Gjest Meg og deg Skrevet 20. april 2006 #1 Del Skrevet 20. april 2006 Så på noen andre innlegg her ang sykepleier utdanning ,og lurer på: hva er geriatri og kasterisering. Ja, jeg er grønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. april 2006 #2 Del Skrevet 20. april 2006 Geriatri er læren om alderdommens sykdommer og behandling/forebygging av disse. Er det kanskje kateterisering du mener?Det er å tømme urinblæren ved å føre en tynn slang opp i urinrøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 20. april 2006 #3 Del Skrevet 20. april 2006 Geriatri er læren om eldre menneskers helse. Er litt usikker på om det er kateterisering eller kastrering du mener. Kateterisering betyr å føre en slange opp gjennom urinrøret for å tømme urinblæra når den ikke kan tømmes på normalt vis. Kastrering betyr å operere bort testiklene på et hanndyr (selv om det også kan gjøres på en mann...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #4 Del Skrevet 20. april 2006 Geriatri er læren om alderdommens sykdommer og behandling/forebygging av disse. Er det kanskje kateterisering du mener?Det er å tømme urinblæren ved å føre en tynn slang opp i urinrøret. ← Ikke alltid de treffer riktig...en bekjent av meg fikk stukket hull på blæren fordi sykepleieren klønet seg inn der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg og deg Skrevet 20. april 2006 #5 Del Skrevet 20. april 2006 Geriatri er læren om eldre menneskers helse. Er litt usikker på om det er kateterisering eller kastrering du mener. Kateterisering betyr å føre en slange opp gjennom urinrøret for å tømme urinblæra når den ikke kan tømmes på normalt vis. Kastrering betyr å operere bort testiklene på et hanndyr (selv om det også kan gjøres på en mann...). ← Det var kateteriseing. Men det lærer man vel kun ute i praksis?? Og gjør man det når en pasient er våken?? Må bare spørre. Lurer på om jeg skal bli sykepleier, så jeg må jo bare spørre så jeg vet hva jeg går til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 20. april 2006 #6 Del Skrevet 20. april 2006 Det var kateteriseing. Men det lærer man vel kun ute i praksis?? Og gjør man det når en pasient er våken?? Må bare spørre. Lurer på om jeg skal bli sykepleier, så jeg må jo bare spørre så jeg vet hva jeg går til ← Kateterisering gjøres ofte på våkne pasienter, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #7 Del Skrevet 20. april 2006 Det var kateteriseing. Men det lærer man vel kun ute i praksis?? Og gjør man det når en pasient er våken?? Må bare spørre. Lurer på om jeg skal bli sykepleier, så jeg må jo bare spørre så jeg vet hva jeg går til ← Kateterisering gjøres på våken pasient, ganske så greitt. Og mange må lære seg å gjøre det selv, pga at de har sykdommer som gjør at de ikke klarer å tisse selv og tømme urinblæra. I hvertfall gjelder det noen av våre pasienter med nevrologiske lidelser. Når du går på sykepleierskolen, øver du på en dukke som har urinveier på samme måte som et levende menneske. Etter at du har vist at du kan gjennomføre dette på dukka, så får du også lov å komme ut i praksis og gjøre det på pasienter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå