Gjest Frustrert frue Skrevet 15. april 2006 #1 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg tenker først og fremst på jobbsituasjonen nå. Når menn snakker sammen, så kaller de en spade for en spade på godt og vondt. De kan godt være rimelig bestemte overfor hverandre eller gi uttrykk for sinne/frustrasjon. Når meningsutvekslingen er over, slår de hverandre på ryggen og ler sin kameratslige latter - og saken er glemt. Dersom en kvinne sier sin mening til en mann, bruker akkurat samme ord og måte og legge saken frem som mannen ovenfor, så blir det tatt dypt personlig og kvinnen stemples som en "sutrer". Det mest behagelige for mannen er uten tvil en kvinnelig kollega som alltid smiler og ikke utfordrer hans intellekt eller kunnskaper. Hvorfor ansettes kvinner i stillinger som krever beslutninger og egne meninger, når de i praksis ikke får lov til å utføre jobben sin? Argh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 15. april 2006 #2 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg tenker først og fremst på jobbsituasjonen nå. Når menn snakker sammen, så kaller de en spade for en spade på godt og vondt. De kan godt være rimelig bestemte overfor hverandre eller gi uttrykk for sinne/frustrasjon. Når meningsutvekslingen er over, slår de hverandre på ryggen og ler sin kameratslige latter - og saken er glemt. Dersom en kvinne sier sin mening til en mann, bruker akkurat samme ord og måte og legge saken frem som mannen ovenfor, så blir det tatt dypt personlig og kvinnen stemples som en "sutrer". Det mest behagelige for mannen er uten tvil en kvinnelig kollega som alltid smiler og ikke utfordrer hans intellekt eller kunnskaper. Hvorfor ansettes kvinner i stillinger som krever beslutninger og egne meninger, når de i praksis ikke får lov til å utføre jobben sin? Argh! ← Du, jeg støtter deg fullt ut i dette synspunktet! Er 34, jobber i en rådgiverstilling og har opplevd både i min forrige jobb (kommune) og min nåværende (privat sektor) akkurat det du peker på her. Jeg lurer faktisk på det samme som deg, jeg mener...her har vi observert og gjennomskuet menns atferds- og handlemønster og fikser spillereglene til de grader flott (!)...også finner vi altså ut av at...menn vil fortsatt bare ha kvinner som smiler og ikke utfordrer dem i forhold til belsutninger og utredninger før beslutningene fattes. Jeg tror personlig at eneste håp for kvinner som vil noe her i verden, er at de starter egene firmaer/AS'er og transformerer sine kunnskaper om til tjenester gjennom firma registrert i Brønnøysungregisteret. Jeg tror vi kvinner må bli våre egne sjefer, starte egne selskaper, støtte hverandre og fortsette med å være litt tøffe. Dette med menn i arbeidslivet forundrer meg litt. Jeg har lest så mange bøker om emnet og har erfart masse fra det du sier her. Jeg tror den eneste måten vi kan knekke kodene på er å fortsette med å stå på vårt og at vi alltid har dekning for hva vi sier og gjør i jobbsammeneheng. I tillegg: kvinner bør gjøre seg mer synlige: meld dere som frivillige kursforedragsholdere, jobb i næringslivet, innta styrene og sett menn på plass i arbeidslivet. Det er faktisk på tide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #3 Del Skrevet 15. april 2006 Hvorfor ansettes kvinner i stillinger som krever beslutninger og egne meninger, når de i praksis ikke får lov til å utføre jobben sin? Argh! ← Et meget godt spørsmål du stiller der! Skulle ønske alle sjefer/ledere i Norge kunne lese dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #4 Del Skrevet 17. april 2006 Jeg lurer faktisk på det samme som deg, jeg mener...her har vi observert og gjennomskuet menns atferds- og handlemønster og fikser spillereglene til de grader flott (!)...også finner vi altså ut av at...menn vil fortsatt bare ha kvinner som smiler og ikke utfordrer dem i forhold til belsutninger og utredninger før beslutningene fattes. ← Dette har jeg opplevd på nært hold, og etter den erfaringen har jeg blitt for kvotering. Jeg tror det er den eneste muligheten vi har til å få et innpass i gutteklubbene, og jeg har faktisk begynt å lure på hvorfor de er så redde for dyktige kvinner. For dem er det mange av. Og jeg liker dårlig disse hersketeknikkene halvdårlige ledere benytter seg av. Vi kvinner får stå sammen og kjempe Det er langt til likestilling i praksis ute i arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #5 Del Skrevet 17. april 2006 Dette har jeg opplevd på nært hold, og etter den erfaringen har jeg blitt for kvotering. Jeg tror det er den eneste muligheten vi har til å få et innpass i gutteklubbene, og jeg har faktisk begynt å lure på hvorfor de er så redde for dyktige kvinner. For dem er det mange av. Og jeg liker dårlig disse hersketeknikkene halvdårlige ledere benytter seg av. Vi kvinner får stå sammen og kjempe Det er langt til likestilling i praksis ute i arbeidslivet. ← Er veldig enig med dere alle her! Kvinne, 30, som har dårlige mannlige ledere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #6 Del Skrevet 17. april 2006 Men er det bare slik? Jeg har ikke vært i en jobb med lederansvar, men jeg har hatt oppdrag for både mannlige og kvinnelige overordnede, og synes ofte det er lettere å kommunisere med de mannlige. Når jeg skal få tilbakemeldinger eller det settes tidsfrister må jeg fiske mye mer ut av kvinnene enn mennene; mens mannen gjerne foreslår og fastslår, overlater kvinnene mer til meg uten å si ordentlig fra hva de mener - så sitter man der og lurer. Ellers er jeg enig i observasjonene deres. Tror mange ledere generelt unngår motstand ved hjelp av kjipe triks og hersketeknikker, da... Samboern min jobber som nestleder i en liten bedrift, og sjefen hører hverken på han eller andre ledere; mannlige som kvinnelige. Mennene er dog flinkere til å konforntere han med dette selv om det blir krangling, så de etter hvert får gjennomslag for tankene sine, mens de kvinnelige lederne tier. Tror jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #7 Del Skrevet 17. april 2006 Det er klart forskjell på ledere, og på deres kvinnesyn. Men noen ledere, kanskje særlig mannlige som har nådd litt lengre enn de burde og som derfor er usikre på sin egen posisjon, har jeg erfart kan være utrolig stygge mot sine kvinnelige mellomledere. Særlig hvis de våger å kritisere eller utfordre såkalte "etablerte sannheter". Og derfor har nok mange erfart at det kan være like lurt å tie, for at arbeidshverdagen ikke skal bli alt for vanskelig. Og dette er i 2006! Mulig at det er et generasjonsskifte på gang. Vi får inderlig håpe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #8 Del Skrevet 17. april 2006 Mulig at det er et generasjonsskifte på gang. Vi får inderlig håpe det. ← La oss virkelig håpe det! Mye lettere å forholde seg til de man "kjenner", da tenker jeg på vår egen generasjon, vi vet mer om hvordan jentene og gutta tenker der 74-modell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå