Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #1 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) En bekjent fortalte meg at han fikk 500 kr i bonus på siste lønning fordi han ikke hadde vært syk og borte fra jobb (egenmelding/sykemelding) de siste 3 mnd. Er det lov å "straffe" sykdom på denne måten, eller motsatt å premiere "friskhet"? Endret 18. april 2006 av Rosin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 18. april 2006 #2 Del Skrevet 18. april 2006 Det står vel ikke noe sted at det ikke er tillatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 18. april 2006 #3 Del Skrevet 18. april 2006 Synes det høres merkelig ut. Ingen velger å være syk. I så fall skulker man og bør straffes for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #4 Del Skrevet 18. april 2006 Han jobber i en butikk. Mye rare ordninger der ute, det er det ingen tvil om... Jeg syntes bare det hørtes litt for rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #5 Del Skrevet 18. april 2006 Det var en avisartikkel om det for en stund siden i forbrukerdelen til Aftenposten, tror jeg. Det er vel lov, men helt klart omdiskutert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #6 Del Skrevet 18. april 2006 Dette var jo oppe i media for ikke lenge siden. Og flere eksperter uttalte seg og kunne ikk epeke på at den var lovstridig. Jeg kan ikke se at denne bonusordningen er verre enn andre bonusordninger. For ingen bonusordninger er rettferdige eller belønner nødvendigvis de som gjør best innsats for bedriften. Bonusordninger belønner gjerne de som tenker på kortsiktige resultater og tenker kvanititet framfor kvalitet. Forskningsreslutater viser jo også at bonusordninger ikke har særlig effekt over tid. Det stimulerer kun den ytre motivasjonen og ikke den indre motivasjonen og organisasjonsengasjementet som gjør at arbeiderne kan yte det lille ekstra også over tid. Selv er jeg jo blant de som så og si aldri er borte fra jobb (1 sykedag i løpet av min yrkeskarriere). Synes selv enkelte har vel lav grense for å være hjemme fra jobb, og det gir jo ekstra arbeid på meg. Men tror vel heller på å gi de ansatte økt ansvar og la dem se resultatene av eget arbeid. Men det er klart vi har et problem her i Norge når så mange utnytter en så gunstig sykelønnsordning. Jeg vet mange ser på disse egenmeldingene som fridager man må bruke opp i løpet av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 18. april 2006 #7 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg tror bonusordninger som belønner lavt sykefravær vil straffe seg i det lange løp. Nå var det jo ikke snakk om store bonusen i dette tilfellet, men dersom man presser seg for å gå på jobb for å få bonus kan resultatet være katastrofalt. Jeg tror man kommer lenger med holdningsarbeid og fokus på tilrettelegging. I min jobb kan man f.eks. bli fritatt for enkelte oppgaver som inspeksjon i friminutt osv. I siste svangerskap holdt jeg meg i full stilling helt fram til permisjonen startet mye p.g.a. at arbeidet mitt ble tilpasset min bekkenløsning (slapp å ha inspeksjon ute - som var veldig belastende og jeg kunne i stedet hvile litt på en sofa). Hadde jeg gått til legen kunne jeg sannsynligvis fått sykemelding, men det ønsket jeg ikke og jobben tilrettela. Som 3-barnsmor har jeg noen dager fravær i året, men det er sjeldent at det er jeg som er syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #8 Del Skrevet 18. april 2006 Synes dette er veldig positivt jeg De gjorde det samme på en matbutikk der jeg kommer fra, to klarte å gå ett år uten fravær (byttet vakter hvis de var syke etc) og de fikk en sydentur hver eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BagLady Skrevet 19. april 2006 #9 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes slike ordninger er dårlige, og synes de sier noe om hvordan arbeidsgiveren ser på sine ansatte -> som skulkere. Synes ikke det å møte opp på jobb hver dag skal være en prestasjon i seg selv, det burde jo være det minste man burde kreve av en ansatt så lenge h*n ikke er syk. Og det å ikke ha fravær sier jo ingenting om den innsatsen en ansatt yter den tiden h*n er tilstede. Det å bli syk er faktisk noe som skjer med de aller fleste, og de som aldri er syke er heldige, men er det noe de bør belønnes for? Kronisk syke som jobber ræva av seg den tiden de er på jobb kan aldri forvente å få bonus de da, fordi de med jevne mellomrom må være hjemme fra jobben - enten de vil eller ikke! De eneste som "tjener" på dette er jo skulkere som tenker seg om to ganger før de skulker jobben, i og med at de tjener på å være tilstede (merk: være tilstede, ikke nødvendigvis gjøre en god jobb) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abr@xas Skrevet 19. april 2006 #10 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg syns ikke det er positivt med en slik ordning, det blir å straffe og mistenkeliggjøre syke arbeidstakere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 19. april 2006 #11 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes det er bedre med en gulrot enn en pisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 19. april 2006 #12 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes det er bedre med en gulrot enn en pisk. ← Jeg foretrekker helt klart det motsatte. Men fra spøk til alvor, i denne situasjonen blir det jo gulrota til de som er friske og raske, og pisken til de som har vært uheldige og f.eks fått influensa. Alternativet er selvsagt å gå på jobb som en smittebombe, noe som absolutt ikke ser bra ut dersom man jobber i et serviceyrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hecuba Skrevet 19. april 2006 #13 Del Skrevet 19. april 2006 Sier meg enig med Grønnska. Bedre det enn at man blir straffet for fraværet(som i f.eks. skolen). Det kan være mange grunner til fravær, og det her er kanskje en måte å prøve å oppfordre folk til å kutte ned unødvendig fravær? Men rett skal være rett, er man syk, bør man kunne bi hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #14 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg kjenner til en bedrift som bruker denne ordningen. Grunnen til at dette ble innført var at de ansatte eksplisitt sa at de ville ta ut alle de egenmeldingene de har "rett" på, samme om de var syke eller ei. Jeg skjønner veldig godt at ledelsen i denne bedriften innførte bonus siden det åpenlyst hersket en helt elendig arbeidsmoral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #15 Del Skrevet 20. april 2006 Men vet noen den egentlige grunnen til at han fikk bonus da?? en sak har alltid to sider vet dere... bedriften kan ha slitt med mye sykdom/sykemeldinger, som normalt ikke burde vært sykemeldingsgrunnlag f.eks? Denne personen som fikk bonus, kan kanskje i en periode hvor mange andre var syke ha trådd ekstra til? eller denne personen kan ha hatt det vanskelig, hatt lett for å skulke, men skyldt på at han var syk.. og derfor fikk belønning fordi han har skjerpet seg?? Hva vet jeg, hva vet dere? Vil tro dette er en intern sak som helt sikkert har sin naturlige forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 21. april 2006 #16 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg synes at det er helt greit å premiere at folk holder seg "friske". Er utrolig mange som er hjemme bare de har det minste vondt i halsen, eller et annet sted. Noe jeg mener er misbruk av egenmeldinger. Er man syk så er man selvsagt syk og bør være hjemme.. men det er stor forksjell på å være hjemme med f.eks infulensa enn å være hjemme dersom man har litt vondt i halsen. Er slik belønningssytem fører kanskje til at de som er hjemme fra jobben for den minste ting går på jobben likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. april 2006 #17 Del Skrevet 21. april 2006 jeg er sterkt imot slike ordninger, og ville vært skeptisk til å begynne å jobbe i en bedrift med en slik bonusordning. å belønne folk for å gjøre kun det de allerede får betalt for, nettop å MØTE på jobb så lenge man kan, synes jeg er tull. det man bør kunne gjøre andre ting for å få folk til å gjøre det minimum det er å komme på jobb når de ikke er syke. men hva regnes som fravær? mister man bonusen om man ikke har en tannlege, gynekolog, lege som ikke tar inn folk utenfor arbeidstid? for om man har det slik, så MÅ man jo faktisk ha fravær en ihvertfall to ganger i året til å besøke disse. og dersom ektefelle, barn, foreldre el dør eller blir syke, skal man da ikke være borte fra jobb? mister man bonusen dersom man faktisk drar i begravelsen til sine kjære? eller er det kun sykdom som straffes? og når man ser på hvordan det øker i utbrenthet-sykdommen, så trodde ikke jeg at løsningen på det problemet var å presse folk til å dra på jobb til tross for sykdom og andre ting som faktisk burde fått en til å være hjemme. men det er klart, det smarte er å lage en pott til bonus for alle som ikke blir syke nok til å bli hjemme iløpet av ett år, da kan man når man får forkjølelse eller influensa, omgangssyke etc sørge for å dra på jobb så man smitter flest mulig andre. og den av alle de smittede som klarer å holde seg på jobb, med spybøtta under pulten mens alle de andre måtte hjem fordi førstemann smittet resten, får bonuspotten. kult system. nei, jeg vil heller jobbe ett sted som har rom for tillit og medmennesklighet. som man høster sår man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #18 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Denne personen som fikk bonus, kan kanskje i en periode hvor mange andre var syke ha trådd ekstra til? eller denne personen kan ha hatt det vanskelig, hatt lett for å skulke, men skyldt på at han var syk.. og derfor fikk belønning fordi han har skjerpet seg?? ← Denne bonusordningen jeg i utgangspunktet tok opp, er slik at alle som ikke er borte fra jobben i løpet av hver 3 mnd- periode får bonus, uansett årsak til fraværet. Bonusen er altså ikke personlig, og det tas heller ikke personlige hensyn i forhold til fraværsgrunn, det er det samme om du har influensa, skal til legen eller din mor ligger på dødsleiet- for å sette det på spissen. Selv om bonusen i seg selv ikke er stor, synes jeg det den symboliserer at bedriften ikke tar hensyn, og at bedriften ikke har tillitt til sine ansatte. Å møte på jobb er en selvfølge, men denne bedriften premierer altså folk som møter på jobb når de egentlig burde ha holdt seg hjemme istedet for å dra på jobb og smitte andre. Selvfølgelig ser jeg at bonusen kan bidra til at skulke-syke kanskje får en høyere terskel for å bli hjemme, men i motsatt fall kan det føre til at ansatte som faktisk er syke presser seg til å gå på jobb når de ikke burde- og ender opp med en lengre sykemelding. Jeg synes forøvrig at Aline skriver veldig mye fornuftig over meg her. Jeg har forsøkt å finne noe regelverk for slike ordninger, men det har jeg ikke, så jeg må nok konkludere med at det er lov. Endret 21. april 2006 av Rosin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. april 2006 #19 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg hadde aldri kreket meg på jobb med skikkelig influensa for 167,- i måneden. Jeg synes at 500,- i bonus for å komme seg på jobb tre måneder i strekk høres alt for lite ut til at det skal få ned sykefraværet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #20 Del Skrevet 22. april 2006 men hva regnes som fravær? mister man bonusen om man ikke har en tannlege, gynekolog, lege som ikke tar inn folk utenfor arbeidstid? for om man har det slik, så MÅ man jo faktisk ha fravær en ihvertfall to ganger i året til å besøke disse. ← Men du bruker da vel ikke egenmeldinger når du skal besøke lege el? Når jeg skal til legen avspaserer jeg eller bytter vakt med en annen. Man har ikke rett på betalt fri for å oppsøke lege/tannlege el. Det er egenmeldingene som koster for bedriften, siden de må betale for både den syke og vikaren. Og har man ikke tre tredagers i løpet av året? Blir gangske dyrt for bedriften å betale dobbelt opp i så mange dager pr arbeidstager pr år. Det finnes faktisk de som ser på egenmeldingene som gratis ferie, dvs de passer på å ta ut alle dagene i løpet av året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå