Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fordra når mennesker smatter, men synes det er veldig søtt når ender drikker  vann og smatter (når jeg går tur) eller ekorn på youtube spiser frukt og smatter. 

Hvorfor er det slik? Lydene er ikke så ulike 

Anonymkode: 40484...ee2

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke fordra når mennesker smatter, men synes det er veldig søtt når ender drikker  vann og smatter (når jeg går tur) eller ekorn på youtube spiser frukt og smatter. 

Hvorfor er det slik? Lydene er ikke så ulike 

Anonymkode: 40484...ee2

Fordi våre forventinger er annerledes til dyr og mennesker. Vi forventer at mennesker lærer seg folkeskikk, mens dyr er dyr og vi forventer bare at de er søte ❤️ 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 10.08):

Jeg kan ikke fordra når mennesker smatter, men synes det er veldig søtt når ender drikker  vann og smatter (når jeg går tur) eller ekorn på youtube spiser frukt og smatter. 

Hvorfor er det slik? Lydene er ikke så ulike 

Anonymkode: 40484...ee2

Kan det være en slags misofoni? Altså at en reagerer på smatte og spiselyder, Jeg har selv noen som har det sånn i nær familie. Vedkommende kan ble helt rasende av helt vanlige spiselyder mens tilsvarende fra dyr bare er søtt.

https://www.nrk.no/buskerud/en-av-fem-nordmenn-lider-av-misofoni-_-her-er-lydene-folk-hater-1.17641986

 

Anonymkode: 31449...498

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på. For meg er de to lydene nøyaktig det samme.

Jeg trur forskjellen først og fremst finnes i ditt hode.

Anonymkode: a270b...27d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ei greie i hodet. Slafsende katte er like motbydelig som et menneske. 

Anonymkode: 3174e...7ad

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er nok ei greie i hodet. Slafsende katte er like motbydelig som et menneske. 

Anonymkode: 3174e...7ad

Slafsende rovdyr generelt er ikke så sjarmerende der det knases i brusk og bein, mens skinnfiller henger og slenger.

Slafsende gnagere derimot er alltid søtt.

Anonymkode: 2e0d8...599

AnonymBruker
Skrevet

de er kanskje ulike for deg ts men for meg er det like ille uansett hvem som lager lyd 😂

Anonymkode: 87e16...15d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Like ille når dyr smatter her. Må gå når katta slafser i seg mat. Så lite dyr skulle ikke klart å lage så stor lyd.

 

Anonymkode: 516b8...55c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat samme her! Har matet griser og de slafser sinnsykt, men med de er det bare søtt.

Men så synes jeg alle dyr er søte og barn er motbydelige…

Anonymkode: 4006f...b61

Skrevet

Jeg synes ikke smatting og slafsing er spesielt sjarmerende uansett, men selvfølgelig har jeg ulike forventninger til oppførsel og sosial tilpasning hos mennesker enn hos dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Like ille om dyr smatter, og enda eklere om det er hunder. 

Anonymkode: 9b12e...e52

AnonymBruker
Skrevet

Dyr slafser. De svelger unna, de sitter ikke å produserer grøt i munnen.

Det er ikke den samme slimete lyden. 

 

Anonymkode: edff3...5d2

Skrevet

Kommer ann på i hvilken kultur du er i.  I Japan for eksempel så er det vanlig å smatte (slurpe) med maten og blir sett som et komplement til kokken.

Skrevet

Smatting, er ekkelt uansett om det er dyr eller mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...