Gå til innhold

Sykmelding, tilrettelegging, overgang til ny jobb og merkelig oppførsel fra ledelsen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er i en svært ubehagelig situasjon på jobb der jeg ble sykmeldt fordi legen først nektet meg å jobbe på nåværende arbeidsplass på grunn av en ting jeg ble sykere av der. Det er en ting jeg lett kan unngår med tilrettelegging, og etter en stund ble jeg enig med leder om å prøve dette i halv jobb. De gikk greit i 50% stilling, men det å trappe opp til 100% igjen gikk ikke da leder mente det ville gå  for mye utover de andre. Vel, ok sa jeg, da får man finne en annen jobb til meg siden jeg har en fast stilling. 

Og her begynte problemene virkelig. Jeg kan ikke ta hvilken som helst ledig stilling og begrunner det. Jeg skal tross alt stå i den. De bryr seg ikke om kompetanse eller noe, bare om å fylle et hull. Jeg skjønner at jeg ikke kan være så kresen jeg heller, men jeg skal klare å stå i jobben som et minimum. Leder endret seg plutselig og er så taus og gjentar bare "kan ikke tilrettelegge", og det er alt. Ja, jeg skjønner det, men går det ikke an å være bittelitt mer snakkesalig liksom. Tar saken til annen leder og HR for andre jobber. HR er likevel tause, alle hovedtillitsvalgte er plutselig tause. Jeg vet ikke om de trenerer for å få meg ut etter et år.  Umulig å få svar fra for å finne riktig gangen i hvordan overgangen til ny stilling skal gå. Det ser ut til at ingen vil ta i saken min. Jeg har også dårlige erfaringer fra en annen avdeling jeg jobbet før nåværende sted, og det hadde 100% med lederen der å gjøre. Ryktene går lange veier for å si det sånn.

Saken er også at ledelsen her er pil råtten (ikke min leder, men ellers) og hele greia er svært ubehagelig. Jeg har nå søkt på et par aktuelle  jobber som ligger ute, men jeg har bare magevondt og gråter før intervju. Det er heller ikke gøy å få indirekte beskjed om at du er uønsket på jobb, nå som jeg er der høyst en eller to dager i uken. Kanskje null i perioder. Jeg ser etter jobber andre steder vekk fra denne giftige ledelsen/venninnegjengen, men det er så vanskelig om dagen, og jeg har enten ikke funnet noe, eller ikke fått intervju. Greia er at jeg nå, i overgangen til mulig ny stilling igjen, og merk at jeg her IKKE trenger den tilretteleggingen jeg nå får, så blir jeg bare uvel og nesten syk av å tenke på hele opplegget. Egentlig er jeg helt desperat etter å komme meg vekk fra hele dritten, men jeg trenger jo jobben først og fremst. 

Er det andre her som har vært borti noe lignede? 

Anonymkode: 88b06...b31

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje gå litt i seg selv og ikke kun se hvor det er feil, både på alle andre ledere og avdelinger. Er det problemer på flee avdelinger så er det kanskje ikke bare arbeidsplassen som er problemet 

Anonymkode: e4ab4...cd3

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje gå litt i seg selv og ikke kun se hvor det er feil, både på alle andre ledere og avdelinger. Er det problemer på flee avdelinger så er det kanskje ikke bare arbeidsplassen som er problemet 

Anonymkode: e4ab4...cd3

Ja da var vi rett på den ja. Velkommen til KG. Dette er en kommune og avd i kommunen med dårlig rykte. Btw, jeg prøver å gjøre min del av jobben her, men ikke lett når jeg møter mye taushet. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Plikten til å tilrettelegge er ikke uendelig. Et sted går grensen for deg, og for bedriften går det et annet sted.

Sitat

Arbeidsgiver har plikt til å gjøre så mye som mulig for å sikre at arbeidstaker kan stå i jobb. Men tilretteleggingen må ikke gå utover arbeidsforhold eller arbeidsmiljøet for andre i virksomheten. Arbeidsgiver må derfor vurdere flere forhold opp mot hverandre, som

• hva virksomheten driver med
  • hvor mange ulike arbeidsoppgaver det er
  • hvor mange ansatte det er
  • omfanget av tilretteleggingen
  • kostnadene ved tilretteleggingen
  • konsekvenser for arbeidsmiljøet 

Når da arbeidsgiver her argumenterer med at dine forslag går ut over arbeidsmiljøet eller arbeidsforhold for de andre så spørs det om du kommer noen vei.

Det jeg hadde tenkt er at veien stopper der for meg på den arbeidsplassen. Og jeg hadde sett meg etter noe annet.

I den grad jeg kunne hadde jeg prøvd å stå i 100% jobb uansett hvilken tilrettelegging de tilbyr. Dette er fordi det er alltid enklere å få ny jobb mens man har en. Om ikke det kunne gått så kan du jo ikke jobbe, og må sykemeldes.

Her ville jeg hatt dialog med NAV og sett på muligheter for videreutdanning eller omskolering. Da blir du friskmeldt til arbeidssøkende, og vil fortsatt få sykepenger ut sykepengeperioden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt vanskelig å gi deg råd når du ikke sier noe om hva slags tilrettelegging du trenger. Jobber du f.eks i barnehage men er støysensitiv så skjønner jeg jo at leder syntes det blir vanskelig.

Hvis du jobber 50% får kanskje avdelingen du jobber på ekstra ressurser til vikar, mens når du går opp til 100% mister avdelingen de ekstra ressursene, samtidig som de fortsatt må tilrettelegge for deg.

AnonymBruker
Skrevet

"Det er en ting jeg lett kan unngår med tilrettelegging, og etter en stund ble jeg enig med leder om å prøve dette i halv jobb. De gikk greit i 50% stilling, men det å trappe opp til 100% igjen gikk ikke da leder mente det ville gå  for mye utover de andre. Vel, ok sa jeg, da får man finne en annen jobb til meg siden jeg har en fast stilling."

Det kan fremstå som at du ikke er så løsningsorientert selv, men bare krever fra arbeidsgiver. De fleste ville vel her innsett at de selv burde søke andre jobber, heller enn å kreve at arbeidsgiver nærmest lager en stilling til deg for at du skal ha en jobb etter dine kriterier. Og når begge parter føler at den andre er urimelig og ikke ønsker å gi etter blir det fort dårlig stemning. 

Nå har det kanskje også gått såpass langt allerede at jeg ihvertfall hadde søkt andre steder.

Anonymkode: 3d18e...9e0

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Plikten til å tilrettelegge er ikke uendelig. Et sted går grensen for deg, og for bedriften går det et annet sted.

Når da arbeidsgiver her argumenterer med at dine forslag går ut over arbeidsmiljøet eller arbeidsforhold for de andre så spørs det om du kommer noen vei.

Det jeg hadde tenkt er at veien stopper der for meg på den arbeidsplassen. Og jeg hadde sett meg etter noe annet.

I den grad jeg kunne hadde jeg prøvd å stå i 100% jobb uansett hvilken tilrettelegging de tilbyr. Dette er fordi det er alltid enklere å få ny jobb mens man har en. Om ikke det kunne gått så kan du jo ikke jobbe, og må sykemeldes.

Her ville jeg hatt dialog med NAV og sett på muligheter for videreutdanning eller omskolering. Da blir du friskmeldt til arbeidssøkende, og vil fortsatt få sykepenger ut sykepengeperioden.

Har hatt dialog med nav. Har sagt at jeg skjønner vanlig tilrettelegging ikke går i lengde. Derfor sier jeg at vi må finne en annen stilling i kommunen og jeg gjør mitt. Det er de som har blitt helt tause. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke å være kjip, men jeg får dårlige vibber av innlegget ditt. En lege kan ikke nekte deg å jobbe, DU bestemmer om du skal bruke en sykemelding du har fått eller ikke. 

Jeg forstår deg slik at den spesifikke tilretteleggingen ikke kunne tilbys i 100% stilling, av hensyn til arbeidsplassen og de andre ansatte. Alternativet var da å finne en annen jobb internt, men det du blir tilbudt vil du ikke ha, og i mellomtiden er du omtrent ikke på jobb. Om du forsøker å se dette litt utenfra så er det klart at du ikke blir superpopulær når du bare skaper problemer (selv om det absolutt kan være reelle grunner til dette). 

Det er litt uklart om du søker jobber eksternt også - dette er den åpenbare løsningen. Om det ikke er mulig å tilrettelegge for deg, og det ikke finnes jobber internt du vil ha da må du nesten slutte i jobben. Det er grenser for hvor langt arbeidsgiver kan (og skal) strekke seg. Du kan bli oppsagt etter et år om du er så mye borte som du er og det ikke finnes andre interne jobber du får og ønsker. 

Kanskje du kan melde deg inn hos diverse bemanningsbyråer og få hjelp til å få ny jobb der, samtidig som du søker på ledige jobber som blir publisert? Jeg tviler helt ærlig på at det kommer til å bli bra for deg på denne arbeidsplassen, og at jo fortere du kommer deg over i noe annet jo bedre.

Anonymkode: 643f3...b22

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (3 minutter siden):

Litt vanskelig å gi deg råd når du ikke sier noe om hva slags tilrettelegging du trenger. Jobber du f.eks i barnehage men er støysensitiv så skjønner jeg jo at leder syntes det blir vanskelig.

Hvis du jobber 50% får kanskje avdelingen du jobber på ekstra ressurser til vikar, mens når du går opp til 100% mister avdelingen de ekstra ressursene, samtidig som de fortsatt må tilrettelegge for deg.

Jeg skriver ikke hvorfor på grunn av gjenkjennelse. I nesten hvilken som helst annen jobb ville ikke dette vært noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke å være kjip, men jeg får dårlige vibber av innlegget ditt. En lege kan ikke nekte deg å jobbe, DU bestemmer om du skal bruke en sykemelding du har fått eller ikke. 

Jeg forstår deg slik at den spesifikke tilretteleggingen ikke kunne tilbys i 100% stilling, av hensyn til arbeidsplassen og de andre ansatte. Alternativet var da å finne en annen jobb internt, men det du blir tilbudt vil du ikke ha, og i mellomtiden er du omtrent ikke på jobb. Om du forsøker å se dette litt utenfra så er det klart at du ikke blir superpopulær når du bare skaper problemer (selv om det absolutt kan være reelle grunner til dette). 

Det er litt uklart om du søker jobber eksternt også - dette er den åpenbare løsningen. Om det ikke er mulig å tilrettelegge for deg, og det ikke finnes jobber internt du vil ha da må du nesten slutte i jobben. Det er grenser for hvor langt arbeidsgiver kan (og skal) strekke seg. Du kan bli oppsagt etter et år om du er så mye borte som du er og det ikke finnes andre interne jobber du får og ønsker. 

Kanskje du kan melde deg inn hos diverse bemanningsbyråer og få hjelp til å få ny jobb der, samtidig som du søker på ledige jobber som blir publisert? Jeg tviler helt ærlig på at det kommer til å bli bra for deg på denne arbeidsplassen, og at jo fortere du kommer deg over i noe annet jo bedre.

Du får tro hva du vil av innlegget mitt. Men sånn blir det. Jo, en lege kan si det. Og med mindre jeg er stokk dum, så følger jeg hans råd. Jeg HAR sagt jeg skal over i en annen jobb og det er også slik at kommunen skal komme med noe annet som løsning siden jeg har fast ansettelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

denne arbeidsplassen, og at jo fortere du kommer deg over i noe annet jo bedre.

Hvorfor tror du det? Jeg trenger ikke tilretteleggingen der, skjønner du. 

Skrevet

Jeg skriver ikke hvorfor på grunn av gjenkjennelse. I nesten hvilken som helst annen jobb ville ikke dette vært noe problem. 

Men kan du ikke da søke deg over på en av de jobbene? Du skriver som om det er arbeidsgivers ansvar å finne en stilling til deg, mens du bare sitter å venter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får tro hva du vil av innlegget mitt. Men sånn blir det. Jo, en lege kan si det. Og med mindre jeg er stokk dum, så følger jeg hans råd. Jeg HAR sagt jeg skal over i en annen jobb og det er også slik at kommunen skal komme med noe annet som løsning siden jeg har fast ansettelse. 

En lege kan IKKE nekte deg å jobbe, uansett hva du påstår - det velger du. 

Du tar også feil når det gjelder hvor beskyttet du er som arbeidstaker bare fordi du har fast ansettelse. Selv om du jobber i kommunen kan du ABSOLUTT bli oppsagt om du ikke takker ja til noe av  det du blir tilbudt, og om det går lang tid før man finner en løsning. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (Akkurat nå):

Men kan du ikke da søke deg over på en av de jobbene? Du skriver som om det er arbeidsgivers ansvar å finne en stilling til deg, mens du bare sitter å venter. 

Du får lese igjen. Jeg har sendt i vei et par søknader til passende jobber nå…………….. jeg reagerer på tausheten som oppsto. Jeg skulle høre fra HR og ikke minst hovedtillitsvalgte. Hver gang jeg henvender meg til noen så er det taust og jeg får ikke vite mine rettigheter eller gangen i noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Du tar også feil når det gjelder hvor beskyttet du er som arbeidstaker bare fordi du har fast ansettelse. Selv om du jobber i kommunen kan du ABSOLUTT bli oppsagt om du ikke takker ja til noe av  det du blir tilbudt, og om det går lang tid før man finner en løsning. 

Ja men tenk om NOEN kunne opplyse meg om dette?! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får lese igjen. Jeg har sendt i vei et par søknader til passende jobber nå…………….. jeg reagerer på tausheten som oppsto. Jeg skulle høre fra HR og ikke minst hovedtillitsvalgte. Hver gang jeg henvender meg til noen så er det taust og jeg får ikke vite mine rettigheter eller gangen i noe. 

HR ville jeg ikke forventet noe fra, de er til for ledelsen - ikke for å ivareta ansatte. Da har du nok større sjanse hos tillitsvalgte, og å prøve å purre på han/henne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt, jeg hadde vært stokk dum om jeg gjorde det. For helsens skyld. Sånn rett på legevakt igjen akutt og igjen og sykmeldt og greier. Så NEI! Legen hadde helt rett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HR ville jeg ikke forventet noe fra, de er til for ledelsen - ikke for å ivareta ansatte. Da har du nok større sjanse hos tillitsvalgte, og å prøve å purre på han/henne.

Har purret som et helvete. Ingen av de svarer. 

Skrevet

Har hatt dialog med nav. Har sagt at jeg skjønner vanlig tilrettelegging ikke går i lengde. Derfor sier jeg at vi må finne en annen stilling i kommunen og jeg gjør mitt. Det er de som har blitt helt tause. 

Jeg synes dette fremstår som noe kravstort/berettiget. De kan ikke bare opprette en stilling til deg, kompetanse og fagfelt må vurderes og vanlige ansettelsesrutiner må jo følges.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (7 minutter siden):

Du får lese tidligere innlegg så får du med deg at jeg har søkt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...