Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #1 Del Skrevet 16. april 2006 Ja, da har jeg studert i snart fire år og er snart ferdigutdannet journalist. Det var det jeg trodde jeg ville bli. Men etter praksis fant jeg ut at jeg ikke trivdes så mye med det, ble mer stress enn morro. Og jeg har alltid hatt lyst til å skrive for et blad, og ikke ei avis. Har søkt på språkfag til høsten, og tenker kanskje å studere noen år ekstra... Er det noen som har noe tips til hvilke språk som kan være lurt å kunne i dagens samfunn? Eller er det noen som har noe tips til hva man kan bruke utdannelsen til om man ikke vil bli journalist alikevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #2 Del Skrevet 16. april 2006 Søk jobber i Det Nye, eller andre norske ukebalder/Magasiner da vel, eller start opp et nytt selv. Kapital, Din Økonomi,...?! Det finnes flust av blader, det er bare å banke på døren og spørre dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #3 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg har vudert alt dette, men har mistet litt gnisten. Jeg vet det er sinnsykt vanskelig å få jobb i et blad, for ikke snakke om å starte opp et selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #4 Del Skrevet 16. april 2006 Om du alltid har hatt lyst til å skrive for blad og ikke avis, så gjør det da vel! Det er ikke slik at avis-skribenter har enerett på å kalle seg journalister - selv om enkelte synes å tro det. Det kan være et mye mer avslappet miljø innen magasin-journalistikken, mindre spisse albuer etc. Det er vanskelig å få fast jobb, men ikke nødvendigvis så vanskelig å bli frilanser. Men har du ikke gnisten, så har du ikke det du trenger for å overleve som frilanser, dessverre... Andre ting du kan bruke utdannelsen din til er som lærer innen media (ta pedagogikk i tillegg), kommunikasjon- eller informasjonsmedarbeider, tekstforfatter, tegneserieredaktør etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest #Spidergirl# Skrevet 16. april 2006 #5 Del Skrevet 16. april 2006 Engelsk er gøy å ta som språk iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 16. april 2006 #6 Del Skrevet 16. april 2006 Av nyttige språk som kan brukes også til andre ting så ville jeg valgt norsk/nordisk, engelsk og spansk. Men ikke gi deg! Man kan miste motet litt av og til, men det kan komme seg vet du... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #7 Del Skrevet 17. april 2006 Det er absolutt ikke for sent å sikte seg inn mot et nytt yrke. Hva slags språk du bør velge kommer jo litt an på hva du vil bruke det til: vil du undervise i skolen bør du jo velge språk som man lærer på skolen, slik som engelsk, fransk, tysk og også spansk kan være aktuelt. Men ellers kan jo språk som japansk og russisk være svært nyttige siden dette er land Norge har mye handelskontakt med. Dette er språk som ikke "alle" kan her i landet heller, så denne kompetansen er det etterspørsel etter. Å kombinere journalist og språkutdanning kan gjøre deg aktuell for næringslivet. Journalister får jo gjerne jobb som informasjonskonsulenter feks i næringslivet. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 17. april 2006 #8 Del Skrevet 17. april 2006 Trenger jo ikke jobbe i avis selv om du er journalist. Søk på jobber i magasin hvis det er det du vil (men vår oppmerksom på at disse jobbene neppe vokser på trær, og at det sikkert er mange om beinet når stillingene først lyses ut). Du kan jo også vurdere om du kunne tenke deg å bli tv- eller radiojournalist. Hvilket studium er det du har tatt forresten, siden du har brukt snart fire år på å bli journalist? Journalistutdanninga ved høyskolene er jo bare to år, derfor jeg spør. Journalist er - som du sikkert vet - et veldig populært yrke. Det er mange håpefulle, både med og uten utdanning. Siden journalist ikke er en beskyttet tittel må du være forberedt på å konkurrere om jobbene ikke bare med studiekameratene dine, men også med dem som har jobbet seg oppover. En god vei inn i bransjen er å gå gradene fra lokalavis og videre oppover. Men hvis du er målrettet og finner ut at dette er veien du ønsker å gå er ingenting umulig. Skulle du finne ut at du likevel ikke ønsker å jobbe som journalist er det utallige andre muligheter. Du kan jobbe med informasjon, som tekstforfatter, som lærer (innenfor mediefag for eksempel) og sikkert masse masse annet innenfor næringslivet. Ønsker du å ta språkfag er dette sikkert lurt. Spansk og russisk vil jeg tippe er interessante fag. Spansk snakkes jo i store deler av verden, og er interessant av den grunn. Norge har nære relasjoner med Russland (i næringslivet), derfor vil jeg si at russisk er lurt å ta. Og engelsk selvsagt, men det er det jo veldig mange som har. Vil man skaffe seg mer spesiell kompetanse er de andre språkene bedre valg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå