget kan pålegge å prioritere, men når alt kommer til alt så eies sykehusene at foretaket - hvor et styre sitter å bestemmer. Dette heter «foretaksmodellen». Og skulle i 2002 liksom gjøre alt bedre, vi tok etter engelskmennene og feilet grovt. Både Høyre og FRP stemte for dette, sammen med AP. Anonymkode: 9117e...e7a 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:58 #8 Skrevet tirsdag kl. 10:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er en usannhet og tydelig mange som tror at det er regjeringen som styrer pengene til sykehusene. Det er feil. Det hadde ikke vært noe bedre med et annent parti som regjerte landet. Tvert imot. Ganske sykt syntes jeg, at det klages over sykehusordning og lite penger - så vet man ikke hvordan systemet blir styrt en gang. Helseforetakene styrer pengene sine selv. Det er helseforetaket og sykehuset som bestemmer hvor og hva de skal prioritere og bruke penger på. Regjering og Stortinget kan pålegge å prioritere, men når alt kommer til alt så eies sykehusene at foretaket - hvor et styre sitter å bestemmer. Dette heter «foretaksmodellen». Og skulle i 2002 liksom gjøre alt bedre, vi tok etter engelskmennene og feilet grovt. Både Høyre og FRP stemte for dette, sammen med AP. Anonymkode: 9117e...e7a Men legevakten er kommunal og styres via kommunale overføringer med pliktvakter for fastleger Anonymkode: ddd52...f8d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:06 #9 Skrevet tirsdag kl. 11:06 Å vente 4 timer på legevakt eller akuttmottak (gitt at det ikke er en alvorlig tilstand som må håndteres umiddelbart), er ikke uvanlig. At ikke du får all informasjon på legevakt er kjedelig, men (ofte) ingen krise. Legevaktordningen bør styrkes for å gi ansatte bedre tid, mindre vaktbelastning og bedre ressurser, men det vil allikevel bli ventetid. Anonymkode: 89f03...edf
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:18 #10 Skrevet tirsdag kl. 11:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å vente 4 timer på legevakt eller akuttmottak (gitt at det ikke er en alvorlig tilstand som må håndteres umiddelbart), er ikke uvanlig. At ikke du får all informasjon på legevakt er kjedelig, men (ofte) ingen krise. Legevaktordningen bør styrkes for å gi ansatte bedre tid, mindre vaktbelastning og bedre ressurser, men det vil allikevel bli ventetid. Anonymkode: 89f03...edf Hva mener du med dette innlegget? Jeg fikk ikke helseråd som er vesentlig for min tilstand. Hadde ikke en slektning fortalt meg det, kunne jeg gjort ting som i ytterste konsekvens kunne gitt meg livsvarige mén. Dette burde ikke skjedd. Hva tenker du om artikkelen om han på Drammen legevakt? Ikke så farlig? Google sendt hjem fra legevakten, så kommer det skremmende mange tilfeller av mennesker som har dødd grunnet feilvurderinger: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/setter-inn-tiltak-etter-at-barn-ble-sendt-hjem-fra-legevakten-og-dode-1.17218933 https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/legevakt-feilendelser Det virker ganske åpenbart at alle disse feilvurderingene skyldes overbelastning. Det er ikke de som jobber der sin feil at det går galt når kapasiteten er sprengt. Anonymkode: d37fd...b59 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:19 #11 Skrevet tirsdag kl. 11:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er åpenbart at de får altfor lite ressurser, og legene der er enten ikke kompetente nok, eller så har de så mye å gjøre at de ikke har tid til å gjøre det ordentlig Legene på legevakta er vel fastleger til vanlig, det er ikke mulig å hente "bedre leger" noe sted. Det er åpenbart at helsevesenet og offentlig sektor generelt i Norge får vanvittige mengder penger hvert år, det er ikke mulig å øke budsjettene enda mer. Den delen av helsevesenet som håndterer akutte behov kan plutselig få veldig mange pasienter. Da kan ventetida bli lang, sånn er det bare. Noe vi alle kan bidra med er å kun benytte legevakta når det faktisk er kritisk Anonymkode: dda7c...63d 2
Illuminatum Skrevet tirsdag kl. 14:13 #12 Skrevet tirsdag kl. 14:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Legene på legevakta er vel fastleger til vanlig, det er ikke mulig å hente "bedre leger" noe sted. Det er åpenbart at helsevesenet og offentlig sektor generelt i Norge får vanvittige mengder penger hvert år, det er ikke mulig å øke budsjettene enda mer. Den delen av helsevesenet som håndterer akutte behov kan plutselig få veldig mange pasienter. Da kan ventetida bli lang, sånn er det bare. Noe vi alle kan bidra med er å kun benytte legevakta når det faktisk er kritisk Anonymkode: dda7c...63d Er det ikke mulig å øke budsjettene? Bare overføringene til møbelfabrikken til Vestre, de enorme støttene til batterifabrikkene og de 50 milliardene som går til elektrifisering av sokkelen hadde gjort mye.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:03 #13 Skrevet onsdag kl. 13:03 Legevakten er helt ok. Problemet er at de rennes ned av folk med filleproblemer. Da går det galt av og til med dem som virkelig trenger det Anonymkode: eba70...dc4 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:46 #14 Skrevet torsdag kl. 06:46 Jeg er kronisk syk og klarer ikke å sitte timevis på legevakta de (få) gangene det oppstår noe veldig akutt. Dermed har jeg brukt privat legevakt. Jeg oppfordrer ikke andre til det, bare sånn at det er sagt. Og det er jo også veldig få slike steder i Norge de har dette tilbudet(?).Og jeg må prioritere beinhardt økonomisk for å få det til😌Men har opplevd å faktisk få hjelp og/eller medisiner, noe jeg sjelden har opplevd i den offentlige legevakten😬 Anonymkode: 80dbf...b1c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå