AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Jeg søkte AAP og skulle ha fått vedtak nå, behandlingstiden har gått ut og jeg spurte derfor Nav hvordan det gikk med søknaden min og når jeg kan forvente å få svar. Fikk da til svar at søknaden min fortsatt lå til behandling hos Nav lokalt. Og at når den ble ferdig behandlet hos Nav lokalt skulle den bli oversendt til Nav arbeid og ytelser, og at det er Nav arbeid og ytelser som fatter endelig vedtak. Søknaden min har ikke blitt sendt videre til nav arbeid og ytelser en gang, og de skal jo også bruke en del uker på å behandle saken. Og det er jo nav arbeid og ytelser som fatter vedtaket. Nav lokalt har jo brukt hele behandlingstiden og ikke sendt den videre, det burde jo ikke gå an? Det virker jo som om jeg ikke får svar før juli nesten om alt skal ta så lang tid og det er jo 2 måneder etter det egentlig skulle være klart. Er det flere som har opplevd dette med AAP søknader? Anonymkode: 0dd41...be4
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai Er du sikker på at Nav lokal har fått alt de trenger for å behandle søknaden? Som f.eks legeerklæring? Min erfaring er at det nesten alltid er legeerklæringene som lager den ekstremt lange behandlingstiden. Nav lokal har ansvar for å lage et oppfølgingsvedtak og en innstilling til vedtak. For å få gjort det må de ha all dokumentasjon, som for eksempel dokumentasjon fra lege, eventuelle rapporter fra tiltak eller lignende. De skal også ha en prat med deg i forkant. Så skal innstillingen og oppfølgingsvedtaket godkjennes av en sentral beslutter, før alt sendes til Nav arbeid og ytelse for endelig vedtak. Jeg ville ha sjekket med lokal veileder om hvor saken står og om det er noe som står i veien for at de kan gjøre alt ferdig. En annen ting er jo om du ha annen ytelse i dag? Dersom det er lenge til f.eks maksdato for sykepenger så blir nok ikke søknaden prioritert enda. Anonymkode: 19969...c62 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at Nav lokal har fått alt de trenger for å behandle søknaden? Som f.eks legeerklæring? Min erfaring er at det nesten alltid er legeerklæringene som lager den ekstremt lange behandlingstiden. Nav lokal har ansvar for å lage et oppfølgingsvedtak og en innstilling til vedtak. For å få gjort det må de ha all dokumentasjon, som for eksempel dokumentasjon fra lege, eventuelle rapporter fra tiltak eller lignende. De skal også ha en prat med deg i forkant. Så skal innstillingen og oppfølgingsvedtaket godkjennes av en sentral beslutter, før alt sendes til Nav arbeid og ytelse for endelig vedtak. Jeg ville ha sjekket med lokal veileder om hvor saken står og om det er noe som står i veien for at de kan gjøre alt ferdig. En annen ting er jo om du ha annen ytelse i dag? Dersom det er lenge til f.eks maksdato for sykepenger så blir nok ikke søknaden prioritert enda. Anonymkode: 19969...c62 TS her. Ja de har fått legeerklæring den fikk de innenfor de 3 ukene de ga legen min. Jeg er arbeidsledig så det er bare legeerklæring som er i saken min, altså ingen sykepenger, arbeidsforhold osv. Så de har all dokumentasjon, jeg har også sendt en egenerklæring (helt frivillig) jeg lever på tiltakspenger, så jeg lever på 6400 kr i måneden ca. Jeg er ikke sykmeldt, ikke vært i arbeid før. Så ingen maksdato å forholde seg til heller, men de skal jo forholde seg til saksbehandlingstid. Anonymkode: 0dd41...be4 1
mommyaka Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Ja de har fått legeerklæring den fikk de innenfor de 3 ukene de ga legen min. Jeg er arbeidsledig så det er bare legeerklæring som er i saken min, altså ingen sykepenger, arbeidsforhold osv. Så de har all dokumentasjon, jeg har også sendt en egenerklæring (helt frivillig) jeg lever på tiltakspenger, så jeg lever på 6400 kr i måneden ca. Jeg er ikke sykmeldt, ikke vært i arbeid før. Så ingen maksdato å forholde seg til heller, men de skal jo forholde seg til saksbehandlingstid. Anonymkode: 0dd41...be4 Hvor lenge har du ventet på svar på aap?
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai Brukte 3 mnd på meg. Alt var igrunn klart fra dag en. Men var saksgang og sykdom på Nav internt. Men plutselig dagen før saksbehandler hos Nav skulle på dialogmøte med DPS,fastlege,psykolog og meg ble ble søknad innvilget i slutten av januar 26. Da hadde jeg gått uten inntekt siden november 24. Fikk etterbetaling,og har nå utbetalt ca 22.000,- etter 13% skatt. Da jeg kun hadde inntekt i 2 av de 3 siste årene med lønn. Føles som jeg er i himmelriket. Men litt surt at dem måtte bruke året med 0 i inntekt i beregningen. Anonymkode: e34bd...2f3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai mommyaka skrev (11 minutter siden): Hvor lenge har du ventet på svar på aap? TS her. 3 måneder, altså hele saksbehandlingstiden det skal ta å få AAP. Skulle fått det denne uken, men den er jo ikke ferdig hos nav lokalt en gang Anonymkode: 0dd41...be4
AnonymBruker Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai No bruker nav veldig lang tid på alt føler jeg. Vi bruker dem en del gjennom jobb. Ofte 6 mnd behandlingstid🙄 Anonymkode: 0745f...a05 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): No bruker nav veldig lang tid på alt føler jeg. Vi bruker dem en del gjennom jobb. Ofte 6 mnd behandlingstid🙄 Anonymkode: 0745f...a05 Joa men de opplyser jo om saksbehandlingstid, det var 12 uker på aap når jeg søkte. Da burde de jo klare å holde seg til det Anonymkode: 0dd41...be4
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai Anbefaler deg å snakke med veileder og opplyse om hvor lang tid det har gått. Si at du ønsker en oppdatering og om det er mulig å få prioritert søknaden. Har jobbet på Nav og ikke opplevd dette. At det går over tiden, ja, men da har det vært dokumenter som trengs som kommer sent. Høres ut som ressursmangel på kontoret eller en feil. Du bør absolutt kontakte selve kontoret. Anonymkode: 59fa8...32a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai Virker som det er nye normalen i nav. Så på mannen der sendte de nå inn 2 mnd før sykepenger periode gikk ut, enda gikk det 4 mnd etter det før han fikk svar. Leste i dag at en av de største årsakene til at folk misligholdt lån var pga saksbehandling tid hos nav på sykepenger, aap og uføretrygd. For selv om folk sendte inn I god tid ble behandlingstid ofte lenger en det nav gikk ut med. Og at de drev med rare utbetaling som 2500 kr da, og 5000 kr da, og 1500 kr da. Og folk fikk 0 oversikt om utbetaling stemte for var helt håpløs å følge med på Anonymkode: 88ebe...e2f
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai Problemet hos Nav lokal er at veilederen som skal behandle saken din sannsynligvis har 200 andre saker i sin portefølje. Du drukner litt i mengden. Ta kontakt med veileder via aktivitetsplanen så får du nok noe informasjon Anonymkode: cd07b...ff5 3 1
mommyaka Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Joa men de opplyser jo om saksbehandlingstid, det var 12 uker på aap når jeg søkte. Da burde de jo klare å holde seg til det Anonymkode: 0dd41...be4 Min tok 19 uker..fleste 15
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 8.05): Anbefaler deg å snakke med veileder og opplyse om hvor lang tid det har gått. Si at du ønsker en oppdatering og om det er mulig å få prioritert søknaden. Har jobbet på Nav og ikke opplevd dette. At det går over tiden, ja, men da har det vært dokumenter som trengs som kommer sent. Høres ut som ressursmangel på kontoret eller en feil. Du bør absolutt kontakte selve kontoret. Anonymkode: 59fa8...32a Ja tok kontakt med veilederen, hun kunne ikke si noe om hvor lang tid det kom til å ta før jeg fikk vedtaket. Men jeg spurte om hvorfor den fortsatt lå hos nav lokalt og fikk til svar fra veileder « Saksbehandlerteamet vårt jobber så fort de kan, så det er nok fordi det er mange søknader å behandle for tiden. Jeg har vært i kontakt med saksbehandleren som behandler din søknad hos oss. Hun sier at den mest sannsynlig vil bli sendt videre til Nav Arbeid og ytelser i løpet av denne uken eller begynnelsen av neste uke.» så spurte jeg om hun kunne be saksbehandler om å be nav arbeid og ytelser om å prioritere saken min når den blir sendt til dem. Jeg ringte nav og fikk beskjed om at det var en mulighet så spurte veileder om hun kunne gjøre det, så den slipper å ligge i flere måneder hos nav arbeids og ytelser også Anonymkode: 0dd41...be4
AnonymBruker Skrevet 6. mai #14 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 8.02): Joa men de opplyser jo om saksbehandlingstid, det var 12 uker på aap når jeg søkte. Da burde de jo klare å holde seg til det Anonymkode: 0dd41...be4 Saksbehandlingstiden er 14 uker nå. Den økte for ikke så lenge siden. Selv om jeg skjønner at du er utålmodig.. Nav arbeid og ytelser har vel rundt 3-4 uker på seg på å ferdigbehandle saken uansett hvor lang tid Nav kontoret bruker. Anonymkode: 87c8a...c1a
AnonymBruker Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai Jeg stresser med det samme. Sykepengene går ut neste uke og jeg har fortsatt ikke fått svar. Søkte i midten av februar og har en god legeerklæring. Anonymkode: e5ca9...11f
Ingar-André Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2026 den 21.15): Jeg søkte AAP og skulle ha fått vedtak nå, behandlingstiden har gått ut og jeg spurte derfor Nav hvordan det gikk med søknaden min og når jeg kan forvente å få svar. Fikk da til svar at søknaden min fortsatt lå til behandling hos Nav lokalt. Og at når den ble ferdig behandlet hos Nav lokalt skulle den bli oversendt til Nav arbeid og ytelser, og at det er Nav arbeid og ytelser som fatter endelig vedtak. Søknaden min har ikke blitt sendt videre til nav arbeid og ytelser en gang, og de skal jo også bruke en del uker på å behandle saken. Og det er jo nav arbeid og ytelser som fatter vedtaket. Nav lokalt har jo brukt hele behandlingstiden og ikke sendt den videre, det burde jo ikke gå an? Det virker jo som om jeg ikke får svar før juli nesten om alt skal ta så lang tid og det er jo 2 måneder etter det egentlig skulle være klart. Er det flere som har opplevd dette med AAP søknader? Anonymkode: 0dd41...be4 Har ikke hatt aap, men sjukmelding grunnet oppbrukte skuldre. Jeg var på jobb igjen i evigheter før jeg fikk så mye som ei krone av nav.
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2026 den 15.28): Jeg stresser med det samme. Sykepengene går ut neste uke og jeg har fortsatt ikke fått svar. Søkte i midten av februar og har en god legeerklæring. Anonymkode: e5ca9...11f Har du fått 14a vedtak av Nav kontoret? Anonymkode: 87c8a...c1a
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2026 den 21.15): Jeg søkte AAP og skulle ha fått vedtak nå, behandlingstiden har gått ut og jeg spurte derfor Nav hvordan det gikk med søknaden min og når jeg kan forvente å få svar. Fikk da til svar at søknaden min fortsatt lå til behandling hos Nav lokalt. Og at når den ble ferdig behandlet hos Nav lokalt skulle den bli oversendt til Nav arbeid og ytelser, og at det er Nav arbeid og ytelser som fatter endelig vedtak. Søknaden min har ikke blitt sendt videre til nav arbeid og ytelser en gang, og de skal jo også bruke en del uker på å behandle saken. Og det er jo nav arbeid og ytelser som fatter vedtaket. Nav lokalt har jo brukt hele behandlingstiden og ikke sendt den videre, det burde jo ikke gå an? Det virker jo som om jeg ikke får svar før juli nesten om alt skal ta så lang tid og det er jo 2 måneder etter det egentlig skulle være klart. Er det flere som har opplevd dette med AAP søknader? Anonymkode: 0dd41...be4 Jeg har lite erfaring med dette, men hos en slektning som fikk en skade brukte de to år på å behandle den. Fikk først avslag, men etter klage gikk den gjennom. Jeg hadde purret på skriftlig, hver gang en frist passerer. Anonymkode: 9a220...8a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå