Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har liggende smykker og øredobber mm som jeg har arvet for lenge siden.  Smykkene er gammelmodig og jeg ønsker å selge dem. Men hvor gjør jeg det? "Gullbrev" tar imot gull? Men hva med dette andre?

Er det andre som kjøper sølv, diamanter og safirer? Eller må jeg selge på finn.no? Og hvordan fungerer det?

Anonymkode: b8cf3...be0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En del butikker tar i mot enten smelter om eller selger videre. Må bare google salg smykker.

Vet noen har blitt lurt av gullgruve, fått mindre en verdi

Anonymkode: 120a5...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp artikler om Gullbrev. Veldig useriøst fordi de annonserer med høyest gullpris, men det er kun for første grammet! Alt etter det, får man elendig pris på. 

Bruk isåfall noen mer seriøse aktører (jeg bruker Gullbanken selv, men gjlr din egen research! Ikke stol blindt på fremmede på internett). 

Hvis du skal selge gullet for seg selv, vil du jo kanskje få mindre for dem enn å selge dem slik de er. Samtidig er Norge et lite land med begrenset antall kjøpere av slike smykker, kanskje... 

Derfor tror jeg faktisk jeg ville testet ut auksjon på eBay for smykkene. Akkurat som de er, for en høy pris. Du kan legge ut bilder på chatgpt med informasjon og be den hjelpe deg prissette - bruk sunn fornuft, for den er ikke slik at den vet alt, men den kan hjelpe deg på vei for prissetting, da den sammenligner over andre annonser rundt omkring.

Ang. eBay, mange samlere rundt i verden bruker den siden. Jeg har aldri lagt ut selv, så jeg vet ikke hvordan det fungerer, men jeg kjenner samlere av ulike ting som har lagrede søk på ting de er interessert i og de byr stadig vekk på noe de vil ha. Så sørg for å få med mange ulike ord i teksten, for å øke sjansen for at flest mulig ser det.

Og for å sende, må du selvsagt sende godt polstret, og med sporing og forsikring! Ta det med i beregningen når du setter minstesum. Så kan du jo håpe det blir en budkrig mellom flere 🤗

Anonymkode: bab1f...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hi

Andre?

AnonymBruker
Skrevet

Tingen med edelstener er at de ikke er like mye verdt når de er brukt, små diamanter er tilnærmet verdiløse. Men hvis det er antikke smykker, kan jo kanskje finere bruktbutikker være interesserte? De som selger antikvariske ting. 

Anonymkode: 021c7...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren min solgte en bismark  lenke på Gullbrev for 500 kr. Ser de selges brukt for 30 k. Styr unna Gullbrev. 

tror heller jeg hadde solgt på Finn eller lignende ja, men tatt med til en gullsmed eller flere først for å få vite verdien. Og spurt det i samme slengen. Jeg hadde ikke solgt safirer i hvert fall om jeg ikke fikk en veldig god pris. 

Anonymkode: 15c3e...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Søke på finn for å se om du kan finne tilsvarende så du ikke blir lurt. Bildesøk kan være greit. 

Anonymkode: 6f2cd...29b

AnonymBruker
Skrevet

Tipper de smykkene dine ikke er verdt noe særlig, men sølv får du solg alle steder de tar imot gull.

Diamanter/safirer må være av en viss størrelse eller unik kvalitet for at du skal få noe igjen ved salg. 

Anonymkode: 284f3...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Der du sertifikat på diamantene?

Anonymkode: b83ef...743

AnonymBruker
Skrevet

Gå til Gullsmed og få dem til å vurdere det.

Jeg har en svær diamant jeg vil kunne få 20K for pluss det hvite gullet rundt den og kjedet.

Anonymkode: 5bc78...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sertifikat på diamantene. Men jeg aner ikke verdi og betydningen av det som står i det. 

Hi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en svær diamant jeg vil kunne få 20K for pluss det hvite gullet rundt den og kjedet.

Så en gullsmedbutikk var villig å kjøpe kjedet av deg? Hi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva betalte du for denne svære diamanten? 200 k? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sertifikat på diamantene. Men jeg aner ikke verdi og betydningen av det som står i det. 

Hi

Er den ikke forsikret? Hva står det da? Har du prøvd å google? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så en gullsmedbutikk var villig å kjøpe kjedet av deg? Hi

Ja, de designer og gjenbruker gull og edelstener 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hva betalte du for denne svære diamanten? 200 k? 

Arvegods.

Har tenkt å lage noe til meg selv med den.

Bruker ikke smykket som det er. Kanskje lage en ting eller noe 🤷

AnonymBruker
Skrevet

Hi

Hvilket år er det fra? Er det vintage?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arvegods.

Har tenkt å lage noe til meg selv med den.

Bruker ikke smykket som det er. Kanskje lage en ting eller noe 🤷

Ring 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en brukt/antikk butikk med en del sølvtøy som ikke ble brukt. Ulike skjeer og slikt. De tok imot og gav meg 10.500 kroner tilbake. :) Fort gjort, pengene på konto dagen etter. 

Anonymkode: 3b645...a66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilket år er det fra? Er det vintage?

Ja diamantene er veldig gamle. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...