Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med forlovelses- og gifteringer i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Det er nok fortsatt lenge til jeg blir presentert med en vakker ring i en firkantet boks imens kjæresten står på ett kne, men jeg er nysgjerrig på hvordan dette med ringer fungerer i Norge.

Bruker man forlovelsesringen som giftering? Jeg mener å ha hørt at man fra gammelt av flyttet ringen fra venstre til høyre hånd etter at man ble gift. Stemmer dette? Hvordan er tradisjonen nå i dag?

Når man blir forlovet, får man jo presentert en ring som gave av sin partner. Går partner da uten ring i «forlovelsesperioden», eller kjøper partner seg egen ring som hen også har?

hvis paret kjøper nye gifteringer, hva skjer med forlovelsesringen(e)? Blir de ikke brukt? Bruker man da begge og «stacker» dem (som jeg har sett på SoMe med ‘ring stacking’)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok store variasjoner. Vi forlovet oss uten ringer og har heller ikke gifteringer. 

Anonymkode: 8940c...ece

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å komme mange ulike svar. Kjenner par der begge kjøpte forlovelsesringer og sluttet å bruke de da de kjøpte gifteringer. Kjenner par der kun dama har ring (med sten) og fikk gifteringen slipt sånn at den passer over forlovelsesringen. Kjenner par der de forlovet seg uten ringer og kun kjøpte gifteringer...

Anonymkode: 6277a...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er heldigvis helt opp til dere å selv velge og finne ut av for å se hva som er riktig for akkurat dere. Det er så mange ulike tradisjoner og ønsker at det nesten ikke er mulig å finne noe som gjelder flesteparten.

Min anbefaling er å snakke sammen og tenke over hvilke element og ringer som betyr noe for dere.

For meg og min mann var ikke forlovelse viktig, vi ble enige om å gifte oss og ingen av oss fridde. Vi hadde heller ikke forlovelsesringer men vi har gifteringer som vi kjøpte sammen og tok på i sermonien når vi ble gift. Begge bruker de for det meste men mannen veksler på hvilken hånd og jeg lar ofte ringen bare ligge hjemme. 

Anonymkode: c18d5...af1

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble bare enige om å forlove oss, kjøpte ringer sammen. Var ingen som fridde. Kommer til å gå mange år til før vi gifter oss, hvis vi noen gang gjør det. I tilfelle giftemål kommer vi til å beholde de samme ringene. Vi har derfor tekst inni, men ikke dato. Vi har barn på hver vår kant og disse gikk sammen og «krevde» at vi enten møtte forlove oss eller gifte oss. Ungene følte det var mer alvor mellom oss dersom vi gjorde det, så da forlovet vi oss siden vi uansett har tenkt å være sammen resten av livet. Har ringen på høyre hånd. 

Anonymkode: f9f0b...c2c

AnonymBruker
Skrevet
Caktus skrev (5 timer siden):

Hei!

Det er nok fortsatt lenge til jeg blir presentert med en vakker ring i en firkantet boks imens kjæresten står på ett kne, men jeg er nysgjerrig på hvordan dette med ringer fungerer i Norge.

Bruker man forlovelsesringen som giftering? Jeg mener å ha hørt at man fra gammelt av flyttet ringen fra venstre til høyre hånd etter at man ble gift. Stemmer dette? Hvordan er tradisjonen nå i dag?

Når man blir forlovet, får man jo presentert en ring som gave av sin partner. Går partner da uten ring i «forlovelsesperioden», eller kjøper partner seg egen ring som hen også har?

hvis paret kjøper nye gifteringer, hva skjer med forlovelsesringen(e)? Blir de ikke brukt? Bruker man da begge og «stacker» dem (som jeg har sett på SoMe med ‘ring stacking’)?

Det er veldig forskjellige tradisjoner i USA og Norge :

USA har en tradisjon basert på medgift : forlovelsesringen skal representere 3 ganger mannens  månedslønn, og ender som regel opp som en ring med stor diamant. Den er separat fra gullringen man får ved alteret. 

I Norge giftet man seg inn i en familie, så verdien av mannen var allerede avklart. Og forlovelsen var i stor grad egentlig giftermålet: giftemålet var bekreftelsen.... hvorfor flertallet av brudene var gravide i Norge. Ideen om jomfrubaserte giftemål, handlet om Adel og kongelig; vi foretrakk at jobben var mulig. 

Så i norge, vil mange gå forlovelsesperioden med gull ring uten innskripsjon, og få inskriptert gullring ved alteret.

Men gitt some og ulike tradisjoner og personlige preferanser, vil du se ulike innganger..... 

Sjekk ut hvordan din bedre halvdel tenker : på slutten av dagen er det symboler, og jo mindre penger dere bruker på dette , jo mer penger har dere til viktige ting. (ingen av oss har brukt gifteringene fra dag en.... bortkastetde penger, selv om det er gull). 

Anonymkode: dc63e...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange ulike varianter her, så man gjør som man selv vil. Tradisjonene er ikke så ensartede eller sterke i dag som tidligere.

Vi hadde ikke forlovelsesringer (og ikke noe frieri med ring), men vi har gifteringer i gult gull vi bruker 24/7.

Min bror fridde med diamantring som hun brukte i forlovelsestiden, mens han ikke hadde ring. I bryllupet tok de på gifteringer, hun bruker begge ringene på samme finger på høyre hånd. Alle tre ringene er i hvitt gull.

Min mor går med forlovelsesringen på venstre hånd, og begge har giftering på høyre hånd (de har vært gift i snart 60 år❤️)

Anonymkode: 12c0e...4a3

AnonymBruker
Skrevet

I min omgangskrets har de fleste enten ventet til bryllup med ringer, eller kjøpt ringer i forbindelse med forlovelse som da er inngravert i forbindelse med bryllup. Da har noen av damene også fått satt inn diamant. For et par jeg kjenner har damen fått en egen forlovelsesring med stor diamant, og giftering i tillegg. Denne damen bruker begge to samtidig. 

Alle unntatt et par bruker ringen på høyre hånd og har hele tiden hatt den på høyre hånd.

Anonymkode: add66...019

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere var det vanlig at man gikk sammen og kjøpte forlovelsesringer til begge. Noen kjøpte nye ringer til vielsen og gikk med begge ringene, andre brukte forlovelsesringene som gifteringer også.

Tradisjonen med at mannen frir med en stor diamantring har aldri vært vanlig i Norge. Det er noe som kommer fra amerikanske filmer.

Anonymkode: 810fa...c33

• Liker 1
Skrevet

Da jeg giftet meg første gang fulgte vi norsk tradisjon og kjøpte ringer som vi også brukte til bryllup. Nå er jeg gift med en amerikaner som fridde med diamantring. Bruker forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre. Han går også med giftering.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke forlovelsesringer og var heller ikke forlovet. Vi bestemte oss for å gifte oss fire mnd før den store dagen og da tok vi på gullringer, like sådan. 

Anonymkode: cd869...208

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det nok store variasjoner. Vi forlovet oss uten ringer og har heller ikke gifteringer. 

Anonymkode: 8940c...ece

Hva er vitsen med å være forlovet og gift hvis ingen ser det?

Anonymkode: 7b84b...6f8

AnonymBruker
Skrevet

Vi forlovet oss aldri. Ringene ble kjøpt til bryllupet. 

Anonymkode: be441...8be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er vitsen med å være forlovet og gift hvis ingen ser det?

Anonymkode: 7b84b...6f8

🤣

Anonymkode: 12c0e...4a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bestemte oss for at vi skulle gifte oss (ikke noe frieri fra noen), kjøpte forlovelsesringer sammen og graverte inn den datoen vi ble enige om. Da vi giftet oss året etter graverte vi inn bryllupsdatoen også. 
Jeg går også med gifteringene til foreldrene mine, (de er døde begge,) og i de står kun forlovelsesdatoen gravert inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Han fridde til meg og vi hadde ikke forlovelsesringer. Vi har nå like gifteringer i sølv. 

Anonymkode: f5396...597

AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det ikke tradisjon med forlovelsesring(er) som i USA med diamant, men selvsagt har enkelte hentet inspirasjon fra andre land.

I Norge er tradisjonelt enten å bruke gifteringene som forlovelsesringer, enkle i gult gull, eller at man tar i bruk disse fra bryllupsdagen. Begge deler på høyre hånd. Flere ringer er altså ingen norsk tradisjon.

Anonymkode: 81289...deb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min omgangskrets har ingen forlovet seg. Nesten alle har gifteringer, men mange bruker ikke ring av praktiskr grunner.

Anonymkode: 02173...d7c

Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
Skrevet

Han fridde med forlovelsesring,

30966-2_1920x1920.jpg?ts=1685624318

Har den på venstre hånd, mest komfortabelt.

På høyre har jeg gifteringen ofte, men ikke alltid.

image.png.66cb91c80ecee8c1857828e9dd0c3436.png

Alle har vel sin egen måte, for mange her til lands er jo heller ikke gift, men samboere livet ut, og noen trolovet. Mange fallgruver, om man skal lese ringer og hender som om de var selvklare tegn på sivilstatus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...