AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:35 #1 Skrevet mandag kl. 10:35 Jeg begynner nå på jobb igjen etter 13 mnd i perm. Nå skal far til pers før det blir bhg ila høsten. Jeg leker med tanken på å søke om 20% ulønnet perm etter bhgstart og ha barnet hjemme en dag per uke (i tillegg til kortere dager som vi får til med fars fleksible jobb). Trodde jeg skulle få positiv respons av de rundt meg, men overraskende mange er lunkne "ja, hvis du har mulighet er jo sikkert det fint..." , og mange sier at barnet nok vil synes det er veldig leit å gå glipp av en hel dag i bhg. Men altså, dette er jo snakk om et barn på 1 år, og jeg tenker teste dette til hun er 2. Barnehagen var også litt skeptiske og mente det kunne bli for langt opphold for barnet, men at jeg jo kunne teste det ut når barnet er trygt i bhg (venter såklart til barnet er ferdig innkjørt). Hva er deres erfaringer med dette? Er jeg helt på jordet? Har tenkt at dagen kan brukes til å bare være sammen uten stress. Ulike aktiviteter, svømmehall, lekerom, være ute, dra på tur, dra på teltturer og hytteturer som familie (mannen jobber turnus og har ofte fri fredager han også). Men vil barnet ta skade av å ikke se de andre barna denne ene dagen? Magefølelsen min sier såklart nei 😅. Når det gjelder økonomi er det fullt gjennomførbart for min del. Tjener godt, og det er snakk om en liten periode i livet. Anonymkode: 9cfd4...c95 4 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:42 #2 Skrevet mandag kl. 10:42 Gjør det! Det er gull verdt for barnet. De er små veldig kort tid. Jeg ville ikke nødvendigvis alltid hatt fredager, hvis du har mulighet til å flekse det ville jeg tatt onsdager egentlig, også bare hatt fredag foreks hvis dere skal på tur. Det avbrekket midt i uken tenker jeg er gull. Anonymkode: 10c6a...745 32 1 7
Huldraisør Skrevet mandag kl. 10:42 #3 Skrevet mandag kl. 10:42 Kjør på! Du er heldig som kan. Bra for både deg og barnet. Er en tid Du aldri får tilbake! Mine gikk aldri hver dag i barnehagen. 2 eller 3 dager og begynte når de var 2 eller 3. Aldri noen problemer med det. Vi har super kontakt nå som de er større. Kos deg masse med ungen din! 11 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:42 #4 Skrevet mandag kl. 10:42 Jobbet 80 % og hadde en dag fri i uka med begge barna mine til de ble ca 3 år. Veldig verdifullt, og tror ikke de savnet bhg nei. Vil absolutt anbefale det. Anonymkode: a6fc1...ab2 9 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:47 #5 Skrevet mandag kl. 10:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg begynner nå på jobb igjen etter 13 mnd i perm. Nå skal far til pers før det blir bhg ila høsten. Jeg leker med tanken på å søke om 20% ulønnet perm etter bhgstart og ha barnet hjemme en dag per uke (i tillegg til kortere dager som vi får til med fars fleksible jobb). Trodde jeg skulle få positiv respons av de rundt meg, men overraskende mange er lunkne "ja, hvis du har mulighet er jo sikkert det fint..." , og mange sier at barnet nok vil synes det er veldig leit å gå glipp av en hel dag i bhg. Men altså, dette er jo snakk om et barn på 1 år, og jeg tenker teste dette til hun er 2. Barnehagen var også litt skeptiske og mente det kunne bli for langt opphold for barnet, men at jeg jo kunne teste det ut når barnet er trygt i bhg (venter såklart til barnet er ferdig innkjørt). Hva er deres erfaringer med dette? Er jeg helt på jordet? Har tenkt at dagen kan brukes til å bare være sammen uten stress. Ulike aktiviteter, svømmehall, lekerom, være ute, dra på tur, dra på teltturer og hytteturer som familie (mannen jobber turnus og har ofte fri fredager han også). Men vil barnet ta skade av å ikke se de andre barna denne ene dagen? Magefølelsen min sier såklart nei 😅. Når det gjelder økonomi er det fullt gjennomførbart for min del. Tjener godt, og det er snakk om en liten periode i livet. Anonymkode: 9cfd4...c95 Kortere dager vil nok være bedre. Anonymkode: b40ee...207 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:49 #6 Skrevet mandag kl. 10:49 Det er verdt det ❤️ Tiden med barna går så fort, og det burde være unødvendig å si, men det er sundt for mor og barn. Dette tjener dere på i livet totalt. Anonymkode: 9d24f...36e 2 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:51 #7 Skrevet mandag kl. 10:51 De er bare misunnelige. Anonymkode: f8a96...274 7 1 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:58 #8 Skrevet mandag kl. 10:58 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kortere dager vil nok være bedre. Anonymkode: b40ee...207 Som jeg skrev får vi til begge deler i den perioden☺️👍🏻 Ts Anonymkode: 9cfd4...c95 6 2 3
Sniff76 Skrevet mandag kl. 11:07 #9 Skrevet mandag kl. 11:07 Gjorde det samme selv og angrer ikke noe på det. Folk er bare misunnelige eller tror ærlig på at det er bedre for barn å være i barnehagen enn hjemme. Ettåringer er små. Jeg jobbet 60 % et halvt år eller sånn og mannen min tok gradert uttak av pappapermisjon slik at vi kunne utsette barnehagestart til ca 1,5 år. Etter det jobbet jeg 80 % et par år og hadde dem hjemme en dag i uka. 5 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:10 #10 Skrevet mandag kl. 11:10 Min mening er at ettåringer ikke har noe i en barnehage å gjøre, men jeg sier jo selvfølgelig ikke noe til folk om dette, da de aller fleste sender barna i barnehagen når de fortsatt er små babyer. Anonymkode: f8a96...274 10 3 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:36 #11 Skrevet mandag kl. 11:36 Min startet også ved 13 måneder, og jeg ville helst hatt halvdagsplass om det hadde fantes. Ped.leder mente det ville være uheldig å ta fri en hel dag pga. behov for kontinuitet i tilvenningsfasen (som er lang for de aller minste). De så nemlig klare tegn til at man ofte måtte begynne litt på nytt etter helgen, så fast fri på fredag i tillegg var han iallfall ikke for (mao. er onsdag mye bedre). Derimot var det ok for dem å la barnet være der bare halve dager, som kl. 9-13. Det fungerte også veldig bra for barnet mitt (selv om det hadde vært lettere for meg å ha en hel dag hjemme). Men det skal sies at pga. utallige virusinfeksjoner var barnet flere dager hjemme enn i barnehagen det første året. Anonymkode: 8c6eb...f84 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:42 #12 Skrevet mandag kl. 11:42 Venninna mi har en unge som ikke begynte å bhg før 3 år og han har store atferdsproblemer fordi mor ikke setter grenser. Etc han har ikke hatt godt av å ikke ha andre barn rundt seg sier hun nå. jeg gjorde som deg, og det var null problem med at barnet var borte den dagen. Opplevde som barnet synes det var koslig å være hjemme og vi gjorde hyggelige ting sammen. Noen ganger sendte jeg hun i bhg også fordi jeg måtte få gjort unna ting litt hjemme! Tenker det handler om hvordan barn man har. Noen barn takler å ha ulike rutiner og endringer andre barn takler det ikke. så bare se Ann. Kjør innkjøring også ser du litt Ann om det er noe for dere. Jeg synes det er høres flott ut. Mange som er negative til dette ønsket det kanskje selv Anonymkode: a602e...675 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:43 #13 Skrevet mandag kl. 11:43 Det eneste jeg ville gjort var å ta en sjekk med barnehagen om det er noen dag jeg bør unngå (turdag el.). Ikke at en ettåring har samme følelse av å "gå glipp av" som eldre barn, men ville tatt den "kjededligste" dagen i barnehagen om det fungerte ellers. Anonymkode: ca098...990 5 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:51 #14 Skrevet mandag kl. 11:51 Mine barn har helt klart hatt vennskapsrelasjoner i barnehagen fra rundt ett år, selv om noen påstår det ikke «går an». Vi hadde vel også noen tanker om at barn ville ha kortere dager og denslags, men jeg så at ungen som kom sent og gikk tidlig ikke var med i leken på samme måte. De andre barna var jo godt inne i leken når hen kom, og så gikk hen før de andre, så det er klart at da blir man ikke «regnet med» på samme måte når man ikke er der. Sånn er det vel alltid. Det betyr også noe for å treffe andre foreldre i garderoben, vi sier hei og blir kjent og gjør avtaler. En unge som ble henta kl 14 har ingen forelder som kommer kl 16.15. Barnet tar ikke «skade» av å være hjemme en dag i uka, selvfølgelig ikke. Men jeg tenker folk overdriver hva det liksom betyr for barnet. Bare vær ærlig og si det er deg som vil være hjemme. Det er vel det som er poenget for de fleste som ønsker det. Fort vil det bli slik at da faller også mer huslige plikter på deg, siden «du er hjemme likevel.» Greit å være obs på. Anonymkode: e997b...4c3 7 1 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:02 #15 Skrevet mandag kl. 12:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg begynner nå på jobb igjen etter 13 mnd i perm. Nå skal far til pers før det blir bhg ila høsten. Jeg leker med tanken på å søke om 20% ulønnet perm etter bhgstart og ha barnet hjemme en dag per uke (i tillegg til kortere dager som vi får til med fars fleksible jobb). Trodde jeg skulle få positiv respons av de rundt meg, men overraskende mange er lunkne "ja, hvis du har mulighet er jo sikkert det fint..." , og mange sier at barnet nok vil synes det er veldig leit å gå glipp av en hel dag i bhg. Men altså, dette er jo snakk om et barn på 1 år, og jeg tenker teste dette til hun er 2. Barnehagen var også litt skeptiske og mente det kunne bli for langt opphold for barnet, men at jeg jo kunne teste det ut når barnet er trygt i bhg (venter såklart til barnet er ferdig innkjørt). Hva er deres erfaringer med dette? Er jeg helt på jordet? Har tenkt at dagen kan brukes til å bare være sammen uten stress. Ulike aktiviteter, svømmehall, lekerom, være ute, dra på tur, dra på teltturer og hytteturer som familie (mannen jobber turnus og har ofte fri fredager han også). Men vil barnet ta skade av å ikke se de andre barna denne ene dagen? Magefølelsen min sier såklart nei 😅. Når det gjelder økonomi er det fullt gjennomførbart for min del. Tjener godt, og det er snakk om en liten periode i livet. Anonymkode: 9cfd4...c95 Ta skade nei selvsagt ikke, men at det vil ta lenger tid å blir trygg i bhg er antagelig også sant. Men kan du ikke først se hvordan det går? Noen barn er bare trygge fra dag en og ser seg aldri tilbake uansett, mens andre har veldig godt av å få masse tid der for å bli trygg raskest mulig. ta evt ut 20%, ta deg fri i kjernetiden de første par mnd mens barnet er i bhg, går alt strålende de første ukene kan dere begynne å ta fri sammen. Sitat Mine barn har helt klart hatt vennskapsrelasjoner i barnehagen fra rundt ett år, selv om noen påstår det ikke «går an». Vi hadde vel også noen tanker om at barn ville ha kortere dager og denslags, men jeg så at ungen som kom sent og gikk tidlig ikke var med i leken på samme måte. De andre barna var jo godt inne i leken når hen kom, og så gikk hen før de andre, så det er klart at da blir man ikke «regnet med» på samme måte når man ikke er der. Sånn er det vel alltid. Det betyr også noe for å treffe andre foreldre i garderoben, vi sier hei og blir kjent og gjør avtaler. En unge som ble henta kl 14 har ingen forelder som kommer kl 16.15. Helt enig i denne, var slik for oss også. Selv nå i småskolen ser vi at det sosiale er vanskeligere for de som var lite i barnehagen. "Klikkene" (dvs vennene som er trygge på hverandre!) er de som var mye sammen i barnehagen. Så om man først skal ha barnet i barnehage bør man gjøre det best mulig for barnet har jeg alltid tenkt. Og for våre har det helt klart vært å følge den vanlige barnehageuka innenfor kjernetiden. Sett tilbake var det helt riktig valg for oss, og for dem. Samme med SFO når skolen starter. Anonymkode: 91fdf...0b9 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:22 #16 Skrevet mandag kl. 12:22 Vedr. å komme inn i leken pleier det å være viktigst å komme samtidig med de andre fra morgenen av. Det var først på storebarnsavdeling ved 3 år at det min begynte å bry seg om å bli hentet senere for å leke med vennene. Første halvår i barnehagen var de andre barna lite interessante - det var først etter 18 måneder at de ble noe mer enn konkurrenter om oppmerksomheten fra de voksne. Men jeg som mor falt litt utenfor foreldrefellesskapet ved å hente såpass tidlig, ja. Jeg hadde mest kontakt med foreldrene til et barn som vi ble kjent med under tilvenningen. Men vi prøvde å kompensere ved å stille opp på alle tilstelninger og prate med de andre foreldrene da. Anonymkode: 8c6eb...f84 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:25 #17 Skrevet mandag kl. 12:25 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Mine barn har helt klart hatt vennskapsrelasjoner i barnehagen fra rundt ett år, selv om noen påstår det ikke «går an». Vi hadde vel også noen tanker om at barn ville ha kortere dager og denslags, men jeg så at ungen som kom sent og gikk tidlig ikke var med i leken på samme måte. De andre barna var jo godt inne i leken når hen kom, og så gikk hen før de andre, så det er klart at da blir man ikke «regnet med» på samme måte når man ikke er der. Sånn er det vel alltid. Det betyr også noe for å treffe andre foreldre i garderoben, vi sier hei og blir kjent og gjør avtaler. En unge som ble henta kl 14 har ingen forelder som kommer kl 16.15. Barnet tar ikke «skade» av å være hjemme en dag i uka, selvfølgelig ikke. Men jeg tenker folk overdriver hva det liksom betyr for barnet. Bare vær ærlig og si det er deg som vil være hjemme. Det er vel det som er poenget for de fleste som ønsker det. Fort vil det bli slik at da faller også mer huslige plikter på deg, siden «du er hjemme likevel.» Greit å være obs på. Anonymkode: e997b...4c3 Gud bedre. Anonymkode: f8a96...274 9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:31 #18 Skrevet mandag kl. 12:31 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Mine barn har helt klart hatt vennskapsrelasjoner i barnehagen fra rundt ett år, selv om noen påstår det ikke «går an». Vi hadde vel også noen tanker om at barn ville ha kortere dager og denslags, men jeg så at ungen som kom sent og gikk tidlig ikke var med i leken på samme måte. De andre barna var jo godt inne i leken når hen kom, og så gikk hen før de andre, så det er klart at da blir man ikke «regnet med» på samme måte når man ikke er der. Sånn er det vel alltid. Det betyr også noe for å treffe andre foreldre i garderoben, vi sier hei og blir kjent og gjør avtaler. En unge som ble henta kl 14 har ingen forelder som kommer kl 16.15. Barnet tar ikke «skade» av å være hjemme en dag i uka, selvfølgelig ikke. Men jeg tenker folk overdriver hva det liksom betyr for barnet. Bare vær ærlig og si det er deg som vil være hjemme. Det er vel det som er poenget for de fleste som ønsker det. Fort vil det bli slik at da faller også mer huslige plikter på deg, siden «du er hjemme likevel.» Greit å være obs på. Anonymkode: e997b...4c3 Fortell meg at du ikke kan en døyt om barnepsykologi og utvikling uten å fortelle meg det. Anonymkode: 10c6a...745 9 5
Sadetgar Skrevet mandag kl. 12:32 #19 Skrevet mandag kl. 12:32 Ulønnet perm er smart til fordel for å gå ned i stillingsprosent. Gull om arbeidstaker tillater dette. Tenk ikke på hva andre vil. Tenk på hva du vil 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:52 #20 Skrevet mandag kl. 12:52 Min hadde fri ein dag i veka første året og det funka fint for oss. Lurt å vente til tilvenningen er i boks ja. Anonymkode: a0c80...fec 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå