Gå til innhold

"Det lønner seg ikke for enslige sosialhjelpsmottakere med 7 barn å komme i jobb" - eh...hvorfor skulle det det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fredrikstad ordføreren har funnet noen spesielle eksempler og vil, på grunnlag av disse, endre et helt system:

https://www.nrk.no/norge/regnestykket-far-ordforeren-til-a-steile_-noe-ma-gjores-1.17970111

Her er to (fordi det ikke fins så mange flere, ekstreme eksempler?) der enslige sosialhjelpsmottakere har mange barn. De får tilsvarende støtte.

Høyre-ordføreren mener at støtten er for høy og at disse ikke er motivert til å søke jobb pga. det.

Men, altså...ærlig talt. Er du alene med 7 unger, skal du tvinges ut i jobb ved å få lite hjelp? Hva slags menneskefiendtlig logikk er dette?

• Liker 27
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke det hadde vært så rause ordninger at det ikke lønner seg å jobbe hadde nok kanskje disse ikke fått så mange barn. Hadde det ikke lønnet seg å gå hjemme (altså, man hadde ikke kunnet klare seg uten jobb) hadde nok folk jobbet. I dag aksepterer nav at folk ikke vil ta jobben de blir tilbudt fordi de må jobbe med noen av motsatt kjønn. Hvor langt skal vi strekke oss? Hvor langt vil vi strekke oss? https://www.dagbladet.no/kultur/hun-hater-norge-men-hun-er-veldig-glad-i-pengene-hun-far-fra-nav/63975422

Velferdsstaten kneler av denne belastningen, og de det går utover er de som trenger hjelpen aller mest. Arbeidsdyktige innvandrere og flyktninger bør sponses etter opptjeningsprinsippet, og opptjeningstiden bør være lang. Da blir nok integreringen lettere også, da blir du tvunget inn i samfunnet på en helt annen måte enn om du bare sitter hjemme. Og så må vi stoppe familiegjenforeningsreglene som gjelder i dag der det lønner seg å sende ankerbarn på en farlig ferd alene over Middelhavet.

• Liker 22
  • Nyttig 18
Skrevet

Tja, vi har jo sett hvordan det går når man plasserer traumatiserte flyktninger langt ut i Gokkistan, uten noe som helst å gjøre på. Når velferdsstaten "kneler" av noen hundretusener her og der til folk i nød, kan jeg kanskje minne om at vi bruker milliarder på å utrede skipstunnelen på Stad på nytt og på nytt, eller ha tre- og firedobbelt opp med direktører i ulike statlige jernbaneselskap. Skal vi ta sløsing, er gevinsten mye større andre plasser.

Men, ja, disse flyktningene vil til byen, akkurat som nordmenn. Da er det om å investere godt og greit i utdannelse og integrering for å få de i jobb. Å mase om enslige mødre med 4-7 barn som burde ha vært i jobb er direkte hjerte- og meningsløst.

Som et siste poeng så burde kanskje statlige ordninger som asyl og integrering være statlig finansiert også. Enten via direkte og rimelige tilskudd til kommunene, eller ved at staten overtar disse oppgavene direkte. Ikke sikkert kommunene vil det, men jeg er enig i at det skurrer i måten systemet er organisert på.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
catman skrev (8 minutter siden):

Tja, vi har jo sett hvordan det går når man plasserer traumatiserte flyktninger langt ut i Gokkistan, uten noe som helst å gjøre på. Når velferdsstaten "kneler" av noen hundretusener her og der til folk i nød, kan jeg kanskje minne om at vi bruker milliarder på å utrede skipstunnelen på Stad på nytt og på nytt, eller ha tre- og firedobbelt opp med direktører i ulike statlige jernbaneselskap. Skal vi ta sløsing, er gevinsten mye større andre plasser.

Men, ja, disse flyktningene vil til byen, akkurat som nordmenn. Da er det om å investere godt og greit i utdannelse og integrering for å få de i jobb. Å mase om enslige mødre med 4-7 barn som burde ha vært i jobb er direkte hjerte- og meningsløst.

Som et siste poeng så burde kanskje statlige ordninger som asyl og integrering være statlig finansiert også. Enten via direkte og rimelige tilskudd til kommunene, eller ved at staten overtar disse oppgavene direkte. Ikke sikkert kommunene vil det, men jeg er enig i at det skurrer i måten systemet er organisert på.

Vi har virkelig et kjedelig land. Jeg vil også flytte til større byer for å ha et liv. 

Det er jo dumt om systemet har noen svikter, men samtidig, er det egentlig er jobber til alle uansett? Det blir kanskje mindre av dem på sikt også, å hva er planen da? 

• Nyttig 3
Skrevet
catman skrev (8 minutter siden):

Det å kaste penger ut av et vindu er ikke et godt argument for å kaste penger ut av et annet vindu.

Flyktninger bør selvsagt, som hvem som helst andre, få bosette seg hvor du vil, men de bør selvsagt også som alle andre, jobbe om de arbeidsføre. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
catman skrev (6 minutter siden):

Noen hundretusen her og der? 

58,8 MILLIARDER kroner HVERT ÅR! Det er MYE!

https://www.nettavisen.no/okonomi/innvandrere-uten-jobb-koster-samfunnet-60-milliarder-i-aret/s/5-95-2714925

75 % av alle sosialpenger utbetalt i Norge går til innvandrere. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/okonomisk-sosialhjelp/artikler/over-halvparten-av-nyankomne-flyktninger-mottar-sosialhjelp

Jeg vet ikke om du er klar over det, men vi trenger noen til å betale inn disse pengene. Offentlig sektor i Norge utgjør 64 % av BNP - det er helt SYKT mye sammenlignet med andre land.

Tenk på at Finland er like mange mennesker som oss, men deres nasjonalbudsjett er halvparten av Norge sitt. Likevel har man verdens beste skole og et helt oppegående og velfungerende samfunn.

• Liker 27
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

Jeg tror en begynner i feil ende. Vi trenger flere barn og ærlig talt tenker jeg noen som har syv barn i utgangspunktet med fordel kan få fokusere på disse, i alle fall frem til de er temmelig store. 

Problemet her virker å være relatert til innvandring, der en får en ‘opphoping’ av sørskilt ulønnsomme grupper som lever godt på rause velferdsytelser. Da tenker jeg det er innvandringspolitikken en bør rydde opp i, ikke rasere velferdsstaten for å håndtere en uklok innvandringspolitikk. 

Dette slo meg for øvrig for noen år siden da de samme aktørene på venstresiden som hadde ivret for høy innvandring mente vi måtte frata norske kvinner kontantstøtte fordi det hindret integreringen. Det mener jeg blir å rette baker for smed. 

Endret av herzeleid
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
catman skrev (6 minutter siden):

Ja hva er det som skjer når man plasserer flyktinger lang ut i "Gokkistan"?.

Min hjemkommune investerte veldig mye i flyktninger når kommunen ble pålagt å ta imot flyktninger, de fikk tildelt gode kommunale leiligheter og kommunen leide også private boliger for flyktningene. Frivillighetssentralen var i full sving med å skaffe møbler, klær, sykler og sportsutstyr til barna. De sørget også for at private sponset øvelseskjøring slik at flyktingene kunne få førerkort.

Private bedrifter strakk seg langt for å ordne med arbeidsplasser for de så jo for seg at dette kunne være en investering for fremtiden, mange fikk også arbeid i kommunen. Idrettslagene og andre foreninger sørget for at det ikke var mangel på fritidstilbud.

Vet du hva som skjedde?.

Etter 5-6 år sa var det ikke en eneste av disse flyktingene som fremdeles bodde i kommunen, stort sett alle hadde flyttet til Østlandet. Kommunen ble sittende igjen med store utgifter fordi de kommunale boligene måtte renoveres, en del av de private utleierne ble også sittende igjen med utgifter som de ikke fikk dekt.

Nå er det jo sånn at det faktisk er staten som finansierer integreringen men det er ikke nok, uansett så er det fremdeles et problem at mesteparten av sosialstønadene går til flyktinger.

https://www.imdi.no/tilskudd/tilskudd-offentlige-virksomheter-kommuner-og-fylkeskommuner/integreringstilskudd/

Det er rett og slett ikke bærekraftig verken økonomisk eller for samfunnet med de sosiale problemene som det fører med seg, flyktninger burde rett og slett ikke ha muligheten til å flytte hvor de ønsker uten at de kan forsørge seg selv.

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet
herzeleid skrev (6 minutter siden):

Dette slo meg for øvrig for noen år siden da de samme aktørene på venstresiden som hadde ivret for høy innvandring mente vi måtte frata norske kvinner kontantstøtte fordi det hindret integreringen. Det mener jeg blir å rette baker for smed. 

Kontantstøtte er en kjønnsuavhengig ytelse. Man burde heller spørre seg selv / endre på systemer som fører til at det er kvinner som blir gående hjemme med barn i hele fellesperioden, i ulønnet permisjon og etterhvert med kontantstøtte. 

Kontantstøtten bør absolutt bort, og fedre må få egne / større rettigheter når det gjelder permisjon for egne barn. 

catman skrev (34 minutter siden):

Å mase om enslige mødre med 4-7 barn som burde ha vært i jobb er direkte hjerte- og meningsløst.

Nei. Enslige mødre får til dette i dag også om viljen hos dem selv og hos arbeidsgiver er til stede. Det er selvsagt ikke for alle, men det er verken hjerteløst eller meningsløst å oppfordre kvinner til å stå for forsørgelse til seg selv og sine barn. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
catman skrev (53 minutter siden):

Å mase om enslige mødre med 4-7 barn som burde ha vært i jobb er direkte hjerte- og meningsløst.

Det som er hjerteløst er å sette flere barn til verden enn hva man har husrom til og økonomi til å forsørge på egen hånd.

frenchygirl skrev (13 minutter siden):

Kontantstøtte er en kjønnsuavhengig ytelse. Man burde heller spørre seg selv / endre på systemer som fører til at det er kvinner som blir gående hjemme med barn i hele fellesperioden, i ulønnet permisjon og etterhvert med kontantstøtte. 

Kontantstøtten bør absolutt bort, og fedre må få egne / større rettigheter når det gjelder permisjon for egne barn. 

Nei. Enslige mødre får til dette i dag også om viljen hos dem selv og hos arbeidsgiver er til stede. Det er selvsagt ikke for alle, men det er verken hjerteløst eller meningsløst å oppfordre kvinner til å stå for forsørgelse til seg selv og sine barn. 

Det er nok fremdeles store mørketall når kommer til hvem som er enslige og ikke, på papiret ovenfor myndighetene er man "enslig" men realiteten kan være at de fremdeles er gift innenfor sin egen kultur/religion.

"Somaliske Amal Aden har i flere år jobbet som tolk. Ifølge Aden har somaliere, allerede før de kommer til Norge, god kjennskap til det norske trygdesystemet og hvordan det kan utnyttes."

https://www.nrk.no/norge/100-fikk-barn-med-eksmannen-1.7541771

• Liker 24
  • Nyttig 10
Skrevet
catman skrev (4 timer siden):

Fredrikstad ordføreren har funnet noen spesielle eksempler og vil, på grunnlag av disse, endre et helt system:

https://www.nrk.no/norge/regnestykket-far-ordforeren-til-a-steile_-noe-ma-gjores-1.17970111

Her er to (fordi det ikke fins så mange flere, ekstreme eksempler?) der enslige sosialhjelpsmottakere har mange barn. De får tilsvarende støtte.

Høyre-ordføreren mener at støtten er for høy og at disse ikke er motivert til å søke jobb pga. det.

Men, altså...ærlig talt. Er du alene med 7 unger, skal du tvinges ut i jobb ved å få lite hjelp? Hva slags menneskefiendtlig logikk er dette?

800 tusen tilsvarer vel omtrent 70 per måned. 

Men hvor mye koster 7 barn? Hvis et barn koster 5000 - 7000 så er allerede opptil 50 000 forsvunnet der.

Da er det omtrent 20 tusen igjen til bolig som skal romme 8 personer,  mat til mor, bil, strøm.

Fort å se seg blind på beløpet,  men dette er vel ikke så mye for en famile på åtte personer? Faktisk ganske trangt?

Hva skulle alternativet vært? Fattigdom?

Hva vil det koste for samfunnet på sikt at 7 barn blir fattige?

Men det er synd hvis det gjør at de ikke kommer seg ut i jobb på sikt og barna får opplevelsen av at det er greit å ikke jobbe.

Men man rekker kanskje ikke å jobbe som aleneforsørger med 7 barn heller? Det er lett å dømme og si at de ikke skulle fått så mange barn.  Men hva hvis det er flyktning med 7 mindreårige barn, de var allerede født før de kom til Norge?

Jeg synes det virker som et typisk populistisk oppslag. Hvorfor spesifiserer ikke nrk hvor mye 7 barn faktisk koster, men presenterer kun årsinntekten?

Jeg hadde overhodet ikke hatt noe overskudd med å ha aleneansvaret for 7 kids i tillegg til full jobb!

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (2 timer siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/innvandrere-uten-jobb-koster-samfunnet-60-milliarder-i-aret/s/5-95-2714925

75 % av alle sosialpenger utbetalt i Norge går til innvandrere. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/okonomisk-sosialhjelp/artikler/over-halvparten-av-nyankomne-flyktninger-mottar-sosialhjelp

Jeg vet ikke om du er klar over det, men vi trenger noen til å betale inn disse pengene. Offentlig sektor i Norge utgjør 64 % av BNP - det er helt SYKT mye sammenlignet med andre land.

Tenk på at Finland er like mange mennesker som oss, men deres nasjonalbudsjett er halvparten av Norge sitt. Likevel har man verdens beste skole og et helt oppegående og velfungerende samfunn.

Det er mye men jeg tror det naturlig blir slik, pga hvordan ordningene er laget?  De som er nye i Norge har vel ikke opparbeidet seg rett på dagpenger aap osv? Så da havner de "automatisk" på sosialen?

Sosialpenger er vel den laveste ytelsen man kan få. Nordmenn og de som har bodd her lenge nok dominerer de andre ytelsene tror jeg. De som er på sosialen er de som får minst, tror jeg. 

• Liker 3
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke uenig med deg, men dette tullet med å sammenligne med Finland må folk slutte med. Det er dokumentert og presisert en rekke ganger at den primære årsaken til den store forskjellen er at pensjoner og en del andre sosiale ytelser ikke er med for Finlands del. og da blir det helt meningsløst å sammenligne.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Stabbur skrev (7 minutter siden):

800 tusen tilsvarer vel omtrent 70 per måned. 

Men hvor mye koster 7 barn? Hvis et barn koster 5000 - 7000 så er allerede opptil 50 000 forsvunnet der.

Da er det omtrent 20 tusen igjen til bolig som skal romme 8 personer,  mat til mor, bil, strøm.

Fort å se seg blind på beløpet,  men dette er vel ikke så mye for en famile på åtte personer? Faktisk ganske trangt?

Hva skulle alternativet vært? Fattigdom?

Hva vil det koste for samfunnet på sikt at 7 barn blir fattige?

Men det er synd hvis det gjør at de ikke kommer seg ut i jobb på sikt og barna får opplevelsen av at det er greit å ikke jobbe.

Men man rekker kanskje ikke å jobbe som aleneforsørger med 7 barn heller? Det er lett å dømme og si at de ikke skulle fått så mange barn.  Men hva hvis det er flyktning med 7 mindreårige barn, de var allerede født før de kom til Norge?

Jeg synes det virker som et typisk populistisk oppslag. Hvorfor spesifiserer ikke nrk hvor mye 7 barn faktisk koster, men presenterer kun årsinntekten?

Jeg hadde overhodet ikke hatt noe overskudd med å ha aleneansvaret for 7 kids i tillegg til full jobb!

Det blir helt feil å få sosialstøtte fordi en har mange barn. Maksimal utbetaling burde være et beløp tilsvarende medianlønn. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Brunello skrev (18 minutter siden):

Det blir helt feil å få sosialstøtte fordi en har mange barn. Maksimal utbetaling burde være et beløp tilsvarende medianlønn. 

Maksimal utbetaling burde vært mindre enn minstelønn til en stilling i et lavtlønnsyrke. Og så burde det ikke vært inkludert mer goder enn andre får, det bør i så fall regnes inn i lønnen når man ser på samlet støtte. Er man i arbeidsdyktig alder må man jobbe, det må alltid lønne seg å gå på jobb. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Det bør ikke være økonomiske motiver for å velge Norge som land å flykte til, Norge og Norden bør harmonisere innvandringspolitikken, etter Dansk modell. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
FryNor skrev (1 time siden):

Det er nok fremdeles store mørketall når kommer til hvem som er enslige og ikke, på papiret ovenfor myndighetene er man "enslig" men realiteten kan være at de fremdeles er gift innenfor sin egen kultur/religion.

"Somaliske Amal Aden har i flere år jobbet som tolk. Ifølge Aden har somaliere, allerede før de kommer til Norge, god kjennskap til det norske trygdesystemet og hvordan det kan utnyttes."

https://www.nrk.no/norge/100-fikk-barn-med-eksmannen-1.7541771

Dette er nok dessverre en realitet. Jeg er daglig leder i en barnehage, og samtlige somaliske barn som går her (pr dd 21 stk) har «enslig mor». På papiret. Far er åpenbart veldig i bildet fremdeles. Barna forteller mye om far fra hverdagen, og det fremstår som om de fremdeles bor sammen. I tillegg får disse enslige mødrene stadig flere barn, og det er samme mann som er far til disse nye barna også. Jeg har så klart ikke noe bevis for noe av dette, men mistanken er jo der. Enslige mødre får ekstra støtte i vår kommune, og det går ut over vårt budsjett i barnehagen at vi må gi disse fordelene til 20 barn som egentlig ikke har krav på det. Jeg sier 20, fordi det siste barnet åpenbart har en somalisk alenemor. De andre mødrene hjelper henne med klær og utstyr til barnet hennes, og gjør et stort nummer av at hun må klare seg alene. 

• Liker 13
  • Nyttig 15
Skrevet
Brunello skrev (19 minutter siden):

eller helst en lav lønn, typ det man får for å jobbe som ufaglært, som sannsynligvis er alternativet for disse menneskene.

Stabbur skrev (29 minutter siden):

Det er ikke en menneskerett å formere seg ukontrollert på samfunnets bekostning. Jeg kjenner mange nordmenn som ønsker seg flere barn, men de har ikke råd, og har heller ikke kapasitet til å ta seg av mange barn i tillegg til jobb. Hvorfor skal nordmenn måtte forlate sine 1-3 barn i barnehage og på SFO og slave med 100 % jobb for å finansiere at innvandrere skal få sitte på ræva hjemme og ukritisk føde barn etter barn???

Sosialklienter i fertil alder burde tilbys et fem hundre tusen  om de lar seg sterilisere etter første barn (eller helt uten barn) og et par hundre tusen om de lar seg sterilisere etter andre barn. Det hadde vi veldig fort tjent inn igjen, så kanskje enda mer faktisk.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...