Gå til innhold

Sivilforsvaret

Respect

Anbefalte innlegg

Jeg har fått brev om å fylle ut diverse informasjon om meg selv for videre å bli vurdert av Sivilforsvaret? Hva skal til for å slippe unna å bli innkalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg har lest er at dersom du ikke har barn og er over 28 år(og ellers ikke er fysisk eller psykisk uskikket), så står du i faresonen for å bli innkalt.

Kanskje det står noe fornuftig på www.sivilforsvaret.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg fikk innkalling i fjor vår (jeg var da 24) og slapp unna i denne omgang fordi jeg er student.

Har to i vennekretsen min som er blitt innkalt nå i vinter (de er begge 26) og ingen av dem har klart å komme seg unna, selv om det passer særdeles dårlig for dem begge. Hun ene har nettopp startet egen bedrift som hun følgelig er daglig leder for, og hun andre er nyansatt i en prosjektstilling - og for de begge blir det meget problematisk å være borte fra jobb i 3 uker (opplæringen tar 3 uker) Ordentlig dårlig timing rett og slett.

Så vidt jeg har forstått slipper en bare unna om en er student, om en er gravid eller har småbarn eller om en er uskikket (fysisk eller psykisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plikter arbeidsgivere til å gi deg permisjon dersom du blir innkaldt til Sivilforsvaret, eller kan du risikere å stå uten jobb etterpå?

Hvordan er det, Titta, satte Sivilforsvaret deg på vent slik at du må inn når du er ferdig med studiene, eller slipper du unna til at du evt. blir trukket opp av bunken igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innkalling i fjor vår (jeg var da 24) og slapp unna i denne omgang fordi jeg er student.

Har to i vennekretsen min som er blitt innkalt nå i vinter (de er begge 26) og ingen av dem har klart å komme seg unna, selv om det passer særdeles dårlig for dem begge. Hun ene har nettopp startet egen bedrift som hun følgelig er daglig leder for, og hun andre er nyansatt i en prosjektstilling - og for de begge blir det meget problematisk å være borte fra jobb i 3 uker (opplæringen tar 3 uker) Ordentlig dårlig timing rett og slett.

Så vidt jeg har forstått slipper en bare unna om en er student, om en er gravid eller har småbarn eller om en er uskikket (fysisk eller psykisk)

Sært at det skal telle mer å være student enn å ha nystartet bedrift, da... Synes egentlig opplegget er interessant nok, men for meg ville det vært skikkelig surt å få innkalling ettersomm jeg er selvstendig næringsrdrivende uten råd til å takke nei til oppdrag. Det beste ville vel vært om det var samme verneplikt for kvinner som for menn - ikke at noen tilfeldig utvalgte ble plukket ut en eller annen gang før de fylte åttifem (hehe). Samboern min har forøvrig fått brev om at han iKKE lenger trengs i heimevernet pga nedskjæringer. Vilkårlig forsvar vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at du enten:

- Smeller ei dame på tjukken (bolle i ovnen)

- Flytter til utlandet

- Sier du har fått store psykiske problem etter at ...(foreldrene dine skilte seg, opplevde en eksistensiell krise, tror du må gå til psykoanalyse, etc.)

- Faker svaksynt

- Lyver på deg kroppslige problemer (ryggvondt, hoftevondt, vondt i skjelettet, osv.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, blir damer innkalt nå?! Det har ikke jeg fått med meg, er det ikke frivillig da? :overrasket:

Hva er aldersgrensene (øvre og nedre) på innkallelse av kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg fikk beskjed om at jeg kommer til å bli innkalt på nytt når jeg er ferdig å studere, men om det er reelt eller om det bare er noe de sa vet jeg ikke.

Arbeidsgiver plikter å gi deg fri fra jobb, men de trenger ikke lønne deg. En får så vidt jeg vet noe dagpenger alla det gutter i militæret får, men mange vil nok få seg en økonomisk knekk etter et slikt opphold.

I utgangspunktet er jeg ikke imot innkalling til sivilforsvaret. Om jeg kunne ha planlagt det i samme grad som gutter kan - de vet at de skal inn året etter de er ferdig med videregående - så hadde det vært bedre. Å plutselig få et brev i posten er ikke gøy, og vil for de fleste passe svært dårlig. Stort sett vil det jo også passe dårligere når en er i midten av 20-30 årene enn når en er 18 også, en har da stort sett større forpliktelser, både i forhold til studier, jobb og økonomi.

Jeg kan være enig i at det ikke er værre for meg som student enn for f.eks. en selvstendig næringsdrivende å bli innkalt. Men om de tre ukene ble plassert spesielt uheldig kunne jeg risikert å miste et helt semester - her hvor jeg studerer er det mye obligatorisk opplegg, og er en borte tre uker sammenhengende kan det ødelegge et helt semester.

Og du som lurer på om det er frivillig - nope. Det er det ikke. Husker at jeg selve brevet var ganske skremmende, det sto nåe om at hvis du først er blitt plukket ut og ikke har gyldig grunn til å slippe unna så blir en straffet om en ikke deltar. Er en mellom 18 og 65 kan en bli innkalt - men det er stort sett folk mellom 18-40 som blir plukket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner i så fall med at man som enkeltperson kan saksøke Forsvaret dersom man ved obligatorisk deltakelse kan dokumentere at man går glipp av eksamen, økonomisk tap som følge av det, tapt studielån, tapt arbeidsinntekt, planlagt og forhåndsbestilt ferie til Asia i 2 måneder som går i vasken, osv., at Forsvaret dekker inn de mange tusen kroner slikt representerer?! Hvis Forsvaret ikke dekker slikt, må man kunne gå til søksmål mot staten?

Jeg synes dette opplegget stinker kommunistisk! Dessuten strider det imot min femininitet å skulle detla i noe som har med Forsvaret å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vennligst forklare og utdype hva denne obligatoriske nye innkallingen går ut på, hvem som rammes og om det bare er en forsøksordning?

Nytt for meg hvertfall...

Hilsen kvinne 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Kan noen vennligst forklare og utdype hva denne obligatoriske nye innkallingen går ut på, hvem som rammes og om det bare er en forsøksordning?

Nytt for meg hvertfall...

Hilsen kvinne 30

Dette er ikke en ny ordning!

Alle barnløse kvinner mellom 18 og 65 år kan bli innkalt, mener det er mellom 1500-2000 kvinner som skal inn hvert år. Hvis en først har blitt plukket ut så skal en inn på 3 ukers opplæring - litt sånn rekruttskolen light - med både klasseundervisning, opplæring i førstehjelp osv. + øvelser i skauen (så sant en ikke har gyldig grunn til å slippe - som f.eks. graviditet/småbarn (vet ikke om kvinner med store barn også slipper), studier og fysiske/psykiske plager). Etter det blir en innkalt på øvelse 4 dager i året + må stille opp ved ulykker osv. Så vidt jeg vet er det noe som varer "livet ut" - altså til en blir for gammel til å kunne gjøre nytte for seg.

Endret av Titta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er psykisk eller fysisk uskikket da?

Jeg har hjertefeil,l noen i familien slapp unna førstegangstjenesten med en hjertefeil som er mindre alvorlig enn min. Min hjertefeil er ikke hemmende, men noe fornuftig må den da kunne brukes til...

Og hva med mine besøk hos psykolog pga depresjoner? Funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg kommer til å bli innkalt på nytt når jeg er ferdig å studere, men om det er reelt eller om det bare er noe de sa vet jeg ikke.

Arbeidsgiver plikter å gi deg fri fra jobb, men de trenger ikke lønne deg. En får så vidt jeg vet noe dagpenger alla det gutter i militæret får, men mange vil nok få seg en økonomisk knekk etter et slikt opphold.

I utgangspunktet er jeg ikke imot innkalling til sivilforsvaret. Om jeg kunne ha planlagt det i samme grad som gutter kan - de vet at de skal inn året etter de er ferdig med videregående - så hadde det vært bedre. Å plutselig få et brev i posten er ikke gøy, og vil for de fleste passe svært dårlig. Stort sett vil det jo også passe dårligere når en er i midten av 20-30 årene enn når en er 18 også, en har da stort sett større forpliktelser, både i forhold til studier, jobb og økonomi.

Jeg kan være enig i at det ikke er værre for meg som student enn for f.eks. en selvstendig næringsdrivende å bli innkalt. Men om de tre ukene ble plassert spesielt uheldig kunne jeg risikert å miste et helt semester - her hvor jeg studerer er det mye obligatorisk opplegg, og er en borte tre uker sammenhengende kan det ødelegge et helt semester.

Og du som lurer på om det er frivillig - nope. Det er det ikke. Husker at jeg selve brevet var ganske skremmende, det sto nåe om at hvis du først er blitt plukket ut og ikke har gyldig grunn til å slippe unna så blir en straffet om en ikke deltar. Er en mellom 18 og 65 kan en bli innkalt - men det er stort sett folk mellom 18-40 som blir plukket ut.

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes jo også studier er grunn nok til å utsette tjenesten, slik er det vel også for gutter ved førstegangstjeneste. men det er IKKE særlig gunstig å bli innkalt når man har egen/nystartet virksomhet, og ekstra surt når man er en av svært få som blir innkalt. Det må jo finnes noen som er bedre egnet - og som blir mindre rammet økonomisk - enn akkurat meg. Har ikke blitt innkalt jeg, da, foreløpig i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor ble det av likestillingen?

(Nei, dette gjelder ikke alle som har svart her.)

Jeg synes det hadde vært ok om man ble kalt inn på lik linje med menn i 18-årsalderen. Men å bli kalt inn på vilkårlig basis når man er voksen og i gang med yrkeslivet synes jeg er urettferdig. Jeg synes tjenesten virker interessant; kune godt tenke meg å lære førstehjelp og bruke motorsag, men sannsynligheten er nokså stor for at det ville paset dårlig med et treukerskurs i en annen kant av landet tatt i betraktning at jeg driver enkeltpersonsforetak og bruker mye tid og energi på å jobbe meg inn i bransjen min.

Det har jo ikke noe med likestilling å gjøre, egentlig. Å blir "sur" på generell basis fordi vi kvinner også kan bli kalt inn er jeg enig i er dumt, det er bare måten det gjøres på som ikke virker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har tatt en liten titt på Sivilforsvaret sine sider, og her står det faktisk litt om rettigheter og plikter. Det står bla. noe om at en kan ha rett på økonomisk kompensasjon hvis næring en driver må legges ned i perioden en er "inne" - så det er tydeligvis støtteordninger for de som blir hardt rammet.

Hva som skal til for at en blir regnet som uskikket vet jeg ikke. Finner ikke noe klart svar på det på hjemmesidene. Men det er så vidt jeg husker plass på skjemaet en får tilsendt hvor en kan skrive om sin fysiske og psykiske tilstand. Regner med at det også er mulighet for å legge med vedlegg (legererklæring osv). Jeg la ved attest fra skolen om at jeg er fulltidsstudent da jeg sendte inn mitt skjema. Så blir det en vurderingssak for sivilforsvaret om de mener at du er skikket eller ikke. Du kan jo ta en telefon til sivilforsvaret og høre med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg blir kalt inn, og har tilofeldigvis forhåndsbestilt en lengre jorden rundt-reise (som ikek er refunderbar), så regner jeg da med at Forsvaret ønsker å sponse/erstatte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...