Gå til innhold

LIS, ny NRK-serie om turnusleger slippes lørdag 11. april

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ufattelig uinteressant ut.

Anonymkode: 5b32d...93b

• Liker 4
Skrevet

Jeg gleder meg til denne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan blir dette, da? Premiere i morgen. Spent på om hovedrolleinnehaver Sofia T. Sydness har arvet de gode skuespilleregenskapene til pappa Kyrre Haugen Sydness! 

Den normalt «strenge» Morten Ståle Nilsen triller en femmer på terningen:
https://www.vg.no/rampelys/i/d47dQA/anmeldelse-lis-dette-maa-da-bli-en-seersuksess

Anonymkode: e6dc0...470

Du synes altså ikke moren er en god skuespiller da? 

Anonymkode: 15002...875

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alltid håpløst å se på sånne serier når man selv jobber på sykehus. Enten er det helt ute å kjøre, eller så er det laget så tvungent realistisk at det blir drit kjedelig.

Mest av alt er jeg oppgitt over at det var så mørkt på hele mottaket hele natta, hva er det for noe? Er det noen som har det sånn?? Jeg trenger aldri så mye lys som når jeg prøver å holde meg i live gjennom en nattevakt. Episode 1 ble også solgt inn som en "helsikes natt", men det ble bare vist tre-fire pasienter? Og hun ble bedt om å legge seg nedpå litt mens klokka på veggen viste halv to eller noe, da er natta knapt begynt hos oss. Dette sykehuset er kanskje bitte lite. 

Anonymkode: cf8d5...003

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har sett de to første episodene nå og synes serien så langt var ganske fin, jeg. Selvsagt er det ingen dokumentar, og sykehuset er en blanding av diverse bygninger på flere steder. Byen det skal forestille er vel Hamar, etter klokketårnet og en scene fra sentrum å dømme. 

Skuespillerprestasjonene er verken verre eller bedre enn i andre serier fra inn- og utland. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å shame verken den ene eller den andre skuespilleren (eller hinte til foreldrene for den del).   

• Liker 22
Skrevet
Ullvott skrev (1 time siden):

Jeg har sett de to første episodene nå og synes serien så langt var ganske fin, jeg. Selvsagt er det ingen dokumentar, og sykehuset er en blanding av diverse bygninger på flere steder. Byen det skal forestille er vel Hamar, etter klokketårnet og en scene fra sentrum å dømme. 

Skuespillerprestasjonene er verken verre eller bedre enn i andre serier fra inn- og utland. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å shame verken den ene eller den andre skuespilleren (eller hinte til foreldrene for den del).   

Enig med deg, og jeg tror generelt folk forventer en helt annen grad av realisme i norske serier enn i utenlandske. 

Klart ikke alt er realistisk og at de må gjøre noen enkle grep som å redusere lyset for å vise at en scene foregår om natta. Ikke tror jeg det er meningen at de (få) pasientene som vises i episoden skal forestille alle som er der heller, episodene er jo bare 45 minutter. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Syns den var skikkelig kjedelig så langt. Og jeg håper virkelig ikke så nervøse og usikre Lis1-leger har så mye ansvar i virkeligheten. 

Anonymkode: de352...a3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns den var skikkelig kjedelig så langt. Og jeg håper virkelig ikke så nervøse og usikre Lis1-leger har så mye ansvar i virkeligheten. 

Det har de, og i tillegg må de håndtere sure og vrange overleger som ikke gjør ting bedre.

Anonymkode: 53a3f...c73

• Liker 24
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har de, og i tillegg må de håndtere sure og vrange overleger som ikke gjør ting bedre.

Anonymkode: 53a3f...c73

Er det sant, kjenner jeg blir helt stressa på hennes vegne! Og absolutt ingen hjelp eller støtte å få! 🥺

Anonymkode: d3e18...f80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har de, særlig i utkant-Norge.

Anonymkode: cf986...b9f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh joda. Min beste venninne er lege og hun har mange et skrekkeksempel på hvordan hun ble kastet i all slags situasjoner ,mer enn man skulle trodd 

Anonymkode: 352fd...2a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Sago skrev (2 timer siden):

Enig med deg, og jeg tror generelt folk forventer en helt annen grad av realisme i norske serier enn i utenlandske. 

Klart ikke alt er realistisk og at de må gjøre noen enkle grep som å redusere lyset for å vise at en scene foregår om natta. Ikke tror jeg det er meningen at de (få) pasientene som vises i episoden skal forestille alle som er der heller, episodene er jo bare 45 minutter. 

Det jeg reagerer på er at hun på en "travel" natt ble oppfordret til å få seg noen timer søvn allerede før klokka halv to, gikk og la seg, stod opp igjen tilsynelatende fordi hun ikke fikk sove (ikke fordi telefonen ringte 99 ganger slik den typisk gjør på en sånn natt), vandret litt rundt i gangene uten at noen maste på henne, mens sykepleierne satt på vaktrommet og sveipet tinder.

Er ikke meningen å bli en sånn nazi "dEt ER uReaLisTIsk!!", men det hadde vært lett å få det til å virke travlere, feks med et par telefonlyder, eventuelt bare droppe hele narrativet om at det var så dramatisk. For meg ble det litt som å se på en dramatisk biljakt der de kjører 40 km/t, eller at noen blir jaget av en morder med smørkniv :P

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er det sant, kjenner jeg blir helt stressa på hennes vegne! Og absolutt ingen hjelp eller støtte å få! 🥺

Anonymkode: d3e18...f80

Det er sant ja. Ekstra festlig på kirurgen, særlig når LIS2/3 står på operasjon på kveld/natt og ikke kan komme på tilsyn eller konferere direkte, og overlege i bakvakt hjemme biter huet av deg hvis du ringer hen direkte. På distriktsykehus er vel turnusleger fortsatt alene på natt en del steder, uten LIS2/3 med tilstedevakt. Læringskurven er nesten loddrett de første ukene/månedene. 

Anonymkode: 01656...8ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alltid håpløst å se på sånne serier når man selv jobber på sykehus. Enten er det helt ute å kjøre, eller så er det laget så tvungent realistisk at det blir drit kjedelig.

Mest av alt er jeg oppgitt over at det var så mørkt på hele mottaket hele natta, hva er det for noe? Er det noen som har det sånn?? Jeg trenger aldri så mye lys som når jeg prøver å holde meg i live gjennom en nattevakt. Episode 1 ble også solgt inn som en "helsikes natt", men det ble bare vist tre-fire pasienter? Og hun ble bedt om å legge seg nedpå litt mens klokka på veggen viste halv to eller noe, da er natta knapt begynt hos oss. Dette sykehuset er kanskje bitte lite. 

Du tror ikke at folk i andre yrker har det på samme måte? Haha. Virkeligheten er ikke pen nok, kul nok og i hverfall ikke enkel/klar nok til å fungere i skjerm. Trodde det var klart for alle. Ingen vil se en serie som viser din arbeidshverdag 100 %

Anonymkode: a0fa4...7d7

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

De gangene jeg har havnet på akutten på natta, har det vært dempet belysning. Tror ikke det er veldig uvanlig der eller på sengepost. 

Jeg koste meg med både serien og podkasten Seriesnakk på NRK etterpå. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet på sykehus i over 15 år, både kirurgisk og medisinsk avdeling. Vanligvis takker jeg ikke sykehusserier, men de to første episodene her har jeg likt veldig godt! Realistiske problemstillinger så absolutt. Liker også at det er detaljer jeg kjenner så godt igjen (f eks kirurgen som ville ha ny snus, eller akuttsykepleieeen som var så oppgitt over  gjenopplivning på HLR-. Imponerende. Ser frem til resten. Synes den fiktive Petra var flink jeg. LIS1 blir kastet ut i MYE de ikke har kontroll på, men hele helsevesenet er dessverre mye learning by doing.

Anonymkode: 8c135...255

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Liker den! Gøy å se Anders Baasmo som lege, for meg har han bare vært Pål (?) i Exit. Men må si jeg ble oppgitt over den sykepleieren som kom og kjeftet og ropte på legemøtet uten å bli satt på plass. Har sykepleiere tilgang på sånne møter egentlig? 

Anonymkode: f2386...d8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Liker den! Gøy å se Anders Baasmo som lege, for meg har han bare vært Pål (?) i Exit. Men må si jeg ble oppgitt over den sykepleieren som kom og kjeftet og ropte på legemøtet uten å bli satt på plass. Har sykepleiere tilgang på sånne møter egentlig? 

Anonymkode: f2386...d8b

Forskjell på å ha og å ta tilgang 🙈 Har opplevd det der. Også at hun ikke ble satt på plass der og da. Men det var mest fordi vi ble så satt ut, og overrumplet. Ble tatt tak i etterpå. 

Anonymkode: 01656...8ab

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...