Gå til innhold

Arbeidsledige

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Til dere som er arbeidsledige, eller har vært det:

Hva finner dere på om dagene?

Jeg er tilkallingsvikar, og har en lang friperiode fremfor meg. Har ingen spesielle hobbyer, ikke noe spesielt jeg føler jeg burde har gjort mens jeg har fri - men jeg er for rastløs til å sitte på rompa hele dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting, jeg er internettavhengig :sjarmor: . Neida, men hadde jeg ikke hatt internett så hadde jeg nok måttet finne på et eller annet. Jeg syns det er grusomt å være arbeidsledig, og syns ikke at situasjonen blir lettere å holde ut ved å gå turer helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få deg en til jobb. Få fast helgejobb og en-to ganger i uka på butikk el. Hvis det ikke er noen medisinske grunner til at du jobber så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan bare snakke for meg selv. men slik ser min hverdag ut. sambo drar på jobb i 7-tiden og jeg følger ham til døra og går på do. så går jeg og legger meg igjen. så våkner jeg cirka klokka 12 og jeg står opp. dusjer. setter på tv og ser såpeopera på tv3 og titter på internett, drikker litt kaffe. litt frokost etterhvert. så sminker jeg mg rundt klokka 3. går evnt til byen hvis jeg har noen ærender der. ser litt mer tv/internett. så kommer sambo hjem og vi drar ut og handler mat og jeg lager middag, vi spiser og ser på tv, jeg tar oppvasken. så ser vi tv sammen eller han ser på internet. spiser litt kveldsmat etterhvert, tv/internett og så legger vi oss :)

til mitt forsvar kan jeg si at jeg er depremert og har angst. derfor jeg ikke har jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har jobb nå, men i de periodene jeg ikke hadde det, var jeg fullt opptatt med å prøve å få det, og det har vært utrolig stressende. Var omtrent hver dag hos aetat for å se på oppslag, på biblioteket for å se gjennom aviser fra alle landsdelene med stillingsannonser, skrev søknader og så videre, samt at jeg gikk og maste hos alle byens vikarbyråer. Huff, det var et rent h**vete, håper jeg aldri mer havner i den situasjonen... Jeg klarte ikke 'nyte' tiden som arbeidsledig, følte meg flau, ulykkelig og 'skyldig' i å ikke ha en plass i jobblivet, og det var grusomt å havne på 'utsiden' av samfunnet på den måten, så jeg var helt desperat etter å finne noen som hadde bruk for meg :ler:

Livet har blitt mye roligere etter jeg vikk jobb og jeg har mye mer fritid nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sover og kjeder meg. Føler meg veldig ensom. Har ingen jeg kan besøke heller for de få vennenne jeg har igjen her er opptatt med jobb og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan bare snakke for meg selv. men slik ser min hverdag ut. sambo drar på jobb i 7-tiden og jeg følger ham til døra og går på do. så går jeg og legger meg igjen. så våkner jeg cirka klokka 12 og jeg står opp. dusjer. setter på tv og ser såpeopera på tv3 og titter på internett, drikker litt kaffe. litt frokost etterhvert. så sminker jeg mg rundt klokka 3. går evnt til byen hvis jeg har noen ærender der. ser litt mer tv/internett. så kommer sambo hjem og vi drar ut og handler mat og jeg lager middag, vi spiser og ser på tv, jeg tar oppvasken. så ser vi tv sammen eller han ser på internet. spiser litt kveldsmat etterhvert, tv/internett og så legger vi oss :)

til mitt forsvar kan jeg si at jeg er depremert og har angst. derfor jeg ikke har jobb...

Med et sånt liv er det jo ikke rart du blir deprimert heller... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten jobb i en måned, og det syntes jeg var ille nok. Jeg brukte selsagt tid på å skrive jobbsøknader. men siden aetat legge ut annonsene på nettet, sjekka jeg nye annonser hjemmefra.

Jeg brukte tida på å trene en del. Begynte løpetrening, og har hatt veldig glede av det senere. Og så lærte jeg meg mye data på egen hånd. Dette er jo veldig gøy, men også nyttig til senere jobb. Jeg lærte meg å lage hjemmesider fra grunne (inkl litt programmering), og fikk faktisk et oppdrag om å lage hjemmeside via en bekjent :)

Det du må passe deg for er å sove til langt på dag og at du begynner å følge med på alt som er av såpeoperaer på tv3. Jeg leste aviser og fukgte med på nyheter ved å høre på radio. Jeg holdt meg helt unna tven, så fristelsen for å bli sittende ikke ble for stor.

Andre forslag jeg har er:

-hva med å melde seg på et kurs el, lære seg noe nytt? Du kan også gå på forelesninger på universitetet, siden de er åpne for alle. Hvis jeg blir arbeidsledig igjen skal jeg benytte tida til å gå på kunsthistorieforelsesninger (mange der som er der bare pga interesse!).

-melde deg til noe frivillig arbeid. Hvis du er glad i dyr kan du melde deg på dyrebeskyttelsen. Eller du kan melde deg på frivillighetssentralen eller hos røde kors. Her gjør man enkle oppgaver som er føles meningsfulle.

-begynne med en ny hobby. Hva med å låne en bok om fotografering på biblioteket, og lære seg å håndtere kameraet bedre?

-rydde i boden hjemme. For min del er det noe jeg virkelig hadde trengt å få gjort.

-trene

-ta korte dagsturer til steder du ikke har vært før. Feks ta toget til Bergen el.

Det er nok man kan ta seg til, det er bare opp til deg å se all den ledige tiden som en mulighet. Selv syntes jeg var forferdelig å ikke ha jobb. Var skikkelig stressa, og klarte ikke å glede meg over mye fritid. Men du har altså nå muligheten til å få gjort mye som du ikke har tid til ellers.

Lykke til. det beste er selvsagt at du får deg en annen midlertidig jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør man jo være aktiv arbeidssøker, da. Det innebærer søk på nettet, kontakt med vikarbyrå, presentere seg for mulig arbeisgivere osv. Slett ikke noe slaraffenliv.

Dernest finnes det utrolig mye oppbyggende å gjøre; lese bøker, være aktiv fysisk, besøke venner/familie, melde seg som frivillig i en organisasjon etc, etc. (Det siste kan også slå positivt ut i forhold til å få jobb). Har vært arbeidsledig i perioder på 2-4 mndr, men har ALDRI kjedet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør man jo være aktiv arbeidssøker, da. Det innebærer søk på nettet, kontakt med vikarbyrå, presentere seg for mulig arbeisgivere osv. Slett ikke noe slaraffenliv.

Dernest finnes det utrolig mye oppbyggende å gjøre; lese bøker, være aktiv fysisk, besøke venner/familie, melde seg som frivillig i en organisasjon etc, etc. (Det siste kan også slå positivt ut i forhold til å få jobb). Har vært arbeidsledig i perioder på 2-4 mndr, men har ALDRI kjedet meg.

Enig! Er jo såå mye man kan finne på. Høres ut som en del her inne har jobben til liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ledig gjorde jeg:

-besøkte besteforeldre

-så på tv

-søkte jobb

-internett

-sov litt lenger

-alt husarbeid

-trente på dagtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for mange gode forslag :)

Skal begynne på skole til høsten så det er ingen som vil annsette noen for så kort tid. Når andre hører jeg er arbeidsledig er det mange som sier det må være drømmen - ha "fri" hele tiden, men jeg synes bare det er slitsomt. Klarer ikke nyte det, føler jeg må drive med noe hele tiden - uten at jeg egentlig klarer å komme i gang med noe... Bor på en liten plass så det er ikke så mange jobber her heller, og alle jeg kjenner har enten full jobb eller unger som de er travelt opptatt med :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal begynne på skole til høsten så det er ingen som vil annsette noen for så kort tid. Når andre hører jeg er arbeidsledig er det mange som sier det må være drømmen - ha "fri" hele tiden, men jeg synes bare det er slitsomt. Klarer ikke nyte det, føler jeg må drive med noe hele tiden - uten at jeg egentlig klarer å komme i gang med noe... Bor på en liten plass så det er ikke så mange jobber her heller, og alle jeg kjenner har enten full jobb eller unger som de er travelt opptatt med  :forvirret: 

Skjønner deg godt, jeg hadde godt på veggen.

SKjønner folk sier, det må være deilig med fri, det syns jo jeg også, når man jobber fullt, så savner man litt fri iblandt.

Men jeg skjønner det må være kjedelig å ha 'fri' hele tiden..

men er jo snart sommer da..

søk på sommerjobber i kommunen??

Søk vikariat eller meld deg som ekstrahjelp på et sykehjem eller bofellesskap..vet ikke hva som er hos dere.

Men det var i hvertfall slik jeg begynte å vikle meg inn i arbeidslivet :)

Nyt hverdagen uansett, ikke ha dårlig samvittighet, jobbe skal du gjøre i mange år.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne på skole til høsten så det er ingen som vil annsette noen for så kort tid. Når andre hører jeg er arbeidsledig er det mange som sier det må være drømmen - ha "fri" hele tiden, men jeg synes bare det er slitsomt. Klarer ikke nyte det, føler jeg må drive med noe hele tiden - uten at jeg egentlig klarer å komme i gang med noe... Bor på en liten plass så det er ikke så mange jobber her heller, og alle jeg kjenner har enten full jobb eller unger som de er travelt opptatt med  :forvirret: 

Du burde lære deg å roe ned og ikke ha så mye jern i ilden hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne på skole til høsten så det er ingen som vil annsette noen for så kort tid. 

Det er jo toppsesong for å søke sommerjobber nå da :) Fins arbeidgivere som setter pris på at en kan arbeide fra mai/tidlig juni, når de fleste andre skoleelever/studenter er midt i eksamenslesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...