Gå til innhold

Jeg ser stadig vekk folk som griller på stranda og i parker, men det er jo forbudt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo ganske tydelig om bålforbudet, som gjelder mellom april og september, at vannkanten regnes som utmark og det er ulovlig. Jeg begynte å lese om dette fordi jeg lurte selv på om jeg kunne grille, men det er jo tydeligvis veldig strengt, men lurer da på hvorfor så mange gjør dette?

Gjør du det? Og er du klar over at det ikke er lov?

Anonymkode: f7060...c33

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er tilrettelagt for bruk av grill eller åpen ild så er det lov med mindre det er ilagt totalforbud.

DSB skriver for eks følgende på sine egne sider:

Sitat

Selv om det er generelt bålforbud har du lov til å tenne bål der det er opplagt at det ikke kan starte en brann.

Sitat

Hvis man skal grille på områder som er langt unna skog og utmark, for eksempel i hager eller på tilrettelagte grill- og bålplasser i parker, gjelder den alminnelige aktsomhetsplikten. Dette innebærer at du må være forsiktig, ansvarsfull og bålet må være fullstendig slokket før du forlater stedet.

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/brann/dette-ma-du-vite-for-du-tenner-bal/

Så det er ikke helt så svart/hvitt som du får det til å fremstå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I vannkanten er det helt trygt og de som kan tenne bål gjør det trygt. Stein og vann brenner dårlig. 

Anonymkode: f2d1b...c1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (4 minutter siden):

Dersom det er tilrettelagt for bruk av grill eller åpen ild så er det lov med mindre det er ilagt totalforbud.

DSB skriver for eks følgende på sine egne sider:

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/brann/dette-ma-du-vite-for-du-tenner-bal/

Så det er ikke helt så svart/hvitt som du får det til å fremstå.

Nei, det var mer at jeg ble usikker. Jeg kom også over noe om at selv om det var bålplass, så var ikke det meningen at man skulle bruke det i forbundsperioden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese litt nærmere. Bålforbud er hovedregelen, men det er unntak. I Oslo kommune står det til eksempel at 

• Du kan grille i parker, grøntområder og i strandsoner som ligger med god avstand fra vegetasjon (med mindre annet er spesifisert på stedet).

https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/bal-og-grill/

Så det er er ikke et absolutt forbud, og det gjelder ikke der det åpenbart ikke er fare for brann, Du kan nok også fyre en liten primus i skogen om det har regnet i 14 dager og fremdels bøtter ned.

Anonymkode: 0c5a3...077

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I vannkanten er det helt trygt og de som kan tenne bål gjør det trygt. Stein og vann brenner dårlig. 

Anonymkode: f2d1b...c1d

Ja, men gnister flyr jo mot gress og trær/ busker.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenner bål ute i naturen også jeg. Så lenge det er på et sted der brannen ikke kan spre seg, er jo det lov. Bålforbudet er vel mest for at idioter uten peiling ikke skal brenne ned skogen. 

Anonymkode: d4c69...121

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det var mer at jeg ble usikker. Jeg kom også over noe om at selv om det var bålplass, så var ikke det meningen at man skulle bruke det i forbundsperioden.

Da har de skrevet feil eller du har misforstått.

Det er tre "nivåer". Utenom det generelle bålforbudet, det generelle bålforbudet og forbud mot all bruk av ild.

Så lenge du er utenfor forbud mot all bruk av ild så kan du bruke alle steder det er tilrettelagt for bålbrenning og grilling, og steder hvor det åpenbart ikke kan starte en brann. Utenfor det generelle bålforbudet kan du og åpne ild utenfor de klargjorte områdene og i terrenget.

Men man er alltid ansvarlig for egne handlinger. Selv om man tar alle forhåndsregler kan det spre seg og det vil da bli opprettet en sak hos politiet som etterforsker om du har opprådd uforsiktig eller tatt nødvendige og rimelige forhåndsregler.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg så teller jo eventuelt skogbrannfarevarsel inn. Det er liten risiko for at engangsgrillen nedi fjæra skal starte skogbrann i Trøndelag akkurat nå, for eksempel, der det har stort sett regna i ukesvis.

Anonymkode: 2817d...c95

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da tør kanskje jeg også å tenne opp en engangsgrill etterhvert :) 

Tusen takk for svarene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, da tør kanskje jeg også å tenne opp en engangsgrill etterhvert :) 

Tusen takk for svarene. 

Jeg hadde nok unngått engangsgrillen om mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Anmeld.

Anonymkode: ae3d3...dbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 10.50):

Det står jo ganske tydelig om bålforbudet, som gjelder mellom april og september, at vannkanten regnes som utmark og det er ulovlig. Jeg begynte å lese om dette fordi jeg lurte selv på om jeg kunne grille, men det er jo tydeligvis veldig strengt, men lurer da på hvorfor så mange gjør dette?

Gjør du det? Og er du klar over at det ikke er lov?

Ja, jeg gjør det, og jeg er klar over at jeg har lov 😊 

Anonymkode: 38a04...77f

AnonymBruker
Skrevet

Det er også satt opp godkjente bålplasser som du fint kan grille på selv om sommeren. De er tydelig merket. 

Problemet med grilling på stranden er at sanden blir sykt varm under grillen og hvis det ikke helles store mengder vann under der grillen har stått kan noen ende opp med brannskade hvis de tråkker der. Skal mye til at det blir skog brann av å grille i sanden på stranden.

Anonymkode: ea29b...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...