Gå til innhold

NAV-sjefen ber uføre melde seg for jobbing


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan det lokale navkontoret hjelp til med når en person som er tidligere avklart vil prøve seg i arbeid?  Kvalifiserer de for bistand? Ble litt nysgjerrig på dette. 

Ser litt lys i uføre-uføret

Anonymkode: bcc51...9af

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje alle uføre kan få i jobb å melde inn alle naboene sine, som kjøper svart arbeidskraft og som snyter på skatten? 😃 Kan spare milliarder i året på det. 

Hvilke jobber er det NAV har tilgjengelig for de som kan jobbe litt, av og til, kanskje, noen timer?

Anonymkode: c9a88...48f

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Etter min erfaring, som tidligere NAV-ansatt og nå ufør: Dette er bare tull. NAV kan sende deg på motivasjonskurs, og de kan hjelpe deg med å skrive CV, men til syvende og sist må du søke selv, og det største hinderet er at svært få arbeidsgivere er villige til å ansette.

Hun er ny og sikkert optimistisk, men som hennes forgjengere deler hun den samme oppfatningen du finner i bl.a. AP og Høyre: Ledighet skyldes primært den enkelte lediges manglende motivasjon. Det er selvsagt bare tull, og man løser ingenting med dette utgangspunktet.

Anonymkode: aee36...c98

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Skrevet

Det ER jo mange som har restarbeidsevne, men ikke inntektsevne. Om arbeidsgivere hadde anledning til å satse på noen som fint kan jobbe av og til hadde langt flere vært ute i delvis jobb. Om NAV kan legge til rette for det er jo det bare bra? 

Anonymkode: d030b...130

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Skulle vært som gamle arbeidskontoret, der ringte de rindt på arbeidsplasser og snakket de arbeidsledige inn. Nå får man ett mildt sagt elendig kurs og må søke så og så mange jobber pr uke.

Hadde vært flott hvis de lot de unge uten jobb først få arbeid før alle andre så klart.

Anonymkode: 467c3...562

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ER jo mange som har restarbeidsevne, men ikke inntektsevne. Om arbeidsgivere hadde anledning til å satse på noen som fint kan jobbe av og til hadde langt flere vært ute i delvis jobb. Om NAV kan legge til rette for det er jo det bare bra? 

Anonymkode: d030b...130

Har NAV i det hele tatt noen innflytelse på dette? Hva kan NAV helt spesifikt hjelpe til med?

Anonymkode: bcc51...9af

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skulle vært som gamle arbeidskontoret, der ringte de rindt på arbeidsplasser og snakket de arbeidsledige inn. Nå får man ett mildt sagt elendig kurs og må søke så og så mange jobber pr uke.

Hadde vært flott hvis de lot de unge uten jobb først få arbeid før alle andre så klart.

Anonymkode: 467c3...562

Helt enig, det fungerte mye bedre når arbeidskontoret tok ansvar for å få folk ut i arbeid. Da fikk folk en sjanse.

Anonymkode: 29d70...e45

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har NAV i det hele tatt noen innflytelse på dette? Hva kan NAV helt spesifikt hjelpe til med?

Anonymkode: bcc51...9af

Ingenting, og det er jo her problemet ligger. Hvis Janne får et motivasjonskurs og blir kjempeflink til å skryte på CV og lærer seg et guddommelig håndtrykk, betyr det jo bare at hun får jobben, mens Brith ikke gjør det. Resultatet er akkurat like mange i arbeid, sånn bortsett fra at kursholderen får noe å drive med da.

Anonymkode: aee36...c98

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja, jeg fikk tilbake noe restarbeidsevne for 6 år siden og tok kontakt med nav og spurte om det var noe mulig å få hjelp til å en deltidsjobb. Det var nada. Altså ikke engang til å printe ut cv. Jeg hadde superflaks og fikk en liten jobb jeg fungerer i via bekjente, men kan man jo ikke ta som en selvfølge . Du er ferdig avklart var svaret jeg fikk. 
 

jeg skjønner ikke helt motivasjonskurs , hvis man kontakter nav og ønsker jobb er man vel motivert? Problemet er vel at jobbene ikke finnes, men hvis man skal søke ordinært kan jo hjelp til cv og søknad være noe . 
 

det er viktigere at det skjer en endringsholdning og at bedrifter gir uføre en sjans . Det var jo litt fokus på dette for et par år siden, men det forsvant. På en annen side , hvor kommer jobbene fra? Blir det ikke da andre som ikke får jobb? 

Anonymkode: 902aa...95e

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er vel en gammel sak, og om jeg ikke huske feil, finnes det en tråd om denne allerede her inne.

Skrevet

Nav kan jo gå frem som et godt eksempel og ansette mange med restarbeidsevne i små stillinger?

Anonymkode: 70949...c1a

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Hololo skrev (5 minutter siden):

Dette er vel en gammel sak, og om jeg ikke huske feil, finnes det en tråd om denne allerede her inne.

den er fra 25.05.  Er den da gammel?

Anonymkode: bcc51...9af

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bra. De uføre som da ønsker å bruke restarbeidsevnen sin på jobb, kan da melde seg på NAV.

Ser ikke problemet her.

Anonymkode: 5b45b...78f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bra. De uføre som da ønsker å bruke restarbeidsevnen sin på jobb, kan da melde seg på NAV.

Ser ikke problemet her.

Anonymkode: 5b45b...78f

Hva gjør NAV med de uføre som melder seg? Vil de komme inn i et spesifikt program eller bare få hjelp til å skrive en CV og intervjuteknikk? Altså hjelp med å søke jobben men ikke finne tilpasset jobb.

Anonymkode: bcc51...9af

  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo bra. De uføre som da ønsker å bruke restarbeidsevnen sin på jobb, kan da melde seg på NAV.

Ser ikke problemet her.

Anonymkode: 5b45b...78f

Det er jo bare tull? 

Anonymkode: 902aa...95e

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør NAV med de uføre som melder seg? Vil de komme inn i et spesifikt program eller bare få hjelp til å skrive en CV og intervjuteknikk? Altså hjelp med å søke jobben men ikke finne tilpasset jobb.

Anonymkode: bcc51...9af

Det vet jeg ikke, men NAV oppfordrer uføre som vil jobbe til å melde seg.

Da er det jo bare å gjøre det da, for de som vil??

Anonymkode: 5b45b...78f

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare tull? 

Anonymkode: 902aa...95e

Hva er tull?

Anonymkode: 5b45b...78f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

den er fra 25.05.  Er den da gammel?

Anonymkode: bcc51...9af

Ja jeg vil påstå det, 99% sikker at det finnes en tråd allerede, men søking på KG fungere svært dårlig.

Skrevet
Hololo skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vil påstå det, 99% sikker at det finnes en tråd allerede, men søking på KG fungere svært dårlig.

Tror den gikk åt skogen pga påstått hetsing av uføre.

Anonymkode: 5b45b...78f

Skrevet
Hololo skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vil påstå det, 99% sikker at det finnes en tråd allerede, men søking på KG fungere svært dårlig.

Spiller det noen rolle? Er innholdet i artikkelen på noen måte utdatert? Er problemstillingen? Det er jo ikke som om NAV-sjefens ståsted har endret seg siden mai, såvidt meg bekjent.

Anonymkode: aee36...c98

  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...