Gå til innhold

Er dette seksuell trakassering

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Når en leder i alle jobbmessige sosiale sammenhenger "varter opp" sine kvinnelige ansatte på en sånn måte at det er påde plagsomt og pinlig, hvordan er det naturlig å reagere?

Eksempler: Gni dem på innsiden av lårene, fortelle dem hvor sexy han synes deres ulike kroppsdeler er, danse så tett at man ikke kan få et fluepapir imellom, komme med hentydninger til deres partnere og private forhold.

I arbeidstiden nøyer han seg med å glo,* les: formelig sikle*.

Skal vi ufarliggjøre det ved å le av han, eller bør dette taes opp på et høyere nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en slik gift mann med barn i en lederstilling på vår arbeidsplass også, han høres likedan ut som han du skriver om...

Hvis vi som er damer går til høyere hold med dette vil det bare skape dårlig atmosfære, derfor gjør vi det ikke. Men hvis vi kunne velge ville vi ha gjort det!

Han danser med oss på firmafester, presser seg inntil, får ereksjon, sender grisevitser på sms, og sier hvor sexy alle damerne er, og er klar for det meste...på jobb dummer han ut kvinner som ikek er ledere ved å le på deres bekostning i lunchpausene!

Mannlige idioter... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere ha en løsning på problemet bør dere da i første omgang ta det opp med ham. Dere risikerer å bli sett på som lite voksne og profesjonelle om dere løper til overordnede uten å ha prøvd å løse saken på egen hånd først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn en på jobben. Spurte meg om jeg likte analsex, ville ha meg med på et hotellrom for å lære meg å ha sex (han er 24 år eldre enn meg), stod alltid klar for å ta på puppene mine, og snakket til andre om at jeg var kjip som ikke lot han gjøre det osv. Jeg ble mektig lei av det, og vurderte å ta det opp med sjefen. Men nå sluttet dette udyret, så jeg slapp. Like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en leder i alle jobbmessige sosiale sammenhenger "varter opp" sine kvinnelige ansatte på en sånn måte at det er påde plagsomt og pinlig, hvordan er det naturlig å reagere?

Eksempler: Gni dem på innsiden av lårene, fortelle dem hvor sexy han synes deres ulike kroppsdeler er, danse så tett at man ikke kan få et fluepapir imellom, komme med hentydninger til deres partnere og private forhold.

I arbeidstiden nøyer han seg med å glo,* les: formelig sikle*.

Skal vi ufarliggjøre det ved å le av han, eller bør dette taes opp på et høyere nivå?

Hvordan får han mulighet til å gni noen på innsiden av lårene da? høres ut som det er noe med disse damene også. jeg hadde fika til han før han sa amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvordan får han mulighet til å gni noen på innsiden av lårene da? høres ut som det er noe med disse damene også. jeg hadde fika til han før han sa amen

Må si meg enig med deg. Hadde en mannlig kollega av meg gnidd meg på innsiden av låret skal jeg love deg at jeg hadde reagert!

At praten kan bli litt grisete, at en får slibribe sms'er og at en dans på julebordet kan bli litt for tett kan gjerne være litt vanskeligere å gripe fatt i, det er gjerne ikke alltid like lett å da vite hvor grensen går. Men hadde en kollega tatt på meg på en slik måte - f.eks. på innsiden av lårene - så hadde en grense helt klart vært nådd. Slikt er ikke akseptabelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ikke fike til han før han har gnidd, og man forventer ikke et sånn handling. Og etterpå er jo skaden skjedd. Da går han bare videre til neste dame, og prøver på nytt. Ikke lett å si til sjefen din at han må sitte et annet sted, hvis han har tungt for å takle avvisninger, og tror at han er guds gave til kvinnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil jeg si at hvis dere "ufarliggjør" det ved å le av det, da tror han kanskje at han er morsom da, - og fortsetter.

Nei, gi han klar melding om at slik oppførsel er uakseptabel. Ikke gi han mulighet til å misforstå den meldingen, si det i fullt alvor første arbeidsdag etter festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at dette er seksuell trakassering og ulovlig. Jeg hadde aldri akseptert en slik oppførsel og skjønner overhode ikke hvordan det går an å bagatellisere slikt. Man får nesten forståelse for at folk holder på slik når de slipper unna med det uten så mye som et stygt blikk engang. Jeg oppfordrer alle som blir utsatt for seksuell trakassering på jobben til å ta ansvar og si i fra, uten frykt for å skape "dårlig stemning", du er sikkert ikke den eneste som har opplevd dette med vedkommende. Hvordan skal menn få det inn i hodet at det ikke er greit å beføle og å komme med seksuelle tilnærmelser til kollegaer dersom ingen reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at dette er seksuell trakassering og ulovlig. Jeg hadde aldri akseptert en slik oppførsel og skjønner overhode ikke hvordan det går an å bagatellisere slikt. Man får nesten forståelse for at folk holder på slik når de slipper unna med det uten så mye som et stygt blikk engang. Jeg oppfordrer alle som blir utsatt for seksuell trakassering på jobben til å ta ansvar og si i fra, uten frykt for å skape "dårlig stemning", du er sikkert ikke den eneste som har opplevd dette med vedkommende. Hvordan skal menn få det inn i hodet at det ikke er greit å beføle og å komme med seksuelle tilnærmelser til kollegaer dersom ingen reagerer?

Amen :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Jeg er sjokkert over oppførselen til disse mannfolka. Men så lenge ingen sier i fra, så tolker de det dithen at det er ok. Ta det i første gang opp med han, som foreslått ovenfor her og hjelper ikke det ville jeg gått videre til hans sjef med det. Allier dere og kom med konkrete eksempler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er seksuell trakassering.

Å gni noen på innsiden av lårene hadde jeg ikke akseptert.

Det er fult mulig å si nei til en dans, eller avbryte dansen hvis han går over streken.

Det går an å si at du ikke vil ha grisevitser på sms. Om det forsetter: Noter innholdet i sms, dato og tispunkt. Gjør vedkommende klar over at du loggfører, og vil gå videre med det om det fortsetter.

Om han ler på bekostning av andre i lønsjen, be han om å skjerpe seg.

Det er den som trakasserer som har hovedansvaret, men voksne, velfungerende og intelligente kvinner har også et ansvar ved å si fra!!!

Altfor mange feier ting under teppet. De håper at det går over av seg selv, de vil ikke skape konflikt på arbeisdsplassen, de er redd for å være kjipe, osv. Helt til de blir så slitne at det går mot sykemelding, eller de sier opp jobben.

Dette skaper en ond sirkel, og trakasseringen fortsetter. Den som trakaserer fortsetter jo, om h*n ikke får tilbakemelding!

Jeg blir provosert, sint og oppgitt av dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har selv ansvar for å fortelle andre det når de gjør ting mot en man ikke setter pris på.

Hvis du ikke gir en tydelig reaksjon på at dette finner du deg ikke i, så tror denne mannen at det han holder på med er helt greit - kanskje han til og med innbiller seg at du liker det.

Du er nødt til å fortelle han i klartekst at slik oppførsel overhodet ikke er akseptabel.

Endret av Abr@xas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av historien. Det ble først tatt opp med vedkommende uten at det hjalp noen ting. Alle prøvde å unngå å være på tomannshånd med vedkommende, vanskelig i praksis når det er ens nærmeste sjef.

Dette ble derfor rapportert videre til overordnet, der ble det avfeid som bagateller, med det resultat at de svært oppegående kvinnene som sa fra, ble frosset ut, sykmeldte og valgte å slutte i bedriften.

Og jeg er svært sjokkert over Norge 2006. Hvor ble det av likestilling og kvinnefrigjøring? I enkelte miljøre henger de gamle holdningene godt igjen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Resten av historien. Det ble først tatt opp med vedkommende uten at det hjalp noen ting. Alle prøvde å unngå å være på tomannshånd med vedkommende, vanskelig i praksis når det er ens nærmeste sjef.

Dette ble derfor rapportert videre til overordnet, der ble det avfeid som bagateller, med det resultat at de svært oppegående kvinnene som sa fra, ble frosset ut, sykmeldte og valgte å slutte i bedriften.

Og jeg er svært sjokkert over Norge 2006. Hvor ble det av likestilling og kvinnefrigjøring? I enkelte miljøre henger de gamle holdningene godt igjen  :tristbla:

Det er helt på tur hvor langt vi har kommet, og hvor kort vi er kommet når bare rammefaktorene til å hindre fremskrittet er der... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av historien. Det ble først tatt opp med vedkommende uten at det hjalp noen ting.

Og jeg er svært sjokkert over Norge 2006. Hvor ble det av likestilling og kvinnefrigjøring? I enkelte miljøre henger de gamle holdningene godt igjen  :tristbla:

Og når ingen andre reiste seg og støttet denne kvinnen bidro dere til at slike eksempler kommer igjen og igjen - så slutt å syt - du har et valg, tie eller gjøre noe med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når ingen andre reiste seg og støttet denne kvinnen bidro dere til at slike eksempler kommer igjen og igjen - så slutt å syt - du har et valg, tie eller gjøre noe med det..

Nåja, du får det hele til å høres så enkelt ut.

Blir man frosset ut og dette fører til at flere blir sykemeldt og slutter i jobben er det ikke rart man vegrer seg for å måtte gjennom det samme.

Det er ikke nødvendigvis så enkelt når det er sjefen man snakker om, og når man i tillegg har tatt det opp tidligere med slike følger det har fått, da skjønner jeg at det er vanskelig for andre også.

Vil en fagforening kunne gjøre noe her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...