Gå til innhold

Erfaringer med 6 års aldersforskjell?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter barn nummer 4 og har to år mellom hver av barna. Vi har veldig god erfaring med å ha dem tett i alder, men mellom eldste og yngste vil det da være 6 år (vel 5,5 faktisk, vi har vært produktive😅). Jeg lurer derfor på hvordan dere som har barn med denne aldersforskjellen har opplevd relasjonen mellom barna? De kommer jo åpenbart ikke til å være på samme stadie og sitte å leke med de samme lekene som to barn som er tette i alder gjør. Kjenner jeg er litt redd for at de ikke skal få like god relasjon, men jeg skjønner at man aldri er garantert at de skal ha et godt forhold uansett aldersforskjell og at det sikkert bare er en irrasjonell frykt jeg har. Ikke halshugg meg😅 har selv kun et 5 år eldre søsken og vi hadde helt ærlig ingenting med hverandre å gjøre i oppveksten, så skepsisen stammer nok litt fra dette. Vi er gode venner som voksne da :) finnes det ting man kan gjøre for å tilrettelegge for et bedre forhold mellom dem? Synes det er så mye lettere når de er i samme aldersgruppe, kommer til å bli så rart å ha en nyfødt og en skolestarter😅 noen erfarne som har gode tips og råd?💛

Anonymkode: a1bea...9a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min søster er det 5 år i mellom. Vi samme kjønn. Vi har aldri vært nære hverandre. Vi bor 20 min fra hverandre, men sees kanskje 5-6 ganger i året. Vi har helt ulike interesser.

Nå er vi godt voksne og egentlig mer tid til å besøke hverandre, men det skjer ikke. Vi er rett og slett altfor forskjellige.

Jeg bryr meg om henne og trur hun gjøre det med meg også. Jeg trur personlighetene våre gjør at vi aldri kan finne på noe f.eks. en hel helg. Kanskje en hel dag, men vi har aldri gjort det så det er usikkert.

Jeg synes 5 år mellom barn er for mye.

Anonymkode: 30788...60a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og min søster er det 5 år i mellom. Vi samme kjønn. Vi har aldri vært nære hverandre. Vi bor 20 min fra hverandre, men sees kanskje 5-6 ganger i året. Vi har helt ulike interesser.

Nå er vi godt voksne og egentlig mer tid til å besøke hverandre, men det skjer ikke. Vi er rett og slett altfor forskjellige.

Jeg bryr meg om henne og trur hun gjøre det med meg også. Jeg trur personlighetene våre gjør at vi aldri kan finne på noe f.eks. en hel helg. Kanskje en hel dag, men vi har aldri gjort det så det er usikkert.

Jeg synes 5 år mellom barn er for mye.

Åh, trist å høre! Men tror personlighet har mye å si i forholdet også da, hvis du sier at dere er veldig forskjellige? Personlig har jeg hørt at mange av mine bekjente som har 4-6 års aldersforskjell til søskenene ikke hadde så mye med hverandre å gjøre i oppveksten men har funnet hverandre litt mer i 20-årene, sånn som jeg og broren min har gjort. Men det er jo ingen fasit😅 så du ser ikke for deg at dere noen gang i fremtiden kommer til å ha en nær relasjon heller? Ts :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo nødvendigvis være aldersforskjell mellom yngste og eldste i en søskenflokk, med mindre det ikke er tvillinger/trillinger. Det er heller ikke mulig å forutsi hvordan kjemien er mellom søsken - om det er to eller ti. 

Anonymkode: 4ecc3...40c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vil jo nødvendigvis være aldersforskjell mellom yngste og eldste i en søskenflokk, med mindre det ikke er tvillinger/trillinger. Det er heller ikke mulig å forutsi hvordan kjemien er mellom søsken - om det er to eller ti

Takk for svar men det er jo akkurat det jeg sier selv :) du har ikke erfaringen jeg spør etter, da? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Åh, trist å høre! Men tror personlighet har mye å si i forholdet også da, hvis du sier at dere er veldig forskjellige? Personlig har jeg hørt at mange av mine bekjente som har 4-6 års aldersforskjell til søskenene ikke hadde så mye med hverandre å gjøre i oppveksten men har funnet hverandre litt mer i 20-årene, sånn som jeg og broren min har gjort. Men det er jo ingen fasit😅 så du ser ikke for deg at dere noen gang i fremtiden kommer til å ha en nær relasjon heller? Ts :) 

Vi er forskjellige. Vi er i 40 årene nå, så trur ikke vi blir noe nær relasjon de kommende år heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn. Det er 2,5 år mellom de to eldste (3 skoleår) og 5 år mellom de to yngste. De to yngste er veldig avhengig av hverandre. Krangler mye også, men blor fort venner igjen. Nå er de to 9 og 14. 

Anonymkode: 11bca...241

AnonymBruker
Skrevet

Det er 6 år mellom meg og min yngste søster. Vi har alltid hatt et veldig fint forhold. Når hun var mindre var jeg skikkelig storesøster og elsket å "passe på" hun. Når hun ble større fikk vi et mer venninne-forhold. Reist masse sammen på festivaler og opplevd verden sammen. Kunne ikke forestilt meg livet uten henne. Har tilsvarende forhold med min mellomste søster, men vi var mer uvenner da vi var mindre.

Anonymkode: 0c035...01c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine søsken med 2-4 års mellomrom hadde ekstremt god relasjon. Jeg kom 10 år senere og falt litt utenfor men i voksen alder ble vennskapene formet og har en god relasjon nå, selv om vi ikke ses så ofte i hverdagens mas.

Anonymkode: f0eb6...135

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar men det er jo akkurat det jeg sier selv :) du har ikke erfaringen jeg spør etter, da? Ts

Jo - 4 her, og i alt 8 år mellom yngste og eldste. Det har jo blitt større forskjeller etterhvert, men stort sett til eldste var 14-15-16 år, så gjorde vi mye sammen som familie. Men de er jo helt forskjellige, muligens er de to i midten mest like i interesser. 

Skrevet

Vi har fem, og det er virkelig ikke nødvendigvis de med minst aldersforskjell som er nærmest. De to av mine som siden start har hatt best forhold har syv år mellom. Har vært både mye lek, kos, lesing ol de første årene og etter hvert har de delt samme interesse og brukt mye tid på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har 5 år mellom 2 og 3, de krangler litt, er litt venner, finner noen ganger på ting sammen. Dersom man kun har to barn syns jeg det er alt for stor aldersforskjell, men i en søskenflokk med litt ulike aldere er helt fint.

Anonymkode: 75dfb...4a9

AnonymBruker
Skrevet

To år mellom, og vi var i konflikt hele oppveksten og ble ikke venner før i voksen alder. Foreldrene våre syns sikkert det gikk fint 😬 Hører andre sier det samme av de som også var tette. Tror endel undervurderer betydningen av at barn får nok tilgang til foreldre og ikke må konkurrere om oppmerksomhet og foreldrenes ressurser. Etter søskenforskning er ideell avstand 3 til 5 år mellom søsken. Nok avstand til omsorg, tett nok til å få søskenrelasjoner. 6 år går vel også helt fint. Man har søskenrelasjoner selv om man ikke leker sammen hele tiden.

Anonymkode: 8e659...f77

AnonymBruker
Skrevet

Jegvhar erfaring fra egen oppvekst. To år yngre søsken, samme kjønn. Vi bryr oss om hverandre, men er veldig ulike og få interesser vi deler. Seks år yngre søsken, motsatt kjønn. Mange like interesser, bor i hver vår del av landet, skulle virkelig ønske vi bodde i nærheten av hverandre. Tolv år yngre søsken, motsatt kjønn, er som en miniversjon av meg😂 Bonder skikkelig, har alltid gjort det. 

Følte aldri på i oppveksten at det var problematisk med stor aldersforskjell. Jeg ELSKET å ha søsken med stor aldersforskjell! Vi hadde litt ulike interesser på ferier og sånn, men de yngste tålte noen turer i klesbutikker og vi eldste tålte å være litt på lekeplass. Ingen dårlige minner knyttet til aldersforskjell, og jeg har hatt ekstremt stor nytte av å få følge søsken vokse opp. Syntes det var relativt lett å få egne barn, tror den store aldersforskjellen til yngste bidro til det. 

Anonymkode: 0d8f1...f28

Skrevet

Har ikke førstehåndserfaring, men det er 6 år mellom nevøene mine. De er voksne nå da. De hadde godt forhold gjennom oppveksten. Vet ikke om det har noe å si, men de bodde alltid trangt så de måtte dele soverom i mange år, og vet ikke om det kan ha vært en faktor i at de fikk så tett forhold også. I tillegg til at de har like interesser. I dag er de studenter og deler leilighet sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 6år i mellom eldste og yngste. Han er liksom en skikkelig storebror som passer på. Kan leke med han, men ikke sammen. Aldri vært noe krangling mellom dem. Eldste har på en måte en ordentlig ro med lillebror som kan være ett fyrverkeri og spesielt mot de i midten. De har alle sammen ett godt forhold, men tror nok det er noe spesielt mellom eldste og yngste. På samme måte som de i midten er ganske tette. 

Anonymkode: ce49e...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 5 år mellom de to eldste (jenter). De har mye samme interesser, men leker naturlig nok ikke sammen. Derimot ser de film (og youtube-videoer) sammen, og snakker mye om leker yngste er opptatt av og som eldste også lekte med på samme alder (Lego, LOL-dukker og sånt). Og nå som yngste har startet på skolen, kan jeg godt etterlate dem alene hjemme et par timer og eldste passer på yngste uten noen krangling eller problemer.

Hvordan det blir når begge blir voksne er jo umulig å forutsi.

Anonymkode: 0461a...82a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 6 år mellom våre to - ingen mellom. Det går helt fint. De har selvsagt veldig ulike behov, vi foreldre må dele oss en del (for eksempel blir eldste invitert i bursdag på tidspunktet yngste legger seg osv). Men det går fint. De har en god relasjon, eldste synes det er stas med lillesøster og er ganske ivrig til å sette seg ned å leke med henne. Lillesøster ser veldig opp til storebror og synes det er så stas med han.

Mannen min har en 5 år eldre søster og en 12 år eldre bror han har veldig godt forhold til og daglig kontakt med. Vi er ofte på ferie med dem, har unger på samme alder og finner på mye gøy sammen. Til sammenligning har jeg veldig lite kontakt med mitt to år yngre søsken, fordi vi er på ulike planeter vedr. livssituasjon og generelt er veldig ulike 🤷🏽‍♀️ Så man har ingen garantier for gode forhold, uavhengig av aldersforskjell. 

Anonymkode: 380d2...3ee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nærmeste forhold til den av mine søsken som jeg er lengst fra i alder. Pga interesser og kjemi. 

Anonymkode: abf44...5c8

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig individuelt. I min søskenflokk er båndet sterkest mellom eldste og yngste, hvor det er 10 års forskjell. De som er nærmere i alder kranglet mye i oppveksten. 

Anonymkode: 68da7...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...