Gå til innhold

Ny katt i hus - hvordan få ny og gammel katt til å bli fortrolig med situasjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et par uker siden kom ny katt i hus. Ny og gammel katt har vært i samme rom i korte perioder de siste 5 dagene. De første dagene var det ny katt som var pågående, så roet det seg og de virket til å kunne være i samme rom problemfritt. Men i går og i dag har gammel katt begynt å bli pågående på ny katt. I går trakk da ny katt seg unna, men i dag virker det som ny katt har bestemt seg for at den ikke skal finne seg i å bli bestemt over av gammel. De har ikke røket i tottene på hverandre, ingen fresing eller flate ører. De bare ser på hverandre, og liksom dulter hverandre. Jeg har prøvd å avlede med godbiter og lek, men ender til slutt med å ta ny katt inn på eget rom. Da løper gjerne gammel katt etter, blir stående utenfor en stund og snuse, og går så og legger seg ganske så komfortabelt ned et eller annet sted.

Jeg forstår ikke helt hva som skjer her. Dere som har erfaring, gå dette rett vei?

Anonymkode: e9257...9c8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et par uker siden kom ny katt i hus. Ny og gammel katt har vært i samme rom i korte perioder de siste 5 dagene. De første dagene var det ny katt som var pågående, så roet det seg og de virket til å kunne være i samme rom problemfritt. Men i går og i dag har gammel katt begynt å bli pågående på ny katt. I går trakk da ny katt seg unna, men i dag virker det som ny katt har bestemt seg for at den ikke skal finne seg i å bli bestemt over av gammel. De har ikke røket i tottene på hverandre, ingen fresing eller flate ører. De bare ser på hverandre, og liksom dulter hverandre. Jeg har prøvd å avlede med godbiter og lek, men ender til slutt med å ta ny katt inn på eget rom. Da løper gjerne gammel katt etter, blir stående utenfor en stund og snuse, og går så og legger seg ganske så komfortabelt ned et eller annet sted.

Jeg forstår ikke helt hva som skjer her. Dere som har erfaring, gå dette rett vei?

Ingen fresing eller slåssing? Vil si dette går strålende så langt…

Anonymkode: a818e...54c

• Liker 7
Skrevet

Vi hadde samme situasjon for noen år siden. De ble aldri venner/vant til hverandre. Det går nok på personlighet. Enten går det eller så går det ikke. 

Skrevet

Høres ut som det går temmelig bra, synes jeg! Bare fortsette som du gjør og gi det litt tid.

Anonymkode: 1b0ce...1ae

Skrevet

Se på Jackson Galaxy på youtube.

Anonymkode: 5c28e...e5c

• Nyttig 1
Skrevet

Det må bare la gå seg til Gratulere med ny småpus i hus 😻😻🐈🐈🐈‍⬛🐈‍⬛

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se på Jackson Galaxy på youtube.

Anonymkode: 5c28e...e5c

Styr unnå den svindleren så godt du kan.

Anonymkode: 609b7...cbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen fresing eller slåssing? Vil si dette går strålende så langt…

Anonymkode: a818e...54c

Ja, i dag fikk de holde på en stund med det jeg egentlig oppfatter som leking. Gammel katt ligger inni kattetunnelen eller bak denne, ny pus ligger utenfor eller under sofaen. Og så løper gammel katt frem og de liksom hopper på hverandre, men ingen biting, fresing eller kloring. De skiller lag, og legger seg ned igjen. Og så er det på an igjen. Så fordi om dette kan oppleves litt dramatisk for meg, så er det kanskje rett og slett et tegn på at de har glede av hverandre også i lek?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Styr unnå den svindleren så godt du kan.

Anonymkode: 609b7...cbd

Hva mener du med at han er svindler? Det er ikke alt jeg er enig med han om, men han han kommer med mye nyttig.

Anonymkode: ff10c...bbd

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er den nye katten, TS? Jeg har også en eldre katt som jeg vurderer å skaffe selskap til. Jeg tenkte å prøve å skaffe en kattunge.

Anonymkode: 96f00...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor gammel er den nye katten, TS? Jeg har også en eldre katt som jeg vurderer å skaffe selskap til. Jeg tenkte å prøve å skaffe en kattunge.

Anonymkode: 96f00...317

Det er voksne katter begge to. 

Jeg er ikke 100% sikker på at jeg vil anbefale det, hvis din katt fungerer fint uten. Det er mye jobb, mye mer enn jeg hadde trodd. Begge kattene skal følges opp, men ettersom de ikke kan være i samme rom hele tiden, blir det dobbelt opp med kos, lek, mat, pelsstell osv.

Fordi om jeg tror og håper at dette skal gå bra her, er nok ikke min katt enig med meg i at en venn var noe han hadde behov..... Men så tenker jeg på den nye katten, at den nå har blitt fortrolig med meg. Det blir veldig trist å måtte omplassere den. Så jeg må bare få det til å gå. Men hadde kanskje ikke gjort det igjen, skal jeg være helt ærlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...