Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #1 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg skal begynne i ny jobb som servitør om ikke lenge, og trenger gode tips på hvordan i helsike man lærer seg alle ingredienser og details i menyen. Noen som vil dele noen effektive tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Binna Skrevet 21. april 2006 #2 Del Skrevet 21. april 2006 Det beste tipset jeg kan komme på er å få smakt på dem og få forklaring samtidig. Nå har jeg jobbet mest som "hjelpekokk", så jeg var jo nødt til å smake på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #3 Del Skrevet 21. april 2006 Det beste tipset jeg kan komme på er å få smakt på dem og få forklaring samtidig. Nå har jeg jobbet mest som "hjelpekokk", så jeg var jo nødt til å smake på alt. ← Ja, vi skal visst ha en en slik gjennomgang av hele menyen. Det hjelper sikkert på hukommelsen når man gjør noe, og ikke bare pugger. Jeg er ihvertfall utrolig dårlig på pugging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shadowlyn Skrevet 21. april 2006 #4 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg lærte bare etterhvert som jeg ble spurt av gjestene. Ble masse løping fram og tilbake til kjøkkenet for å spørre men etter det satt det. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #5 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg lærte bare etterhvert som jeg ble spurt av gjestene. Ble masse løping fram og tilbake til kjøkkenet for å spørre men etter det satt det. hehe ← Ok, så det funker? Jeg fikk inntrykk av at jeg burde kunne den nesten på rams før jeg begynte å jobbe jeg... Og det kan holde litt hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shadowlyn Skrevet 21. april 2006 #6 Del Skrevet 21. april 2006 Ok, så det funker? Jeg fikk inntrykk av at jeg burde kunne den nesten på rams før jeg begynte å jobbe jeg... Og det kan holde litt hardt. ← Absolutt ikke! Det tok meg en uke å lære alle de basic tinga jeg trengte å vite om hele restauranten.. Gjester er som oftest greie når det kommer til sånt. Hvis jeg var usikker på noe, lo jeg bare litt og sa jeg var helt ny. Og da var de helt forsåelsesfulle. Møtte tilogmed ei dame jeg hadde servert på min første dag, seinere en gang på gata og hun sa jeg hadde vært kjempeflink. Selvom jeg hadde rota til bestillinga dems. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #7 Del Skrevet 21. april 2006 Absolutt ikke! Det tok meg en uke å lære alle de basic tinga jeg trengte å vite om hele restauranten.. Gjester er som oftest greie når det kommer til sånt. Hvis jeg var usikker på noe, lo jeg bare litt og sa jeg var helt ny. Og da var de helt forsåelsesfulle. Møtte tilogmed ei dame jeg hadde servert på min første dag, seinere en gang på gata og hun sa jeg hadde vært kjempeflink. Selvom jeg hadde rota til bestillinga dems. ← Bra!! :-D Jeg er egentlig ikke så bekymra for selve jobbingen - jeg tror det går greit å ta det med et smil, slik du gjorde. Men jeg skal jo ha opplæring først, og hvis arbeidsgiver "krever" (eller ønsker, da!) at jeg skal kunne alt på rams, så bør jeg vel kanskje det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shadowlyn Skrevet 21. april 2006 #8 Del Skrevet 21. april 2006 Men jeg skal jo ha opplæring først, og hvis arbeidsgiver "krever" (eller ønsker, da!) at jeg skal kunne alt på rams, så bør jeg vel kanskje det. ← Krever han det høres han ut som sjefen min, og han er kravstor! Det er umulig for noen å lære alt man må på en restaurant innen første dag allerede. Det er sprøtt å forvente noe annet. Så ikke bekymre deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #9 Del Skrevet 21. april 2006 Krever han det høres han ut som sjefen min, og han er kravstor! Det er umulig for noen å lære alt man må på en restaurant innen første dag allerede. Det er sprøtt å forvente noe annet. Så ikke bekymre deg. ← TAKK! Det hjalp å høre. Da skal jeg roe litt ned, og ikke bekymre meg. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #10 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg skal begynne i ny jobb som servitør om ikke lenge, og trenger gode tips på hvordan i helsike man lærer seg alle ingredienser og details i menyen. Noen som vil dele noen effektive tips? ← Altså ufaglært? er det en stor resturant så er det mye du skal huske. les, spør osv. Ikke gi svar til gesten du ikke er sikker på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #11 Del Skrevet 21. april 2006 Ok, så det funker? Jeg fikk inntrykk av at jeg burde kunne den nesten på rams før jeg begynte å jobbe jeg... Og det kan holde litt hardt. ← Om han har ansatt deg uten kunnskaper om mat. (ufaglært)så må han ta høyde for at du må lære først. er det en vanlig resturant+ eller er det en mer krevende? om du skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #12 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg er ufaglært ja - det gjelder en deltidsjobb (fulltid i sommer), ved siden av studier. Det er en vanlig restaurant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 21. april 2006 #13 Del Skrevet 21. april 2006 Har overhode ingen erfaring fra yrket, men jeg vil tro at de fleste kokker er ganske stolte av yrket sitt, så dersom du viser en oppriktig interesse (eller i hvert fall later som) for maten og spør en del de første dagene, får du dem sikkert over på din side og de er ekstra behjelpelig mot deg. Som gjest i restaranten har jeg full forståelse for at du må spørre, men det hjelper at du tar i mot spørsmålet mitt med et smil! Og det kan nok være lurt å "samle opp" spørsmålene før du løper ut på kjøkkenet. Altså; dersom du får spørsmål om poteten så spør du samtidig på kjøkkenet om det finnes alternativer, hva sausen er osv. Da slipper du løpe ut fem ganger for hver rett. Lykke til! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 21. april 2006 #14 Del Skrevet 21. april 2006 Takk Nigo-San og HB også!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #15 Del Skrevet 21. april 2006 jeg lagde meg alltid notater på blokka; dagens ingredienser, viner som passet til osv. Husker ting mye bedre når jeg har skrevet dem ned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #16 Del Skrevet 23. april 2006 Det absolutt viktigeste du skal gjøre som servitør, er å smile. Smiler du, så løser alt seg på et vis. Og unnskyldningen "jeg er litt ny her, men jeg skal undersøke det" når du får spørsmål du ikke kan svare på, fungerer alltid. Det beste er at den fungerer i årevis, for gjestene vet jo ikke hvor lenge du har jobbet der. Det neste er tempo. Hvis du ikke har noe å gjøre, så gjør det et annet sted enn på jobben. Det er alltid noe som kan forberedes eller planlegges. Polere bestikk, fylle opp kjøleskapet med mineralvann, fylle salt og pepperbøssene... Og et av de beste tipsene jeg fikk som servitør: Aldri gå tomhendt. Noe skal alltid den samme veien som du skal. En tom tallerken, en vannmugge, en ren duk, et par stearinlys, en bunke konvolutter, brødkurven... Dersom du benytter muligheten til å flytte den tallerkenen når du likevel skal den veien, har du spart deg en ekstra løpetur senere. Da går alt mye kjappere. Og en ting: si ALDRI "Det er ikke mitt bord". Det er veldig dårlig serviceinnstilling! Gjestene bryr seg katta om hvilke bord som er dine og ikke. Gi dem det de spør om, og si ifra til den servitøren som har det bordet etterpå, så h*n holder oversikten. Og bruk de mulighetene du har til å spør kokkene om maten. Hva er forskjellen på suppe og bisque, på fløtegratinerte og Anna-poteter, hvordan lager man coulis, og hvor lang tid tar det å legge opp de ulike rettene etc. Men ikke mas på kokkene når de har det som travlest. Ting du kan spør om senere, spør du om senere, når kokkene har mer tid, og har tid til å svare. Spør om å få smake på maten de lager, gjerne underveis i prosessen. Lykke til, og gled deg, det er veldig artig å være servitør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå