Gå til innhold

Sivilforsvaret

Respect

Anbefalte innlegg

Gjest camillo
Å blir "sur" på generell basis fordi vi kvinner også kan bli kalt inn er jeg enig i er dumt, det er bare måten det gjøres på som ikke virker rett.

Ja, det skjønner jeg godt.

Jeg sikter til dem som farer opp om dette fordi de selv ikke kunne tenke seg å gjøre det - men hvorfor har de ikke da engasjert seg i saken før det gjaldt dem selv?

Det er påfallende mange synes jeg, og jeg tipper at ikke alle er av typen "jeg er imot likestilling".

Men absolutt - jeg forstår praktiske problemer ved det, det er de som prinsipielt ikke vil, eller som nå plutselig får veldig mye imot en slik ordning som jeg synes er litt "interessant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camillo

Sivilforsvarsloven § 62:

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov eller forskrifter eller pålegg som er gitt med hjemmel i loven, straffes med bot eller fengsel i inntil 1 år hvis ikke forholdet rammes av strengere straffebud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Synes denne ordningen med flere kvinner i sivilforsvaret er bra jeg. Har ikke noe med likestilling å gjøre at jeg sier det, men jeg mener mange kvinner sikkert kan bidra positivt i sivilforsvaret.

MEN det burde vært innkallelse på en annen måte. Feks at man ble innkalt etter videregående eller noe slikt. Ganske kiipt å være 39 år og bli innkalt plutselig uten noen form for forvarsel. Selv om barna da kanskje er over 16 år, så har du ofte litt mer ansvar generelt enn en 19 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man får bot.

Vet du hvor stor boten er på og om en som nekter en gang kan få innkalling igjen etter noen år? Hva skjer hvis man nekter hver gang, bøter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest camillo
Vet du hvor stor boten er på og om en som nekter en gang kan få innkalling igjen etter noen år? Hva skjer hvis man nekter hver gang, bøter?

Sjekk utdraget jeg postet fra Sivilforsvarsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg vet ikke, det sto i denne artikkelen som er link til i denne diskusjonen. Sto bare det at politiet deler ut bøter til de som nekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilforsvaret trekker vel ut ca 1000 kvinner i året, så sjansen er ikke stor. Uansett så synes jeg dette er ei fin ordning. Selvfølgelig kunne den ha fungert på lik linje med Forsvarets verneplikt, altså at man vet at når man blir x-antall år, så må man inn, men alt i alt så er ikke 3 uker mye å klage over. I Forsvaret må man kaste bort et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg skaffe legeerklæringer til å legge ved papirene? Holder det ikke at jeg skriver at det og det feiler meg, og at jeg tar med legeerklæring til en evt sesjon? Hvordan skaffer man seg legeerklæringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om man er erklært "ikke tjenestedyktig" i følge det militæret, kan man fortsatt risikere å bli innkalt til dette ?

synes egentlig hele greia høres artig ut jeg, så lenge jeg slipper å fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot å bli innkalt til dette. (Har ikke hørt om det før jeg så denne tråden her, da...) Men selve systemet kunne kanskje ha vært litt annerledes? Hvor lang tid i forveien får man brev? Er det snakk om at man får innkallelse 6-12 mnd i forveien, har man jo litt tid til å forberede seg, men får man innkallelse 1 mnd før, kan det jo bli vanskelig.

Synes også at man kunne begrense tidsrommet man kan bli innkalt. Altså at man bare kan bli innkallt f.eks. når man er mellom 18 og 24 år (eller noe annet), ikke hele livet, liksom. Evt burde man kunne velge mellom f.eks. tre perioder når man blir innkalt, f.eks. juli 2006, september 2006, januar 2007. Så kunne man krysse av, evt rangere ønsker. Hadde nok blitt rotete å administrere, da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Ærlig talt !!!! Jeg skjønner ikke denne sytinga om legeærklæring. Er du reelt syk,eller har en lidelse f.eks.hjertefeil så får man jo en legeærklæring. Men å få en legeærklæring på en fiktiv sykdom for å slippe 3 ukers tjeneste, den synes jeg er for drøy. Da kommer jo den "sykdommen" til å forfølge deg videre i livet da.Eller??

Jeg tror nok Sivilforsvaret ikke er ute etter å ødelegge for noen, enten dere er studenter eller driver selvstendig næring.

Desverre er jeg ikke i mål gruppen for å bli innkalt. Har 3 barn under 18 år. Men hadde jeg fått brev i posten, hadde jeg dratt på flekken.

Nei, kom igjen jenter, vis at det er litt guts dere :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spørsmål: Hvor lang tid i forveien blir man innkalt? Jeg vil tro at man får beskjed god tid i forveien.

2. Dersom man faktisk har bestilt en utenlandsreise e.l. som man ikke får refundert vil jeg tro at man kan utsette tjenesten sin til man kommer hjem igjen.

3. Har man en bedrift gående og ikke kan være borte i 3 uker pga den får jeg utifra at man aldri tar ferie heller? En 2-ukers på Mallorca vil da være utelukket, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette er akkurat som det har vært for oss gutta i flerfoldige år.. Ingen kompensasjon for avbrudd studier, kan bli kalt inn når som helst, ingen hensyn. Du har din borgerplikt, og den må du gjøre!

Jeg regner i så fall med at man som enkeltperson kan saksøke Forsvaret dersom man ved obligatorisk deltakelse kan dokumentere at man går glipp av eksamen, økonomisk tap som følge av det, tapt studielån, tapt arbeidsinntekt, planlagt og forhåndsbestilt ferie til Asia i 2 måneder som går i vasken, osv., at Forsvaret dekker inn de mange tusen kroner slikt representerer?! Hvis Forsvaret ikke dekker slikt, må man kunne gå til søksmål mot staten?

Jeg synes dette opplegget stinker kommunistisk! Dessuten strider det imot min femininitet å skulle detla i noe som har med Forsvaret å gjøre.

Ehh, du kan ikke saksøke noen, du er en del av fellesskapet, og da kan du ikke bare FÅ. Du må YTE. Slik er det for oss gutta, og nå har jo likestillingen inkludert dere jenter også, dere burde jo juble!

Apropo tap... Vi gutta må jo kaste bort et års tid av vår utdannelse jobb i militæret/siviltjenesten. Ingen kompensasjon for avbestilte ferier og lignende. Ingen erstatning for tapt arbeidsinntekt, 120 kr dagen monner egentlig lite... Og ekstratilleggene om du har kone, barn osv. er heller ikke til å bli feit av. Dette er jo bare et par-tre uker, slutt å syte.

Og forresten, dette har INGENTING med forsvaret å gjøre, Sivilforsvaret er underlagt Direktoratet for Sammfunssikkerhet og Beredskap, som er underlagt justisdepartementet. Og jeg tror NEPPE at "dette strider mot min femininitet" er en godtatt unnskyldning.

Hvis jeg blir kalt inn, og har tilofeldigvis forhåndsbestilt en lengre jorden rundt-reise (som ikek er refunderbar), så regner jeg da med at Forsvaret ønsker å sponse/erstatte dette.

Nope. Håper du har reiseforsikring...

1. Spørsmål: Hvor lang tid i forveien blir man innkalt? Jeg vil tro at man får beskjed god tid i forveien.

2. Dersom man faktisk har bestilt en utenlandsreise e.l. som man ikke får refundert vil jeg tro at man kan utsette tjenesten sin til man kommer hjem igjen.

3. Har man en bedrift gående og ikke kan være borte i 3 uker pga den får jeg utifra at man aldri tar ferie heller? En 2-ukers på Mallorca vil da være utelukket, eller hva?

1. Vel jeg ble innkalt 3 mnd i forveien, så GOD tid er det neppe...

2. Vel, du kan vel alltids søke...

3. Hehe... Og det med bedrift er jo minst like mye pes for en ung gutt som skal 12-14 mnd i militæret/siviltjenesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta

Det er forskjell på gutter og jenter i denne sammenhengen, all den dag alle gutter VET fra de er barn at de skal i militæret når de når en viss alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg helt inn i dette, men er det snakk om tre uker så synes jeg det er direkete patetisk å klage i det helt tatt. Man er borger i et land og det medfører rettigheter og noen plikter. Verre er det ikke.

De som klager over kort tidsfirst: Slik er det for de som skal til militære repitisjonsøvelser i godt voksen alder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nebbenose

Jeg har vært i Sivilforsvarssystemet i 8 år nå, og kan komme med følgende erfaringer:

1. De tre ukene grunnkurset varer er faktisk ganske artige. Man er gjennom mye forskjellig, som førstehjelp, brann, opplæring i bruk av forskjellig verktøy, kart og kompass, søk etter savnede personer, bruk av brannpumper osv. Tiden gikk veldig fort, og det som virket som en evighet da jeg kom dit, var plutselig bare borte.

2. Det som ikke er så artig, er som det har vært nevnt her, at økonomisk "kompensasjon" er helt latterlig lav. Som vanlig mannskap tror jeg det er 118,- pr. heldagsøvelse - på kveldstid får man ingenting, bortsett fra kilometergodgjørelse.

3. Det er ikke alltid uproblematisk når man blir utkalt til innsats. Dette kan være alt fra ettersøk, brannslokking, trafikkdirigering (dette er de vanligste innsatsene). Man skal i utgangspunktet slippe alt man har i hendene, få på seg uniformen og komme seg til oppmøtestedet, uansett når på døgnet man får innkallingen.

4. Nei, dette er ikke frivillig. Får man innkalling til tjeneste og ikke kan dokumentere at man pga. helsemessige årsaker er uegnet, må man til pers. Man blir ikke innkalt dersom man har barn - uansett alder. I teorien kan de holde på deg til du fyller 65 år, men de fleste blir fritatt når man nærmer seg 50.

5. Og gutta tar veldig godt vare på oss, da! Vi er et populært innslag, og det blir tatt hensyn til fysiske begrensninger (ofte mange tunge løft, som i hvertfall lille meg ikke har krefter til!).

Mitt råd:

Se på det som en utfordring og nyttig erfaring! Jeg var i utgangspunktet like negativ som flere andre her, men må si holdningen endret seg drastisk da jeg fant ut hvordan det egentlig var. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_blaise_*
Vel dette er akkurat som det har vært for oss gutta i flerfoldige år.. Ingen kompensasjon for avbrudd studier, kan bli kalt inn når som helst, ingen hensyn. Du har din borgerplikt, og den må du gjøre!

Ehh, du kan ikke saksøke noen, du er en del av fellesskapet, og da kan du ikke bare FÅ. Du må YTE. Slik er det for oss gutta, og nå har jo likestillingen inkludert dere jenter også, dere burde jo juble!

Apropo tap... Vi gutta må jo kaste bort et års tid av vår utdannelse jobb i militæret/siviltjenesten. Ingen kompensasjon for avbestilte ferier og lignende. Ingen erstatning for tapt arbeidsinntekt, 120 kr dagen monner egentlig lite... Og ekstratilleggene om du har kone, barn osv. er heller ikke til å bli feit av. Dette er jo bare et par-tre uker, slutt å syte.

Og forresten, dette har INGENTING med forsvaret å gjøre, Sivilforsvaret er underlagt Direktoratet for Sammfunssikkerhet og Beredskap, som er underlagt justisdepartementet. Og jeg tror NEPPE at "dette strider mot min femininitet" er en godtatt unnskyldning.

Nope. Håper du har reiseforsikring...

1. Vel jeg ble innkalt 3 mnd i forveien, så GOD tid er det neppe...

2. Vel, du kan vel alltids søke...

3. Hehe... Og det med bedrift er jo minst like mye pes for en ung gutt som skal 12-14 mnd i militæret/siviltjenesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...