Gå til innhold

Hva gjøre når familie bryter båndtvangen...?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søster og mannen har en schæfer (som nå er ca 5 år), som de ikke har kustus på. Det er verdens søteste og blideste hund. Den er virkelig ikke farlig. 

MEN når vi er på fjellturer sammen så slipper de hunden løs. Fordi "den har så masse energi som den må få utløp for". De føler det er synd på hunden som må gå i bånd. Jeg mistenker også at de synes det er stressende for dem selv å gå med hunden i bånd, siden den drar så fælt. Den kan noen ganger gå pent, men noen ganger henger de  etter som et slips. 

Nå er det båndtvang og fjellområdet her er nasjonalpark. 

Jeg synest det er så fælt at de bare slipper hunden løs. Den springer avgårde. Noen ganger så stikker den av i flere timer.

Jeg har ikke hund og har ikke hundeautoritet. Jeg har prøvd å si fra, men nå gruer jeg meg til de gangene vi skal i fjellet fordi det blir så mye styr.

Noen tips? 

Anonymkode: 29916...c75

• Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke endre andre, bare hvordan du selv forholder deg til dem. Hvis de ikke er villig til å ta diskusjonen, så må du vurdere om du enten bare må la det gå og over se det eller droppe og bli med dem i fjellet.

Da blir det ikke styr.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

I flere timer?! 

Hva vet de om den jakter og forstyrrer dyrelivet i den perioden? Hva om den kommer over en kalv? 

Fullstendig uakseptabelt! De må jo skaffe seg en langline heller. Hårreisende. 

Anonymkode: 00748...752

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet

Si ifra, mer kan du ikke gjøre med mindre du vil melde det inn. 
Dukker forhåpentligvis opp andre som gjør det. 

• Liker 13
Skrevet

Oppfordre til å bruke bånd, og forklare hvorfor. 

• Liker 9
Skrevet

I flere timer? Meld fra til politiet.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

At hunden får løpe litt i et åpent område hvor de har kontroll synes jeg er helt fint, men at den er borte i flere timer er overhode ikke greit. Som hundeeier blir jeg livredd hvis mine gjemmer seg bak et tre og jeg ikke ser de på tre sekunder. Hadde de blitt borte i timer hadde jeg bitt helt ødelagt og satt igang full leteaksjon.

Anonymkode: c4c54...b43

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har min løs i åpne områder der jeg ser henne hele tiden, og kaller henne ofte inn sånn at hun ikke stikker så veldig langt. Hun er uansett flink til å sjekke inn med jevne mellomrom selv. Tar hun en fugleunge så får det bare være, naturen er nådeløs og den kunne like gjerne blitt tatt av en rev. 

Anonymkode: eed3e...5eb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har min løs i åpne områder der jeg ser henne hele tiden, og kaller henne ofte inn sånn at hun ikke stikker så veldig langt. Hun er uansett flink til å sjekke inn med jevne mellomrom selv. Tar hun en fugleunge så får det bare være, naturen er nådeløs og den kunne like gjerne blitt tatt av en rev. 

Oi, hvis alle hundeeiere tenker sånn så blir det ikke nok fugleunger igjen 😕 

• Liker 40
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Du kan ikke endre andre, bare hvordan du selv forholder deg til dem. Hvis de ikke er villig til å ta diskusjonen, så må du vurdere om du enten bare må la det gå og over se det eller droppe og bli med dem i fjellet.

Da blir det ikke styr.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I flere timer?! 

Hva vet de om den jakter og forstyrrer dyrelivet i den perioden? Hva om den kommer over en kalv? 

Fullstendig uakseptabelt! De må jo skaffe seg en langline heller. Hårreisende. 

Anonymkode: 00748...752

Ja, ofte er den borte i opptil flere timer. De prøver å kalle inn, men det har aldri fungert. Noen ganger så sitter hunden og venter ved inngangen til nasjonalparken, når de kommer tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (3 timer siden):

I flere timer? Meld fra til politiet.

Litt ekstremt?

Da må jeg vel filme dem eller noe? Så jeg har bevis? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Litt ekstremt?

Hvorfor er det ekstremt? Det er jo ulovlig av en grunn. En schaefer er en hund med stort skadepotensiale. Den skal selvfølgelig ikke løpe fritt uten tilsyn i timevis.

Forklar situasjonen til lokalt politi, så kanskje de tar en bekymringssamtale først.

Endret av Kratos
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Om det var min bror hadde jeg bedt han rett ut om å holde hunden i bånd dersom vi skulle gå fjelltur sammen. Jeg er blant dem som ikke bryr meg om løse hunder under båndtvangen (veldig tungt for båndtvang brigraden på some å høre, menmen. Dere får ta dere en Sobril og puste med magen 😂)  så lenge de oppfører seg, men stikker hunden og blir borte hver tur så må det jo være et jævla styr å gå tur med dem. De risikerer at hunden forsvinner og aldri kommer tilbake igjen... Det stresset hadde jeg ikke orket å forholde meg til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Litt ekstremt?

Ikke ekstremt, de bryter jo loven OG setter hunden i fare? Hva om den skader seg alene? Hva om den møter på beitedyr og en bonde med våpen? Hva om den jager opp nyfødte rådyr eller nyklekkede fugleunger? Båndtvangen er ikke der som en anbefaling eller straff for hundeeiere, den er der for å beskytte en allerede sårbar natur i en kritisk periode. Jeg hadde anmeldt absolutt hvem som helst som oppførte seg sånn, både søster og bror og egne barn. 

Anonymkode: d3d78...564

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Wow. Og her har vi en av grunnene til at dyrelivet i den norske naturen er i krise. Nok en person som hverken forstår eller bryr seg om naturen og hvordan den etterlates til neste generasjon. Tenker du sånn ellers også? Kaster søppel på bakken fordi bakken uansett er skitten? Sniker i køene fordi verden er brutal og hadde ikke du sneket hadde andre gjort det? Det er helt uforståelig for meg at det finnes mennesker med sånn tankegang som det der. 

Anonymkode: d3d78...564

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier til venner at hvis de slipper hunden sin uten langline (eller lar den løpe lenger unna enn langlina rekker)  i båndtvangsperioden, så går jeg ikke på tur med dem. 

Anonymkode: fcf37...e60

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En tidligere kollega av meg hadde samme tankegang som deg. 

Helt til han måtte ut å lete etter bikkja som ikke ville komme på innkall. Og fant bikkja som hadde revet i stykker 3 rådyrkalver - som fremdeles levde og lå og skrek mens hunden fortsatte å rive dem i stykker. 

Ja, naturen er brutal. Men vi trenger ikke å gjøre det verre. 

Anonymkode: 1624a...b50

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En tidligere kollega av meg hadde samme tankegang som deg. 

Helt til han måtte ut å lete etter bikkja som ikke ville komme på innkall. Og fant bikkja som hadde revet i stykker 3 rådyrkalver - som fremdeles levde og lå og skrek mens hunden fortsatte å rive dem i stykker. 

Ja, naturen er brutal. Men vi trenger ikke å gjøre det verre. 

Anonymkode: 1624a...b50

Nå har aldri min hund tatt noe som helst, og jeg håper selvsagt det fortsetter sånn. Så lenge hun oppfører seg så får hun ha den lille friheten på tur iblant. Den dagen hund eventuelt tar en fugleunge så er det jo slutt på å være løs, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å miste nattesøvnen hvis det skjer, Kan legge til at hunden min er ei lita flis på 8 kg, så det er så klart helt urealistisk at hun tar noe som er særlig større enn en mus. Og hvorfor skal ikke min hund kunne kose seg løs på tur av og til bare fordi huskyen til naboen river i hjel rådyr? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har aldri min hund tatt noe som helst, og jeg håper selvsagt det fortsetter sånn. Så lenge hun oppfører seg så får hun ha den lille friheten på tur iblant. Den dagen hund eventuelt tar en fugleunge så er det jo slutt på å være løs, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å miste nattesøvnen hvis det skjer, Kan legge til at hunden min er ei lita flis på 8 kg, så det er så klart helt urealistisk at hun tar noe som er særlig større enn en mus. Og hvorfor skal ikke min hund kunne kose seg løs på tur av og til bare fordi huskyen til naboen river i hjel rådyr? 

Jeg har sett en levende svane bli etterlatt i vannkanten med hodet så vidt duppende over vannet, med bakparten av kroppen revet av av en liten hund. Hvis man først absolutt skal skaffe seg dyr, kan man ikke sørge for at man er i en livssituasjon hvor man kan la dyret trygt få løpe fritt om det er så viktig, og bosette seg et sted med inngjerdet eiendom eller hundepark i nærheten? 

Hundeeiere som deg er virkelig med på å ødelegge for alle. Jeg er vokst opp med hund selv, men etter å ha observert daglig hvordan folk mangler fullstendig kontroll på dyra sine har jeg fått helt avsmak av hvor lite hensyn mange tar. 

Anonymkode: c1177...21b

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en grunn til at det er båndtvang, og det må være like regler for alle, uansett om det er en liten chihuahua eller en husky.

Fullt mulig å bruke langline, og da løper jo hunden i praksis ganske fritt. Ihvertfall til fjells, der det ikke er skog, er det ganske problemfritt. 

Anonymkode: fa314...fcd

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...