Gå til innhold

Når mistet du mensen helt/kom i overgansalderen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor på 62 har fortsatt mensen og min bestemor var over 65 før hun sluttet helt. Håper ikke jeg må ha mensen så lenge…

På min fars side fjernet moren hans livmor pga sterke blødninger i 40 årene, så jeg vet ikke hvordan det er der.

Er bare i midten av 30 årene, men mensen irriterer meg mer og mer. Ikke vil de fjerne noe hos meg heller, siden jeg ikke har barn.

Anonymkode: 00673...61d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hatt mensen på 5 mnd. 

Jeg er 46.

Anonymkode: 97ee2...867

Skrevet

Jeg mistet mensen for 1 år siden. Når jeg var 54

Skrevet

Å komme i overgangsalderen og miste mensen er to helt forskjellige tidspunkter med flere års forskjell. 

Anonymkode: d808c...f54

• Liker 5
Skrevet

Hadde siste mens da jeg var 47 (faktisk på bursdagen), og det er nå 3 år siden. De siste årene før det var slutt, var det uregelmessig, og alt fra noen dråper, til kraftige blødninger.

Anonymkode: 44b42...524

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å komme i overgangsalderen og miste mensen er to helt forskjellige tidspunkter med flere års forskjell. 

Overgangsalderen er den ene dagen det har gått ett år siden siste mens. Perioden før det kalles perimenopause, tror ikke vi har et godt norsk ord for det. Begynnende overgangsalder kanskje?

Anonymkode: 1e3b6...751

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er 53 og har begynt å få veldig uregelmessig mens. Regner med at det er "begynnelsen på slutten". Moren  min mistet mensen da hun var 52, og det sies jo at man ofte kan se på sin mor/mormor for å få et inntrykk av hvordan det blir for en selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan da? 

Jeg har hatt hetetokter av og på i 2 år, sover dårlig og føler meg som en 100-åring. Ikke si at det blir verre! Jeg orker ikke..

• Liker 1
Skrevet

Overgangsalder er prosessen hvor østrogen faller og eggstokkene gradvis mister funksjon. Når man mister mens er menopause. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overgangsalder er prosessen hvor østrogen faller og eggstokkene gradvis mister funksjon. Når man mister mens er menopause. 

Hilsen medisinsk utdannet spesialist, men det har man vel ikke lov å påstå her 😬. Perimenopause er hentet fra engelsk hvor man kun ellers har ordet menopause, ikke «overgangsalder». 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hilsen medisinsk utdannet spesialist, men det har man vel ikke lov å påstå her 😬. Perimenopause er hentet fra engelsk hvor man kun ellers har ordet menopause, ikke «overgangsalder». 

Det er ikke hentet fra engelsk nei, det er hentet fra fransk og har sin opprinnelse fra gresk.
skal man være helt nøyaktig bruker man både perimenopause, menopause og postmenopause. Før var det mest vanlig å sause alt sammen i uttrykket "overgangsalder", som dekker alt fra første symptom på fallende hormoner til, resten av livet. 

Jeg mistet mensen da jeg var nærmere 46 år. Dette er mye tidligere enn det som er typisk for slekta mi på begge sider, der bestemødre og tanter mistet mensen ca rundt 55 år. Antakelig kom jeg tidligere i overgangsalderen fordi jeg emboliserte en muskelknute og muligens skadet en eggstokk i forbindelse med inngrepet. 

Anonymkode: b6346...336

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke hatt mensen på 5 mnd. 

Jeg er 46.

Jeg hadde ikke mensen på tre måneder, men i går kom den kraftig tilbake. så ikke stol helt på det enda.

Anonymkode: 2997e...8c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan da? 

Jeg har hatt hetetokter av og på i 2 år, sover dårlig og føler meg som en 100-åring. Ikke si at det blir verre! Jeg orker ikke..

Får du behandling? 

Det finnes (for en høy prosentandel av kvinner) god, trygg og effektiv hjelp som gjør dette lettere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke mensen på tre måneder, men i går kom den kraftig tilbake. så ikke stol helt på det enda.

Anonymkode: 2997e...8c4

Jeg tror løpet er kjørt, da dette er andre gang jeg mister den i lang tid. Begynte med hetetokter en måneds før jeg mistet den første gang.

Skrevet
Elle Melle skrev (8 minutter siden):

Får du behandling? 

Det finnes (for en høy prosentandel av kvinner) god, trygg og effektiv hjelp som gjør dette lettere. 

Nei. Jeg syns det er vanskelig å ta det opp med lege fordi jeg er yngre enn snittet.

Skrevet

Jeg kom i perimenopausen når jeg var 40, og sluttet å blø når jeg var 52. Nå er jeg 53 og har fortsatt plager, men er ved godt mot. Jeg er jo på baksiden, som jeg kaller det.

Anonymkode: cf187...df2

Skrevet

50. Omtrent på timen, hehe. 

Ingen mellomblødninger eller uregelmessigheter. Den bare stoppet. 

Anonymkode: 78981...48b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei. Jeg syns det er vanskelig å ta det opp med lege fordi jeg er yngre enn snittet.

Det er jo desto større grunn til å snakke med lege om det. Jeg går ikke på hormoner fordi jeg har plagsomme symptomer, men fordi gynekologen sa jeg burde gå på hormoner i hvertfall til jeg ble 50, som er en mer normal alder å komme i menopausen på. Hvis du i tillegg har plager, så er det ikke noe å vente med. Men be gjerne om henvisning til gynekolog eller gå til privat gynekolog.

Anonymkode: b6346...336

• Liker 1
Skrevet

Selv bruker jeg bare Yasmin P-piller og hopper over mensen.

Ikke at det var det man spurte om, men syns hvertfall det har vært praktisk de siste 20 årene.

Anonymkode: e0182...f2c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...