Gå til innhold

Å skrive om vanskelige ting på sosiale medier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er deres synspunkter om å skrive om vanskelige ting på sosiale medier?

Som kjent så er normen med sosiale medier at en poster det som er positivt med livet sitt. Eller fremstiller seg fra sin beste side. Og derfor er den generelle normen at en bør helst ikke skrive om vanskelige ting på sosiale medier. Men det finnes alltid unntak, fordi det er noen som gjør det likevel. For å ta utgangspunkt i min egen personlige mening, så har jeg ingenting i mot at en kan skrive om vanskelige hendelser på sosiale medier av og til. Men det bør helst balanseres og fremstilles på en måte slik at en ikke fremstår som et offer. Eller at det ikke finnes noen utvei av det som er vanskelig.

Så hva sier dere? Hva er deres meninger om temaet?

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man bør kunne dele og prate om vanskelige ting på sosiale medier om man ønsker det. Skjønner ikke hvorfor man blir sett på som et offer for å dele det, med mindre man aktivt prøver å putte seg i den rollen. Nettopp fordi folk kan tenke negativt om det hvis folk deler "for mye" om vanskelige ting, er det viktig at flere gjør det, tenker jeg. Livet er ikke bare positivt. Å se andres liv gjennom en linse hvor alt negativt blir luket ut er skadelig. Hva som deles på sosiale medier burde gjenspeile virkeligheten mer enn det gjør i dag.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Blod skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at man bør kunne dele og prate om vanskelige ting på sosiale medier om man ønsker det. Skjønner ikke hvorfor man blir sett på som et offer for å dele det, med mindre man aktivt prøver å putte seg i den rollen. Nettopp fordi folk kan tenke negativt om det hvis folk deler "for mye" om vanskelige ting, er det viktig at flere gjør det, tenker jeg. Livet er ikke bare positivt. Å se andres liv gjennom en linse hvor alt negativt blir luket ut er skadelig. Hva som deles på sosiale medier burde gjenspeile virkeligheten mer enn det gjør i dag.

Bra sagt. Folk har selvsagt lov til å dele hva de vil på sosiale medier. Men folk kan nok bli frastøtte av det, fordi det kan være tøft for enkelte å lese det som er negativt. Men som dusier, så er ikke livet en dans på roser. Og bak fasader så skjuler det seg mye og sosiale medier handler som regel nettopp om dét: Fasade. 

Skrevet

Det handler ikke bare om hva man deler, men hvordan og hvor mye. Forskjellen på å dele om vanskelige ting som en av mange ting i livet og å bruke sosiale medier som daglig klagemur hvor man bedriver oversharing uten filter - og ikke minst forskjellen på å fortelle om hva som skjer  og hva man tenker og føler rundt det. (Jeg er i en alder hvor mange mister foreldre, og et innlegg hvor man forteller om dødsfall, sorg og savn er relativt vanlig. Hun som hadde hyppige "jeg savner mamma"-innlegg i årevis ble litt mye...). 

For meg var det naturlig å skrive litt om det på facebook da jeg ble kronisk syk og ufør - både fordi det var en enkel måte å informere mange om det (og jeg har stort sett bare folk jeg faktisk kjenner som fb-venner...) heller enn å måtte fortelle om det på nytt hver gang jeg snakket med noen, og fordi det var og er noe som er en stor del av livet mitt, å ikke si noe om det føles som fortielse, som om jeg skammer meg. Moren min synes derimot jeg deler for mye om jeg nevner på insta at jeg går til psykolog...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (14 timer siden):

Det handler ikke bare om hva man deler, men hvordan og hvor mye. Forskjellen på å dele om vanskelige ting som en av mange ting i livet og å bruke sosiale medier som daglig klagemur hvor man bedriver oversharing uten filter - og ikke minst forskjellen på å fortelle om hva som skjer  og hva man tenker og føler rundt det. (Jeg er i en alder hvor mange mister foreldre, og et innlegg hvor man forteller om dødsfall, sorg og savn er relativt vanlig. Hun som hadde hyppige "jeg savner mamma"-innlegg i årevis ble litt mye...). 

For meg var det naturlig å skrive litt om det på facebook da jeg ble kronisk syk og ufør - både fordi det var en enkel måte å informere mange om det (og jeg har stort sett bare folk jeg faktisk kjenner som fb-venner...) heller enn å måtte fortelle om det på nytt hver gang jeg snakket med noen, og fordi det var og er noe som er en stor del av livet mitt, å ikke si noe om det føles som fortielse, som om jeg skammer meg. Moren min synes derimot jeg deler for mye om jeg nevner på insta at jeg går til psykolog...

Du har rett i det. Det er en stor og betydelig forskjell på å fortelle om negative ting en gang i blant enn å gjøre det for mye. Nevner en sin fortvilelse hele tiden, så kan det oppfattes som bemerkelsesverdig for motparten.

Skrevet (endret)

Hmmm… nå for tiden er det feil å dele noe som helst, føler jeg.

Jeg kan legge ut instabilder av en ny genser jeg har strikket, med hashtags og riktig belysning, men ellers føles alt feil og for personlig. Både positive og negative innlegg blir cringe. Få, helt nøytrale innlegg er ok. 

Endret av Snabeltann
Skrevet

Hva med «Livet har gått i grus, orker ikke fortelle mer, send PM»

Eller de som logger seg inn på sykehus/legevakt «Nå var jeg her igjen, håper de finner noe denne gangen», men som ikke svarer mer på hva som skjer

Min mening er at de ønsker oppmerksomhet 

• Liker 5
Skrevet
Margeritt skrev (3 minutter siden):

Hva med «Livet har gått i grus, orker ikke fortelle mer, send PM»

Eller de som logger seg inn på sykehus/legevakt «Nå var jeg her igjen, håper de finner noe denne gangen», men som ikke svarer mer på hva som skjer

Min mening er at de ønsker oppmerksomhet 

Synes også det er litt styr når de er veldig vage. Ellers har jeg ingen problemer med å gi oppmerksomhet til mennesker som trenger og ønsker oppmerksomhet. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du poster kun for å syte er det meningsløst men om det kan hjelpe andre f eks ved å påpeke at man ikke er alene om dette problemet,så er det mer greit. Du må ha en mening som er mer enn deg selv. Og det hjelper å skrive ting, man hjelper seg selv og andre ved å behandle det saklig. 

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke noe i veien med det. Det er fort en fin måte å fortelle de rundt seg om noe som er vanskelig å snakke om. Men for all del fortell også B, ikke bare A. Slike små hint som bare er for at ale skal spørre om hva som har skjedd eller for å få "Fine deg ❤️" osv....kan de spare seg for. 

• Liker 1
Skrevet
Udyrisk skrev (6 timer siden):

Hvis du poster kun for å syte er det meningsløst men om det kan hjelpe andre f eks ved å påpeke at man ikke er alene om dette problemet,så er det mer greit. Du må ha en mening som er mer enn deg selv. Og det hjelper å skrive ting, man hjelper seg selv og andre ved å behandle det saklig. 

Bra sagt. For det er slik det bør være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...