Gå til innhold

Barn som aldri får være med i skogen (barnehage)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler meg litt slem som skriver dette her, men jeg lurer på hva dere ville gjort. Og er dette noe jeg kan ta opp uten å være "den mora"?

Så min 3 åring (snart 4) går i en barnehage som er kjent for naturen sin. Vi bor i utkanten av byen så det er asfalt land her, men barnehagen er plassert rett ved et vernet naturomeråde, og reklamerer hele tiden for skogsturer og alt det der. Høres jo helt fantastisk ut, og barnehagen legge ut masse fine bilder fra turer. Det er jo en av hovedgrunnene til at vi valgte denne barnehagen.

Så tingen er at på gruppen til gutten min er det en jente i rullestol. Hun kan naturlig nok ikke være med i skogen uten å bruke bæremeis, og det synes de voksne er for tungt, så hans gruppe har da ikke vært i skogen/naturen på 1.5 år. Alle turer de tar er bare på asfalt til en lekeplass i nærheten. Jeg synes det er veldig synd.. jeg tok det opp på foreldresamtale, det var da de fortalte grunnen til at de aldri er i skogen, at det var synd, men de måtte være inkluderene. Og jeg skjønner jo den, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan tilpasse litt? Hun i rullestol er på fysioterapi 2 ganger i uken, så da kan de ta en times tur da? Eller de kan dele gruppen slik at ene delen går til skogen og den andre til lekeplassen? Må vel fines en måte? Kan jeg ta det opp på nytt og "kreve" litt mer?

Han skal nå opp til storbarn avdelingen, og igjen har han havnet på gruppe med henne. Noe som i seg selv er flott da de er veldig gode venner, men synes det er synd med turene.. 

Anonymkode: c53b3...738

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg føler meg litt slem som skriver dette her, men jeg lurer på hva dere ville gjort. Og er dette noe jeg kan ta opp uten å være "den mora"?

Så min 3 åring (snart 4) går i en barnehage som er kjent for naturen sin. Vi bor i utkanten av byen så det er asfalt land her, men barnehagen er plassert rett ved et vernet naturomeråde, og reklamerer hele tiden for skogsturer og alt det der. Høres jo helt fantastisk ut, og barnehagen legge ut masse fine bilder fra turer. Det er jo en av hovedgrunnene til at vi valgte denne barnehagen.

Så tingen er at på gruppen til gutten min er det en jente i rullestol. Hun kan naturlig nok ikke være med i skogen uten å bruke bæremeis, og det synes de voksne er for tungt, så hans gruppe har da ikke vært i skogen/naturen på 1.5 år. Alle turer de tar er bare på asfalt til en lekeplass i nærheten. Jeg synes det er veldig synd.. jeg tok det opp på foreldresamtale, det var da de fortalte grunnen til at de aldri er i skogen, at det var synd, men de måtte være inkluderene. Og jeg skjønner jo den, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan tilpasse litt? Hun i rullestol er på fysioterapi 2 ganger i uken, så da kan de ta en times tur da? Eller de kan dele gruppen slik at ene delen går til skogen og den andre til lekeplassen? Må vel fines en måte? Kan jeg ta det opp på nytt og "kreve" litt mer?

Han skal nå opp til storbarn avdelingen, og igjen har han havnet på gruppe med henne. Noe som i seg selv er flott da de er veldig gode venner, men synes det er synd med turene.. 

Anonymkode: c53b3...738

Ja absolutt. Dette hadde jeg tatt opp med de. Noen ganger må man bare være 'den forelderen' 

Jeg hadde sagt at jeg skjønner at de må inkludere, men synes ikke det er riktig at en hel gruppe skal gå glipp av turer som den andre gruppen får. 

Så her kan barnehagen så absolutt tilpasse. 

• Liker 26
  • Nyttig 10
Skrevet

Løsningen der gruppen går på skogstur når jenta er hos fysio høres jo ut som en god løsning. At de deler seg er kanskje ikke like bra, for da blir jo hun den eneste som ikke blir med. Så leit at bhg ikke har en eneste sterke ansatte som kan bære henne i meis. Hun kan da ikke ha vært så tung i alle fall ikke ved småbarnsavdelingen. 

Anonymkode: 9650c...e4a

• Liker 9
Skrevet

Dette høres ut som manglende vilje fra barnehagen. 

Barnevogn kan brukes på stier 

Anonymkode: f97bd...c2f

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet

Ta barnet ditt med på skogstur selv. Dere kan jo gå rett fra barnehagen og skrive i foreldregruppa at dere henger i skogen etter barnehagen og frem til klokken 18 hvis noen vil bli med. Så tar du med mat og tar middagen i skogen. Vipps har barnet ditt fått en skogstur, og det sannsynligvis sammen med andre fra barnehagen. 

Anonymkode: 9b5d4...86a

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Min sønn satt i rullestol for mange år siden da han hadde brukket benet. De dagene barnehagen gikk på tur var han hos en annet avdeling. 

Ikke sikkert den barnehagen barnet ditt går i har nok personale til å dele barnehagegruppa? Det spares inn overalt.  Ta det opp med barnehagen en gang til.  Helt uhørt at en hel barnehagegruppe skal droppe Skogstur på grunn av et barn.

Anonymkode: 19aa2...35e

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Løsningen der gruppen går på skogstur når jenta er hos fysio høres jo ut som en god løsning. At de deler seg er kanskje ikke like bra, for da blir jo hun den eneste som ikke blir med. Så leit at bhg ikke har en eneste sterke ansatte som kan bære henne i meis. Hun kan da ikke ha vært så tung i alle fall ikke ved småbarnsavdelingen. 

Anonymkode: 9650c...e4a

Jo barn kan være tunge på småbarnsavdeling,  i hvertfall på en skogstur.  Jeg snakker av erfaring.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Finnes hjelpemidler, feks elektriske vogner med 3 hjul, for å ta seg ut i skogen.

Endret av Amy71
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det fins jo hjelpemidler. Sønnen til ei vennine har sittet i rullestol fra han var 3 år . Der fikk de en elektrisk rullestol med litt store hjul. Gutten har vært mye ute i skogen og mark. Er nå 25 og driver med elgjakt. Laget legger opp til at han får poster han kommer til med en tilpasset atv

Anonymkode: 4fae5...5ae

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fins jo hjelpemidler. Sønnen til ei vennine har sittet i rullestol fra han var 3 år . Der fikk de en elektrisk rullestol med litt store hjul. Gutten har vært mye ute i skogen og mark. Er nå 25 og driver med elgjakt. Laget legger opp til at han får poster han kommer til med en tilpasset atv

Anonymkode: 4fae5...5ae

Hvem skal betale for denne elektriske rullestolen? Foreldrene eller barnehagen? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør, men det høres unektelig ut som noe hjelpemiddelsentralen burde kunne løse.

Anonymkode: 0daab...738

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Skrevet

I min datters barnehage, deler de gruppen i to. Den ene gruppen er på tur, mens den andre er i barnehagen.

Anonymkode: b0744...f11

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hjelpemiddelsentralen vel 

Anonymkode: 1a2cf...4f5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det søker en hjelpemiddelsentralen om via ergoterapeut i kommunen

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Her deles gruppen ofte opp i to (uten at noen sitter i rullestol) da kan det være at noe er ute/på tur, den andre har lek/forming eller da min eldste gikk siste året: førskole-opplærinrg (skrivebok osv)

Så jeg ville absolutt tatt det opp igjen.

Anonymkode: c79fa...1ca

• Liker 2
Skrevet

Helt urimelig at ingen av barna på gruppa skal få gå på skogstur pga ett barn i rullestol. Nå kjente jeg at jeg fikk vondt av henne også, parallelt med at det er urettferdig for de andre… Kan vel fort bli sårt for foreldrene hennes om de får høre at de andre barna er på tur de dagene datteren er hos fysioterapeuten… Dette er et minefelt. Inkludering der det er mulig og full åpenhet er nok viktig her…

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hjelpemiddelsentralen… 

Her syns jeg faktisk noen burde ta kampen for barnet som sitter i rullestol også. Det er ganske viktig å kunne få være med på aktiviteter… Skogstur er da virkelig ikke et problem i den alderen der, jeg har med meg unge i vogn ofte på skogsturer.

Da velger man en sti hvor det går an å gå med vogn :) 

Anonymkode: ebe0d...3fa

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Den enkle løsningen er at barnehagen slår sammen avdelingene og deler gruppa. I vår barnehage slår de sammen og deler seg stadig vekk.

Anonymkode: e704a...cb6

Skrevet

Å inkludere betyr ikke at man skal ekskludere alle. 

Anonymkode: 7e765...1e8

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...