Gå til innhold

Er ikke helt enig med Hedvig Montgomery ang tenåring.


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å hører på podcast med henne ang det å bidra i hjemmet. 
Hun sier blant annet at hun ikke mener belønning er veien å gå, man skal bidra fordi man er familie. 
Teorien er jo veldig god, men jeg har tenåringer som hele veien i livet har vært med på oppgaver i hjemmet som i dag ikke gidder, eneste motivasjon jeg har er belønning. 
Så sier hun ikke pirk, men altså når de 16 åringer sier at han har vasket badet, men det ses ikke. Søpla er ikke tømt, masse tannkrem i vasken, støv i hjørner og flekker på gulv, for å ikke snakke om hvordan toalettet ser ut. 
Hva skal det bli av de når de slurver så massivt? 
Jeg er enig med henne i mye, men jeg synes hun får dette med å bare snakke med barna til å virke så lett. 
Vi skal gi tenåringer slakk, her hjemme sliter jeg meg ut for å stå i alle krav som er til meg som tenåringsmor, kjæreste, kollega, arbeidstaker, og i tillegg da skal jeg gi tenåringene slakk la de leve på et hotell? 
Jeg setter det på spissen, men det er realiteten i mange tenåringshjem om foreldre ikke skal ha noen krav eller forventninger til tenåringer. 
Jeg selv ble pirket på av min mor, og jeg gjorde oppgavene jeg fikk bare fordi da fikk jeg penger. 
Hva tenker du?

Anonymkode: 259eb...96e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at Hedvig Montgomery ikke er en messias som sitter på alle svar. Tror også hun er mye av grunnen til utkjørte foreldre og sarte barn. 

Anonymkode: f4aa7...e8b

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Så det eneste verktøyet du har i skuffen din er pirk eller belønning? 
 

Du var jo helt lik, sier du. Ja… holdninger arves. 
 

 

Anonymkode: 296c4...fea

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er for sent å oppdra tenåringer. Hvis dere har kommet dit at de bare bidrar Hvis de får penger for det, så nytter det ikke å endre på det.

Men jeg er virkelig enig med Montgomery, alle i en familie skal bidra uten belønning. 

Anonymkode: 1bd9a...cf7

  • Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er for sent å oppdra tenåringer. Hvis dere har kommet dit at de bare bidrar Hvis de får penger for det, så nytter det ikke å endre på det.

Men jeg er virkelig enig med Montgomery, alle i en familie skal bidra uten belønning. 

Anonymkode: 1bd9a...cf7

Ja. Og dette begynner man med med en gang, ikke når de er tenåringer. 
 

Det er å gjøre seg selv OG barna dine en bjørnetjeneste, å la de slippe unna. 

Anonymkode: 296c4...fea

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er en av de som tenker Montgomery har fått for mye plass. Hun er dyktig, hun er god til å snakke, men hun er ingen fasit.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er for sent å oppdra tenåringer. Hvis dere har kommet dit at de bare bidrar Hvis de får penger for det, så nytter det ikke å endre på det.

Men jeg er virkelig enig med Montgomery, alle i en familie skal bidra uten belønning. 

Anonymkode: 1bd9a...cf7

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Og dette begynner man med med en gang, ikke når de er tenåringer. 
 

Det er å gjøre seg selv OG barna dine en bjørnetjeneste, å la de slippe unna. 

Anonymkode: 296c4...fea

Så er det fint om hi leses, de har vært med å bidra siden de var små. Når de ble tenåringer var det helt stopp, selv pm de var med fra de kunne gå. 
Mange i min omgangskrets opplever det samme, så nei det er ikke svaret alltid at barn er med fra de er små. Da gjør de automatisk ting når de er tenåringer. 

Anonymkode: 259eb...96e

  • Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi voksne får heller ikke belønning for å gjøre helt vanlige ting, som å rydde, vaske, vaske klær, henge opp klær, gå ut med søpla, generelt holde det rent og ryddig. Det er en del av livet. Syns ikke barn/tenåringer skal få annen belønning, enn at de får det hygienisk rundt seg.

Hva lærer barn, om de forventer belønning for å holde huset sitt ryddig og rent? Mistenker en del tenåringsgutter ofte får belønning for slike hverdagslige ting. Det er iallefall ganske mange menn der ute, som mener de fortjener enormt med skryt for minimalt med innsats i sitt eget hjem.

Anonymkode: 419ef...ef7

  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Så er det fint om hi leses, de har vært med å bidra siden de var små. Når de ble tenåringer var det helt stopp, selv pm de var med fra de kunne gå. 
Mange i min omgangskrets opplever det samme, så nei det er ikke svaret alltid at barn er med fra de er små. Da gjør de automatisk ting når de er tenåringer. 

Anonymkode: 259eb...96e

Hvorfor i alle dager fikk de lov til å stoppe når de ble tenåringer?

Anonymkode: 296c4...fea

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så det eneste verktøyet du har i skuffen din er pirk eller belønning? 
 

Du var jo helt lik, sier du. Ja… holdninger arves. 
 

 

Anonymkode: 296c4...fea

Helt lik? Jeg har ingen problemer med at min mor gjorde dette. Jeg lærte utrolig mye og gjør meg flid i alle arbeidsoppgaver. 
Verktøyet er jo å snakke med de, det er selvsagt prøvd :) 

Anonymkode: 259eb...96e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det litt annerledes... 

Det å unngå pirk tolker jeg som unødvendig korrigering av oppgave som i utgangspunktet er utført, men ikke utført akkurat slik du ønsker eller bruker å gjøre det.  Men hovedoppgaver må selvfølgelig være utført for at jobben skal være gjort. Ellers er det selvfølgelig ikke gjennomført og jobben ferdig. 

Om oppgaver er gjennomført hjemme hos oss, men ikke helt hensiktsmessig så bruker jeg først å rose for gjennomført jobb, og så spør jeg ungdommen om hen ønsker innspill på metode eller en annen lur måte å gjøre det på, som kan spare tid eller ditten og datten. Og så respekterer jeg svaret. Jeg kan fortsatt komme med forslaget, men på et seinere tidspunkt i en annen setting.

Det handler mye om hvordan man snakker til ungdommen og når. Timing is everything er det noe som heter. 

Når det kommer til belønning så er jeg motstander av lite hensiktsmessig belønning. Som å få penger for å nå en fjelltopp eller slike ting. Synes ikke noe om det budskapet. Som å hjelpe besteforeldre med noe, det gjør vi rett og slett fordi det er en verdi i vår familie. At besteforeldre velger å gi noe er opp til de, men motivasjonen for å hjelpe familie eller slikt skal ikke være snop eller penger. Samme med å bidra hjemme. X antall oppgaver må være gjennomført i løpet av uken for å få ukepenger. Man får ikke belønning for å skru av playstation når han skal, eller legge seg når han skal. Det er et minimum å ha normal folkeskikk. Det fordrer at jeg er en klok forelder som spiller ungdommene god også. 

Det er viktig at jeg ikke setter meg i en situasjon jeg ikke kommer seirende ut av eller har gitt læring. 

Anonymkode: 351d2...4c4

  • Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle dager fikk de lov til å stoppe når de ble tenåringer?

Anonymkode: 296c4...fea

Ingen fikk lov, jeg kan ikke fysisk tvinge de. Jeg kan snakke med de slik Hedvig mener, det er prøvd. Hedvig mener at vi skal gi de slakk, ikke forvente noe de er tenåringer. 
Jeg forventer, og til slutt har vi kommet med en løsning at de får lommepenger. 
De får ingenting om de ikke gjør noe, da blir det ikke kino med gutta. Det er helt feil mener Hedvig, vi skulle likevel gitt de penger .

Anonymkode: 259eb...96e

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen fikk lov, jeg kan ikke fysisk tvinge de. Jeg kan snakke med de slik Hedvig mener, det er prøvd. Hedvig mener at vi skal gi de slakk, ikke forvente noe de er tenåringer. 
Jeg forventer, og til slutt har vi kommet med en løsning at de får lommepenger. 
De får ingenting om de ikke gjør noe, da blir det ikke kino med gutta. Det er helt feil mener Hedvig, vi skulle likevel gitt de penger .

Anonymkode: 259eb...96e

Du er voksen, du bestemmer. De er kanskje større enn deg, men det betyr ikke at det er fritt vilt for dårlig oppførsel og atferd. 
 

Drit i Hedvig, da. Gjør det du trenger for å oppdra dine barn til å bli velfungerende voksne. 

Anonymkode: 296c4...fea

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er voksen, du bestemmer. De er kanskje større enn deg, men det betyr ikke at det er fritt vilt for dårlig oppførsel og atferd. 
 

Drit i Hedvig, da. Gjør det du trenger for å oppdra dine barn til å bli velfungerende voksne. 

Anonymkode: 296c4...fea

Du har ikke unger, skjønner jeg? Hvert fall ikke tenåringer...?

Eller kan du opplyse oss om nøyaktig hvordan man får en tenåringer til å tømme oppvaskmaskinen og støvsuge stua om han ikke vil?

Anonymkode: f7e2e...9a8

  • Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så sier hun ikke pirk, men altså når de 16 åringer sier at han har vasket badet, men det ses ikke. Søpla er ikke tømt, masse tannkrem i vasken, støv i hjørner og flekker på gulv, for å ikke snakke om hvordan toalettet ser ut. 

Anonymkode: 259eb...96e

Det er ikke pirk å påpeke at oppgaven ikke er gjennomført.

Anonymkode: 0bbe3...43b

  • Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Se på de som vokser opp nå med Hedvig montgomery-tilnærming. Synes du det funker? Virker disse barna veltilpassede og ydmyke med et ønske om å bidra til fellesskapet? Forholder seg sunt til rammer? Fremstår de robuste og klare til å klare seg selv i livet? 

Følg magefølelsen du. 

Anonymkode: ca20c...1e3

  • Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har ikke unger, skjønner jeg? Hvert fall ikke tenåringer...?

Eller kan du opplyse oss om nøyaktig hvordan man får en tenåringer til å tømme oppvaskmaskinen og støvsuge stua om han ikke vil?

Anonymkode: f7e2e...9a8

Så teit argument, anklage meg for å ikke ha barn? Din tilkortkommenhet i foreldrerollen er heldigvis ikke mitt problem. 
 

Jeg har ikke problemet med at de ikke hører på beskjeder. Mine beskjeder følges, ikke fordi "jeg er større og kan tvinge dem", men fordi jeg har oppdratt dem slik at de hører på beskjeder fra meg. 
 

Dette brukte jeg småbarnsårene til, å oppdra barna. 
 

Hvis du trekker på skuldrene og sier "javel" når ungdommen lar være å gjøre en oppgave de har fått beskjed om å gjøre så er det faktisk DU som har et problem som må løses. Jeg sier: hvordan skal du løse dette? Og du sier "du har ikke barn skjønner jeg". Du har fremdeles ett problem. 

Anonymkode: 296c4...fea

  • Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hedvig Montgomery er litt for mye svada, å være skånsom og forståelsesfull.

Anonymkode: e8b17...115

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er for sent å oppdra tenåringer. Hvis dere har kommet dit at de bare bidrar Hvis de får penger for det, så nytter det ikke å endre på det.

Men jeg er virkelig enig med Montgomery, alle i en familie skal bidra uten belønning. 

Anonymkode: 1bd9a...cf7

Si det til alle de late mennene som ikke gidder å gjøre husarbeid. Altfor mange norske menn mener at husarbeid er kvinneoppgave. Hvorfor skal tenåringer i opposisjon gidde å gjøre det, når de ser en far som driter i husarbeid og mener det er under hans verdighet å rydde og vaske etter seg?

Anonymkode: f0e31...a7c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle dere med udugelige menn som fortsatt oppfører seg som barn,og venter på ros og belønning når vanlig husarbeid blir utført --ser dere sammenhengen med problemet med å premiere vanlig innsats hos tenåringen deres? 

Anonymkode: 2b1b8...0c0

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...