Gå til innhold

Hvorfor må folk absolutt kommentere vektnedgang?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd fysisk, psykisk og sexuelle overgrep og har av den grunn alltid slitt med mitt forhold til kropp og mat og trening. Har gått mye opp og ned i vekt. 
Nå har jeg gått ned en del og føler jeg begynner å få et mer normalt forhold til kropp, mat og trening. Enda litt vei å gå.

Men folk må jo absolutt kommentere nedgangen. «Så tynn du har blitt, hva har du gjort?» «si meg har du sluttet å spise?» «følger du en streng diett?» «Hvordan har du klart å bli så tynn? Hva er oppskrifta?» osv

Dette sliter jeg med å takle. Og folk godtar ikke en kort avfeiing eller ett «sier du det» og så skifte tema. Selv ikke et takk holder. Da skal de grave enda mer.

Man kommenterer jo ikke om noen har lagt på seg. Man sier jo ikke til dem «så tjukk du har blitt, hva har du spist for å få det til?»

Anonymkode: 4cddf...55e

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Litt samme bakgrunn som deg og samme opplevelse. Jeg øver meg på å si at jeg ikke har lyst til å snakke om det, men det er vanskelig. 🧡 fra meg 

Anonymkode: 62110...66f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første som slår meg/erfaring.  Nevroutviklingsforstyrrelser,Frp velgere,generell dumhet. 

Anonymkode: 10b7d...21a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig med deg. Litt samme bakgrunn som deg og samme opplevelse. Jeg øver meg på å si at jeg ikke har lyst til å snakke om det, men det er vanskelig. 🧡 fra meg 

Anonymkode: 62110...66f

Prøvde i dag å svare at det vil keg ikke dnakke om. Men da ble det bare verre. Da fikk vedkommende sånn veldig bekymra uttrykk og skulle være så ekstremt forståelsesfull.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke oppdratt folk til å prate om bare det du vil så da må du bare overhøre eller ikke omgi deg med de folkene. 

Jeg ønsker kommentarer når jeg går ned i vekt så alle er ikke like. 

Anonymkode: 0a81a...976

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at dette oppleves som negativt for deg, men samtidig kan du ikke styre hva andre velger å si. Med andre ord er dette noe du må jobbe med å takle selv. Snakk med en psykolog og legg en plan for hva du skal tenke, fokusere på og svare neste gang noen tar opp temaet med deg.

Anonymkode: 2ef30...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår at dette oppleves som negativt for deg, men samtidig kan du ikke styre hva andre velger å si. Med andre ord er dette noe du må jobbe med å takle selv. Snakk med en psykolog og legg en plan for hva du skal tenke, fokusere på og svare neste gang noen tar opp temaet med deg.

Anonymkode: 2ef30...c2f

Man skal faktisk kunne sette grenser når noen sier noe du ikke liker. 

Å kommentere kropp er en uting som oppegående vet de ikke skal gjøre.

Anonymkode: 33d70...21a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske lik bakgrunn og gått opp og ned i vekt siden jeg var veldig ung. Nå er jeg så tynn som jeg aldri har vært. Dessverre ikke gjort på en spesiell sunn måte og at jeg både får komplimenter og mye spørsmål er ekstremt krevende å forholde seg til. Komplimentene gjør det vanskelig å spise og spørsmål om hvordan jeg har gjort det, er vanskelig å svare på fordi det blir veldig inngripende i min psykiske helse. Nå svarer jeg som regel noe sånn som «dessverre ikke gjort noe mer revolusjonerende enn å spise mindre og bevege meg mer». Samtidig koster det svaret enormt mye. Generelt uting å kommentere andre kropp. Man aner ikke hva man aktiverer.

Anonymkode: 7d019...fba

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man skal faktisk kunne sette grenser når noen sier noe du ikke liker. 

Å kommentere kropp er en uting som oppegående vet de ikke skal gjøre.

Anonymkode: 33d70...21a

Du kan ikke si folk ikke er oppegående fordi de ikke sier/mener det samme som deg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor folk kommenterer vektnedgang?

Jeg tror det er fordi å gå ned i vekt er generelt sett på som noe positivt. Når folk kommenterer det, så er det fordi de vil gi et kompliment, de vil si noe hyggelig til deg. Når de ser en som synlig klarer å gå ned i vekt blir de imponert, og vil gi uttrykk for det. 

Anonymkode: 1858e...d80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har opplevd fysisk, psykisk og sexuelle overgrep og har av den grunn alltid slitt med mitt forhold til kropp og mat og trening. Har gått mye opp og ned i vekt. 
Nå har jeg gått ned en del og føler jeg begynner å få et mer normalt forhold til kropp, mat og trening. Enda litt vei å gå.

Men folk må jo absolutt kommentere nedgangen. «Så tynn du har blitt, hva har du gjort?» «si meg har du sluttet å spise?» «følger du en streng diett?» «Hvordan har du klart å bli så tynn? Hva er oppskrifta?» osv

Dette sliter jeg med å takle. Og folk godtar ikke en kort avfeiing eller ett «sier du det» og så skifte tema. Selv ikke et takk holder. Da skal de grave enda mer.

Man kommenterer jo ikke om noen har lagt på seg. Man sier jo ikke til dem «så tjukk du har blitt, hva har du spist for å få det til?»

Jeg har omtrent samme bakgrunn som deg, og har også gått mye opp og ned i vekt. Men at folk ikke kommenterer om noen har lagt på seg, stemmer overhodet ikke etter min erfaring.  Det kommer rett nok ingen spørsmål om hvordan man har fått det til, sikkert fordi vektoppgang for de fleste ikke er ønskelig og noe man ønsker råd om.  Men at folk mener noe om at andre har lagt på seg, definitivt.

Jeg har gått fra BMI 42 til 19 på relativt kort tid.  (Var veldig syk også).  Dette er en så stor reduksjon at folk som ikke har sett meg på en god stund, og som forventer en skikkelig stor person, kvepper litt når de ser meg.  Kommentarene blir gjerne litt sånn "oi" før de helt får tenkt seg om.  Jeg kjenner også flere som blir skikkelig lei seg hvis de ikke får kommentarer på slanking/vektreduksjon, så det er ikke så lett å gjøre alle fornøyde.

Spørsmålene/antakelsene om at jeg enten bruker slankemedisin eller har operert, derimot, er jeg ikke så glad i.  Jeg hadde virkelig og inderlig ønsket å kunne bruke en medisin som fjerner matstøyen, men grunnet en alvorlig sykdom jeg hadde, får jeg ikke skrevet ut dette.  Da blir det litt leit når folk nærmest tar det som en selvfølge at jeg står på slike medisiner.

Anonymkode: 075f3...3e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en formannskapet uting. Jeg gikk ned 50 kg og jeg hater alle kommentarer. Jeg trekker meg bare unna, sier takk og går vekk. Har og sagt rett ut at jeg ikke snakker om kropp.

Anonymkode: af78c...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor folk kommenterer vektnedgang?

Jeg tror det er fordi å gå ned i vekt er generelt sett på som noe positivt. Når folk kommenterer det, så er det fordi de vil gi et kompliment, de vil si noe hyggelig til deg. Når de ser en som synlig klarer å gå ned i vekt blir de imponert, og vil gi uttrykk for det. 

Anonymkode: 1858e...d80

Det handler og om uvitenhet. Man skal virkelig aldri kommentere kroppen til andre. De yngre er mye mer bevisst på det enn de over 30.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan ikke si folk ikke er oppegående fordi de ikke sier/mener det samme som deg! 

De er ikke oppegående om de ikke har fått med seg at man aldri skal kommentere andres kropper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er liksom litt hyggelig å si at noen har slanket seg, blitt tynnere, mens det anses som frekt å påpeke at noen har est ut. Begge deler burde selvsagt vært ugreit å kommentere.

Anonymkode: c6bd6...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 35 kilo og utviklet etterhvert anoreksi. Da elsket jeg kommentarer på hvor tynn jeg var blitt, for meg betydde det at jeg var sterkere enn alle andre for jeg trengte ikke mat. 

Anonymkode: 8d283...21e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De er ikke oppegående om de ikke har fått med seg at man aldri skal kommentere andres kropper.

Å kalle andre "ikke oppgående"er hersketeknikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikk bare si du ble lei av å være feit da🤷‍♀️

Anonymkode: 99e06...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville spilt dum og sett forvirra ut og svart "oi, er dét lov å si nå?" Da skjønner de kanskje at det var frekt. 

Anonymkode: c5797...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er en skikkelig uting å kommentere andres vektnedgang uoppfordret.

Har selv gått ned fra 68 til 53 kg på relativt kort tid. Vektnedgangen startet som bivirkning av medisiner, og har fortsatt som følge av trening og bevissthet rundt mat. Jeg har kjent på at jeg har nærmet meg en farlig grense, både med tanke på matinntaket og forhold til kropp, når man da får kommentarer i tide og utide hjelper det ikke akkurat på.

Anonymkode: 002fc...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...