Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Jeg bor ca 16 mil fra arbeidsplassen min, og har derfor i utgangspunktet rett på et ganske stort skattefradrag pga reiseutgifter. Men siden jeg bor så langt unna, prøver jeg å gjøre hverdagen min litt lettere ved å overnatte mye hos familie/bekjente som bor nærmere min arbeidsplass. I enkelte perioder overnatter jeg hos andre godt over halvparten av alle "arbeidsnetter", mesteparten av tida hos en og samme venninne. På den måten bruker jeg mye mindre tid på kjøring og blir mye mindre sliten, men jeg må være mye borte fra familien. I tillegg blir jeg jo en belastning for de jeg bor hos. Spørsmålet mitt er da: hva gjør jeg med skattefradraget for reiseutgifter? Dersom jeg skriver reell avstand fra hjem til jobb for hele året vil jeg jo få dekket mere enn jeg faktisk har kjørt, men jeg har heller ingen oversikt over hvor jeg har sovet de ulike nettene og hvor ofte. Burde kanskje notert meg dette, men jeg har ikke tenkt på det før nå. Bør jeg likevel lage et overslag àla det under her, selv om antallet netter hos de ulike vil være temmelig tilfeldige tall? Hjemme ca 102 netter: 320 km t/r x 132 Venninne "A" ca 86 netter: 78 km t/r x 64 Venninne "B" ca 18 netter: 123 km t/r x 17 Venn "C" ca 8 netter: 75 km t/r x 12 Tante "D" ca 3 netter: 34 km t/r x 5 Kollega "E" ca 2 netter: 42 km t/r x 2 Hotell ca 11 netter: 27 km t/r x 11 Eller kan jeg bare skrive avstand fra hjem til arbeidsplass uansett hvor jeg overnatter så lenge jeg formelt bor hjemme? Det er jo der det virkelige hjemmet mitt er og der jeg føler at jeg bor. Resten av tida er jo en kofferttilværelse uten like... Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med dette. Trekker dere andre det fra på antall dagers reisegodtgjørelse dersom dere overnatter hos noen andre en gang imellom? Hva hvis dere er på reise i forbindelse med jobben og i praksis ikke kjører den vanlige avstanden de dagene dere er bortreist? Hva med dere som har kjærester dere sover hos deler av tida? Går det en magisk "grense" for hvor ofte man kan sove et annet sted før det må/bør trekkes fra på antall dagers reisefradrag? Jeg føler at jeg faller litt mellom to stoler her; jeg har ikke krav på fradrag for pendling, men har jo mange av ulempene i forhold til det å bo i en koffert og ikke kunne være sammen med familien særlig mye. Dessuten føler jeg meg som en enorm belastning på enkelte av mine bekjente, og betaler derfor litt for meg der jeg bor mest. Og hotell er jo heller ikke billig de nettene det er nødvendig... Hva gjør jeg? Skriver jeg avstanden fra hjem til arbeid daglig, eller skriver jeg omtrentlige tall på hvor jeg virkelig har sovet? Hva ville dere gjort? Innser jo at denne saken har to aspekter, det juridiske og det moralske. Dersom jeg skriver full avstand for hele året og likningsetaten sjekker opp dette, har jeg da gjort noe klart ulovlig? Hva slags og hvor streng straff vil jeg eventuelt kunne få? Aner ikke hvordan likningsetaten pleier å sjekke sånne ting, men dersom de ringer hjem til oss kan de fort få en 7-åring på tråden som sier at jeg aldri er hjemme og bor hos "A" eller lignende fordi det trolig føles som om jeg bor borte for et lite barn som ser mamma lite Er jeg i dine øyne en skattesnylter dersom jeg skriver full avstand for hele året? Ønsker selvfølgelig ikke å snylte på skatten eller gjøre noe ulovlig, men hvor går grensene for hva som er lov, juridisk og moralsk?
Gekko Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 Jeg er ingen skatte ekspert, men må kjøre et godt stykke til jobb daglig. Jeg reiser også en del i forbindelse med jobben, og reiser jeg i den retningen kontoret ligger (altså til lenger hjemmefra enn kontoret) får jeg reisegodtgjørelse mellom kontoret og besøksstedet. Dersom jeg reiser i motsatt retning får jeg reisegodtgjørelse hjemmefra og til besøkstedet, men fikk beskjed om at da måtte jeg trekke fra de dagene når jeg skulle regne reisefradrag på neste års selvangivelse. Det dreier seg om maks 10 dager i året at jeg reiser i den retningen, men det var viktig at det skulle trekkes fra. Det er faktisk kjørelengde som teller, dermed skal du juridisk sett ikke kreve fullt reisefradrag for de dagene du overnatter hos venn/venninne/tante. Det moralske er vel opp til deg. I ditt tilfelle skal det vel mye til for å bli "tatt", men det kan jo skje... Kjenner til flere som er folkeregistrert ett sted, men som bor et annet sted. Disse krever fradrag for reiseveien mellom registrert adresse og arbeidssted for alle arbeidsdager og får dermed ganske mye igjen på skatten. Det går stort sett bra, men med såpass lang reiseveier det ikke uvanlig at likningskontoret sjekker. Har man da leid en hybel 1 km fra arbeidsstedet har man et forklaringsproblem...
abelille Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Hvorfor kan du ikke få pendlerfradrag? Jeg forstår det slik at dere har et barn, da blir du automatisk regnet som familiependler, altså at du er registrert bosatt på deres felles adresse og ikke har krav til hvor ofte du er hjemme. I så tilfelle kan du få fradrag både for boutgifter og kostgodgjørelse. Jeg vil absolutt anbefale deg å vurdere å skaffe deg hybel/leilighet på arbeidsstedet, du kan trekke fra husleie + div utgifter på selvangivelsen (altså få dekket 28%), i tillegg til kostgodgjørelse. Du får selvsagt også reisefradrag for reisene du har hjem i helgene. Det blir mindre slitsomt for deg og for din venninne. (Evnt kan du "leie" hos venninnen din?) Tror det er veldig sjelden at likningskontoret sjekker hvor du er, om du ikke har notert hvor du har vært, så holder det med omtrentelige tall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå