Gå til innhold

Katteluke åpen eller stengt når vi er borte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal være borte i to døgn og kattene blir alene hjemme da. Vi har dessverre ikke klart å få noen til å passe de. 

Det jeg lurer på er om vi skal ha katteluken åpen eller stengt ... Luken har ikke chipfunksjon, så i utgangspunktet kan fremmede katter gå inn, men det har vi heldigvis aldri opplevd før. Kattene er vant til å være inne på natten. Da er katteluken stengt. 

Jeg er nok veldig hønemor i forhold til kattene. Det er vanskelig å la de være alene hjemme over to netter, men denne gangen må det nesten bare bli slik. De får rikelig med mat og flere vannskåler + fontene. 

Ville dere latt katteluken være åpen eller stengt mens dere var borte? Er de inne hele tiden kan ingenting skje med de ute, men det pleier jo aldri skje noe. Er de inne vil de kanskje kjede seg, men det er tryggere ... Hjelp?

Anonymkode: e9272...1d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri hatt den åpen, hadde vært litt tryggere hvis katta var inne.

Men hadde heller ikke reist mer enn 24timer uten tilsyn.

Anonymkode: 3ed8d...922

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er strengt tatt ikke lov å reise fra katt(er) uten at de har tilsyn. 

Det sagt, så ville jeg holdt dem inne og sørget for at det ikke blir for varmt, at de har mer enn nok tørrfôr og ekstra vannskåler. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville latt den være åpen, for kattenes trivsel. Men er det ikke mulig å få en nabo til å titte innom den ene dagen? Spesielt nå når det er så varmt, er det greit får dem å finne en plass ute i skyggen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du ikke kattepass kan du ikke reise. Det er ulovlig å etterlate kjæledyr over 24 timer uten tilsyn. Du er ingen hønemor når du bevisst velger å reise bort 2 døgn uten noen som helst til å sjekke kattene. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hønemor kan du ihvertfall ikke kalle deg! Man reiser ikke I fra noe levende over 24t I denne varmen, katten trenger mat, vann og et raskt kikk at alt er bra. Det må være NOEN som kan vie hele 10 min på å utføre denne oppgaven for dere?

Anonymkode: 688b1...3e4

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, dere kan ikke reise fra de

Anonymkode: cf433...f39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hatt katteluke stengt

Anonymkode: 38b17...cb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke dra når kattene ikke har tilsyn, sånn er det bare. Det er ulovlig og uforsvarlig.

Anonymkode: 76dc7...876

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skal være borte i to døgn og kattene blir alene hjemme da. Vi har dessverre ikke klart å få noen til å passe de. 

Det jeg lurer på er om vi skal ha katteluken åpen eller stengt ... Luken har ikke chipfunksjon, så i utgangspunktet kan fremmede katter gå inn, men det har vi heldigvis aldri opplevd før. Kattene er vant til å være inne på natten. Da er katteluken stengt. 

Jeg er nok veldig hønemor i forhold til kattene. Det er vanskelig å la de være alene hjemme over to netter, men denne gangen må det nesten bare bli slik. De får rikelig med mat og flere vannskåler + fontene. 

Ville dere latt katteluken være åpen eller stengt mens dere var borte? Er de inne hele tiden kan ingenting skje med de ute, men det pleier jo aldri skje noe. Er de inne vil de kanskje kjede seg, men det er tryggere ... Hjelp?

Ville hatt de inne. 

Anonymkode: 63857...161

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at det ikke er tillatt å la kattene være alene mer enn 24 timer, men denne gangen får vi dessverre ingen til å se til de. Strengt tatt er det snakk om 36 timer og kattene har hverandre som selskap, så jeg velger å tro at det går bra. Mat og vann får de rikelig av og det er heller ikke høye temperaturer her vi bor. Men etter som flere har dere har svart vil jeg stenge katteluken og ha de inne. Takk for svar 🐈🐈

• Liker 4
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man reiser ikke I fra noe levende over 24t I denne varmen

Nja, her va det 8 grader i går, så.....

TS: Jeg hadde latt kattene være inne. De klarer seg fint i 2 dager alene hjemme så lenge de har nok vann og mat :)

Anonymkode: 215ef...3f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt luken stengt. Hadde også investert i et lite kamera for å kunne sjekke hvordan de har det mens dere er borte. Billig å skaffe og dere kan da logge inn titt og ofte for å se an ståa.

Anonymkode: 9a2d9...e98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stengt luka. 

Det pleier ikke skje noe ute nei, men hva om det skjer noe? Jeg har tre utekatter, og det gikk 8 år uten ett eneste lite sår på noen av dem, før han ene kom inn med så stygg bittskade at veterinæren trodde lufterøret var punktert. Hadde ikke jeg vært hjemme så hadde han pintes ihjel. 

Mine katter er alltid inne når jeg er bortreist. Har noen kattepassere som slipper de ut, men da er kattepasser innom minst to ganger om dagen for å se at det ikke har oppstått skader. Men det har skjedd flere ganger at de har vært uten tilsyn i 30-35 timer. Selv om jeg har kattepasser innom hver dag, så kan det skje at en kattepasser er innom på morgen en dag og ettermiddag dagen etter. 

Tvist skrev (4 timer siden):

Jeg ville latt den være åpen, for kattenes trivsel. Men er det ikke mulig å få en nabo til å titte innom den ene dagen? Spesielt nå når det er så varmt, er det greit får dem å finne en plass ute i skyggen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hønemor kan du ihvertfall ikke kalle deg! Man reiser ikke I fra noe levende over 24t I denne varmen, katten trenger mat, vann og et raskt kikk at alt er bra. Det må være NOEN som kan vie hele 10 min på å utføre denne oppgaven for dere?

Anonymkode: 688b1...3e4

Dere vet at det ikke er hetebølge over hele landet ja? At det finnes steder i norge hvor det brukes ull nå fordi det er så kaldt og surt? 

Anonymkode: f0deb...f03

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere vet at det ikke er hetebølge over hele landet ja? At det finnes steder i norge hvor det brukes ull nå fordi det er så kaldt og surt? 

Det er ulovlig selv om det er kaldt ute.

Anonymkode: 2c5de...ac5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hønemor?? 
Det er forbudt ihht dyrevelferdsloven å la kattene være uten tilsyn mer enn 24 timer. Som en nødløsning kunne jeg godtatt st de var inne denne tiden med et nest-cam påkoblet 24/7 slik at du kunne følge med de. Katter skal ikke etterlates alene! At du i det hele tatt våger å kalle seg for «hønemor» når du etterlater de uten tilsyn er helt villt… 

Anonymkode: 555f4...629

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er klar over at det ikke er tillatt å la kattene være alene mer enn 24 timer, men denne gangen får vi dessverre ingen til å se til de. Strengt tatt er det snakk om 36 timer og kattene har hverandre som selskap, så jeg velger å tro at det går bra. Mat og vann får de rikelig av og det er heller ikke høye temperaturer her vi bor. Men etter som flere har dere har svart vil jeg stenge katteluken og ha de inne. Takk for svar 🐈🐈

Jeg er klar over at det er ulovlig å kjøre i fylla, men denne gangen får vi dessverre ingen til å kjøre oss. Strengt tatt er det snakk om kun 15 minutters kjøring på skogsvei og ingen andre pleier å kjøre den veien. Så jeg velger å tro det går bra. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Rover.no. dyrepasserformidler.

Anonymkode: 3ed8d...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hønemor?? 
Det er forbudt ihht dyrevelferdsloven å la kattene være uten tilsyn mer enn 24 timer. Som en nødløsning kunne jeg godtatt st de var inne denne tiden med et nest-cam påkoblet 24/7 slik at du kunne følge med de. Katter skal ikke etterlates alene! At du i det hele tatt våger å kalle seg for «hønemor» når du etterlater de uten tilsyn er helt villt… 

Anonymkode: 555f4...629

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er klar over at det er ulovlig å kjøre i fylla, men denne gangen får vi dessverre ingen til å kjøre oss. Strengt tatt er det snakk om kun 15 minutters kjøring på skogsvei og ingen andre pleier å kjøre den veien. Så jeg velger å tro det går bra. 

Forstår ikke at dere orker ...

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ulovlig selv om det er kaldt ute.

Nå var det ett svar til de som mener det ikke går på grunn av varmen, så du får rette kommentaren din til dem. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...