Gå til innhold

Tarmbakterier, kjenner du forskjellen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bygger gode tarmbakterier. Har noen spørsmål: 1) Hvor raskt kjente du forskjellen på helsen din? Ble du bedre av sykdom, og i tilfelle hvilken? 2) Hvordan fikk du i deg mat som styrket tarmen? 3) Hva spiste du?

Anonymkode: 6d263...4c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble umiddelbart mye friskere. Hadde virus på virus på virus frem til jeg startet med probiotika for nå snart 4 år siden. Vært lett forkjøla to ganger siden den gang, det er alt. Helt komisk ekstrem forskjell. 

Tar n bredspektret probiotika, nå 1-2 ganger i uka bare, i starten hver dag. En dyr en med mange ulike kolonier og høyt antall bakterier. Har ikke tro på at en dæsj biola kan gjøre det samme. Er jo bare tre typer eller noe der. Tror min har 16 ulike. Litt forsi det var jo umulig for meg å gjette hva som mangler eller ikke…derfor mest mulig bredspektret. Men noe manglet tydeligvis. Prøver å spise litt ting bra for tarmen også, litt prebiotika, mat til bakteriene. Rå løk osv. når jeg kan spiser jeg gjerne slikt. I salatene, taco osv.

Anonymkode: 659c4...191

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Merket stor av å spise fermentert surkål. Men det var etter jeg hadde vært på langvarig antibiotika. Nå merker jeg ingenting av å spise det. Men syntes det er godt så lager det enda. Kan også anbefale Kimchi hvis du liker litt sterk mat.

Anonymkode: aa02b...430

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2026 den 17.07):

Ble umiddelbart mye friskere. Hadde virus på virus på virus frem til jeg startet med probiotika for nå snart 4 år siden. Vært lett forkjøla to ganger siden den gang, det er alt. Helt komisk ekstrem forskjell. 

Tar n bredspektret probiotika, nå 1-2 ganger i uka bare, i starten hver dag. En dyr en med mange ulike kolonier og høyt antall bakterier. Har ikke tro på at en dæsj biola kan gjøre det samme. Er jo bare tre typer eller noe der. Tror min har 16 ulike. Litt forsi det var jo umulig for meg å gjette hva som mangler eller ikke…derfor mest mulig bredspektret. Men noe manglet tydeligvis. Prøver å spise litt ting bra for tarmen også, litt prebiotika, mat til bakteriene. Rå løk osv. når jeg kan spiser jeg gjerne slikt. I salatene, taco osv.

Jeg synes det er så vanskelig å vite hvilken som er best? Hvilket probiotika tar du? Send gjerne link.

Og hva er egentlig prebiotika? Og når skal jeg i såfall ta det?

Jeg er plaget med flere autoimmune sykdommer 😪

Anonymkode: 076f2...6d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2026 den 17.07):

Hvilken tar du?

Skrevet
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Hvilken tar du?

Det lurer jeg også på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket syrna melk i''kke biola'' i mangen år, lager også vannkefir som smaker brus og unner meg kombucha. Tar flere å før man kjenner effekt

Anonymkode: b896d...00f

Skrevet

Øhh,

Dere vet at ts snakker om tarmbakterier ?

Dette er ikke noe du vanligvis får kjøpt over disk. 

AnonymBruker
Skrevet
Midgard skrev (På 2.8.2026 den 21.32):

Øhh,

Haha🤣 dagens blonde... du vet tydeligvis ikke hvordan man bygger gode bakterier. Da må man spise det.

AnonymBruker
Skrevet
Midgard skrev (På 2.8.2026 den 21.32):

Øhh,

Har du aldri hørt om probiotika? 

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/behandling/probiotika

Anonymkode: 372c2...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Haha🤣 dagens blonde... du vet tydeligvis ikke hvordan man bygger gode bakterier. Da må man spise det.

Oki. doki

1) Man BYGGER ikke bakterier for kommersielt bruk
2) Ikke alle bakterier man spiser er tarmbakterier 
3) Ikke alle bakterier som befinner seg i tarmsystemet er nødvendigvis tarmbakterier
4) Tarmbakterier er gjerne svært vanskelig å dyrke til mat da de krever (helt eller nær) fravær av oksygen.  
5) Tarmbakterier gir ofte ubehagelig lukt (no shit) og smak pga punkt 4. 

• Nyttig 1
Skrevet
Midgard skrev (På 5.8.2026 den 13.55):

Oki. doki

1) Man BYGGER ikke bakterier for kommersielt bruk
2) Ikke alle bakterier man spiser er tarmbakterier 
3) Ikke alle bakterier som befinner seg i tarmsystemet er nødvendigvis tarmbakterier
4) Tarmbakterier er gjerne svært vanskelig å dyrke til mat da de krever (helt eller nær) fravær av oksygen.  
5) Tarmbakterier gir ofte ubehagelig lukt (no shit) og smak pga punkt 4. 

Du er ilke villig til å lære nei🤨 er lurere å lå være å skrive noe i det hele tatt da. Her inne snakker vi om gode tarmbakterier  ikke dårlige og det inntar vi også gjennom mat. Yoghurt ost fermentert mat og fiber mater det som allerede er i systemet. 

Skrevet
Midgard skrev (På 5.8.2026 den 13.36):

Og hvor mange er tarmbakterier ?

Probiotika er di samne gide bakteriene som allerede er i tarmen 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ilke villig til å lære nei🤨

Selv om en bakterie er i tarmen er det ikke gitt at du bør klassifisere den som en tarmbakterie.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Probiotika er di samne gide bakteriene som allerede er i tarmen 🙄

Å såfall, hvorfor er det nødvendig med påfyll. 
Om dette er virkelig tarmbakterier vil de være i stand til å vokse og trives i tarmen.
Men disse dør tydeligvis ut, så er de virkelig tarmbakterier. 

Vel, nei, det meste av probiotika er melkesyrebakterier. Som er nyttige ved at de overlever i tarm men de lever vanligvis ikke der. 
Er det da tarmbakterier ?

Endret av Midgard
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Midgard skrev (7 minutter siden):

Du er ilke villig til å lære nei🤨

Du har ikke gitt meg noe å lære av.

Å slenge ut at jeg er blond er ikke mye lærdom annet enn det får meg til å mistenke at du har ikke noe kunnskap å lære bort. 

Endret av Midgard
  • Liker 1
Skrevet
Midgard skrev (5 timer siden):

Du har ikke gitt meg noe å lære av.

Å slenge ut at jeg er blond er ikke mye lærdom annet enn det får meg til å mistenke at du har ikke noe kunnskap å lære bort. 

Les å lær selv latsabb! Er massr kunnskap du kan lese på nettet om gode og dårlige tarmbakterier og ubalanse ved det og hvordan fermentert mat hjelper ! Basci kunnskap. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les å lær selv latsabb! Er massr kunnskap du kan lese på nettet om gode og dårlige tarmbakterier og ubalanse ved det og hvordan fermentert mat hjelper ! Basci kunnskap. 

Oki, men kunnskapen din glimrer med sitt fravær. Så rart at du ikke har noe å vise til.

Jeg sier ikke nødvendigvis at du har feil, jeg sier at du har ikke levert noe som viser at du har rett.

Nå er ikke tarmbakterier en vitenskapelig klassifisering, men det er for meg rart å betegne bakterier som ikke er i stand til å etablere seg i tarmsystemet, som tarmbakterier. Men men. Det hadde vært mye mere konstruktivt om du greide å gjøre rede for egne meninger.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Skrevet

Min tarm var på sitt beste i midten av 20-årene. Da spiste jeg til frokost typisk to wasa fiberbalance med leverpostei med et glass appelsinjuice og et glass biola. Lunsj kunne fort bli en baguette med kyllingcurry i skolekantina. 

Spiste nesten hver dag en mandelstang for å få i meg noe sjokolade, og den hadde lite kalorier 😛  Til middag var det typisk kylling og salat og ris. Eller taco uten ost. 

Siden dette var studietuden min, så tre dager med fyll var heller ikke utenkelig ;)

Men tarmen min var kjempegod. Avføringen har aldri vært bedre i mitt liv. Var aldri syk, uten kanskje litt fyllasyk. Gikk ned 25 kg i denne perioden. 

Anonymkode: e2a28...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...