Gå til innhold

Fengselsbetjent

Gjest camillo

Anbefalte innlegg

Gjest camillo

Jeg vet dette temaet har vært oppe før, men jeg starter en ny tråd siden det er mange nye folk her inne siden den gang.

Det jeg lurer på er om det er noen med personlig erfaring fra dette yrket, som har lyst til å fortelle litt om negative og positive sider ved jobben.

Man treffer vel på mange triste skjebner, og får sannsynligvis endel "dritt" - men det er stort sett det jeg vet hittil.

Hadde vært fint om noen med erfaring kunne opplyst meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke selv, men kjenner flere (menn og kvinner) som er/har vært det.

Om man ønsker å utdanne seg, så får man jo lønn underveis, og det er jo flott.

man må oftest tåle en trøkk, kjenner folk som både er blitt banka opp, truet og blitt tilgriset med ekle ting. Og man må tørre å gripe inn, eks når gjenger dundrer sammen på innsiden.

Men det er også mye humor, jobber man på en mer åpen avdeling kan det føles tilfredsstillende å prøve å gi kriminelle en meningsfull hverdag for å lede dem inn på rett vei i livet.

Andre igjen er jo helt psykotiske, og det kan føle sfortvilende å ikke ha kompetanseog mulighet til å gi bra nok tilbud, fordi psykiatrien er full/ikke vil ta imot pga for farlig.

Vet mange fengsler tar imot sommervikarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må oftest tåle en trøkk, kjenner folk som både er blitt banka opp, truet og blitt tilgriset med ekle ting. Og man må tørre å gripe inn, eks når gjenger dundrer sammen på innsiden.

Dette skjer vel ikke så ofte?

Jeg har veldig lyst til å hjelpe folk, å være der for dem. Men å gå rundt på jobben og være redd for å bli utsatt for noe ekkelt, farlig osv er ikke noe for meg.

Jeg er ei nokså lita dame på 21år (165høy og 50kg) som vil bli fengselsbetjent.

Er fysisk svak (dette bedres vel etterhvert, men ikke nok). Den psykiske styrken min er på plass da.

Jeg vil også vite mer om yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min jobber i et fengsel, det eneste jeg vet er at han jobber dager eller/og kvelder og hver 4. helg. Så vet jeg at han tjener en god del mer enn meg, som jobber som jurist og saksbehandler i det offentlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Dette skjer vel ikke så ofte?

Jeg har veldig lyst til å hjelpe folk, å være der for dem. Men å gå rundt på jobben og være redd for å bli utsatt for noe ekkelt, farlig osv er ikke noe for meg.

Du må nok være forberedt på at ting kan skje. Det spørs litt hva du mener med å bli utsatt for noe 'ekkelt', da, men jeg tror nok også du må være forberedt på endel kommentarer o.l. I hvilken grad 'ting skjer' varierer sikkert fra avdeling til avdeling... Men om man satser på å jobbe i fengsel i flere år vil jeg tro man må regne med at noe vil skje. Det er jo ikke bare et omsorgsyrke, man har jo også kontrollaspektet.

Dette har jeg fått inntrykk av av de jeg har snakket med ihvertfall, + at jeg går ut ifra det selv også.

Jeg er ei nokså lita dame på 21år (165høy og 50kg) som vil bli fengselsbetjent.

Er fysisk svak (dette bedres vel etterhvert, men ikke nok). Den psykiske styrken min er på plass da.

Det er fysiske tester man må igjennom, men det fikser du sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, jeg er fengselsbetjent (men mann da ;)

Krav til fysisk test osv finner du på www.krus.no, kan også være interessant å ta en titt på www.kriminalomsorgen.no

Grunnlønn for fagutddannet fengselsbetjent er ca 260.000,-, men turnustilleggene vil variere avhengig av hva slags turnus du går i. Selv har jeg vel rundt 330.000,- totalt tror jeg.

Yrket kan være både spennende og variert, og veldig krevende. Det kan også være rutinepreget og fysisk/psykisk slitsomt. Dette vil kunne variere veldig ut fra hvilket fengsel du arbeider i, type avdeling og type innsatte. Men, det naturlige vil jo være at man søker seg til et sted der man trives med innholdet i jobben. Selv jobber jeg på et åpent fengsel. Der har jeg stor frihet til å forme arbeidsdagen og avdelingen og hvordan jeg vil jobbe med innsatte.

Hvor mye "dritt" du vil få varierer også veldig, men i løpet av mine seks år i yrket har jeg ikke vært ute noe som for meg har vært veldig dramatisk. Du må forvente at innsatte kan være negative til deg, og du må selv opparbeide deg respekt. Til tider kan det være en del krangling, men fysisk vold mv. er for de fleste en sjeldenhet.

Har du en genuin interesse for å forsøke å hjelpe mennesker som ikke nødvendigvis ønsker å bli hjulpet, som av og til er vanskelig/umulig å hjelpe, som av og til "lurer" deg trill rundt (men mest seg selv) er dette et spennende yrke du bør prøve. Husk at ofte vil du få lite tilbake fra mennesker du har gjort mye for, men innimellom vil du få mye tilbake, noe som kan bety mye for deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...