Gå til innhold

noen som kan fortelle meg den beste måten å felle masker på?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Strikker en babykjole. Startet nede på skjørte-delen. Det står så at jeg skal felle 60 masker jevnt fordelt ( før jeg strikker videre på ermer og raglan) Det jeg lurer på er: når jeg feller de 60 maskene. Skal jeg strikke to og to rett sammen? eller strikke to masker og dra den ene over? takknemlig hvis noen kan hjelpe meg :) 

Anonymkode: df0c0...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å strikke to masker rett sammen.

AnonymBruker
Skrevet

På sånn felling er det lettest å strikke to og to sammen

Anonymkode: 9edf3...42f

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (11 timer siden):

Jeg pleier å strikke to masker rett sammen.

Tusen takk :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På sånn felling er det lettest å strikke to og to sammen

Anonymkode: 9edf3...42f

Takktakk :) ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 21.07):

Strikker en babykjole. Startet nede på skjørte-delen. Det står så at jeg skal felle 60 masker jevnt fordelt ( før jeg strikker videre på ermer og raglan) Det jeg lurer på er: når jeg feller de 60 maskene. Skal jeg strikke to og to rett sammen? eller strikke to masker og dra den ene over? takknemlig hvis noen kan hjelpe meg :) 

Det kommer an på hvilket visuelt utrykk du ønsker, alternativt hvilket visuelt uttrykk som ser best ut med det øvrige mønsteret på kjolen.

Søk opp, feks på Pinterest (eller Google) de ulike måtene å felle på. De hvilket mønster de danner. Gjør deg opp en formening om hva du synes er penest. Og så bruker du den metoden.

Jeg, personlig, synes å strikke to sammen hele veien ser slurvet ut. Så jeg (igjen, bare min estetiske smak) strikker to sammen frem til midten av plagget, og så bytter jeg teknikk til å strikke to sammen «lent mot venstre». Ved min metode «lener» alle maskene seg mot midten av plagget. Ved repeterende fellinger får du da linjer som stråler symmetrisk ut fra senter plagg. Estetisk tilfredsstillende, ikke mer arbeid.

Men, altså: søk dem alle opp, se det visuelle resultatet, og bruk den metoden du liker best. 

Anonymkode: f4fc5...4c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hvilket visuelt utrykk du ønsker, alternativt hvilket visuelt uttrykk som ser best ut med det øvrige mønsteret på kjolen.

Søk opp, feks på Pinterest (eller Google) de ulike måtene å felle på. De hvilket mønster de danner. Gjør deg opp en formening om hva du synes er penest. Og så bruker du den metoden.

Jeg, personlig, synes å strikke to sammen hele veien ser slurvet ut. Så jeg (igjen, bare min estetiske smak) strikker to sammen frem til midten av plagget, og så bytter jeg teknikk til å strikke to sammen «lent mot venstre». Ved min metode «lener» alle maskene seg mot midten av plagget. Ved repeterende fellinger får du da linjer som stråler symmetrisk ut fra senter plagg. Estetisk tilfredsstillende, ikke mer arbeid.

Men, altså: søk dem alle opp, se det visuelle resultatet, og bruk den metoden du liker best. 

Anonymkode: f4fc5...4c3

Tusen takk for utfyllende svar. Dette skal jeg sjekke ut neste gang. Har kommet nesten helt opp på kjolen nå ( raglan) Tror du det blir penest med ribbhals eller icord? Ermene er ribb. ts :) 

Skrevet

Du kan også felle to masker samtidig. Du får da ei maske som peker oppover (sånn omtrent). Ellers støtter jeg forslaget til AB … 4c3 over her om fellinger som lener seg mot midten. Det er slike små detaljer som gjør et plagg mer forseggjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...