Gå til innhold

Likt lønn for likt arbeid - alltid?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått et engasjement og syns jobben er spennende og grei, men ble litt overrasket da jeg fant ut at jeg har samme lønn som ei som er nyutdannet. Jeg har 15 års erfaring + ledererfaring innenfor gjeldende yrke. For øyeblikket utøver vi nesten like arbeidsoppgaver, men jeg skal da ha noe høyere lønn? Påpekte dette til leder som sa at "ja vi er klar over at du har et hav av ansenitet over henne, men dere gjør jo nesten sammen jobben, så...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat

det spørs nok hva du jobber med. jeg som frisør får den samme grunnlønna enten jeg har jobbet i 6 år eller 25. tariffen for maks ansiennitet (6 år) er 106,-/time, de fleste har provisjon i tillegg og det er dette som avgjør hvor høy lønna blir og hvor store forskjellene blir. i min jobb kan det være helt riktig at en med 6års erfaring tjener mer enn en med 20års erfaring.

men generelt mener jeg at man skal få tillegg for erfaring ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Før i tiden - på 60, 70, 80 og begynnelsen av 90-tallet har det vært vanlig å tenke slik du sier her. Etterhvert har trenden gått i retning av å se på stillingens art og kompleksitet: det er denne, sammen med utdanningen, som er en hovedbestemmende faktor i grunnlønnen.

Derfor, når det kommer en ny en på arbeidsplassen til en tilsvarende stilling som deg selv, og dere har like lang/kompleks utdanning, kan en risikere at den nye tjener det samme som den som har jobbet der lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke alder og antall år med ansiennitet alltid skal ha så mye å si. I enkelte tilfeller kan en som er yngre og har mindre erfaring, faktisk gjøre en bedre jobb i den samme stillingen, enn en eldre, mer erfaren person. Mens i andre tilfeller kan det kanskje slå uheldig ut. Kommer nok veldig an på person og type yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...