Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

F.eks: din viking, du er som et persilleblad, du er som ei sol osv. 

Kom gjerne med mange eksempler og gjerne hvordan man kan forklare hva det betyr. Jeg må jobbe litt med ene barnet mitt som er autist med dette. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De første jeg tenkte på var morgenfugl og natteravn. 

Anonymkode: c4acd...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Et hjerte av gull» betyr å være veldig snill med andre mennesker.

«Å ha is i magen» betyr å holde seg rolig i en stressende situasjon.

«Det gikk opp et lys for meg» betyr å forstå noe helt plutselig.

«Kroken på døren» betyr slutt eller avslutning.

«Å ta noe på sparket» betyr å gjøre noe spontant, uten planlegging.

Anonymkode: de161...5e9

• Liker 2
Skrevet

En metafor er ofte en sammenligning. Du er som en sol = Du har de samme egenskapene som en sol: varme, strålende. 

Det blir kanskje litt kodeknekking, men det høres ut som starten på å forstå slike bilder for en som har autisme. 

Du er som en bil. Spør barnet: "Hmmm, ja hva er det en bil er, først og fremst?" Kanskje barnet sier: "Rask?" Så sier du: "Ja, kanskje det!" Det kan bli en lek mellom dere to, hvor hen må foreslå egenskaper til disse tingene som blir brukt som sammenligninger. Vær positiv til kreativiteten, ikke si ting som "nei det er feil". 

Eksempler dere kan leke med: 

Du er som en maur. Eventuelt: Du jobber som en maur! (Hardtarbeidende)

Du er som et fjell. (Stor, stødig, kan ikke rokkes/flyttes)

Du er som en blomst (Vakker) 

Du er som en teddybjørn (Myk, kosete)

Videre kan du finne ut sammenligninger mellom to ting: 

Egget var som sola (Gul)

Fuglen var som havet (Blå)

Ja, du skjønner greia. Fortell også barnet at man noen gang bare sier: "Du er en blomst!" og ikke du er som en blomst osv. 

Kanskje start med kun positive sammenligninger og bilder, ikke de fornærmende?

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på simile og metafor. En simile bruker man ordene "som" og "lik". (Du er som en rose) Mens en metafor sammenligner på et mer abstrakt nivå på en måte. En metafor kan være vanskeligere å tolke enn en simile. Men ikke sikkert du er ute etter en så konkret forklaring? Iom at han er autist er det kanskje det å jobbe med det abstrakte og ikke-bokstavelige du er ute etter? 

Ordtak kan være metaforer. Du sier én ting - men mener egentlig noe annet. Det er overført betydning, og ofte må man lære seg hva det betyr. Som f.eks "en skal høre mye før ørene detter av", "små gryter har store ører". Men man må også ha evne til abstrakt tenkning. En ide er å øve seg på å tolke bilder og malerier først. Å tolke symboler og fargebruk og motiver. Da kan det være lettere å tolke tekster etterpå. Fargen rød i bilder kan bety kjærlighet eller død, det samme kan det bety i f.eks lyrikk. Man må øve seg på å tenke at fargen rød kan ha ulike betydninger på forskjellige plan liksom. Et ord, en frase eller et symbol betyr ikke alltid bare én ting. (Selv om det noen ganger gjør det)

Les gjerne Munch sine tekster og se på maleriene hans. Det er kjempefine øvelser i metaforer. Spørs litt på alderen til barnet ditt da, men det er uansett fine øvelser for små barn.

Anonymkode: 06286...8ca

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (På 8.5.2026 den 16.42):

F.eks: din viking, du er som et persilleblad, du er som ei sol osv. 

Kom gjerne med mange eksempler og gjerne hvordan man kan forklare hva det betyr. Jeg må jobbe litt med ene barnet mitt som er autist med dette. 

Kanskje fint å begynne med kroppen?

Feks: 
Hjartet mitt syng= eg er glad

Halde hovudet kaldt= være roleg i ein situasjon som er stressande

Ha sommarfuglar i magen=være nervøs/spent/glede seg til noko

Anonymkode: 2a4af...7bc

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo supert👏 Tusen 💓

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...