Gå til innhold

Er det vanskeligere å lære seg strikking og hekling når man er venstrehendt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, se tittel for spørsmålet 😊

Jeg er selv venstrehendt og husker jeg brukte tid før jeg fikk det til. Men mulig at jeg bare er klønete 😄 

:strikker:

Anonymkode: c89e0...6c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg og strikke og hekle som høyrehendt, men glemmer alltid at jeg knoter ekstremt mye når jeg ikke får bruke min dominante hånd. Så blir jeg sint på meg selv fordi jeg ikke klarer gjøre det bra med en gang…. 🤪

Anonymkode: dffc2...656

• Liker 1
Skrevet

Nei jeg syns ikke det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har lært meg og strikke og hekle som høyrehendt, men glemmer alltid at jeg knoter ekstremt mye når jeg ikke får bruke min dominante hånd. Så blir jeg sint på meg selv fordi jeg ikke klarer gjøre det bra med en gang…. 🤪

Det samme her. Både til høyrehendt-metoden og at jeg blir sint på meg selv 🥰 (Ts)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det samme her. Både til høyrehendt-metoden og at jeg blir sint på meg selv 🥰 (Ts)

Godt vi er flere ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 14.25):

Ja, se tittel for spørsmålet 😊

Jeg er selv venstrehendt og husker jeg brukte tid før jeg fikk det til. Men mulig at jeg bare er klønete 😄 

:strikker:

Det eneste er vel at mange som viser frem strikking velger å vise det frem bare høyrehendt.

Men for en helt normalt god strikker er det å vise frem eller lære bort venstrehendt strikking helt uproblematisk, uavhengig av hvilken hånd de selv bruker. Jeg antar at enhver lærer i håndarbeid, feks, velger å vise frem begge metoder.

Min mor (høyrehendt strikker) lærte jevnlig bort venstrehendt strikk til slekt og venner. Det kostet henne et par dager med egeninnsats å perfeksjonere teknikk på slikt nivå. (Dette var før YouTube, hun bare snudde egen teknikk til motsatt hånd - nå kan man bruke YouTube)

Anonymkode: 625f4...1f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2026 den 18.25):

Det eneste er vel at mange som viser frem strikking velger å vise det frem bare høyrehendt.

Men for en helt normalt god strikker er det å vise frem eller lære bort venstrehendt strikking helt uproblematisk, uavhengig av hvilken hånd de selv bruker. Jeg antar at enhver lærer i håndarbeid, feks, velger å vise frem begge metoder.

Min mor (høyrehendt strikker) lærte jevnlig bort venstrehendt strikk til slekt og venner. Det kostet henne et par dager med egeninnsats å perfeksjonere teknikk på slikt nivå. (Dette var før YouTube, hun bare snudde egen teknikk til motsatt hånd - nå kan man bruke YouTube)

Så snill moren din var ❤️ Her var det ikke noe valg - ikke noe tilrettelegging for venstrehendte. Men dette var for førti år siden, da. Hilsen Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2026 den 23.06):

Så snill moren din var ❤️ Her var det ikke noe valg - ikke noe tilrettelegging for venstrehendte. Men dette var for førti år siden, da. Hilsen Ts

Hun var snill. ❤️Det hele begynte med et venstrehendt tantebarn på 1980-tallet

Også: om du mestrer å strikke både med høyre og venstre hånd så kan du strikke flatt helt uten å snu arbeidet. Altså frem og tilbake på retten uten å bruke vrangmasker. (Nå er jo det en kjent greie pga sosiale medier, men det er likevel ganske kult)

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Farmor lærte seg å strikke venstrehendt da hun skulle lære meg 🥰

Det tok litt motivasjon for å få skikkelig teken på det. Det er jo litt styr når man skal strikke skulderkiler og liknende, for oppskriften blir feil. Men med litt trening og tenking går det helt fint!

Jeg har selv lært meg å strikke "vanlig" for å lære bort til barna mine. Det er helt gull når jeg skal strikke frem og tilbake 🤗

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min datter strikker som bare det er venstre hendt. Ho lærte å strikke da ho var 8 år. Slitt litt til tider med mønster men går

Anonymkode: 5cdf5...03a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...