AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Jeg har tenkt litt på dette med dialekter og tilhørighet på Sørvestlandet, da særlig Rogaland. Hvor mener dere egentlig at grensene går mellom vestlandsk og sørlandsk dialektpreg? Min opplevelse er at Haugalandet virker mer typisk vestlandsk i dialekten, med unntak av Skudeneshavn. Samtidig føler jeg at Jæren har flere trekk som minner om Sørlandet, blant annet bruken av bløte konsonanter. Er det bare jeg som oppfatter det sånn, eller er det faktisk en slags språklig «mellomsone» her? Og hva tenker dere er mest avgjørende: dialekt, kultur eller geografisk tilhørighet? Anonymkode: 3eb68...48a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Det er 100% vestlands. Hilsen ekte Siddis (Stavanger) Anonymkode: 0b979...84a 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Lite med bløte konsonanter på Jæren, må nok ned mot Egersund. Både Jæren og Haugalandet er Vestlandet. Anonymkode: da17d...0b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Stavangerdialekten er definitivt nærmere sørlandsk enn vestlandsk. Haugesund er en slags vestlandsk mumling. Anonymkode: 33260...e05 1
Perelandra Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Det kommer igjen an på hva man definerer som sørlandsk. Det er veldig store forskjeller fra Flekkefjord i vest til Risør i øst.
Tabris Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai (endret) 100% vestlandsk. Man kan begynne såvidt å snakke om sørlandsk når man nærmer seg Egersund, etter min mening. Endret 25. mai av Tabris 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai Haugesundsmålet er långt frå mumling. Det er ei klår og tydeleg dialekt. Om ein tenkjer at vestlandsmål er nynorsk, er det slik at i byane blir det snakka «finare» enn i bygdene. Det blir nytta fleire bokmålsord i Bergen, Haugesund og Stavanger enn i kringliggande område. Vestlandet inkluderer heile Rogaland, sørlandet starter ved Agder, men det er naturleg at dialektene blir mjukare dess lengre sør ein kjem. Anonymkode: ab491...2ac 1
Million Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Stavangerdialekten er definitivt nærmere sørlandsk enn vestlandsk. Haugesund er en slags vestlandsk mumling. Anonymkode: 33260...e05 JA! Jeg er fra Oslo og snakker Oslo-dialekt. Jeg gikk på kveldsskole (i Oslo) for voksne en gang i tiden, og delte et lite klasserom med bl.a. en fyr fra Haugesund. Han plasserte seg påfallende ofte ved pc-en ved siden av meg. Og så bablet han i vei til meg men han MUMLET bare hele tiden! På Haugesunds dialekt.... jeg forsto ikke et kløyva ord. Og selv om jeg sa "hæ?" eller "kan du gjenta det?", så fortsatte han bare med mumlingen sin, prøvde ikke å snakke klarere eller tydeligere på noe vis. Det endte med at jeg kanskje kan ha sagt ja til ting jeg ikke burde eller ville, for jeg endte med å sitte og nikke og bare si "jada" og sånt, hver gang han tok en pause i mumlingen og så på meg. Satte bare inn en ja der jeg trodde det passet. Var litt engstelig for at han kanskje hadde bedt meg ut eller noe sånt under mumlingen sin (jeg var ung og søt den gangen), så jeg passet på å pile avgårde i full fart straks kveldsskolen var slutt for kvelden hver gang. Jeg hater MUMLING!
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Million skrev (14 minutter siden): JA! Jeg er fra Oslo og snakker Oslo-dialekt. Jeg gikk på kveldsskole (i Oslo) for voksne en gang i tiden, og delte et lite klasserom med bl.a. en fyr fra Haugesund. Han plasserte seg påfallende ofte ved pc-en ved siden av meg. Og så bablet han i vei til meg men han MUMLET bare hele tiden! På Haugesunds dialekt.... jeg forsto ikke et kløyva ord. Og selv om jeg sa "hæ?" eller "kan du gjenta det?", så fortsatte han bare med mumlingen sin, prøvde ikke å snakke klarere eller tydeligere på noe vis. Det endte med at jeg kanskje kan ha sagt ja til ting jeg ikke burde eller ville, for jeg endte med å sitte og nikke og bare si "jada" og sånt, hver gang han tok en pause i mumlingen og så på meg. Satte bare inn en ja der jeg trodde det passet. Var litt engstelig for at han kanskje hadde bedt meg ut eller noe sånt under mumlingen sin (jeg var ung og søt den gangen), så jeg passet på å pile avgårde i full fart straks kveldsskolen var slutt for kvelden hver gang. Jeg hater MUMLING! Ikke for å være frekk, men Oslo-folk er vel dårligst i landet på å forstå dialekter😂 i Haugesund mumler de ikke. Du bare klarer ikke å skille ordene fra hverandre🫣 Anonymkode: 2cbdb...b28 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai De som sier det er mest likt sørlandsk er ikke fra Rogaland. Hilsen Siddis Anonymkode: 2cbdb...b28 2 2
Million Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke for å være frekk, men Oslo-folk er vel dårligst i landet på å forstå dialekter😂 i Haugesund mumler de ikke. Du bare klarer ikke å skille ordene fra hverandre🫣 Anonymkode: 2cbdb...b28 Denne fyren MUMLET. Han snakket i tillegg svært lavt, så det var bare grautmål som kom ut av han. Totalt uforståelig dialekt/pratemåte. Jeg har aldri glemt den fyren nettopp pga den mumlingen hans. Dialekter er jeg vant med. Oslo, ja, det er en stor gryte der folk fra hele landet samler seg, så jeg tør påstå at jeg har hørt de fleste dialekter i løpet av mitt liv der. De aller, aller fleste går helt fint å forstå. Har foreldre som snakker dialekter. Det er Haugesundsdialekten og den fra Sola jeg ikke har klart å forstå sånn med det samme. Endret 25. mai av Million
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai Det er mest vestlandsk, men det har noe sørlandsk preg også. Iallefall i Egersundsområdet. Jo lenger nordover i fylket man kommer jo mer vestlandsk blir det, så skjønner de som er siddiser og sier det er 100 % vestlandsk. Jeg tenker mest på geografi / landskap i mitt svar, ikke så mye på dialekter Anonymkode: 37fad...fb2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai Har i allefall svært lite til felles med oss på Nord-Vestlandet, så eg vil seie Sørlandsk. Anonymkode: 07889...446
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har i allefall svært lite til felles med oss på Nord-Vestlandet, så eg vil seie Sørlandsk. Anonymkode: 07889...446 Ja, det er noe med det, verken sørlendingene eller vestlendingene vil ha oss 🤣 Anonymkode: 37fad...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai Et eget språk 😉😅, spesielt på Karmøy, spesielt Åkra/ Vea 😂. Er selv fra Karmøy altså. Anonymkode: e3d7d...ec3
Beneath the Moon Skrevet søndag kl. 08:04 #17 Skrevet søndag kl. 08:04 (endret) Rogaland hører ikke til Sørlandet, Rogaland er 100% Vestlandsk. Sørlandet er Agder. Endret søndag kl. 08:04 av Beneath the Moon 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:08 #18 Skrevet søndag kl. 08:08 Jeg er rogalending og vestlending. Absolutt ikke sørlending. Anonymkode: 402dc...f2e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:10 #19 Skrevet søndag kl. 08:10 AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 17.30): Ikke for å være frekk, men Oslo-folk er vel dårligst i landet på å forstå dialekter😂 i Haugesund mumler de ikke. Du bare klarer ikke å skille ordene fra hverandre🫣 Anonymkode: 2cbdb...b28 Det der tror jeg er en myte. Jeg er gift med en med en litt krevende dialekt som mange bruker litt tid på å «koble seg på». Det har vært mye, mye mer krevende i mindre byer enn i Oslo. Det samme sier hele familien, at folk i Oslo tross sitt rykte er langt kjappere på å forstå litt særegne dialekter enn de fleste andre steder. I Oslo er de tross alt vant til å høre alle slags dialekter, også fra annet enn turister, i langt større utstrekning enn på småplasser med liten tilflytting. Anonymkode: 68125...bfd 1
Perelandra Skrevet onsdag kl. 12:33 #20 Skrevet onsdag kl. 12:33 Jeg mistenker at en del østlendinger ikke hører forsskjell på dialekter fra Rogaland og fra Sørlandet. For noen år siden ble NRK-meteorologene Vidar Theisen og Kristen Gislefoss parodiert av Trond Kirkevaag og Knut Lystad, og da bommet de kraftig på dialekten til Gislefoss. I sketsjene høres han ut som en mann fra Stavangerområdet og ikke fra Vennesla som ligger litt nord for Kristiansand. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå