Gå til innhold

Hva koster fotballfesten norske fotballentusiaster ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dyrtid  med økt priser, renter, høy inflasjon , og lav kronekurs er glemt.  Mange nordmenn har forlengst  droppet USA som feriemål på grunn av lav kronekurs i forhold til USA dollar.   Nå er det hele glemt og mange tusen nordmenn har satt seg på  flyet til USA  for å ta del i VM festen, og kanskje er det eit vitnesbyrd også om eit  klasseskille i norge. ?

Noen norske politikere har mye fokus på svenske matvarepriser,  bensinpriser, m.m  samanlignet med norske. Selve  kjøper   dyre amerikanske biler og  har fokus på alt det negative  samtidig som  folk valgfarter i "flokker" over til Sverige å handle..   

https://www.nettavisen.no/okonomi/usa-som-feriemal-er-pa-full-fart-ned-viser-ferske-tall/s/5-95-2330235

Den .03.07   ble det  satt opp ekstrafly  fra norge  til  N.Y  så  norske fotballentusiaster kan   få oppleve Norge  -Brasil. og , kanskje  norge sin exit utav VM  til skyhøge  billettpriser.  Eller kanskje går veien videre i VM for Norge sin del   og   mange tusen nordmenn setter seg på flyet  til Miami, og tilstedeverelsen viser også  eit klart klasseskille  i norge ?   Ikkje sidan 17 mai har slottsplassen og Karl -Johansgt. vert fylt opp med så mye folk som ønsker å ta del i å Ro-Ro

En hel verden har fokus på Norge, og de norske fotballentusiaster sin psykososiale  opptreden både innenfor og utenfor arenaer.  OL-på  Lillekammer 1994 er forlengst gått inn i historiebøkene, og  de  som opplevde den  ser  noen klare likhetstrekk  blandt nordmenn med OL -1994 og nå under VM.   

"Det er vel  blitt  typisk norsk å vera god"  og sitatet har skapt mye debatt opp gjennom årene. Noen mener det uttrykker sunn selvtillit og vinnervilje medan andre mener det handler om  egonisme  og  arrogant selvgodhet. 

Anonymkode: 7cb63...aa4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

fra norge  til  N.Y  så  norske fotballentusiaster kan   få oppleve Norge  -Brasil. og , kanskje  norge sin exit utav VM 

ja, eg trur nok at det blir exit dessverre. Eg trur ikkje Norge kan klare å slå Brasil 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En hel verden har fokus på Norge, og de norske fotballentusiaster sin psykososiale  opptreden

det er berre nordmenn i Norge som trur at "heile verda" gidd å bry seg om kva som skjer der oppe på berget. 

Anonymkode: 97384...ed6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dyrtid  med økt priser, renter, høy inflasjon , og lav kronekurs er glemt.  Mange nordmenn har forlengst  droppet USA som feriemål på grunn av lav kronekurs i forhold til USA dollar.   Nå er det hele glemt og mange tusen nordmenn har satt seg på  flyet til USA  for å ta del i VM festen, og kanskje er det eit vitnesbyrd også om eit  klasseskille i norge. ?

Hvorfor skal de som har råd til å reise over for å heie på Norge tenke på dyrtid og renter, burde de blitt hjemme i sympati med de som ikke har råd? "Mange" har droppet USA, da må andre også gjøre det?

Og hvorfor bikker du plutselig over i nynorsk light? (Det siste bare av nysgjerrighet). 

Anonymkode: d2b0f...f8d

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mer enn familietur all inclusive i 2-3 uker gjør for mange familier. (altså 100000+) Flere jeg kjenner som har dratt bor hos kjente eller har leid bobil. Motellkostnader et stykke utenfor er ikke såå ille, Vi ser at fans er ved stadion 7-8 timer før så de vet at transport kan være utfordring.  

Anonymkode: beeb3...793

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ja, eg trur nok at det blir exit dessverre. Eg trur ikkje Norge kan klare å slå Brasil 

det er berre nordmenn i Norge som trur at "heile verda" gidd å bry seg om kva som skjer der oppe på berget. 

Jeg nordmann i Norge og kunne ikke brydd meg mindre denne fotballen.

Klikket meg allikevel inn her fordi jeg ville godte meg litt for meg selv over alle pengene jeg sparer.

Anonymkode: 7227d...aed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klikket meg allikevel inn her fordi jeg ville godte meg litt for meg selv over alle pengene jeg sparer.

Du bruker sikkert penger på noe de ikke bruker penger på.

Anonymkode: 8f70a...4ec

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bruker sikkert penger på noe de ikke bruker penger på.

Det gjør jeg. Snus. Utover det går pengene mine til mat og tenåringens behov. Sikkert mange av de fotballgale som som bruker penger på det også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei. Det er det ikke. Du har ikke fulgt med.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest i Norge har god økonomi og hvis folk vil reise til USA er det flott de har muligheten til det. Det viser ikke klasseskillet, det viser ønsker og prioriteringer.

Personlig dropper jeg USA så lenge han tullingen er president.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg tenker det er ufattelig stusselig. Er ikke fotballmenneske selv altså. Det mest skremmende med hele VM er hvor mye bitterhet som kommer frem. Man uffer seg/godter seg over pengebruk, klager på utvidet sjenketid selv om man selv uansett skal ligge hjemme å sove, folk kommer med oppgult for at folk fester, flyskam for at folk reiser for å se osv.

All denne kvalmen og bitterheten over at andre folk gleder seg skremmer meg.

• Liker 6
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva du egentlig vil fram til? Det er vel ikke noe overraskende at noen har mer penger enn andre. Og ja, det er sikkert noen som tar det på kredittkort og får svi for det i høst, men sånn er det alltid. 

Vi drar på en kjempedyr ferie i sommer som sikkert vil koste et sted mellom 200 og 300k. Ikke til USA, da. Fem stk. Det er sikkert noen som hever øyenbrynene over det, men vi har spart i årevis, og har fint råd til det uten å ta det på kreditt. Sånn er det sikkert for mange som drar til VM også. Ingen grunn til å være misunnelig på det. 

Anonymkode: e6709...f12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Og jeg tenker det er ufattelig stusselig. Er ikke fotballmenneske selv altså. Det mest skremmende med hele VM er hvor mye bitterhet som kommer frem. Man uffer seg/godter seg over pengebruk, klager på utvidet sjenketid selv om man selv uansett skal ligge hjemme å sove, folk kommer med oppgult for at folk fester, flyskam for at folk reiser for å se osv.

All denne kvalmen og bitterheten over at andre folk gleder seg skremmer meg.

Jeg er ikke bitter i det hele tatt. Folk må få lov til å holde på med hva de vil. Det må være lov å være nysjerrig på hvor mye folk velger å bruke på interressen sin.

Jeg har ikke uffet meg over noe som helst her jeg. Jeg bare kommenterte på en annen kommentar.

Som "fotballbarn" som er oppvokst i et hjem der fotball og øl var viktigere enn alt annet, selv egne barn så har jeg vel lov til å ikke synes noe om det for meg personlig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjør jeg. Snus. Utover det går pengene mine til mat og tenåringens behov. Sikkert mange av de fotballgale som som bruker penger på det også.

Dette oser bare av bitterhet, egentlig. Det er da på ingen måte nytt at det varierer hvor god økonomi folk har? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er ikke bitter i det hele tatt. Folk må få lov til å holde på med hva de vil. Det må være lov å være nysjerrig på hvor mye folk velger å bruke på interressen sin.

Jeg har ikke uffet meg over noe som helst her jeg. Jeg bare kommenterte på en annen kommentar.

Som "fotballbarn" som er oppvokst i et hjem der fotball og øl var viktigere enn alt annet, selv egne barn så har jeg vel lov til å ikke synes noe om det for meg personlig?

Når du godter deg så sitter du å ruger på et eller annet som stinker ihvertfall. Bruk tiden din på det du vil.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette oser bare av bitterhet, egentlig. Det er da på ingen måte nytt at det varierer hvor god økonomi folk har? 

Kan du forklare hva som er bitterhet her? Se sammenhengen på det jeg svarer på først.

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene hadde uansett blitt sløst på opplevelse.

Anonymkode: ad70f...76d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Når du godter deg så sitter du å ruger på et eller annet som stinker ihvertfall. Bruk tiden din på det du vil.

Det kalles mestringsfølelse. Du kan ikke komme å fortelle meg at du av og til ikke sammenligner deg med andre og er lettet over at du ikke bruker penger på noe du ikke bryr deg om.

Den som fremstår bitter her er faktisk du. Jeg synes ikke du har fremstått sånn i andre kommentarfelt, men her biter du faktisk på feil menneske.

Kanskje du ikke helt har sett sammenhengen i det jeg skriver, eller kanskje du nå blander sammen diverse kommentarer.

Kanskje det er så enkelt at du hang deg veldig opp ordet "godter" også. At jeg sier jeg kom inn her for å godte meg over pengene jeg sparer betyr ikke at jeg kom inn her for å kritisere noen eller være bitter.

Kun min egen nysgjerrighet. Feil for din egen dør du, eller fortsett å være bitter 😅

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest har god nok økonomi. De som lider, har dårlig økonomi er ikke de som reiser til usa. Det er ikke de som står i kø for å kjøpe drakter til 2k kr. Det er ikke de som sitter på første rad på ullevaal og kaster ølen ut når det scores mål. Det er ikke de som frykter renteoppgang. De aller fleste takler fint en eller tre renteoppgang, selv om de ikke ønsker det. Folk flest vil ha pengene sine selv, men de vil selvsagt klage. Nordmenn klager uansett. 

Anonymkode: 36633...d5b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kalles mestringsfølelse. Du kan ikke komme å fortelle meg at du av og til ikke sammenligner deg med andre og er lettet over at du ikke bruker penger på noe du ikke bryr deg om.

Den som fremstår bitter her er faktisk du. Jeg synes ikke du har fremstått sånn i andre kommentarfelt, men her biter du faktisk på feil menneske.

Kanskje du ikke helt har sett sammenhengen i det jeg skriver, eller kanskje du nå blander sammen diverse kommentarer.

Kanskje det er så enkelt at du hang deg veldig opp ordet "godter" også. At jeg sier jeg kom inn her for å godte meg over pengene jeg sparer betyr ikke at jeg kom inn her for å kritisere noen eller være bitter.

Kun min egen nysgjerrighet. Feil for din egen dør du, eller fortsett å være bitter 😅

Å godte seg over forstås etter ordboka som skadefryd. Skadefryd er ikke positivt, og skadefryd er ikke noe alke kjenner på nei.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skal de som har råd til å reise over for å heie på Norge tenke på dyrtid og renter, burde de blitt hjemme i sympati med de som ikke har råd? "Mange" har droppet USA, da må andre også gjøre det?

Og hvorfor bikker du plutselig over i nynorsk light? (Det siste bare av nysgjerrighet). 

Anonymkode: d2b0f...f8d

Det er ferietid, og påfyll av kontoer for mange, og det handler selvsagt  om prioriteringer av  kontoen. Bruker ein feriepengene utenfor norge så skaper det idet minste ikkje økt prispress på varer og tjenester i norge , og økt inflasjon i norge.

Mange reiser åpenbart  på impulser ettersom  ingen kan forutse utfallet  av  fotballkampene, og følgen blir  skyhøge  priser. Selvsagt har de som velger denne prioritering ingen sympati med dem som har dårleg råd , og som  må droppe USA som reisemål. 

"Etter den søte kløe kommer ofte  den sure svie for mange "  og da  forventer vel desse en viss    sympati med alle de som har dårleg råd. 

Ditt siste spørsmål besvares ikkje ettersom det er en avsporing av utgangspunktet for tema i tråden  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...